Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:...
Nu till min fråga: finns det någon riktig kunskap kring hur olika underlag på skivtallriken påverkar avspelningen?
Laila skrev:Själv så kan jag bara konstatera att jag föredrar filtmatta över gummimatta på mina
spelare i dubbel bemärkelse(Sic!), förutom på Linn LP12 å Opus3 Continuo där tallrikarna
klarar sig själva å inte behöver dämpas ut av en gummimatta.
Harryup skrev:[...]man kan tänka sig att skivspelarkonstruerande ingenjörer inte är idioter och att man kan utgå ifrån att om något annat material än originalet gjorde en spelare väsentligt bättre så skulle man leverera det[...]
paa skrev:Lite mode är det nog i det hela.
MichaelG skrev:Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
RogerGustavsson skrev:MichaelG skrev:Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
Från min sida är det en känsla. Likadant var det med kolfibermattorna. På gamla trattgrammofoner var också filtmattor. Kanske något som levde kvar in på vinyltiden? Skivspelare har flera tekniker som ska samverka och det tycks inte ha forskats så mycket. Intressant var hur Rega lagt ner en hel del mätningar på sina spelare (det ligger på youtube).
Laila skrev:RogerGustavsson skrev:MichaelG skrev:Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
Från min sida är det en känsla. Likadant var det med kolfibermattorna. På gamla trattgrammofoner var också filtmattor. Kanske något som levde kvar in på vinyltiden? Skivspelare har flera tekniker som ska samverka och det tycks inte ha forskats så mycket. Intressant var hur Rega lagt ner en hel del mätningar på sina spelare (det ligger på youtube).
Själv så har jag undersökt om en skivtallrik med filtmatta utan puck slirar under avspelning då, jag tror att det var Pekka(?), påstod att så var fallet(att han eller någon annan observerat slirning). Alla som har filtmatta på sin skivspelare kan enkelt testa: Fäst en liten bit målartejp på både skivtallrik å kanten på en kraftigt utstyrd LP samt märk bitarna med t.ex en kulpenna. Passa in skiva å tallrik så att märkningarna ligger i linje samt starta spelaren å spela hela skivan samt stäng därefter av spelaren. Har märkningarna flyttat på sig eller ligger de fortfarande i linje . . . lätt som en plätt.
Vid mina försök, jag har för mig att det var på 3 olika spelare med filtmatta, kunde ingen förflyttning av de inpassade märkningarna ses med blotta ögat.
"Good enough for me" . . . typ.
Vore kul om fler kunde genomföra testet å sedan rapportera.
Thomas_A skrev:Minns ej men gjorde du det med en direktdriven spelare också?
darkg skrev:Slirning nämns ibland, men jag tycker att det faktiskt låter osannolikt, rent lekmannamässigt bara utifrån allmänna tankar och observationer.
Att nålen skulle bromsa så förhållandevis mycket och dynamiskt att friktionen övervinns. Kan detta verkligen inte avfärdas med alla rimligt aktuella underlag?
Har vi någon fysiker i salongen?
Johan_Lindroos skrev:Är det verkligen INGEN som minns detta?![]()
Johan_Lindroos skrev:....
Detta fick man lära sig på högstadiefysiken, så det är något som alla i Sverige borde ha kunskap om. Det är väl fortfarande nioårig grunskoleplikt i detta landet. Men det verkar som om alla i tråden inte kom in på högstadiet eller sov bort det hela eller helt enkelt skolkade.![]()
Är det verkligen INGEN som minns detta?![]()
paa skrev:Det är ju enkelt att markera en punkt på skivans periferi och en punkt på skuvtallrikens periferi och placera dem mitt över varann. Sedan startar man skivspelaren och spelar skivan och kollar därefter hur mycket skivan vridit sig efter spelningen så ser man om man har någon slirning.
Laila skrev:Själv så har jag undersökt om en skivtallrik med filtmatta utan puck slirar under avspelning då, jag tror att det var Pekka(?), påstod att så var fallet(att han eller någon annan observerat slirning). Alla som har filtmatta på sin skivspelare kan enkelt testa: Fäst en liten bit målartejp på både skivtallrik å kanten på en kraftigt utstyrd LP samt märk bitarna med t.ex en kulpenna. Passa in skiva å tallrik så att märkningarna ligger i linje samt starta spelaren å spela hela skivan samt stäng därefter av spelaren. Har märkningarna flyttat på sig eller ligger de fortfarande i linje . . . lätt som en plätt.
Vid mina försök, jag har för mig att det var på 3 olika spelare med filtmatta, kunde ingen förflyttning av de inpassade märkningarna ses med blotta ögat.
"Good enough for me" . . . typ.
Vore kul om fler kunde genomföra testet å sedan rapportera.
MichaelG skrev:Harryup skrev:[...]man kan tänka sig att skivspelarkonstruerande ingenjörer inte är idioter och att man kan utgå ifrån att om något annat material än originalet gjorde en spelare väsentligt bättre så skulle man leverera det[...]
Ett starkt argument. Särskilt när det gäller gamla etablerade firmor. Om Thorens levererar tjocka gummimattor till sina spelare är det förmodligen för att det fungerar bra och om Rega levererar filtmattor till sina, så är det förmodligen för att detta fungerar bra.
Roger och Pekka; Finns några objektiva grunder till era funderingar kring slirningsrisk, eller är det mer en känsla?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster