Hjlp med lådberäkning, igen :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-02 16:29

Har köpt ett par element som jag skulle vilja att någon hjälper mig att ta fram en låda till. Den skall vara portad, och det skall sitta ett element i varje låda. Ingen konstruktion där elementet är inbyggt utan att synas.

Jag har win isd och har grejat lite själv men känner mig inte säker på vad jag håller på med riktigt.

Elementet är ett RCF LF21X451
Nominal Diameter:
530 / 21 mm/inch

Rated Impedance:
8 Ω

Program Power:
4000 W AES

Power handling capacity:
2000 W AES

Sensitivity:
97 dB

Frequency Range:
28 Hz ÷ 1000 Hz

Effective Piston Diameter:
470 / 18.5 mm/inch

Max Excursion Before Damage (peak to peak):
54 / 2.12 mm/inch

Minimum Impedance:
6.7 Ω

Voice Coil Diameter:
115 / 4.5 mm/inch

Voice Coil Material:
Copper

Voice Coil Winding Depth:
34 / 1.33 mm/inch

Number of layers:
2

Kind of layer:
inside / outside

Top Plate Thickness:
15 / 0.6 mm/inch

Cone Material:
No pressed pulp

Cone Design:
Curved

Surround Material:
Polycotton

Surround Design:
Triple roll


Thiele/Small Parameters


Resonance frequency:
28 Hz

DC resistance:
5.4Ω

Mechanical factor:
6.9

Electrical factor:
0.39

Total factor:
0.37

BL Factor:
30.5 T · m

Effective Moving Mass:
355 g

Equivalent Cas air load:
385 liters

Effettive piston area:
0.173 m²

Max. linear excursion (mathematical):
13.5 mm

Voice - coil inductance @ 1kHz:
2.9 mH

Half-space efficiency:
2.2%


Mounting information


Overall Diameter:
547 / 21.5 mm/inch

Bolt Circle Diameter:
527 / 20.7 mm/inch

Bolt Hole Diameter:
6.5 / 0.25 mm/inch

Front Mount Baffle Cut-out:
512 / 20.1 mm/inch

Rear Mount Baffle Cut-out:
512 / 20.1 mm/inch

Depth:
230 / 9.05 mm/inch

Volume occupied by the driver:
6.5 / 0.229 liters/ft³

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Doofus » 2017-11-02 17:48

Kan kasta ett öga på simulering i afton, återkommer !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Perfector » 2017-11-02 18:49

Du säger inget om utrymmet där dom ska stå.
Rent allmänt om du vill ha en djup och ren basåtergivning utan att använda elektronik för att kompensera frekvensgången så känns 300 till 350 liter rätt per element och låda.
Röret om det inte ska låta blåsljud när du spelar upp ordentligt får jag till 17 x 40 cm. diameter och längd
Om du ska ha båda som baslådor kan jag kanske fresta med en dubbelkammare.
Då tar man lådan för 1 element och sätter en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör mellan kamrarna och 1 rör från varje kammare och ut.
Rören kommer nog inte att få plats på fronten utan behöver sättas i sidan på lådan.
Sätter man 3 cm gummifötter på långsidan och lägger lådan ner så skyddas röröppningarna från att bli papperskorgar.
Lådans baffel behöver då bli 60 x 120 cm om du ska få plats med båda i en låda samt mellanväggen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-02 18:59

Tack för svar..jag skall ha dem i vardagsrummet och spela musik med.

Angående ditt svar om lådan..när jag har kört in parametrarna i win isd så får jag ca 300 liter och en port på 10cm med väldigt kort längd. Har ett annat program "äldre" från JBL och det ger helt andra indikationer. Och du får fram ytterligare grejer... De gånger jag har byggt tidigare har jag följt tillverkarens anvisningar och det har blivit bra. Inte heller dem har varit samma som mina program sagt...men RCF har tyvärr ingen basreflexritning för detta element. Vi får se vad som dyker upp i tråden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Perfector » 2017-11-02 19:04

heliac skrev:Tack för svar..jag skall ha dem i vardagsrummet och spela musik med.

Angående ditt svar om lådan..när jag har kört in parametrarna i win isd så får jag ca 300 liter och en port på 10cm med väldigt kort längd. Har ett annat program "äldre" från JBL och det ger helt andra indikationer. Och du får fram ytterligare grejer... De gånger jag har byggt tidigare har jag följt tillverkarens anvisningar och det har blivit bra. Inte heller dem har varit samma som mina program sagt...men RCF har tyvärr ingen basreflexritning för detta element. Vi får se vad som dyker upp i tråden.

Det blir nog både förvirrande och bra :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Cortado » 2017-11-02 20:26

Är det bara jag som tycker att en låda för ett element som är 300L+ är sjukt stort?

Jag har två 15" i varsin sluten 130L och det tycker jag är lite för stort. Jaja, alla har vi våra preferenser och storlekar på lyssningsrum.


heliac skrev:jag skall ha dem i vardagsrummet och spela musik med.


Spelar du straffhögt väldigt ofta och kräver att det ska låta "så bra det kan" (vad det nu betyder) så är nog större lådor att föredra. Stora lådor genererar mycket jobb med stagning och annat, ska du dessutom ha portat så har du en del slit att se fram emot, om du vill ha det riktigt bra. :)

Om du spelar på lägre volymer oftast så kanske det går att kompromissa, det du tummar på då är t.ex känslighet, portflås, distorsion.

heliac skrev:Angående ditt svar om lådan..när jag har kört in parametrarna i win isd så får jag ca 300 liter och en port på 10cm med väldigt kort längd.


När du säger "väldigt kort längd", vad är längden då?

Det som ännu inte framgått av någons inlägg här är vilken avstämningsfrekvens man är ute efter eller vad man rekommenderar. Att bara säga "en port med längd X och diameter Y känns bra" är i mina öron lite vansinnigt. Avstämningsfrekvensen är något man oftast väljer beroende på vad man har för mål och förutsättningar. Ett mål skulle t.ex. kunna vara att få konstruktionen att spela någon låg frekvens hör- och/eller kännbart.

Med den totala konarean du har så tycker jag det är rimligt att försöka få porten att hjälpa till någonstans under 20Hz. Allt detta hänger ihop lite, avstämningsfrekvensen bestäms av porten och lådan och det har INGET med elementet att göra. Man väljer sedan avstämningsfrekvensen utifrån elementets egenskaper och ens egna mål.

För en avstämningsfrekvens på 20Hz och lådvolym på 300L
Portdiameter 100mm, längden på porten blir 110,5mm
Portdiameter 150mm, längden på porten blir 312,4mm
Portdiameter 200mm, längden på porten blir 612mm

För samma 20Hz men med en mindre låda, på 200L
Portdiameter 100mm, längden på porten blir 208,3mm
Portdiameter 150mm, längden på porten blir 532,3mm
Portdiameter 200mm, längden på porten blir 1003mm

Rörets innerarea påverkar bland annat luftflödet, ju mindre rör desto högre blir lufthastigheten i den och det ger flås. Ett långt rör kan istället ge upphov till en kvartsvågsresonans. Så, det gäller att simulera och avväga mellan olika saker.

Jag tycker du drar ner Basta! som är ett väldigt kompetent program, det är numera gratis och finns på http://www.tolvan.com. Det är f.ö det jag använt för att få fram ovanstående siffror.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Cortado » 2017-11-02 20:28

Jag tycker heller inte att du ska ha båda elementen i en låda. Definitivt inte.

Två lådor kan ge fördelar akustiskt i rummet om man ställer de på rätt platser - det kan du inte med en låda.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Svante » 2017-11-02 21:20

Låda 300 liter, avstämd till 23 Hz med 4 st 100 mm rör, längd 506 mm:
Bilagor
Heliac.png
Heliac.png (17.49 KiB) Visad 5168 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Cortado » 2017-11-02 21:50

Svante skrev:Låda 300 liter, avstämd till 23 Hz med 4 st 100 mm rör, längd 506 mm:


Det där tycker jag ser bra ut. Hur har du fått knät sådär?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Perfector » 2017-11-02 21:53

Vad säger programmet om 17 x 40 cm i 300 liter då?
Det vore intressant för mig att se.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Cortado » 2017-11-02 22:13

Cortado skrev:
Svante skrev:Låda 300 liter, avstämd till 23 Hz med 4 st 100 mm rör, längd 506 mm:


Det där tycker jag ser bra ut. Hur har du fått knät sådär?


Voinevoine.. glömde Vas på mina simuleringar.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-02 22:18

Nu blev det mycket att ta in...

Varför får alltid impedansen så kraftiga pucklar i basområdet? Som jag ser det så är ju impedansen skyhög i det område där den mesta basenergin ligger om man lyssnar på " normal" musik....steget borde ju inte pumpa på nåt vidare om lasten är typ 20 ohm?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Perfector » 2017-11-02 22:27

Typiskt får du en impedanstopp där lådans resonans ligger och en där elementets resonans ligger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-02 22:29

Perfector skrev:Typiskt får du en impedanstopp där lådans resonans ligger och en där elementets resonans ligger.


Skall jag tolka det som att en resonans är något som "förstärker"....annars tycker jag att det borde spela ordentligt svagare just där impedansen sticker uppåt

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Tarzan » 2017-11-02 22:32

Perfector skrev:Vad säger programmet om 17 x 40 cm i 300 liter då?
Det vore intressant för mig att se.

Med 33% isotermiserande material i en låda på 300 liter och en 40 cm lång port med diamtetern 17 cm blir avstämningen ca 19 Hz. Kanske lite väl lågt? Det beror på hur man tänker om room gain. Kryssar man i standard roomgain blir kurvan relativt rak, lätt starkare mot lägre frekvens. Utan roomgain kan man se det som att lådan sakta faller av redan från 70 Hz.

Basta är inte så klurigt. Och dessutom finns det en manual som är enkelt att följa ;)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-02 22:41

Senast använt är två 15" i sluten låda...innan det hade jag två 12" i portade lådor, avstämda till 28hz. Upplever att 15" gick djupare med hjälp av eq men är egentligen inte så intresserad av så djup bas. Var nöjd med hur 12" setupen lät. Så man kan väl säga att jag vill ha låda som spelar hellre bättre än djupt...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Cortado » 2017-11-02 22:59

heliac skrev:Nu blev det mycket att ta in...
Varför får alltid impedansen så kraftiga pucklar i basområdet? Som jag ser det så är ju impedansen skyhög i det område där den mesta basenergin ligger om man lyssnar på " normal" musik....steget borde ju inte pumpa på nåt vidare om lasten är typ 20 ohm?


Tror inte impedanspeakarna är inte så intressanta, speciellt inte om du har ett transistorsteg. Vet inte riktigt hur du menar med "steget borde ju inte pumpa på något vidare om lasten är typ 20 ohm".. men en förhoppningsvis godtagbar analogi;

Du ska hälsa på din mormor och ska åka bil dit. Hela bilvägen är en 70-väg och det är aldrig plant, sträckan är backig hela vägen (ja hon bor kanske i alperna). Bilen kommer behöva mer kraft i uppförsbackarna och mindre i nedförsbackarna för att hålla samma hastighet. Jag tänker då att det inte spelar någon roll om du åker uppför eller nedför så länge hastigheten är 70. Dock kan ju bilen ha en annan åsikt.. om den nu hade en åsikt.

Uppförsbackarna är låg impedans och nedförsbackarna är hög impedans.

Hoppas detta mejkar sens och att analogin inte är helt åt alperna. :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-03 08:06

Hmm jo..jag har ju alltid sett att dessa impedanspeakar finns och det fungerar ju uppenbart ändå.

För att återgå till lådan igen...jag har hela tiden räknat med nånstans 300L per låda. Platsen har jag, så det är egentligen bara avstämingen som skall kluras ut. Jag har alltid eq:at bort en hel del under avstämningsfrekvens, någon har sagt att det är som att lägga elementet i luften och spela om man spelar under avst.

Min uppfattning är, men jag kan givetvis ha fel, att den väsentliga basinfon finns från ca. 30hz och uppåt om man spelar vanlig skvalmusik och inte letar upp extrema produktioner.

Så kanske en avstämning strax under 30hz..men jag tar gärna mer input.

Och för att återgå till impedansen...Om impedansen stiger kraftigt borde ju steget rimligtvis lämna lägre effekt, och ljudet från elementet borde bli svagare. Är det resonansen som gör att ljudtrycket fortfarande bibehålls i så fall?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Kraniet » 2017-11-03 09:52

När impedansen stiger krävs mindre effekt för samma spl. Det brukar vara mer problem med låg impedans eftersom vissa steg kan få problem under 3 ohm.
Uteffekten bestäms ju av elementets känslighet och den spänning som slutsteget ger.
U=R*I, så när impedansen ökar kommer strömmen minska vid samma spänning.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Kraniet » 2017-11-03 11:22

Jag vet inte vad jag har för inställningar i Basta som gör att kurvan ser annorlunda ut än den som Svante visar.

En något mindre låda och en något högre avstämning tycker jag ser bättre ut.
Typ 270 lite akustisk volym och en avstämning vid 25-26 Hz. Med 33% viso (dvs typ 50% isoleringsmaterial) blir det en fysisk volym på 240 liter.

Men vilket monster till element, det har alltså en effekttålighet på 2000W kontinuerligt!
Min Basta visar en MOL med rumsstöd på 130dB från 25Hz och uppåt. Men då krävs 96Vrms vilket motsvarar ca 1300W. Det kräver också enligt programmet 8-10st 100mm rör för att inte porten ska bli en begränsning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2017-11-03 11:40

Ja det skall bli intressant att se hur detta blir..har två element som jag tänkte köra parallellt mot ett bryggat Dynacord L3600FD.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Svante » 2017-11-03 12:09

Förtydligande: Min simulering är för ETT element i en 300 l låda. Jag har slagit på "tube sections" (20 tror jag) för att få med resonanserna i basreflexrören, och jag har satt talspoleinduktansen till noll i brist på impedanskurva. Viso=0.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Svante » 2017-11-03 12:18

heliac skrev:Nu blev det mycket att ta in...

Varför får alltid impedansen så kraftiga pucklar i basområdet? Som jag ser det så är ju impedansen skyhög i det område där den mesta basenergin ligger om man lyssnar på " normal" musik....steget borde ju inte pumpa på nåt vidare om lasten är typ 20 ohm?


Impedansökningen hänger ihop med en motsvarande verkningsgradsökning, så även om slutsteget inte kan lämna så mycket effekt vid topparna så behövs det inte eftersom högtalaren ger lika starkt ljud med mindre effekt. Win-win, som Percy Nilegård skulle säga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-01-15 18:51

Ja...ett drygt år har gått och nu kanske det kan bli lite tid över för dessa lådor.

Men jag är fortfarande lika osäker kring detta. Någon säger att 4st 100mm rör med en längd på 506 mm ger avstämning på 23 Hz i 300 liter låda, en annan säger att 1st 100mm rör med en längd på 110,5mm ger 20 Hz i 300 liter låda. Det tycker jag inte rimmar...men jag kan ha fel.

Varje gång jag sätter mig med dessa program slutar det alltid med olika resultat...och man är inte ett dugg klokare.

Är rätt mycket jobb med dessa 2 lådor så man vill ju liksom inte göra tokfel..

Hur hade ni gjort? Fast det har ju redan ett par av er svarat på..och det är jag som tvivlar 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 19:39

Eftersom det är Svante som pappa till programmet, tror jag hans förslag duger. Ett rör med diameter 10 cm är alldeles för litet till ett så stort membran. Bygg en provlåda med en löstagbar/utbytbar sida så att olika avstämningar kan testas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav paa » 2019-01-15 20:09

heliac skrev:Ja...ett drygt år har gått och nu kanske det kan bli lite tid över för dessa lådor.

Men jag är fortfarande lika osäker kring detta. Någon säger att 4st 100mm rör med en längd på 506 mm ger avstämning på 23 Hz i 300 liter låda, en annan säger att 1st 100mm rör med en längd på 110,5mm ger 20 Hz i 300 liter låda. Det tycker jag inte rimmar...men jag kan ha fel.

Varje gång jag sätter mig med dessa program slutar det alltid med olika resultat...och man är inte ett dugg klokare.

Är rätt mycket jobb med dessa 2 lådor så man vill ju liksom inte göra tokfel..

Hur hade ni gjort? Fast det har ju redan ett par av er svarat på..och det är jag som tvivlar 8)


Fyra rör på 100 mm diameter har samma area som ett rör på 200 mm diameter, och de ska alltså ha samma längd!
Men fyra 100 mm rör klarar högre lufthastighet innan virvelbildning uppstår och portkompressionen inträder än ett 200 mm rör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav heliac » 2019-01-15 20:14

RogerGustavsson skrev:Eftersom det är Svante som pappa till programmet, tror jag hans förslag duger. Ett rör med diameter 10 cm är alldeles för litet till ett så stort membran. Bygg en provlåda med en löstagbar/utbytbar sida så att olika avstämningar kan testas.


Då är det ju inget snack... :D jag gör som Svante säger.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav dewpo » 2019-01-15 21:21

540 liter med fyra 120 mm portar som är 77 cm långa ger detta =>

RCF.png
RCF.png (91.38 KiB) Visad 4496 gånger


Men hur ser man egentligen på simuleringen om man gått på för stor låda för att det skall låta bra?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav dewpo » 2019-01-15 21:57

540@16Hz Vs 300@23Hz
16vs23.png
16vs23.png (121.24 KiB) Visad 4490 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hjlp med lådberäkning, igen :)

Inläggav Adhoc » 2019-01-16 00:40

paa skrev:
heliac skrev:Ja...ett drygt år har gått och nu kanske det kan bli lite tid över för dessa lådor.

Men jag är fortfarande lika osäker kring detta. Någon säger att 4st 100mm rör med en längd på 506 mm ger avstämning på 23 Hz i 300 liter låda, en annan säger att 1st 100mm rör med en längd på 110,5mm ger 20 Hz i 300 liter låda. Det tycker jag inte rimmar...men jag kan ha fel.

Varje gång jag sätter mig med dessa program slutar det alltid med olika resultat...och man är inte ett dugg klokare.

Är rätt mycket jobb med dessa 2 lådor så man vill ju liksom inte göra tokfel..

Hur hade ni gjort? Fast det har ju redan ett par av er svarat på..och det är jag som tvivlar 8)


Fyra rör på 100 mm diameter har samma area som ett rör på 200 mm diameter, och de ska alltså ha samma längd!
Men fyra 100 mm rör klarar högre lufthastighet innan virvelbildning uppstår och portkompressionen inträder än ett 200 mm rör.


Paas förslag är bra, det stämmer att flera mindre portar kan vara lämpligare än 1 stor, -av flera anledningar. När jag släpade upp mina gamla fronthögtalare från källaren / biorummet till vardagsrummet för å bli TV-högtalare ville jag porta dom i.s.t.f. att ha dom slutna. (I biorummet gick dom tillsammans med subbar så där gjorde det inget att dom var bassvaga.) Med stag inuti på härsan och tvärsan gick det inte att placera in portar med stor diameter hur som helst så jag skrev ihop ett program för att få lite uppfattning om alternativen med flera mindre portar.

Det går inte att lägga in excelfiler eller Libre Office motsvarighet på faktiskt.io men bilden nedan visar skillnaderna för 2 portdiametrar, 1 st Ø 200 mot 4 st Ø 100 som har samma totala tvärsnittsyta. Dom gula fälten är valbara för ”tyckanden”. Någonstans i regionen 50 000 till 100 000 för Reynolds tal börjar turbulensen bli besvärande ljudmässigt enligt en del studier. Reynolds tal (Re) är ett mått på hur grav turbulensen är. (Den börjar betydligt tidigare men uppfattas då kanske inte alls som besvärande). Hur som helst, med Re = 50 000 som val ger en beräkning med hänsyn till normal lufttemperatur, densiteten för luften och dess kinematiska viskositet, att kan du pumpa ut dubbelt så mycket luft i rummet genom 4 st Ø 100-portar som 1 st Ø 200-port därför att klenare diametrar ”tål” högre luftflödeshastighet innan turbulens uppstår . Dubbelt så mycket luft borde ju rimligen motsvara en SPL-skillnad på 3 dB. Det betyder att en hälften så stark förstärkare kan användas för samma ljudtryck = billigare. Om en och samma förstärkare skulle användas för båda varianterna portar att förstärkaren belastas lägre = mindre effekt till elementet krävs = mindre spoluppvärmning och resistans= lägre distorsion med flera klenare portar än en stor port.

För att minimera turbulent flöde ytterligare bör röret rundas av / fasas i båda ändar. Förse röret inuti lådan med en fläns i.o.m att luften går fram och tillbaks. Med klenare diameter på rören kan väsentligt billigare avrundningsfräsar användas. En r=19 mm avrundningsfräs kostar 199 kr på Jula. (Kallas där tokigt nog för profilfräs 38,4 mm.) I nedersta bilden visas en ungefärlig förlust med 50% (K=0,5) med skarpa 90-graders hörn. Rundas ett Ø 100 rör av med fräsen med r=19 sjunker förlusten i genomflödet ned till ca 5%. (En r40-fräs kostar multum och är livsfarlig att använda i en vanlig handöverfräs, om den ens finns att köpa och har i så fall troligen 12 mm eller 1/2”-skaft som inte är så vanligt förekommande på ”hobbyfräsar”.)

Jag ser det som win-win-win om man kan välja flera klenare portar i.s.t.f. en stor rund port.

Reynolds number vs port diameter and air velocity.JPG
Reynolds number vs port diameter and air velocity.JPG (289.84 KiB) Visad 4458 gånger


Loss factor rounded and beveled port in and outlets.JPG
Loss factor rounded and beveled port in and outlets.JPG (112 KiB) Visad 4458 gånger

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster