Strömma Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Strömma Tidal

Inläggav heliac » 2017-08-07 14:03

Om man köper en nätverksspelare för att strömma Tidal, kommer ljudströmmen då via nätverkskabel/wifi eller via Airplay?

Jag har kollat på en Pioneer NA 70 AE men ingen av de tre butiker jag ringt kunde svara på frågan.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Strömma Tidal

Inläggav Belker » 2017-08-07 14:56

Vet inte varför airplay skulle vara inblandat. På min Bluesound Node ligger Tidal lokalt sas. Behöver alltså inte streama från tidalappen. Bluesounds egen app har ett tidalgränssnitt.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2017-08-07 15:29

Att köra det via AirPlay innebär ju mig veterligen nån form av datakomprimering/kvalitetsförlust. Min Linn DS har inbyggd hantering "via nätverkskabel" för Tidal (hifi) - bara köra in en nätverkskabel i streamern och kontrollera den förlustfria dataströmmen till streamern via Linns egen app som innehåller gränssnitt mot Tidal i M h a t ex en iPad. Tror det finns listat på Tidal hemsida vilka tillverkare av streamers som har denna typ av "direktintegration" inbyggt.

Tillägg: här har du listan av streamertillverkare som har "direktintegration" mot Tidal: http://tidal.com/se/download
Senast redigerad av Mats 2017-08-07 15:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-07 15:35

Om man köper en Raspberrypi så kopplar man den mot routern, så styr man musiken via en mobilapp. Musiken går alltså inte via mobilen, utan direkt via kabel eller wifi till Raspberrypi.
Allmänt, finns stöd för Tidal i mediespelaren så fungerar det som ovan beskrivet.
Alt. om man vill sända via Bluetooth från mobilen till mediaspelaren via t.ex. en speciell mottagare. Har haft en Streammagic 6 med deras egen Bluetoothmottagare.
M.m.
Anslutningsmöjligheterna är alltså många.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2017-08-07 15:43

Belker skrev:Vet inte varför airplay skulle vara inblandat. På min Bluesound Node ligger Tidal lokalt sas. Behöver alltså inte streama från tidalappen. Bluesounds egen app har ett tidalgränssnitt.

Jo jag vet att det är så på Bluesound, har kikat på den med. Jag vill helst ha en apparat med 43 cm format, och har kollat på Pioneer NA 70 AE. Men som sagt det står något om Chromecast ihop med Tidal och då "castar" man väl över streamen från tex. en surfplatta?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-07 18:03

Via Chromecast så kan du strömma musik från mobil m.fl.
Via Wifi så kan du strömma Tidal styrd av Pioneers app.

http://www.pioneer-audiovisual.eu/se/de ... cts/n-70ae

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2017-08-07 18:47

Ok..tackar för svar. Märkligt att inte butikerna som säljer kan svara.

Återgå till Teknikforum