Vad kommer att hända

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Vad kommer att hända

Inläggav Emanuelgbg » 2017-10-20 10:22

ur ett ljudperspektiv i mitt vardagsrum? eller hur långt är ett snöre?

Ok, försöker ta det från början. Vi håller på att renovera vardagsrummet i radhuset och längs ena kortväggen planeras att sätta upp liggande panel, utomhuspanel för att få lite mer struktur. Detta innebär att brädorna kommer ha små glipor mellan sig. För att sätta upp panelen på den putsade lättbetongväggen kommer jag först sätta upp 45 reglar som sedan går att spika i. CC 60 mellan reglarna på väggen. Nu till frågan. Kommer de här facken på 45*600*2500mm och med öppningar på 1-3mm här och där påverka akustiken nämnvärt eller kan jag helt bortse från det hela? Vet att sådana här frågor har varit uppe tidigare men hittar inte riktigt det jag söker.

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Vad kommer att hända

Inläggav matssvensson » 2017-10-20 10:55

En reglad träpanel kommer ge basabsorbtion jämfört med en betongvägg. Hur mycket och för vilka frekvenser överlåter jag till mer kunniga att reda ut.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-10-20 12:09

Det du kommer att bygga är en Helmholtz-resonatorer. CC60 blir inte 600 mm, du måste dra ifrån 45 mm = 555mm. Du borde ta reda på vilka resonansfrekvenser som finns gent emot din vägg, dvs avståndet till motstående vägg, och på så sätt räkna ut vilket avstånd du borde ha mellan plankorna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-20 14:21

Om du har absorbent mellan spaltpanelen och väggen så kommer det att bli en ganska bredbandig spaltabsorbent. Men det kräver att du inte sätter alltför tjock plastfolie mellan spalter och absorbent. En riktigt tunn folie avsedd för att inte dämpa ljud kan fungera men helst ska det vara ingenting.
Men 95 mm höga reglar skulle ju vara så mycket bättre och dämpa längre ner i frekvens.
En formel för var helmholzfrekvensen hamnar med olika spaltbredder och regeldjup kommer säkert att dyka upp snart nog.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-21 15:22

Här finns en intressant graf med spaltbredder mm:
viewtopic.php?p=1894732#p1894732
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-10-22 21:49

Tack för svaren hittills! Ska kolla diagrammet med spalterna. 45-reglar är inte huggna i sten el cc60 för den delen. Djupare än 70mm vill jag nog helst inte gå ändå eftersom det äter yta i rummet, finns ventil i ena hörnet osv. Tanken var även att använda så breda panelbrädor som möjligt utan att priset springer iväg.. typ 21*145 el 21*195mm

Vardagsrummet är inte helt rektangulärt då 2 inbyggda garderober (från annat rum) äter yta i ena ändan av rummet men totallängden är 7,09m innan någon vägg är uppsatt. Bredden är på den sidan 4,28m, 3,58 på andra sidan. En 100cm bred öppning ut till trapphall och övriga huset finns på ena långsidan, ungefär på mitten av rummet. Väggarna på kortsidorna är lättbetong/hålsten (vet inte vad det hette 1947) och långsidorna plankväggar med spånisolering, gips ytterst mot rummet. Stämmer det att resonanserna borde hamna i trakten 49Hz (7,09m) samt 80Hz (4,28m)? Om mitt minne och öron inte sviker mig är det ungefär det jag hörde när jag körde med tongenerator på en tidigare sub, speciellt runt 45-50Hz var det klart påverkat. Just nu använder jag MJKs OB som högtalare och upplever inga stora problem med basen på den punkten iaf. Kan tänka mig att det dels beror på just OB men även att de rullar av tidigt.

Återgå till Teknikforum