Single ended

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa

Single ended

Inläggav janixa » 2017-08-11 13:51

Vad är det för skillnad på class-A, single-ended kontra Push-pull konstruerade rörförstärkare ljudmässigt? :? :?
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
krellmaster

Re: Single ended

Inläggav krellmaster » 2017-08-11 19:28

Push-pull klass A/B låter mer dynamiska, transientsnabba å renare än single end, tycker jag då. Push-pull distar mindre är lättare att få ut mer effekt än single end allt under förutsättning att det är en bra konstruktion. Single end lågwattare kan va trevliga när man vill lyssna på låg volym sent på kvällen/natten.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2017-08-12 16:53

Jag hade tidigare en Push-Pull byggd Primaluna Dialogue och nu en Unison Reasearch S6 klassA single ended triod för ca: samma pengar 30 000:- jag har även haft ett antal andra med Golden Lion KT 88 rör men ingen av dem har låtit så bra som denna speciellt då i mellanregistret mera detaljer i mina öron med Golden Lion KT 77 rör och en härligt snabb torr och djup bas,så jag personligen föredrar klassA single ended triod byggd enligt mina öron :D :D
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-12 17:18

Jag tycker ni förenklar alldeles för mycket. :?

Utan att ha fel alls! Men ändå. ;)

- - -

Visst kan man tycka att push-pull-rörförstärkare som arbetar i Klass-AB är mera lika transistorförstärkare än singelend- rörförstärkare som arbetar i Klass-A, men vilka slutsatser kan man dra? Vad är vad?

Först och främst - en push-pull-förstärkare som arbetar i Klass-A låter om något ännu mera likt transistorer, allt annat lika. :o

Men allt annat är sällan lika...

En Klass-AB-rörförstärkare arbetar i princip undantagslöst med en massa återkoppling, eftersom den distorderar för fult annars. Återkopplingen sänker distorsionen, och det gäller både illaljudande och välljudande distorsion! AB-förstärkare oemotkopplade distar fult. En klass-A-förstärkare distar mindre och SNYGGARE, och återkopplas den hårt så förloras de snygga distkaraktären.

Single end rör förstärkare för audio arbetar ALLTID i Klass-A, och oftast så är det tridoer som sitter i dem. Så det är inte en variabel med Klass-A eller Klass-AB, även rörtypen är nästan alltid trider. Och de distorderar ännu snyggare än push-pull-förstärkare i Klass-A, så normalt är de även helt opterkopplade.

Så vad är det egentligen som får en rörförstärkare att låta mera likt en transistorförstärkare (mera dynamisk, transientrik men mindre fyllig och rik i klangen)? Jo låg distorsion = mycket återkoppling.

Så att en pentod-push-pull-förstärkare som arbetar i Klass-AB låter mera som en transistorförstärkare beror på att den är hårt återkopplad, och det är den för att den behöver vara det! :)

En single end-triodförstärkare som återkopplas på samma sätt låter också snarlikt, men oftast väljer man att inte återkoppla sådana hårt, eller alls, eftersom hela poängen med single end-triod (alltid i Klass-A) - det mysiga soundet, ju försvinner då. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2017-08-12 18:16

Tack för ditt klargörande I.Ö av vad som skiljer dom olika konstruktionerna åt,intressant läsning :)

Återgå till Teknikforum