Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Om det "simulerar bra" (tonkurvan) med lite högre resistans i en filterspole, så man frestas att använda en billigare spole med klenare tråd, vad bör man tänka på innan man ser alltför nöjd ut?
Perfector skrev:Begreppet flaskhals kommer till mig.
Jag skulle inte satsa på "snålkomponenter".
Jo förresten, om resten av delarna hör hemma i snålkategorin.
Då kan man tänka sig att bygga filter som speglar den övriga insatsen.
IngOehman skrev:darkg skrev:Om det "simulerar bra" (tonkurvan) med lite högre resistans i en filterspole, så man frestas att använda en billigare spole med klenare tråd, vad bör man tänka på innan man ser alltför nöjd ut?
Simulerar det bättre (vilket dock alltid dels är en subjektiv bedömning och dessutom aldrig är sälvbevisande med avseende på varken att man satt upp simuleringen riktigt eller att den är baserad på korrekt indata eller en korrekt uppfattning om börvärlden baserat på hur hörseln fungerar) så finns det inget bra skäl att använda grövre tråd.
Visst kan man visa att en resistans om 2 ohm istället för 0,1 ohm sänker dämpfaktorn från potentiellt (Rg = 0) 80 gånger till bara 4 (ett 20 gånger lägre värde, minskar alltså med 95%), men det faktiska dämpningen minskar bara med mindre än 8,1/10, alltså 19%. Det behöver inte vara till det sämre allt. Det beror på och det beror på mycket.
Tumregelsvar förslår inte.
Vh, iö
Cortado skrev:Du har inte haft någon tanke på att skaffa en mikrofon du kan mäta med?
Impedans och TS-parametrar kan man ju mäta med sitt ljudkort med lite trix.
darkg skrev:Cortado skrev:Du har inte haft någon tanke på att skaffa en mikrofon du kan mäta med?
Impedans och TS-parametrar kan man ju mäta med sitt ljudkort med lite trix.
Jag har en mikrofon, ev med kalibreringsfil i behåll, och några kapslar för att ev bygga fler, mest intressant skulle det vara för mig att mäta på färdig låda så baffeln är med. Det kanske blir av.
darkg skrev:Perfector skrev:Begreppet flaskhals kommer till mig.
Jag skulle inte satsa på "snålkomponenter".
Jo förresten, om resten av delarna hör hemma i snålkategorin.
Då kan man tänka sig att bygga filter som speglar den övriga insatsen.
Så om en mindre låda, tex, låter bättre gör du den större ändå, för att inte snåla?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster