varför låter det om en minnepinne? (förmodligen OT)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
p1plarson

varför låter det om en minnepinne? (förmodligen OT)

Inläggav p1plarson » 2017-08-22 23:17

Hej!

Eftersom det finns många och duktiga teknikintresserade personer här så tar jag chansen att gå utanför forumets normala problemområde:

Fastän jag inte hör mycket över ungefär 11KHz längre, så har jag lagt märke till att somliga usb-minnen faktiskt ger ett hörbart ljud ifrån sej (även för mej) när man skriver. Egentligen var det min son som undrade "varför låter det om elektricitet", vilket jag sade att om just elektriciteten låter det inte. Men då räknade han upp en lång rad saker som är elektriska och till synes utan rörliga delar, men som ändå låter.

När jag pillat upp ett par usb-minnen som jag kan höra ljud från vid skrivoperationer, så har det låtit även när jag kört dem nakna.
En av mina "sjungande" pinnar har haft väldigt få komponenter över huvud taget och den låter mest av alla (i mina gubböron då, har inte kollat med sonen).
Var kommer ljudet ifrån?

Kanske får morgondagens skalder dikta om något annat än att inte höra syrsans sång; kanske något om mobilladdarens pip i stället?!?

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: varför låter det om en minnepinne? (förmodligen OT)

Inläggav darkg » 2017-08-23 00:51

Vet du säkert att det är pinnen? Jag har sett nånstans nån som hade ljud från porten/moderkortet när vissa saker kopplades på usb-porten.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2017-08-23 10:50

Det kan vara piezo elektriska effekter i keramiska kondensatorer, eller vibrerande induktorer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Om det är det senare så kan lite lim på rätt ställe vara en lösning.

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-08-23 11:22

Tack för de intressanta svaren,

för det första, jag har prövat med förlängningssladd och det låter om vissa av mina pinnar.
Sen brummar naturligtvis datorn, men där får jag väl mest skylla på fläkten.

Piezo tycker jag låter rimligt, speciellt med tanke på att de pinnar jag normalt hör är några av mina snabba usb-minnen och dessa blir även ofta varmare än de som jag normalt inte hör.

Tack!
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Återgå till Teknikforum