NURA lurar med komp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

NURA lurar med komp

Inläggav Triggerhappy » 2017-10-14 22:19

https://eu.nuraphone.com

Tydligen mäter lurarna upp varderas öras respons, skapar ett filter i en app å sen är det halleluja.
Ormolja lr vettigt, vad tror expertisen?

Sidotanke:
Steg två vore ju att vanliga icke hörlursanläggningar också borde hörselkompenseras...lr åtminstonde testas.
Undrar hur frugan låter kompenserad :roll:
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: NURA lurar med komp

Inläggav darkg » 2017-10-14 23:09

Det är några olika saker att fundera på, tycker jag. Vill man anpassa? Tja, varför inte - särskilt lurar, som ju i regel är personliga. Samtidigt blir det lite udda, för det kommer ju inte att låta som live. Personligen tycker jag inte att det automatiskt är ett problem, jag är inte så hifi-aktig. Men om musiken just i de lurarna låter annorlunda än alltid annars måste det väl kunna bli lite knasigt. Kanske inte är ett problem.

Sen är frågan om det är en bra mätmetod. Det går åtminstone i viss mån att mäta örats ljud som respons på ljud, det är inte hittepå. Jag tror inte att det är det bästa sättet att få fram en subjektiv tonkurva. Öronresponsen behöver inte säga hela sanningen om hur väl vi hör olika frekvenser (jag kan inget om det här, men det är ju tänkbart att andra delar än yttre hårcellerna eller vad det är är inblandade osv i vårt totala hörande). Så kanske duger inte "örondata", även om de är perfekt fångade.

Sen är frågan om lurarna verkligen är bra på att mäta, och slutligen om mjukvaran rätt tolkar och omsätter alltihop.

Störst frågetecken sätter jag vid att ta audiogram med den metoden, skulle det inte vara bättre med en app som piper och man får trycka i appen, som en normal hörselkontroll, fast bättre? (Med mikrofon i luren kan den kalibrera sig efter svagheter i mobilens återgivning.) På andra plats kommer hur mycket man egentligen vill anpassa efter sin egen kurva, där är jag osäker!

En tanke till. Där man verkligen har svåra dippar i sin hörsel pga skada kanske det inte är lönt att höja, om ljudkvalitet är målet? Är det trasigt kanske det bara låter illa då.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: NURA lurar med komp

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-15 09:47

Är det verkligen för hörseln kompensationen görs? Är det inte mera för den resonans man får i öronkanalen med hörlurar (främst med in-ear lurar)? Linkwitz har ju gjort så med några lurar på sin hemsida.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: NURA lurar med komp

Inläggav Kraniet » 2017-10-17 18:28

Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: NURA lurar med komp

Inläggav JM » 2017-10-17 22:24

Öronhornkurva.PNG
Öronhornkurva.PNG (24.14 KiB) Visad 3235 gånger

Ytterörat och yttre hörselgången ger likt ett resonant horn en för varje individ en unik orak frekvanskurva. Normalt är vi adapterade till att denna unika uppmätt krokiga tonkurva vid trumhinnan är en upplevd rak tonkurva. (Svart streckad linje)
Med hörlurar skapas nya unika resonanser i "öronhornet" och en ny krokig frekvenskurva. Med eq kan de nya hörlursresonanserna kompenseras till en upplevd rak tonkurva. Denna eq korrigering gäller bara om hörlurarna placeras exakt på samma sätt vid varje lyssningstillfälle för denna individ och ingen annan individ. ( Blå kurva)
Tyvärr som framgår av föreläsningen och våra egna erfarenheter är vi alla olika i ytterörat och yttrehörselgången.

Slutsatsen blir att tester av hörlurar och rekommendationer från "experter" blir nästintill meningslösa.

Att noggrant mäta frekvenskurvan vid trumhinnan med och utan hörlurar kan vara en affärsidé.
I Nura lur fallet görs inte denna korrigering.
Otoacoustic Emission (OAE) används av Nura och kan inte kompensera likt trumhinnemätning av vad jag kan förstå.
The primary purpose of otoacoustic emission (OAE) tests is to determine cochlear status, specifically hair cell function. This information can be used to (1) screen hearing (particularly in neonates, infants, or individuals with developmental disabilities), (2) partially estimate hearing sensitivity within a limited range, (3) differentiate between the sensory and neural components of sensorineural hearing loss, and (4) test for functional (feigned) hearing loss. The information can be obtained from patients who are sleeping or even comatose because no behavioral response is required.
http://www.davidgriesinger.com/Accurate ... oston.pptx

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: NURA lurar med komp

Inläggav nuffe » 2017-11-17 11:20

Eftersom man normalt hör allt utan kompensation måste det väl bli helt fel om man kompenserar!
Ex. i fallet som JM visar skulle ju det bli extremt skrikigt med kompensation.
Eller har jag missat nåt i resonemanget?

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: NURA lurar med komp

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-17 12:13

Om det ska mätas vid trumhinnan blir det ju galet.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: NURA lurar med komp

Inläggav JM » 2017-11-17 14:38

RogerGustavsson skrev:Om det ska mätas vid trumhinnan blir det ju galet.

Hur tänker du här?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: NURA lurar med komp

Inläggav JM » 2017-11-17 14:59

nuffe skrev:Eftersom man normalt hör allt utan kompensation måste det väl bli helt fel om man kompenserar!
Ex. i fallet som JM visar skulle ju det bli extremt skrikigt med kompensation.
Eller har jag missat nåt i resonemanget?

Henrik

Ja!

Med lurar uppstår resonanser I yttre hörselgången likt i ett rum. Resonanserna som finns utan lurar är vana vid.
Läs artikeln så förstår du.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NURA lurar med komp

Inläggav Belker » 2018-07-04 14:28

Ingen som har testat dessa ännu?

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: NURA lurar med komp

Inläggav i » 2018-07-04 21:39

Jag har vid något tillfälle haft tonkurvekompensation i min mobil för hörlurarna. Det var en positiv upplevelse! Klarare ljud och det kändes "rätt". Tyckte jag hörde delar av musiken tydligare/mer "harmoniskt".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NURA lurar med komp

Inläggav Belker » 2018-07-04 21:59

Finns det någon app som ordnar det eller hur gjorde du?

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: NURA lurar med komp

Inläggav i » 2018-07-04 22:43

Belker skrev:Finns det någon app som ordnar det eller hur gjorde du?


Japp. Det var en app som sände testtoner med varierande styrka och på så sätt mätte öronens känslighet för olika frekvenser. Sedan kompenserades ljudet enligt det från hörlurarna. Kommer inte ihåg vilken app det var. Det försvann med min förra mobil när den krashade.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: NURA lurar med komp

Inläggav Thomas_A » 2018-07-05 00:41

Vad kompenserar den för? Örats känslighet eller för huvud/öron och övriga kroppens filtrering av ett ljud som normalt kommer framifrån?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NURA lurar med komp

Inläggav Belker » 2018-07-05 08:27

Thomas_A skrev:Vad kompenserar den för? Örats känslighet eller för huvud/öron och övriga kroppens filtrering av ett ljud som normalt kommer framifrån?

Lite oklart exakt vad de gör, men något i den stilen, ja. Sen sitter ett ”baselement” en bit ut för att ge en mer taktil känsla till ytterörat. De tester de refererar till verkar mest vara tech gadget siter. Skulle vilja se en mer seriös testning, helst av någon här på forat.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NURA lurar med komp

Inläggav Belker » 2018-07-05 08:31

i skrev:
Belker skrev:Finns det någon app som ordnar det eller hur gjorde du?


Japp. Det var en app som sände testtoner med varierande styrka och på så sätt mätte öronens känslighet för olika frekvenser. Sedan kompenserades ljudet enligt det från hörlurarna. Kommer inte ihåg vilken app det var. Det försvann med min förra mobil när den krashade.

Frågan är om det ger önskad effekt. Man vill ju som nämnts innan i tråden inte räta ut frekvensgång, man vill ju bara kompensera för örats/huvudets geometri för att skapa en naturlig liveliknande upplevelse. Mer högtalarlikt om man så vill.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: NURA lurar med komp

Inläggav jansch » 2018-07-05 10:08

Jag har alltid varit fundersam över korrektion av hörlurar.
Hörlurar arbetar mot en tryckkammare = örat.

Det finns då sådant som påverkar hörlurens förutsättningar t.ex storleken på örats kavitet (på olika personer) förändrar hörlurens frekvensgång.
En högtalare jobbar ju i ett fritt fält och dess TS parametrar påverkas inte av rummet (nästan).
Däremot påverkas hörluren av hur stor kaviteten är - kaviteten bli en del av hörluren och TS parametrarna förändras

Ytterörats form påverkar också hur mycket läckage det blir mellan kaviteten och omgivande luft. Hörlurens kudde (hur formbart materialet är) och dess tryck mot örat har också stor påverkan på detta. Kaviteten förändras t o m vid olika lyssningstillfällen då placringen på huvudet är olika mellan lyssningtillfällen och om vi klippt håret!

Ovanstående är sådant man borde korrigera för.

Att t.ex mäta vid trummhinnan är ju ett sätt att påverka hur vi hör och det är väl olika för alla människor. Innerörats resonans har en frekvenstopp som är olika och även Q värdet. Kompenserar man det eller påverkar på annat sätt hör vi ju fel.

Summering: bara sådant som har påverkan PÅ HÖRLURENS FÖRMÅGA att producera tänkt frekvensgång bör man kompensera för.

Detta är mina funderingar..... tänker jag fel?

PS. kan tänka mej att det kan uppstå unika stående vågor mellan hörlur och ytteröra också, om man har stora öron! DS.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: NURA lurar med komp

Inläggav i » 2018-07-05 16:41

Belker skrev:
i skrev:
Belker skrev:Finns det någon app som ordnar det eller hur gjorde du?


Japp. Det var en app som sände testtoner med varierande styrka och på så sätt mätte öronens känslighet för olika frekvenser. Sedan kompenserades ljudet enligt det från hörlurarna. Kommer inte ihåg vilken app det var. Det försvann med min förra mobil när den krashade.

Frågan är om det ger önskad effekt. Man vill ju som nämnts innan i tråden inte räta ut frekvensgång, man vill ju bara kompensera för örats/huvudets geometri för att skapa en naturlig liveliknande upplevelse. Mer högtalarlikt om man så vill.


För mig blev det en entydigt positiv effekt. Jag hade ju försämrat hörande i vissa register. Man kan säga att utan korrigeringen lät musiken - för att ta en analogi - som att den "mumlade" för att efter korrigering tala tydligt.
Sedan är jag vanligtvis ingen vän av hörlurslyssning kan tilläggas. Det låter bl a alldeles för mycket "mitt i huvudet" och "skrikigt". Kanske gillar jag de effekter som rummet ger ljudet. (Varierar beroende på rum förstås.)
Mundus Vult Decipi


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster