Delningsfilter, spolars resistans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Delningsfilter, spolars resistans

Inläggav darkg » 2017-07-30 01:04

Om det "simulerar bra" (tonkurvan) med lite högre resistans i en filterspole, så man frestas att använda en billigare spole med klenare tråd, vad bör man tänka på innan man ser alltför nöjd ut?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Delningsfilter, spolars resistans

Inläggav Perfector » 2017-07-30 01:18

Begreppet flaskhals kommer till mig.
Jag skulle inte satsa på "snålkomponenter".
Jo förresten, om resten av delarna hör hemma i snålkategorin.
Då kan man tänka sig att bygga filter som speglar den övriga insatsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 01:39

darkg skrev:Om det "simulerar bra" (tonkurvan) med lite högre resistans i en filterspole, så man frestas att använda en billigare spole med klenare tråd, vad bör man tänka på innan man ser alltför nöjd ut?

Simulerar det bättre (vilket dock alltid dels är en subjektiv bedömning och dessutom aldrig är sälvbevisande med avseende på varken att man satt upp simuleringen riktigt eller att den är baserad på korrekt indata eller en korrekt uppfattning om börvärlden baserat på hur hörseln fungerar) så finns det inget bra skäl att använda grövre tråd.

Visst kan man visa att en resistans om 2 ohm istället för 0,1 ohm sänker dämpfaktorn från potentiellt (Rg = 0) 80 gånger till bara 4 (ett 20 gånger lägre värde, minskar alltså med 95%), men det faktiska dämpningen minskar bara med mindre än 8,1/10, alltså 19%. Det behöver inte vara till det sämre allt. Det beror på och det beror på mycket.

Tumregelsvar förslår inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-30 01:40

Perfector skrev:Begreppet flaskhals kommer till mig.

Så om en mindre låda, tex, låter bättre gör du den större ändå, för att inte snåla?

:wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-30 01:53

IngOehman skrev:
darkg skrev:Om det "simulerar bra" (tonkurvan) med lite högre resistans i en filterspole, så man frestas att använda en billigare spole med klenare tråd, vad bör man tänka på innan man ser alltför nöjd ut?

Simulerar det bättre (vilket dock alltid dels är en subjektiv bedömning och dessutom aldrig är sälvbevisande med avseende på varken att man satt upp simuleringen riktigt eller att den är baserad på korrekt indata eller en korrekt uppfattning om börvärlden baserat på hur hörseln fungerar) så finns det inget bra skäl att använda grövre tråd.

Visst kan man visa att en resistans om 2 ohm istället för 0,1 ohm sänker dämpfaktorn från potentiellt (Rg = 0) 80 gånger till bara 4 (ett 20 gånger lägre värde, minskar alltså med 95%), men det faktiska dämpningen minskar bara med mindre än 8,1/10, alltså 19%. Det behöver inte vara till det sämre allt. Det beror på och det beror på mycket.

Tumregelsvar förslår inte.

Vh, iö

Tack, jo, det är förstått att det finns anledning att nagelfara "simulerar bättre". Verkligen! Låt mig precisera en gnutta. Jag menar med bättre att kurvan mer liknar ett personligt antaget börvärde. Begränsningarna i min approach är delvis kända, delvis antagligen inte. Jag villl med frågan, så oprecis den blev, ta chansen att få upp ögonen för ännu okända komplikationer.

Jag tittar i Xsim, tyvärr inte med mätdata från egen baffel, så slutsatserna är redan där rätt preliminära.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-30 02:13

Du har inte haft någon tanke på att skaffa en mikrofon du kan mäta med?

Impedans och TS-parametrar kan man ju mäta med sitt ljudkort med lite trix.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-30 02:21

Cortado skrev:Du har inte haft någon tanke på att skaffa en mikrofon du kan mäta med?

Jag har en mikrofon, ev med kalibreringsfil i behåll, och några kapslar för att ev bygga fler, mest intressant skulle det vara för mig att mäta på färdig låda så baffeln är med. Det kanske blir av.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-30 02:39

darkg skrev:
Cortado skrev:Du har inte haft någon tanke på att skaffa en mikrofon du kan mäta med?

Jag har en mikrofon, ev med kalibreringsfil i behåll, och några kapslar för att ev bygga fler, mest intressant skulle det vara för mig att mäta på färdig låda så baffeln är med. Det kanske blir av.

Du har ju avslöjat dig som händig och driftig, tycker du ska bygga dig en impedansmätarrigg (ja den mäter ju TS-parametrar också med rätt mjukvara). Det krävs inte många komponenter för det.. det är typ, nått motstånd och några kontaktdon. Denna PDF förklarar mer än jag just gjorde:

http://www.artalabs.hr/AppNotes/LIMP_Tu ... nglish.pdf

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-07-30 08:52

Jag skulle rekommendera att du bygger Artas mätbox i stället för den enkla varianten för bara impedansmätning.

http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-30 09:12

darkg skrev:
Perfector skrev:Begreppet flaskhals kommer till mig.

Så om en mindre låda, tex, låter bättre gör du den större ändå, för att inte snåla?

:wink:

Nej då.
Men om elementen kostar väldigt lite så blir filterkostnaden därefter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-30 10:46

Ja, det kan ju råka bli så att en spole med lite högre resistans gör att man kommer närmare den design man avser göra, och då finns det egentligen bara två anledning att välja en grövre tråd och seriekoppla ett motstånd; dels måste man fundera över om spolen tål effekten som utvecklas i resistansen (vilket den oftast gör), dels måste det finnas en spole med lagom klen tråd.

Det kan alltså även göra en konstruktion sämre att byta en klen spole till en med tjock tråd; man ändrar ju konstruktionen bort ifrån vad konstruktören hade avsett. Förutsett att konstruktören lyckades optimera mot bäst ljudkvalitet så blir det alltså då sämre med den dyrare spolen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 11:39

Om man ser saken från det professionella perspektivet (där fler variabler är tillgängliga) så blir det dock rimligt att justera argumenten något.

Säg t ex att en simulering säger att tonkurvan blir mest som man vill ha den, med seriespole med en resistans om 5,3 ohm, och att baselementet har en Re om 5,3 om. Vad betyder det? Jo att elementet har ett alldeles för stort magnetsystem och att det utan den stora resistansen i seriespolen blir överdämpat.

För amatören så blir seriespolen den rimliga lösningen, men för proffset så blir det vettigare att göra om baselementet med ett mindre magnetsystem. Genom att gå ned till drygt 70 % av ursprungsflödestätheten så når man samma tonkurva - med en seriespole utan resistans, och på köpet får man en systemkänslighet som blir 3 dB högre. Verkningsgraden påverkas inte dock (den intrinsiska verkningsgraden går till och med ned, vilket kostar lite effekttålighet), och även om man sparat pengar på den mindre magnetsystemet så blir spolen med nollresistans oerhört dyr...

Så - även proffset letar ju efter en optimal balans där spolen välj vettigare än så, men med en större verktygslåda. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-30 11:52

Jag förstår.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 17:40

Det finns även möjlighet att göra om elementet med oförändrad magnetstorlek men göra talspolen längre.

Det leder till högre Q-värde och högre resistans, precis som med sereresistans (Q-värdet drygt till och med, då även rörliga massan ökar) men man får även ett element med längre slaglängd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 18:43

PS. För ett rent baselement är det som regel fördelaktigt men längre talspole, men en boomer kan drabbas negativt av längre talspole, både med avseende på distorsion (vid måttliga nivåer) och tonkurva.

Den som vill undersöka dessa fenomen kan skriva ihop ett simuleringsprogram i stil med det som mina X-jobbare i dalarna skrev ihop, baserat på den kompletta modell av ett högtalarelement som jag föreslog på 70-talet, och som de ville undersöka.

X-jobbet har publicerats i MoLt.

Återgå till Teknikforum