Supra EFF-ISL. Märklig utformning på kontakten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Supra EFF-ISL. Märklig utformning på kontakten?

Inläggav genstruktur » 2017-10-03 19:49

Hej!

Jag köpte två par begagnade Supra EFF-ISL för att ha mellan för/slutsteg med Ino audio bc60 i mellan.

https://m.prisjakt.nu/product/331585

När jag skruvar fast den låsbara kontakten på min recievers preout och på Ino audio bc60 märker jag att de går i varandra. Även efter jag låst fast kontakterna så har de ständigt kontakt med varandra. Detta kan väl inte vara bra? Hylsan, den låsbara, är dessutom gjord av metall. Det borde väl betyda att höger och vänster kanal är i ständig kontakt med varandra. Är det verkligen meningen att det skall vara på detta viset?

Vid slutsteget är det inget problem då ingångarna sitter en decimeter isär.

/genstruktur
Senast redigerad av genstruktur 2017-10-04 10:41, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Supra EFF-ISL

Inläggav darkg » 2017-10-03 20:16

Det är antagligen helt oproblematiskt - om hylsorna har kontakt med något är det jord, som bör vara densamma för kanalerna. Det känns inte direkt "snyggt" förstås.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-10-03 20:45

darkg skrev:Det är antagligen helt oproblematiskt - om hylsorna har kontakt med något är det jord, som bör vara densamma för kanalerna. Det känns inte direkt "snyggt" förstås.

Ja det är ytterhöljet, ytterhylsan, den man använder för att skruva på och låsa fast klämma åt.

Jag är ju inte så bra på det elektriska, men de kablarna jag hade innan var det kanske 1-2 mm mellan hylsorna när dd väl satt på ingångarna.

Men du menar att det inte är något problem att de har kontakt eller påverkar på något sätt?

/Henrik

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-03 20:49

Enligt mig, jag blir väl motsagd snart nog om jag inte har fattat alldeles rätt, är det inget elektriskt problem. Det som eventuellt kortsluts är jord som ändå förväntas vara gemensam för kanalerna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-10-03 21:07

darkg skrev:Enligt mig, jag blir väl motsagd snart nog om jag inte har fattat alldeles rätt, är det inget elektriskt problem. Det som eventuellt kortsluts är jord som ändå förväntas vara gemensam för kanalerna.

Okej. Vi får väl avvakta lite fler svar :).

Jag kan väl knappast ha varit först med detta problem eftersom jag har en på marknaden vanlig receivermodell (Denon). Så verkar troligt att det kanske inte är ett problem.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-03 23:09

Hur låterrä(?) . . . om dä låter bra så ärä knappast nåt problem . . . ingenting
lär gå sönder i alla fallen, så kör du på å lyssna, tycker ja . . . typer.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-10-04 10:39

Laila skrev:Hur låterrä(?) . . . om dä låter bra så ärä knappast nåt problem . . . ingenting
lär gå sönder i alla fallen, så kör du på å lyssna, tycker ja . . . typer.

Jo det låter väl bra tror jag :).

Men när jag märkte det vill jag ändå fråga eftersom jag inte är sådär kunnig inom el-lära. Tänkte att det kanske var farligt för elektroniken (eller människor) eller om det kunde påverka signalen negativt på något vis.

Jag närstuderade mina andra kablar och när de sitter inkopplade i receiverns preout är det nog bara 1mm i mellan dem som mest. Jag tror faktiskt att de till och med nuddar varandra på ett ställe, men där sitter en gummiring monterad, som isolerar antar jag.

Men jag antar precis som ni är inne på att eftersom Supra är en tillverkare som funnits länge och så även kabeln Supra EFF-ISL, så borde väl detta åtgärdats vid det här laget om det var ett reellt problem? (även om det är farligt att anta på faktiskt.se :lol: )

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Supra EFF-ISL. Märklig utformning på kontakten?

Inläggav UrSv » 2017-10-04 11:03

Det är ett standardproblem med kraftiga kontaktdon inkopplade till vanliga standardprylar där avståndet är ganska kort. Lösningen är att använda kablar med smalare kontaktdon eller att acceptera att de tar i varandra men annars går att få dit utan för mycket bryt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-10-04 11:36

UrSv skrev:Det är ett standardproblem med kraftiga kontaktdon inkopplade till vanliga standardprylar där avståndet är ganska kort. Lösningen är att använda kablar med smalare kontaktdon eller att acceptera att de tar i varandra men annars går att få dit utan för mycket bryt.

Jo att de tar i varandra stör mig inte så länge inget påverkas negativt i signalen eller elektroniken.

Jag mejlade faktiskt Jenving och fick snabbt svar!

De meddelade att kontakterna på Supra EFF-ISL ligger inom standardmåtten men på max. Att de nuddar varandra skulle inte göra något då jorden är samma på insidan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-04 11:40

Gillar man inte att de ligger emot varandra så kan man ju sticka något väldigt tunt och hyffsat icke-ledande mellan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-10-04 15:34

Nattlorden skrev:Gillar man inte att de ligger emot varandra så kan man ju sticka något väldigt tunt och hyffsat icke-ledande mellan.

Absolut!

Men eftersom det inte påverkar signalen eller elektroniken på något sätt anser jag frågan utagerad från min sida :).

Kudos till Jenving dock som svarade inom 1 tim på mitt mejl!

Återgå till Teknikforum