Hjlp med lådberäkning, igen :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav NADifierad » 2019-07-01 22:09

Snyggt :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-07-01 22:38

Likaväl som att stagning/stabil låda är viktigt är väl oxå att lådan står still betydande? Lådan flyttar sig ordentligt trots att den är svintung...

Jag drar mig inte för att dra några skruv rakt ner genom lådbotten...det är 1-tums plankgolv under laminatgolvet så det lär dra. Undra hur mycket vibrationer som går ut i huset då?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Maccis » 2019-07-01 22:56

SD-fötter är inget alternativ?

Edit: Dubbelhäftande tejp, typ mattejp?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav NADifierad » 2019-07-02 06:19

Eller köp ett billigt liggunderlag, och skär till efter fotavtrycket.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-02 18:02

heliac skrev:Likaväl som att stagning/stabil låda är viktigt är väl oxå att lådan står still betydande? Lådan flyttar sig ordentligt trots att den är svintung...

Jag drar mig inte för att dra några skruv rakt ner genom lådbotten...det är 1-tums plankgolv under laminatgolvet så det lär dra. Undra hur mycket vibrationer som går ut i huset då?



Lådan brukar stå still om den statiska massan är är hög i förhållande den den rörliga. Om den rörliga är 1000 gånger högre än den statiska brukar man vara på den säkra sidan. Överföra vibrationer till golvet tror jag inte är någon bra idé.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav dewpo » 2019-07-02 21:48

heliac skrev:Likaväl som att stagning/stabil låda är viktigt är väl oxå att lådan står still betydande? Lådan flyttar sig ordentligt trots att den är svintung...

Jag drar mig inte för att dra några skruv rakt ner genom lådbotten...det är 1-tums plankgolv under laminatgolvet så det lär dra. Undra hur mycket vibrationer som går ut i huset då?


Vad väger lådan? Ska man följa rekommendationerna på lådvikt för dina element så får man =>
2*0.355*300=213 kg minimum vikt på lådan för två så tunga element.

Om man istället följer rekommendationen i tidigare inlägg så hamnar man på =>
2*0.355*1000=710 kg som lämplig lådvikt :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-07-02 21:50

Har fixat nån gummiduk som man har mellan tunga industrimaskiner och betonggolv..den kan nog funka.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Tangband » 2019-07-02 21:55

Jag tror IÖ nämnde i nån tråd att i lägsta basregistret så räcker det med typ 200-300 gånger vikten istället för 1000.
Kanske ( ren spekulation från min sida ) beroende på att basarna i sig ofta har hög dist, men även att örat inte är så känsligt för förvrängning vid de lägsta frekvenserna ?
200 gånger blir ju endast 142 kg. :D

Du kan ju prova själv att ställa något väldigt tungt på baslådorna vs utan extra vikt. Hör du ingen skillnad på musik så behöver du ju inte bekymra dig. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-02 23:01

RogerGustavsson skrev:
heliac skrev:Likaväl som att stagning/stabil låda är viktigt är väl oxå att lådan står still betydande? Lådan flyttar sig ordentligt trots att den är svintung...

Jag drar mig inte för att dra några skruv rakt ner genom lådbotten...det är 1-tums plankgolv under laminatgolvet så det lär dra. Undra hur mycket vibrationer som går ut i huset då?



Lådan brukar stå still om den statiska massan är är hög i förhållande den den rörliga. Om den rörliga är 1000 gånger högre än den statiska brukar man vara på den säkra sidan. Överföra vibrationer till golvet tror jag inte är någon bra idé.



Fel skrivet av mig det är givetvis den statiska massan som bör vara långt större än den rörliga!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Adhoc » 2019-07-02 23:30

Jag antar att dom där rekommenderade relationerna lådvikt <=> rörlig membranvikt har att göra med om mellanregister- och diskantelement är inbyggda (oftast överst) i samma låda som baselementet. Om lådan svajjar (säg 1 mm bara som exempel) därför att den tunga baskonen slår långt borde det inte ha så stor betydelse för basen med långa våglängder. Diskantelement, dom slår inte långt och där kan nog lådans svaj ge en "dopplereffekt" för ljudet.

@Heliac, vibrationsdämpare typ dom koniska kan vara en OK lösning: https://www.wiberger.se/templates/gangj ... ampare.htm. Lagom lång skruv med 6-kantskalle som går igenom lådbotten med bricka + 2 muttrar på utsidan. På den resterande utstickande gängan skruvar du på fötter med invändig gänga. (Innersta muttern för att låsa skruven, yttersta muttern som kontramutter mot vibrationsdämparen samt höjdjustering om du har ojämnt golv eller behöver justera för att få högtalaren i våg om lådan är fram- eller baktung.) Kostar inte särskilt mycket och ger bra schyst friktion mot golvet så lådorna inte kanar iväg heller.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-07-03 18:19

dewpo skrev:
heliac skrev:Likaväl som att stagning/stabil låda är viktigt är väl oxå att lådan står still betydande? Lådan flyttar sig ordentligt trots att den är svintung...

Jag drar mig inte för att dra några skruv rakt ner genom lådbotten...det är 1-tums plankgolv under laminatgolvet så det lär dra. Undra hur mycket vibrationer som går ut i huset då?


Vad väger lådan? Ska man följa rekommendationerna på lådvikt för dina element så får man =>
2*0.355*300=213 kg minimum vikt på lådan för två så tunga element.

Om man istället följer rekommendationen i tidigare inlägg så hamnar man på =>
2*0.355*1000=710 kg som lämplig lådvikt :?


Någonstans runt 95kg väger materialet i lådan, exkl. elementen.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav dewpo » 2019-07-03 20:21

heliac skrev:
dewpo skrev:
heliac skrev:Likaväl som att stagning/stabil låda är viktigt är väl oxå att lådan står still betydande? Lådan flyttar sig ordentligt trots att den är svintung...

Jag drar mig inte för att dra några skruv rakt ner genom lådbotten...det är 1-tums plankgolv under laminatgolvet så det lär dra. Undra hur mycket vibrationer som går ut i huset då?


Vad väger lådan? Ska man följa rekommendationerna på lådvikt för dina element så får man =>
2*0.355*300=213 kg minimum vikt på lådan för två så tunga element.

Om man istället följer rekommendationen i tidigare inlägg så hamnar man på =>
2*0.355*1000=710 kg som lämplig lådvikt :?


Någonstans runt 95kg väger materialet i lådan, exkl. elementen.


Tangband skrev:Du kan ju prova själv att ställa något väldigt tungt på baslådorna vs utan extra vikt. Hör du ingen skillnad på musik så behöver du ju inte bekymra dig. :)


Jag skulle först ställa lådan på mjukt underlag, Typ ett eva liggunderlag skuret i lagom bitar,
Eller SD fötter om de finns anpassade för så tunga lådor?
Och sedan lägga på 25 Kg sandsäckar Som tyngd en och en tills det inte längre upplevs någon större förbättring :twisted:
2-4 eller kanske 5 stycken, De två första borde ge en betydande stabilisering/förbättring.
Sen borde skillnaden Mellan 2->3 säckar bli mindre mellan 3->4 ännu mindre och 4->5 knappt märkas
Men det är ren spekulation från min sida :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-08-13 20:27

Har haft lite tid att använda grejerna nu. Har delat vid 70hz och kört utan eq. Idag lade jag in ett högpass filter vid 28 hz, 48 db branthet. Mest för att jag tänkte att det kommer skydda elementen en aning eftersom jag gillar att spela på ordentligt. Men jag blev ganska förvånad, på flera spår har det faktiskt tappat i ljudtryck. Trodde inte att det var så värst mycket nödvändig info så långt ner. Tex. Bad liar med Imagine dragons blev inte like fet längre.

Testar jag med testtoner är det iofs klart hörbar ton vid 20 hz, och vid 15 kan man skönja en ton som blir tydligare om man går in i ett annat rum. Dessa låga frekvenser verkar fylla på mer än man tror på vissa produktioner.

När jag spelade DJ på 80-90-talet körde man ibland högpass så högt som 50hz, men då var det ju vinyler som snurrade och risken för återkoppling var ju en helt annan än på en digital källa.

Ni som nördar med subbar, kör ni HPF öht?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav NADifierad » 2019-08-13 21:17

Nej! :) .
Men jag kör med slutna subbar.
Hade jag kört basreflex. Så hade jag nog lagt in ett svagt sluttande HP-filter.
Fast troligen längre ner.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-08-15 07:25

Satte ner högpassfiltret till 23 hz och 12db branthet istället, och fick tillbaka en del botten.

Testade för skojs skull att ta bort högpassfiltret och flyttade ner lågpasset till 30 hz och tex. Infected Mushrooms har vissa spår med mycket info där nere.

Får säga att dessa element tål mkt. effekt iaf.. kör ett Crown I Tech som skall ge 3,6 kw bryggat mot 2 element och det får allt ta i ordentligt utan minsta protest från elementen. På de förra elementen kunde man känna att dammskydden var ljumna ibland när man pressat, men har inte känt det på dessa, ännu i alla fall :)


X-max Before damage e ju 54mm på elementen vilket antagligen är ganska högt för en 21"

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster