Fel på Subwoofer Canton AS 225

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-24 08:38

Hej,

Kommit över en sub billigt, den har 2 fel, låg volym och skrapiga potentiometrar, jag är rätt säker på att ett byta avhjälper det, dom verkar tröttna efter 10år, men det andra felet behöver jag hjälp med, den skickar en hög ström till högtalaren vid påslag, oavsett om man slår på med sladd i eller sätter i sladden med on-knappen på, kan det vara kondensatorerna vid strömförsörjningen?

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-25 08:41

Bytt 3 potentiometrar till fasta motstånd för att testa, nu fungerar den igen, min teori om smällarna vid av och påslag är att ett relä står öppet, får leta vidare

Lite skumt är att apparaten inte verkar ha en enda säkring, tidigare modeller har antingen haft säkring på utsidan eller flera stycken inne efter trafon, vi snackar ändå om en hyggligt modern sub från 2008 med ett nypris på över 10k

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Perfector » 2017-08-25 09:05

Är det en ringkärnetrafo och inga reläer så blir det en ordentligt startströmssmäll vid påslag.

Inertia 2235 hade samma problem.
Man fick dra ner volymen helt för att minimera det.
Om du provar att stänga av när du spelar på den och hör hur länge den går innan den tystnar kan du få veta hur lång laddtid kondingarna i likriktaren har, dvs tiden det tar att tömma dom så basen tystnar.
Är det ett relä så stänger den av direkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-25 20:34

Konstigt nog så finns det inget relä, den lär ju inte ha smällt så här hela tiden så jag får leta vidare, en konstig grej dock, vad gör en filmkondensator direkt på strömingången, innan strömbrytare och trafo?
Bilagor
IMG_4467.jpg
IMG_4467.jpg (1.84 MiB) Visad 8261 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Perfector » 2017-08-25 20:43

robin_bockman skrev:Konstigt nog så finns det inget relä, den lär ju inte ha smällt så här hela tiden så jag får leta vidare, en konstig grej dock, vad gör en filmkondensator direkt på strömingången, innan strömbrytare och trafo?

Gnistskydd.
Kan den vara glapp?
Det kan ha varit en strömstöt redan från början.
Hur låter den om du drar ned volymen på den helt innan tillslag då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-25 20:49

Det återstår att se, den har motstånd istället för poddar just nu :D

Jag har beställt nya kondensatorer till strömmen och byter dom för säkerhetsskull, får testa mer fysiskt när jag får på en ny podd på volymen, den där lilla gula kan man ju ta av bara farten, tror jag får koppla på en lampa istället för högtalaren vid test, man blir ju nervös att konen ska flyga när bakstycket är av och lådan inte är tät

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Michael » 2017-08-26 14:09

robin_bockman skrev:Konstigt nog så finns det inget relä, den lär ju inte ha smällt så här hela tiden så jag får leta vidare, en konstig grej dock, vad gör en filmkondensator direkt på strömingången, innan strömbrytare och trafo?

Kan ta bort lite högfrekventa störningar.

Om den sitter efter brytare (dvs direkt över trafo), så är den också behjälplig att minska spänningsspiken som blir vid avslag.

PS. Om du får för dig byta den så hoppas jag du är insatt i X2 kondingar och va det är.

//Michael

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-26 19:50

Michael skrev:
robin_bockman skrev:Konstigt nog så finns det inget relä, den lär ju inte ha smällt så här hela tiden så jag får leta vidare, en konstig grej dock, vad gör en filmkondensator direkt på strömingången, innan strömbrytare och trafo?

Kan ta bort lite högfrekventa störningar.

Om den sitter efter brytare (dvs direkt över trafo), så är den också behjälplig att minska spänningsspiken som blir vid avslag.

PS. Om du får för dig byta den så hoppas jag du är insatt i X2 kondingar och va det är.

//Michael


Nej inte speciellt, nåt att tänka på om jag gör ett byte rätt av?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav HenrikE » 2017-08-26 22:01

robin_bockman skrev:
Michael skrev:
robin_bockman skrev:Konstigt nog så finns det inget relä, den lär ju inte ha smällt så här hela tiden så jag får leta vidare, en konstig grej dock, vad gör en filmkondensator direkt på strömingången, innan strömbrytare och trafo?

Kan ta bort lite högfrekventa störningar.

Om den sitter efter brytare (dvs direkt över trafo), så är den också behjälplig att minska spänningsspiken som blir vid avslag.

PS. Om du får för dig byta den så hoppas jag du är insatt i X2 kondingar och va det är.

//Michael


Nej inte speciellt, nåt att tänka på om jag gör ett byte rätt av?

Bara en sak. Låt bli.

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-26 22:36

HenrikE skrev:
robin_bockman skrev:
Michael skrev:Kan ta bort lite högfrekventa störningar.

Om den sitter efter brytare (dvs direkt över trafo), så är den också behjälplig att minska spänningsspiken som blir vid avslag.

PS. Om du får för dig byta den så hoppas jag du är insatt i X2 kondingar och va det är.

//Michael


Nej inte speciellt, nåt att tänka på om jag gör ett byte rätt av?

Bara en sak. Låt bli.


Det blev jag ju mycket klokare av, jag tänkte inte slicka på den innan jag demonterar, rätt trist svar ...

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav HenrikE » 2017-08-27 08:46

robin_bockman skrev:
HenrikE skrev:
robin_bockman skrev:
Nej inte speciellt, nåt att tänka på om jag gör ett byte rätt av?

Bara en sak. Låt bli.


Det blev jag ju mycket klokare av, jag tänkte inte slicka på den innan jag demonterar, rätt trist svar ...

Ok lite mer nyanserat då. Det är otroligt osannolikt att det är några problem med den, alltså kommer ett byte inte leda någonvart. Men skulle du byta till fel sort eller inte få till lödningarna riktigt bra har du skapat en onödig kortslutnings- och brandrisk.
Har du kollat om det går att hitta en servicemanual med komplett schema för apparaten? Kan du lägga upp några bilderpå nätdel och förstärkarkort?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Michael » 2017-08-27 14:44

Det viktiga är att använda en X2 och inte en vanlig konding. (i och för sig går väl X1 också bra, hoppas nu detta blev rätt).

X2 har speciella egenskaper och tåligheter.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Michael » 2017-08-27 14:49

robin_bockman skrev:oavsett om man slår på med sladd i eller sätter i sladden med on-knappen på

Kan du förtydliga vilken 'sladd' som avses?

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-27 15:33

Michael skrev:
robin_bockman skrev:oavsett om man slår på med sladd i eller sätter i sladden med on-knappen på

Kan du förtydliga vilken 'sladd' som avses?


Strömsladden, inget annat inkopplat ...

Beställde dom här, ser rätt ut ...

http://www.ebay.com/itm/2-x-0-1uF-275VA ... 2749.l2649

Återkommer med bilder ...

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-27 16:47

Så här ser insidan ut:
Bilagor
IMG_4508.jpg
IMG_4508.jpg (221.63 KiB) Visad 8099 gånger
IMG_4507.jpg
IMG_4507.jpg (308.21 KiB) Visad 8099 gånger
IMG_4506.jpg
IMG_4506.jpg (297.4 KiB) Visad 8099 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav HenrikE » 2017-08-27 20:41

robin_bockman skrev:Lite skumt är att apparaten inte verkar ha en enda säkring, tidigare modeller har antingen haft säkring på utsidan eller flera stycken inne efter trafon, vi snackar ändå om en hyggligt modern sub från 2008 med ett nypris på över 10k

Från baksidan ser det ut som att nätbrunnen kan ha en säkring inbyggd. Den sitter i så fall i en liten byrålåda du kan dra ut när sladden inte sitter i.

Annars ser konstruktionen trevligt lättlagad ut. Ett lite kort med kombinerad nätdel och förstärkare, och ett större med filter och alla terminaler. Tyvärr syns det inget uppenbart på bilderna som berättar vad som kan vara fel. Allra bäst är svullna kondensatorer eller brända motstånd.
IC5 och IC6 på förstärkar/nätdelskortet kanske är spänningsregulatorer som matar filterkortet. Är de möjligtvis märkta något i stil med 78xx och 79xx? Kan du mäta spänningen på de stora nätdelskondningarna och efter reggarna?

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-27 21:31

HenrikE skrev:
robin_bockman skrev:Lite skumt är att apparaten inte verkar ha en enda säkring, tidigare modeller har antingen haft säkring på utsidan eller flera stycken inne efter trafon, vi snackar ändå om en hyggligt modern sub från 2008 med ett nypris på över 10k

Från baksidan ser det ut som att nätbrunnen kan ha en säkring inbyggd. Den sitter i så fall i en liten byrålåda du kan dra ut när sladden inte sitter i.

Annars ser konstruktionen trevligt lättlagad ut. Ett lite kort med kombinerad nätdel och förstärkare, och ett större med filter och alla terminaler. Tyvärr syns det inget uppenbart på bilderna som berättar vad som kan vara fel. Allra bäst är svullna kondensatorer eller brända motstånd.
IC5 och IC6 på förstärkar/nätdelskortet kanske är spänningsregulatorer som matar filterkortet. Är de möjligtvis märkta något i stil med 78xx och 79xx? Kan du mäta spänningen på de stora nätdelskondningarna och efter reggarna?


Tack, hittade säkring där, puh!

Japp, spänningsregulatorerna verkar vara L7912CV, mäter 25.5V in och 12.5V ut.

Nätdelskondningarna mäter båda 40.5V

Från trafon får jag 60DC och ut genom likriktaren går det 82V, jag tyckte det var högt men mätte på en annan sub och fick liknande siffror från trafon

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Michael » 2017-08-28 15:06

Har du mätt likspänning över högtalarn?

Vet du vad det är för effektförstärkarkomponent (den där fastklämda)?

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav HenrikE » 2017-08-29 18:54

Jag funderade lite till. Har jag förstått de rätt att när den väl är igång så funkar den som förväntat, men precis vid på- och avslag gör den en ordentlig kabump. Men hur illa är det? Jag antar att du har testkört den på ett bord med elementet vänt mot dig och då lät det en hel del. Hur långt slår elementet? Ett par millimeter? Hur illa skulle det höras om den stod på golvet med elementet neråt? Canton kanske tycker det är ok och valde att spara in reläet som skulle behövts för att få tyst på den.

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-30 11:40

HenrikE skrev:Jag funderade lite till. Har jag förstått de rätt att när den väl är igång så funkar den som förväntat, men precis vid på- och avslag gör den en ordentlig kabump. Men hur illa är det? Jag antar att du har testkört den på ett bord med elementet vänt mot dig och då lät det en hel del. Hur långt slår elementet? Ett par millimeter? Hur illa skulle det höras om den stod på golvet med elementet neråt? Canton kanske tycker det är ok och valde att spara in reläet som skulle behövts för att få tyst på den.


Nej det är superkabomp, ska se om jag kan mäta det, äger ett antal till liknande Cantonsubbar och det är inte normalt ...

Återkommer till helgen med mätningar ...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Perfector » 2017-08-30 12:32

robin_bockman skrev:
HenrikE skrev:Jag funderade lite till. Har jag förstått de rätt att när den väl är igång så funkar den som förväntat, men precis vid på- och avslag gör den en ordentlig kabump. Men hur illa är det? Jag antar att du har testkört den på ett bord med elementet vänt mot dig och då lät det en hel del. Hur långt slår elementet? Ett par millimeter? Hur illa skulle det höras om den stod på golvet med elementet neråt? Canton kanske tycker det är ok och valde att spara in reläet som skulle behövts för att få tyst på den.


Nej det är superkabomp, ska se om jag kan mäta det, äger ett antal till liknande Cantonsubbar och det är inte normalt ...

Återkommer till helgen med mätningar ...

Liten fundering.
Finns det en kondensator i ihop med strömtillslaget?
Om en sådan som ska suga upp strömspiken är gammal och torr kan den ju bli otät och läcka igenom ploffet, men det är bara en tanke från källaren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav HenrikE » 2017-08-30 17:42

Michael skrev:Vet du vad det är för effektförstärkarkomponent (den där fastklämda)?

Detta skulle hjälpa att ha svar på. Kanske den har nån mute-ingång som av någon anledning inte aktiveras som den ska vid på- och avslag.

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-30 21:06

Perfector skrev:
robin_bockman skrev:
HenrikE skrev:Jag funderade lite till. Har jag förstått de rätt att när den väl är igång så funkar den som förväntat, men precis vid på- och avslag gör den en ordentlig kabump. Men hur illa är det? Jag antar att du har testkört den på ett bord med elementet vänt mot dig och då lät det en hel del. Hur långt slår elementet? Ett par millimeter? Hur illa skulle det höras om den stod på golvet med elementet neråt? Canton kanske tycker det är ok och valde att spara in reläet som skulle behövts för att få tyst på den.


Nej det är superkabomp, ska se om jag kan mäta det, äger ett antal till liknande Cantonsubbar och det är inte normalt ...

Återkommer till helgen med mätningar ...

Liten fundering.
Finns det en kondensator i ihop med strömtillslaget?
Om en sådan som ska suga upp strömspiken är gammal och torr kan den ju bli otät och läcka igenom ploffet, men det är bara en tanke från källaren.


Det finns ju 2 stora 3300 50v, nya är beställda som test ...

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-30 21:08

HenrikE skrev:
Michael skrev:Vet du vad det är för effektförstärkarkomponent (den där fastklämda)?

Detta skulle hjälpa att ha svar på. Kanske den har nån mute-ingång som av någon anledning inte aktiveras som den ska vid på- och avslag.


TDA7294S är det

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-30 21:08

HenrikE skrev:
Michael skrev:Vet du vad det är för effektförstärkarkomponent (den där fastklämda)?

Detta skulle hjälpa att ha svar på. Kanske den har nån mute-ingång som av någon anledning inte aktiveras som den ska vid på- och avslag.


TDA7294S är det, den har som du säger en mutefunktion, det här kan vara nåt!

http://electronics-diy.com/electronic_s ... php?id=340
Bilagor
TDA7294_60w_1.gif
TDA7294_60w_1.gif (9.43 KiB) Visad 7894 gånger

Användarvisningsbild
robin_bockman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2010-10-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav robin_bockman » 2017-08-30 21:21

Här är tysk med samma problematik, han beställde komponenterna men tyvärr så framgår det inte hur det hela slutade:

https://translate.google.com/translate? ... t=&act=url

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav Michael » 2017-08-30 22:44

Mitt tips är att lossa signalen (en sladd) mellan korten, så får du troligtvis klarhet i vilket av korten som ger upphov till smällen.

PS. Har du mätt alla matningsspänningar och dc-nivå på ljudsignalen på lite olika ställen?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-31 07:33

robin_bockman skrev:Här är tysk med samma problematik, han beställde komponenterna men tyvärr så framgår det inte hur det hela slutade:

https://translate.google.com/translate? ... t=&act=url


Det verkar det har varit likspänning ut till elementet.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav rolfzetterberg » 2017-08-31 13:30

Troligen styrs kretsen på flera sätt genom mute/standby.Här ett schema på Canton AS10 med TDA 7296:
http://bilder.hifi-forum.de/max/312708/ ... 588038.jpg
Datablad:
http://www.st.com/content/ccc/resource/ ... 000198.pdf

fredrikg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-03-18

Re: Fel på Subwoofer Canton AS 225

Inläggav fredrikg » 2021-03-28 21:34

Något av en trådstöld...
Jag har en likadan sub, men ni låter inte alls.
De inblandade i den här tråden verkar veta var de pratar om, så ni får gärna titta på mitt problem :-)
Beskrivet här: viewtopic.php?f=10&t=71878

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster