Placering högtalare - vertikal spridning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Placering högtalare - vertikal spridning

Inläggav Talspolen » 2017-08-21 10:03

Funderar över placering av högtalare i höjdled. Manualen har en fin beskrivning av uppställning med invinkling horisontellt mot lyssningsposition men ingen beskrivning av optimal höjd eller vinkling vertikalt av högtalarna. Är spridningen i höjdled mindre kritisk än horisontellt?

Nu har jag en totalhöjd inkl stativ på 90 cm med diskantelementets centrum ca 80 cm från golvet. Har läst att diskantelementet ska vara i höjd med örat. I mitt fall skulle det innebära ca 120cm. Bör jag höja upp högtalarna så pass mycket?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Placering högtalare - vertikal spridning

Inläggav lennartj » 2017-08-21 10:31

För att citera en flitig forummedlem;
Det beror på och det beror på mycket.
En öronhöjd på 120 cm vid sittande lyssning är extremt högt.
Har du extremt lång rygg?
Hur sitter du och på vad?
Om dina uppgifter verkligen stämmer så lyft upp högtalarna på ett par stolar och provlyssna! Det går dock att göra lite trix i delningsfiltret som ger en något uppåt- eller nedåtriktad lov så det är inte givet att högtalarna ska placeras med diskantelementet i öronhöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-08-21 12:23

Jo, jag är lång och jag sitter ganska högt.

Om jag preciserar och avgränsar mina funderingar. Är spridningen från en högtalare lika stor i höjdled som åt sidorna? I tester av högtalare brukar jag ofta se mätningar av ljudkurva i olika vinklar tex 20 eller 60 grader från högtalarens "mittpunkt". Har aldrig sett mätningar i vertikal-led.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-08-21 13:45

För element med cirkulärt membran (kon) och utan horn/waveguide borde spridningen vara lika i horisontell som vertikal led. Som LennartJ skrev kan det trixas i filtret för ändra ljudkonen uppåt/nedåt. Mätningar i vertikalled kan ibland visas av elementtillverkaren när elementet inte är cirkulärt eller försett med horn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-21 15:16

Vanligen så skiljer tonkurvan mer mellan olika lyssningsvinklar i vertikalled än i horisontalled.
Men vanligen så skiljer inte vertikala lyssningsvinkeln lika mycket som horisontella kan göra mellan olika lyssningsplatser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-21 15:23

Om jag inte har helt fel så är det väl så att ett vanligt cirkulärt element sprider lika mycket i alla riktningar, men iom att man oftast monterar elementen i en vertikal linje så kan man delvis styra detta. Det är också så att vår hörsel inte är lika känsligt i det vertikal planet som i det horisontella.

Så ja kontentan är nog att höjden på högtalare är något mindre kritisk. Generellt sätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-21 15:26

Samverkan fasmässigt mellan elementen gör att det inte är lika enkelt med vertikala spridningen som med horisontella.
Det beror alltså på mycket, som sagt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-21 19:52

Att diskanterna ska sitta i höjd med öronen tycker jag är en förenkling. I många fall är diskanterna strax under öronhöjd. Sedan finns det andra som strålar från en placering rätt lågt över golvet (Carlsson) och det är inte säkert att man upplever det så.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-21 20:48

Man kan trycka ihop monteringen så att diskanten trycks upp i rummet av underliggande element (Bas/mellan)
Då får man en högtalare som spelar högre upp i rummet än en högtalare på ett stativ.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-08-26 13:47

Nu har jag testat olika höjder och även att vinkla upp fronten på högtalarna. Jag upplever bästa resultat med en försiktig vinkel så att diskanten kommer ungefär i öronhöjd. Att höja upp hela högtalaren så diskant kommer i öronhöjd gav ett allt för ljust ljud. Detta är helt subjektivt och kan inte backa upp mina påståenden med mätningar.
Stukad och utbränd.

Återgå till Teknikforum