Efterlyses! Hjälp med mätning.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Efterlyses! Hjälp med mätning.

Inläggav Rishna » 2017-08-20 11:50

Ja, som rubriken lyder: jag behöver hjälp med mätning av mina eminenta basmoduler jag byggde i våras. Enl. beräkningsprogrammet skulle avstämningsfrekvensen hamna på 23 Hz men när jag gör det s.k. klisterlappstestet hamnar den på 21 Hz vilket torde vara fullt acceptabelt. Jag är dock mycket nyfiken på hur det skulle se ut om för ändamålet kompetent person vid t.ex. genomresa, gästade undertecknad, bjöds på kaffe/ fika och/ eller pizza, spisade musik mm. och gjorde en ordentlig mätning på mina alster. Något som utöver avstämningsfrekvensen skulle vara intressant att veta är hur elementen mår i de aktuella lådorna avseende t.ex. portarnas dimensioner och egenskaper. Jag har spelat starkt utan att för den sakens skull ha detekterat några blåsljud även om det klart går att känna att luften rör sig i rören. Mina tankar hemsöker mig i den mening att jag borde ha konstruerat en utbytbar baffel i nederkant för att kunna byta ut portarna mot större men så långt tänkte jag inte då. Hur som helst vore det trevligt att få besök någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Mvh Fredrik, Halmstad

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Efterlyses! Hjälp med mätning.

Inläggav 2-ch » 2017-08-23 07:58

Rishna skrev:Ja, som rubriken lyder: jag behöver hjälp med mätning av mina eminenta basmoduler jag byggde i våras. Enl. beräkningsprogrammet skulle avstämningsfrekvensen hamna på 23 Hz men när jag gör det s.k. klisterlappstestet hamnar den på 21 Hz vilket torde vara fullt acceptabelt. Jag är dock mycket nyfiken på hur det skulle se ut om för ändamålet kompetent person vid t.ex. genomresa, gästade undertecknad, bjöds på kaffe/ fika och/ eller pizza, spisade musik mm. och gjorde en ordentlig mätning på mina alster. Något som utöver avstämningsfrekvensen skulle vara intressant att veta är hur elementen mår i de aktuella lådorna avseende t.ex. portarnas dimensioner och egenskaper. Jag har spelat starkt utan att för den sakens skull ha detekterat några blåsljud även om det klart går att känna att luften rör sig i rören. Mina tankar hemsöker mig i den mening att jag borde ha konstruerat en utbytbar baffel i nederkant för att kunna byta ut portarna mot större men så långt tänkte jag inte då. Hur som helst vore det trevligt att få besök någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Mvh Fredrik, Halmstad

Det låter som att du har drabbats av audiofil nevrosa :wink:
Ett jobbigt tillstånd som till och från drabbat många av oss här på faktiskt.
Har själv haft ett par slängar av den.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-08-24 16:49

2-ch skrev:
Rishna skrev:Ja, som rubriken lyder: jag behöver hjälp med mätning av mina eminenta basmoduler jag byggde i våras. Enl. beräkningsprogrammet skulle avstämningsfrekvensen hamna på 23 Hz men när jag gör det s.k. klisterlappstestet hamnar den på 21 Hz vilket torde vara fullt acceptabelt. Jag är dock mycket nyfiken på hur det skulle se ut om för ändamålet kompetent person vid t.ex. genomresa, gästade undertecknad, bjöds på kaffe/ fika och/ eller pizza, spisade musik mm. och gjorde en ordentlig mätning på mina alster. Något som utöver avstämningsfrekvensen skulle vara intressant att veta är hur elementen mår i de aktuella lådorna avseende t.ex. portarnas dimensioner och egenskaper. Jag har spelat starkt utan att för den sakens skull ha detekterat några blåsljud även om det klart går att känna att luften rör sig i rören. Mina tankar hemsöker mig i den mening att jag borde ha konstruerat en utbytbar baffel i nederkant för att kunna byta ut portarna mot större men så långt tänkte jag inte då. Hur som helst vore det trevligt att få besök någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Mvh Fredrik, Halmstad

Det låter som att du har drabbats av audiofil nevrosa :wink:
Ett jobbigt tillstånd som till och från drabbat många av oss här på faktiskt.
Har själv haft ett par slängar av den.

Jo, så kan det säkert vara och jag har haft besök av spöket tidigare genom åren, inte minst när jag pysslade med Carlsson/ Sonabhögtalare under min studenttid. Så här i efterhand inser jag att jag gått miste om många många timmars skön musik då jag istället jämt och ständigt lyssnade efter hur det lät. Beträffande basarna här hemma är jag mycket nöjd med hur de presterar. Det är bara ett uns av kvarvarande nyfikenhet som kan behöva stillas och visst vore det roligt/ intressant att få svart på vitt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-24 17:33

Skit i mätningen.
Låter det bra så var nöjd, även om det mot all förmodan skulle vara dina öron som mäter konstigt :-)
Hellre öronfröjd än ögonfröjd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-08-26 08:48

Att mäta är att veta. Att bygga efter simulerings- och beräkningsprogram är att arbeta i blindo.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-26 09:21

Eri skrev:Att mäta är att veta. Att bygga efter simulerings- och beräkningsprogram är att arbeta i blindo.

Iofs.
Men att lyssna är att njuta och det gör jag helst av allt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum