BX63 till en JBL B460 distortion och brum.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Andetag
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-02-19

BX63 till en JBL B460 distortion och brum.

Inläggav Andetag » 2017-10-06 17:04

Har äntligen kommit över denna kombo till mina JBL 250ti men det är inte bara frid och fröjd, guld och gröna skogar. Det är kopplat försteg > bx63 som grenar sig till varsitt monoblock till varje högtalare 250ti/B460. När jag startar och enbart kör genom fronthögtalarna som går genom BX63an så hörs inget brum eller distortion startar jag däremot PA steget som är ett Dynacord SL 1800 som är kopplat ihop till BX63an med en xls till rca kabel så startar oljudet..

Ljudet i sig påverkas ej vid volymändring och hörs när jag spelar lite lägre. BX63 är från 1980 talet och förra ägaren hade ingen koll på om den renoverats eller ej. Samt så märker jag när jag spelar med fronthögtalarna endast att en del scendjup och detaljrikedom försvunnit sedan jag börja köra via BX63an.

Är det värt att lämna in den för en ordentlig renovering eller ska man leta efter ett annat filter ? det kanske inte var mer att få på det goda 80 talet och att folk köpte att scendjup och detaljrikedom försvann när de fick in en B460 i kombinationen.

Värt att nämna är att jag inte vill ha något bioförsteg med sub out och dylikt då jag vill ha ett rent stereoförsteg.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: BX63 till en JBL B460 distortion och brum.

Inläggav Michael » 2017-10-06 17:27

Slutsteget har ju xlr ingång, kör med det istället för rca.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: BX63 till en JBL B460 distortion och brum.

Inläggav Michael » 2017-10-06 17:29

Oj, slutsteget har ju ingen rca ingång... hur kan du köra med det?


Edit:
Jag antar du skrev fel och menar att du kör med en rca-xlr kabel. ...i så fall är mitt tips att kolla hur kabeln är kopplad. Den bör nog kopplas om. Eventuellt (faktiskt rätt troligt) så är det fel sorts kabel i kablaget, två ledare plus skärm vill du ha.

Vidare så skulle det vara bra med mer info, om t.ex. försteg och slutsteg är skyddsjordade och om de verkligen sitter anslutna till skyddsjord. Slutsteget har en finnes, men då är detta viktigt.

Edit2:
Du skrev "startar" slutsteget. Avses att trycka på strömbrytaren på slutsteget eller att stoppa i 230-sladden?

//Michael

Andetag
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-02-19

Re: BX63 till en JBL B460 distortion och brum.

Inläggav Andetag » 2018-01-27 11:38

Du har helt rätt det är en rca till xlr. Jag köpte en ny kabel och fick hjälp att lägga in bx63ans delningsfrekvens i Crown slutsteget så jag tog bort bx63an ur systemet och nu fungerar det som smort 8) Har dragit fram ett dedikerat uttag till min anläggning (fördel att ha en orenoverad källare :P) så nu är det jordat och 2.5 kvadrats 16A säkring. En blir inte klok ibland på vad det är för små ljud som kommer ur högtalarna. Hoppas det dröjer till nästa uppgradering innan nästa tjut kommer hehe. Tack Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster