Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-01 10:03

Vad behöver jag för prylar för att mäta frekvensomfång på rörslutsteg och hur går jag tillväga för att göra en korrekt mätning?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-01 10:07

Jag kanske ska vara tydligare. Jag vill ta reda på var tonkurvan faller av i basen och diskanten samt hur linjär den är mellan. Anpassa informationen för en total nybörjare :D
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2017-11-01 10:11

Talspolen skrev:Vad behöver jag för prylar för att mäta frekvensomfång på rörslutsteg och hur går jag tillväga för att göra en korrekt mätning?


Enklast är en dator och ett mätinstrument med känd noggrannhet.

Anslut datorn och säg åt den att generera sinustoner med lämplig frekvens. Svantes program Tone är ett bra exempel på program.

Mät spänningen över högtalarklämmorna med högtalare (eller annan last) ansluten när du varierar frekvensen. Det är allt!

Förstår du?

PS. I basen kan nog vilken multimeter som helst duga, i diskanten kan det vara värre.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav peterh » 2017-11-01 18:34

Enklast är en tongenerator ställbar från åtminstånde 20 till 20000 , gärna mera och det kan nästan alla.
Konstlast ( en högtalare har olika last och om du använder den får du inexakta siffror) 8ohm många watt
oscilloscope , är "by definition" frekvensoberoende. Annars en lämplig voltmeter som är dokumenterat
frekvensoberoende i ditt mätintervall.

Sedan skall du fundera på vilken effekt du mäter vid, normalt mäter man frekvensomfång vid 1w/1000hz men
man bör komplettera med att mäta vid full eller nära full effekt och jämföra kurvorna. Detta för att om OT är
klent dimensionerad kan man ha en utmärkt återgivning av 20hz vid 1w men distorderad eller reducerad
bas vid högre effekt. Med oscilloscope ser man också om förstärkaren börjag bära sig illa åt ( distordera, sjävsvänga etc)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav darkg » 2017-11-01 19:05

Vad som är enklast beror på :-)

Någon slags testsignal till förstärkarens ingång
Någon sorts mätning på utgången

Testsignalen kan som Per säger tas från datorn, som peterh säger ordnas med en därtill avsedd apparat - tongenerator - eller från en speciell cd-skiva.

Mätning kan ske med multimeter, oscilloskop, eller med datorn.

Med ett vettigt ljudkort och lämpliga program kan datorn alltså räcka. Mätningen kan då bli automatisk och snabb.
Med tillgång till apparater klarar man sig å andra sidan utan dator.
Datorn som signalgenerator kan vara smidigt om man inte har någon annan, själv använde jag nyligen en surfplatta och en webb-tongenerator. Smidigt, men signalnivån var inte så pålitlig.
Datorn som mätare kan vara ett välkommet sätt att få se vågformerna utan att ha oscilloskop. Det vill säga, den kan bli ett oscilloskop. Hur linjär är ingången, bör man fundera på, och intressant information ovanför audio-området, som ett riktigt oscilloskop fångar upp, försvinner.

Jag vet inte själv vad som är bäst, allt som allt, varken för dig eller för mig. Allt kan strula, på sitt sätt. Om man inte har instrument, eller kan låna, tycker jag att det verkar vettigt att utforska hur långt man kommer med bara en dator.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-01 19:32

Tack :)

Det låter ju helt klart görbart. Om jag väljer sättet med en voltmeter på utgången, vad för specifikation ska jag leta efter om den ska vara frekvensoberoende? En vettig voltmeter eller multimeter behöver jag ändå införskaffa. Den kan jag använda till andra tillfällen också, det gör jag nog inte med ett oscilloskop.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav peterh » 2017-11-01 19:39

Talspolen skrev:Tack :)

Det låter ju helt klart görbart. Om jag väljer sättet med en voltmeter på utgången, vad för specifikation ska jag leta efter om den ska vara frekvensoberoende? En vettig voltmeter eller multimeter behöver jag ändå införskaffa. Den kan jag använda till andra tillfällen också, det gör jag nog inte med ett oscilloskop.

Du har mer användning av ett scope, och de nyare digitala har möjlighet att mäta spänningar med digital
presentation.

Vad gäller voltmeter, vad du än skaffar kan du ansluta den direkt till tongeneratorn och ta upp en frekvenskurva
på dessa tillsammans. Erhållen kurva ( om den inte är rak) skall subtraheras från vad du nu mäter på förstärkaren.

En "rörvoltmeter" eller "ac voltmeter är perfekt, men jag tror att de flesta dmm finkar också.
Kolla spec innan du köper.

Men glöm inte bort att göra 3 mätningar på förstärkaren :
- effekt vid 1000 hz precis innan klippning
- frekvenskurva vid låg effekt, 1w är vanligt ( ställ alltså in så den ger 1w vid 1000hz och låt andra frekvenser bli
vad de nu mäter till)
- vilka punkter neråt och uppåt där det börjar rasa, mätt vid t.ex. 75% effekt eller något annat värde du väljer.
det kan allstå skilja mycket om någonting är underdimensionerat.

Om det är en stereoförstärkare kan också skillnaden i effekt för en eller två kanaler drivna vara intressant om
man har gemensamma delar i nätdelen.

Effektmotstånden blir varma, och de får inte brännas av, då kan du skada utgångstransformatorerna. Köps stora
och montera dem på obrännbart underlag. Undvik att löda tamparna om möjligt ( tenn smälter ! )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav HenrikE » 2017-11-01 20:06

Jag gjorde en snabbsökning på multimetrar och de flesta verkar vara specade att mäta AC från runt 40 till 500 Hz. De är alltså inte lämpliga. Det finns säkert de som klarar 20-20000Hz men de verkar inte så vanliga.
Jag skulle helt klart mäta med en dator och tex Svantes tombstone. Förutom en konstlast på 8 ohm behöver du bara en spänningsdelare för att ta ner förstärkarens utnivå till något ljudkortets ingång trivs med.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav jansch » 2017-11-01 20:17

Talspolen - Det finns några saker du bör ha "koll på"......
Om du inte har ett oscilloskop måste du vara väldigt noggrann med att verifiera att förstärkaren inte överstyr. Det kan du inte se på en multimeter och det är väldigt svårt att lyssna sig till vid höga frekvenser. Jag antar att du vill mäta frekvensgången vid olika uteffekter då de flesta förstärkare har olika bandbredd (frekvensgång) vid olika uteffekter.
Vad som händer när utsignalen (effekten) närmar sig klippnivån (d v s förstärkarens maximala uteffekt) är att det uppstår distorsion. Vid max ca 5-6 kHz kommer att uppleva att ljudet blir mer "brilliant" eller låter vasst och "elakt" (över ca 6kHz kan du inte längre lita på din hörsel) . Det kräver en del erfarenhet att höra vad som är rätt eller fel. ENLIGT MIN MENING - Låter höga sinustoner trist och inte "vassa" är distorionen forfarande acceptabel.

Du behöver alltså belasta förstärkaren med en högtalare tillfälligt om du inte har ett oscilloskop för att VERIFIERA att signalen är någorlunda distorsionsfri. Med ett oscilloskop ser du normalt tydligt när distorsionen är ca 1-2%.

Varför är detta så viktigt? Jo, utan att hålla koll på när distorsionen överskrider sådär 1-2 % (och kanske går uppemot 20-30%) kommer du att mäta en bättre frekvensgång än vad du egentligen har.

Förslag: SIRP är ett program utvecklat av "Svante" här på forum:et. Sirp är egentligen gjort för att mäta högtalare men borde vara väldigt användbart för att enkelt mäta frekvensgång på förstärkare (sök på Tolvan Data). Visserligen kräver det (programmet) en del kunskap och lite kablar men jag ror att det vore vara utmärkt för att uppfylla dina önskemål/behov. Då behöver du inte köpa någon multimeter i första hand. Tyvärr (dock), för att få ABSOLUTA värden måste du kunna "kalibrera" utnivån på förstärkaren och då behöver du ändå minst en multimeter men kan "kalibrera" vid 30-60 Hz som de flesta multimetrar klarar av och har rimlig noggrannhet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav peterh » 2017-11-02 00:09

Några exempel på grejor du kan köpa billigt och som är klart användbara :

signalgenerator : https://www.tradera.com/item/340198/294 ... sgenerator

duger för detta. En praktiskt tagen likadan :
https://www.tradera.com/elektronikinstr ... =1&spage=2

Och ett äkta tec-skåp, dessa är ovanliga :
https://www.tradera.com/item/340196/293 ... ed-pluggar
Detta kräver lite vana, önskar bara att det säljs med manualen ( eller att man hittar manual)

Konstlast, visserligen med lödanslutning, men om man monterar på en kylfläns så håller nog lödningen :
https://www.ebay.com/itm/4-Ohm-5-50-Wat ... SwImRYH9Vs
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2017-11-02 10:10

HenrikE skrev:Jag gjorde en snabbsökning på multimetrar och de flesta verkar vara specade att mäta AC från runt 40 till 500 Hz. De är alltså inte lämpliga. Det finns säkert de som klarar 20-20000Hz men de verkar inte så vanliga.


Då heter de Fluke och är mycket dyrare. De ser märkligt lika sitt mycket billigare syskon dock! Syns det att den ena kostar 6000:- och den andra 399:-? :)
Bilagor
fluke.jpg
fluke.jpg (151.41 KiB) Visad 6058 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav darkg » 2017-11-02 12:17

Specad Fluke

2017-11-02 10_47_17-Fluke 83V and 87V Digital Multimeter Detailed Specifications Sheet.png
2017-11-02 10_47_17-Fluke 83V and 87V Digital Multimeter Detailed Specifications Sheet.png (53.75 KiB) Visad 6024 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-02 12:50

Vid högre inspänningar verkar de inte vara så noggranna heller, trots det väl tilltagna priset. Sedan är kanske frågan om det är intressant att mäta vid högre effekter? Om mätningen görs på statiska signaler, vad säger det när musik är dynamiska signaler? De allra flesta slutsteg är ju filtrerade någonstans vid 3-10 Hz (-3 dB), fallet sätter in betydligt tidigare.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-02 13:32

Här är ett billigare oscilloskop och funktionsgenerator från Conrad:

https://m.conrad.se/?websale8=conrad-sw ... gJy5fD_BwE

Skulle det fungera?

Har även sett flera billiga USB-oscilloskop på tex Aliexpress men inte hittat någon som fungerar med Mac operativsystem.

Edit: oscilloskopet jag länkar till verkar vara samma som Elctrokit säljer för 999:-, https://www.electrokit.com/oscilloskop-dso-nano.50768

Edit 2: här är mer info om oscilloskopet: http://wiki.seeed.cc/DSO_Nano_v3/ Är det någon här som orkar bemöda sig att skumma igenom och tala om detta kan vara lämpligt för mätning av audio förstärkare?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Inläggav Talspolen » 2017-11-02 14:11

Som sagt är jag nybörjare :) Med ett oscilloskop så tittar man alltså på amplituden(spänningen) och hur den beter sig(blir lägre) vid en viss frekvens? Det är så man avgör bandbredden på förstärkaren?

På oscilloskopet kan man också se på vågformen och om den ändrar form så är det distorsion som visar sig, försärkaren "klipper"?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re:

Inläggav PerStromgren » 2017-11-02 15:09

Talspolen skrev:Som sagt är jag nybörjare :) Med ett oscilloskop så tittar man alltså på amplituden(spänningen) och hur den beter sig(blir lägre) vid en viss frekvens? Det är så man avgör bandbredden på förstärkaren?

På oscilloskopet kan man också se på vågformen och om den ändrar form så är det distorsion som visar sig, försärkaren "klipper"?


Rätt på alla punkter! Möjligen kan man tillägga att distortion kan andra källor än att drivspänningen "tar slut" (förstärkaren "klipper").
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re:

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-02 16:06

Talspolen skrev:Som sagt är jag nybörjare :) Med ett oscilloskop så tittar man alltså på amplituden(spänningen) och hur den beter sig(blir lägre) vid en viss frekvens? Det är så man avgör bandbredden på förstärkaren?

På oscilloskopet kan man också se på vågformen och om den ändrar form så är det distorsion som visar sig, försärkaren "klipper"?


Mitt förslag är att om det är någon apparat du är intresserad av, så letar du reda på en mätning som någon annan gjort, så slipper du köpa utrustning och trassla med detta själv. :wink: Tidskrifterna Stereophile och HiFi News & Record Review är kända för att ha vederhäftiga mätresultat (finns på webben). Detta är mitt tips! :wink:


Men ditt syfte med detta är kanske bara att lära dig? Eller rent ut: Vad är ditt syfte? Varför vill du mäta just frekvensgång? Jag hoppas att du väl vet att det finns väldigt många andra saker som kan mätas och som har mer eller mindre betydelse än enbart frekvensgång. Vet du om att just enbart frekvensgång hos en förstärkare ofta inte skapar så jättehörbara avvikelser sett i det stora hela (musik/ljudkälla/förstärkare/högtalare/lyssningsrums akustiska egenskaper/placering av lyssnare)?

Jag vill även påpeka att flera förslag du har fått med att använda "dator" för mätning även medför att någon form av A/D-omvandlare behövs. Det kan vara ljudkort eller oscilloskopgränssnitt el.dyl. Om man ser till gruppen ljudkort, så har de också roll-off, vilket då tyvärr medför att du mäter egenskaper hos kombinationen av ljudkort + förstärkaren. T.ex. i lågfrekvensregionerna kan ofta roll-offen ha likartad storlek hos både ljudkort och förstärkare. Ofta inte bra för mätändamål alltså!! :twisted: I vissa fall kan mätresultatet kompenseras med ljudkortets egen roll-off, etc. Men detta är för stunden över din nivå, så jag vill bara att du ska ha detta i åtanke inför vad du nu tänker hitta på. Ljudkort har även en väldigt skarp roll-off i sitt övre arbetsområde, och det tror jag inte att du egentligen vill ha om du ska kunna se förstärkarens lågpassfilterfunktion.

Lycka till! :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-02 19:18

Bra info Johan.

Jag är nyfiken på prestandan på slutstegen. Eftersom det är rörsteg med ”hemmalindade” utgångsjärn helt utan kända specar(utöver impedans och omsättning) hade det varit intressant att se vad de går för :)

Hur får man Stereophile att rescensera och testa sina alster? :D

Frekvensomfång brukar ju vara en sådan egenskap som är begränsad hos rörsteg på grund av utgångstrafon. Distad hade varit spännande att mäta men antar det är överkurs än så länge.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav peterh » 2017-11-02 23:48

conrads scåp hade 200khz som gräns, det är nog för lite för att vara användbart ( min kan missa saker )

Men kika på något begagnat analogt skåp på tradera eller ebay. Eller varför inte gå på chalmers eta auktion ?
Analoga signalgeneratorer är alltid användbara.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav dewpo » 2017-11-03 10:50

Här finns billiga oscilloskop, Från 54 USD och uppåt för ett pc usb interface, Men kan man lita på kineserna?

https://hantek.aliexpress.com/store/2792111
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav peterh » 2017-11-03 11:30

Ett 1-kanaligt analogt skåp står just nu i 150 kronor på tradera, och det duger alldeles utmärkt för detta jobbet.
https://www.tradera.com/item/340196/294 ... scilloskop

Kollade också på radiomuseet.se ( göteborg) och de har just nu ett tektronix 515A ( 1-kanaligt 15mhz BRA skåp)
för 200 kronor . Se http://w140.com/tekwiki/wiki/515 för detaljer

http://maia.premium.se/radiomuseet/web/ ... _salu.html

Jag tror nog att radiomuseet kan skaka fram en fungerande tongenerator också. Kontakta dem eller besök dem !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav dewpo » 2017-11-03 11:46

Först måste jag på peka att jag vet inget om mätningar av förstärkare men jag har lite funderingar om tillvägagångssätt sättet.

Så här kommer två korta frågor...

Måste man inte mäta steget mot olika laster 2,4,8,16 ohm för att få rättvisande siffror?
Behöver man inte ha Spektrum Analys funktion på oscilloskopet om mätandet skall gå smidigt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav peterh » 2017-11-03 15:18

dewpo skrev:Först måste jag på peka att jag vet inget om mätningar av förstärkare men jag har lite funderingar om tillvägagångssätt sättet.

Så här kommer två korta frågor...

Måste man inte mäta steget mot olika laster 2,4,8,16 ohm för att få rättvisande siffror?
Behöver man inte ha Spektrum Analys funktion på oscilloskopet om mätandet skall gå smidigt?


Du skall mäta steget med en last som är optimal. På 4 ohmstappen skall du ha 4 ohm motstånd. På 8 ohm 8 ohm osv.

Men vänta dig minimal skillnad mellan de olika tap-arna

En spektrumanalysator är trevligt att ha, konsten är nog att tolka dess resultat. För att undersöka frekvensomfång
duger ett skåp där man kan se när förstärkaren börjar klippa och backa ner några procent.

Att mäta "missanpassat" ( som ju en högtalare vanligtvis är) blir komplext. Vanligtvis används öron till detta med
en viss högtalare som last. Detta för in på ett outtömligt ämne : hur olika förstärkare kan driva olika högtalare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-06 09:12

Tack för engagemanget. Jag tror ändå att det lutar mot ett PC-oscilloskop. Jag har hittat en mjukvara från PicoTech som fungerar med Mac OS. https://www.picotech.com/downloads

Ett PicoScope fås för strax över 1000-lappen. Någon som använt ett PicoScope?

Edit: visserligen en beta-version av mjukvaran till Mac de erbjuder.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-06 09:20

PicoScope 2204A kanske kan vara något? https://www.picotech.com/download/manua ... sGuide.pdf

Har inbygd signalgenerator. Bandbredd upp till 10MHz. Har jag förstått det rätt räcker det med ett PicoScope som ansluts till USB-porten på datorn. PicoScopet ansluts sedan till förstärkaren, signalgeneratorn till ingången och en in-kanal till utgången på förstärkaren.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav darkg » 2017-11-06 09:34

Usb-oscilloskop är i teorin en bra idé, och inte så dum i praktiken heller.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-06 14:36

Men då beställer jag ett PicoScope 2204A och 2 effektmotstånd så jag kan simulera last på 8- respektive 4-ohms tapparna.

Edit:

Hur stor effekt bör konstlasterna klara av? Förstärkarna ger ca 8W ut. Duger 20-25W resistor?

Hur fäster man mätproberna? Kan man använda en förlängningskabel med krokodilklämma i båda ändar?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2017-11-06 14:56

Talspolen skrev:Men då beställer jag ett PicoScope 2204A och 2 effektmotstånd så jag kan simulera last på 8- respektive 4-ohms tapparna.

Edit:

Hur stor effekt bör konstlasterna klara av? Förstärkarna ger ca 8W ut. Duger 20-25W resistor?

Hur fäster man mätproberna? Kan man använda en förlängningskabel med krokodilklämma i båda ändar?


Du kan nog elda på över ganska mycket över märkeffekten på en resistor om du inte håller på för länge, så 20W-resistorer duger med luft under ribban!

Lasten ska anslutas till förstärkaren med lämpliga sladdar, sedan ansluter du en mätprob så att den mäter över konstlasten, dvs jordklämman på ena sidan motståndet och proben på den andra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav UrSv » 2017-11-06 15:49

Talspolen skrev:Men då beställer jag ett PicoScope 2204A och 2 effektmotstånd så jag kan simulera last på 8- respektive 4-ohms tapparna.


Motstånd på 8 och 4 Ohm är lite ovanligt även om det finns. Jag brukar ta en bunt med 12-ohmare (t.ex. 3x10 W) eller 56-ohmare (t. ex. 7x5 W) och parallellkoppla så klarar de massor med effekt. För höga effekter har jag 12 st 10-wattare på 12 Ohm som klarar 120 W typ kontinuerligt och mycket mer kortvarigt. Serie och parallell ger 4 Ohm last.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Mäta frekvensomfång på slutsteg?

Inläggav Talspolen » 2017-11-06 16:53

Jag hittar närmast 8,2 ohm. Det bör väl fungera för konstlast på 8- ohmstappen? De större effektmotstånden har ju ändå en ganska stor tolerans, 10% tror jag det är på de 25-wattare jag tittar på.
Stukad och utbränd.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster