Skumt fel på CD-spelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus

Skumt fel på CD-spelare

Inläggav momus » 2017-08-07 11:59

Har en gammal NAD C 521i som jag använder i sommarstugan. Jag kör även Spotify över Bluetooth men har ju en massa CD-skivor som jag gärna vill njuta av. Kör den digitalt ut till min NAD D 3020 (coax). Nu till själva problemet. CD-spelaren är tämligen nyckfull - ibland läser den TOC:en, ibland inte. Då står det "no disc" i teckenfönstret trots att det är en skiva i släden (och det där karaktäristiska pipet hörs inte). Tog ner den på arbetsbänken, öppnade och se - nu tog den skivan och läste TOC:en. Sen blåste jag lite över lasern. Nu fungerar den som den ska.
Tidigare var jag tvungen att "mata" spelaren med en "ny" skiva för att den skulle läsa TOC:en (var alltså tvungen att stoppa i en "ny" skiva varje gång jag ville köra en annan skiva). Ska prova igen imorgon. Är det nån som haft samma typ av problem med sin CD-spelare?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Skumt fel på CD-spelare

Inläggav Perfector » 2017-08-07 12:25

momus skrev:Har en gammal NAD C 521i som jag använder i sommarstugan. Jag kör även Spotify över Bluetooth men har ju en massa CD-skivor som jag gärna vill njuta av. Kör den digitalt ut till min NAD D 3020 (coax). Nu till själva problemet. CD-spelaren är tämligen nyckfull - ibland läser den TOC:en, ibland inte. Då står det "no disc" i teckenfönstret trots att det är en skiva i släden (och det där karaktäristiska pipet hörs inte). Tog ner den på arbetsbänken, öppnade och se - nu tog den skivan och läste TOC:en. Sen blåste jag lite över lasern. Nu fungerar den som den ska.
Tidigare var jag tvungen att "mata" spelaren med en "ny" skiva för att den skulle läsa TOC:en (var alltså tvungen att stoppa i en "ny" skiva varje gång jag ville köra en annan skiva). Ska prova igen imorgon. Är det nån som haft samma typ av problem med sin CD-spelare?

Damm och smuts på lasernålen brukar kunna ge såna problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-08-09 11:45

Felet kvarstår tyvärr. Trots att jag rengjort lasern. Dvs, jag är tvungen att lägga in en annan skiva i CD-spelaren för att den ska läsa TOC:en på den skiva jag vill spela. Men så fort jag tar bort plåtlådan på spelaren så läser den TOC:en.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-09 12:53

Surt med prylar som lägger av. Om du inte vill köra utan låda kanske det blir till att skrota och köpa nytt. En ny CD/DVD-spelare med dig ut finns ju för några hundralappar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-09 13:59

Prova att lägga in en ficklampa innan du sätter på locket- om det är en ljusfråga.

Alternativt mörklägg på annat sätt med locket av.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Teknikforum