Hypex multikanal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Hypex multikanal

Inläggav AndersP » 2017-11-16 15:54

Håller på med ett slutsteg till mina basmoduler. Fick inspiration vid en musikkväll hos en kompis som gjort ett ordentligt ryck med inköp av största Sonus Faber, största B & W-basarna och en liten anspråkslös Lyngdorf-rigg för att driva det hela. Veckan innan besökte jag en annan herre som hade i32s, i16s, profundusY4, a2x12 och ett par feta Bryston i racket. Detta gjorde att jag bestämde mig för att testa nåt nytt istället för A500. Varför ska jag alltid ha det billigaste? :cry:
Har precis fått hem 2 Hypex UcD400 och en SMPS400A400-nätdel för test. Slutmålet är 8 Ucd400 och passande nätdel.
Nätdelen SMPS3kA400, som jag vill ha, kan, vad jag förstår, inte driva modulerna under 100 Hz på ett bra sätt.
Så här står det i databladet:

" The SMPS3k is intended to power our range of high power amplifier modules. As a result this SMPS product does not feature the 2 quadrant operation as most of our other SMPS products do. Therefore they are unable to handle large reverse currents generated by half-bridge amplifiers operated at low frequencies. For this reason it is not advisable to use this SMPS to power half bridge amplifiers like our UcD700 and UcD400 modules when used in the frequency range below 100 Hz. A workaround for this could be using the UcD700/UcD400 in bridge mode or reversing phase for half of the modules. "

Jag är osäker på vad detta betyder. Är det en fråga om att byta på nolla och fas på nätdelens ingång eller på plus och minus på hälften av förstärkarmodulernas ingångar? Eller bägge?
Borde jag istället välja 2 mindre nätdelar (SMPS1200A400) som inte har samma problem att driva modulerna, men till ett högre totalpris?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Hypex multikanal

Inläggav UrSv » 2017-11-16 16:28

Det beror lite på om du skall köra balanserat eller inte men i princip innebär det att invertera ingångssignalen, dvs driva negativ ingång istället för positiv ingång, och sen koppla högtalarna med omvänd fas dvs plus till minus och tvärtom. Alltså omvänd polaritet både på ingång och utgång på modulerna. Detta för hälften av modulerna. Det sagt så förutsätter det ju kanske i viss mån att du är noggrann med att fördela kanalerna till rätt laster så att full fördel uppnås.

Du får absolut inte byta polaritet på nätdelsingångarna. Då brinner modulerna direkt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-11-16 17:12

Jag kör ballat. Modulerna får i princip identiska laster, altså samma elementmodeller rakt över. Jag kommer att ha ett jämnt antal element dessutom.
Enkel match!

Tack för hjälpen

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-11-24 04:59

Har varit i kontakt med Hypex för att få veta vilka tåtar mellan SMPS3kA400 och UcD400 HG som är növändiga för att få funktion på grejerna. Dom ville inte ge support på den kombinationen eftersom SMPS3kA400 inte var avpassad till UcD400 HG. Jag försökte förklara att så inte var fallet. Lyckades dessutom hitta en liten tryckfelsnisse i databladet som jag tipsade om. Dom blev då mer kamratligt inställda och berättade hur man "kunde" göra om man verkligen ville. Problemet som UrSv hjälpte mig med ignorerades trots att det står tydligt i databldet hur man kan göra. Databladet verkar betydligt mer liberalt vad gällande applikationer än supporten trots att dom borde sitta med näsorna i databladen i den mån dom inte kan svara på studs.

Jag kan trots allt detta inte undgå hur lätt det är att känna sig som en auktoritet i ämnen som man inte kan ett dugg om.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-24 10:16

Du kommer paja förstärkaren om du råkar koppla på en signalkälla eller en högtalare med + och - korskopplat?
I så fall känns det som snålheten har bedragit visheten.
Eller är konsekvensen bara sämre ljud om det kopplas fel?

Jag själv körde med 1 SMPS1200 till 2 nc400 mot hypex rekommendationer (för att spara pengar). I vissa lägen är det dumt, för att felhantering och sådant ska hänga ihop mellan smps och modul. Jag fick ökad värmeutveckling i nc400 pga en extra specifikt regulerad strömmatning saknades i SMPS1200 som nc400 ville ha.
Senast redigerad av rajapruk 2017-11-24 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-11-24 10:21

rajapruk skrev:Du kommer paja förstärkaren om du råkar koppla på en signalkälla eller en högtalare med + och - korskopplat?

Nej, då fasvänds kanalen. Eventuellt kommer man om belastningen blir extremt sned trigga skyddskretsarna men inget annat händer. Om man däremot byter polaritet på spänningsmatningen brinner modulen. Som förväntat i de flesta fall.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-11-24 11:59

rajapruk skrev:Du kommer paja förstärkaren om du råkar koppla på en signalkälla eller en högtalare med + och - korskopplat?
Eller är konsekvensen bara sämre ljud om det kopplas fel?

Jag själv körde med 1 SMPS1200 till 2 nc400 mot hypex rekommendationer (för att spara pengar). I vissa lägen är det dumt, för att felhantering och sådant ska hänga ihop mellan smps och modul. Jag fick ökad värmeutveckling i nc400 pga en extra specifikt regulerad strömmatning saknades i SMPS1200 som nc400 ville ha.

Det borde inte bli sämre ljud kan jag tycka; Snarare bättre eftersom nätdelen får en mindre sned last. Man säger ju i databladen att förstärkarmodulerna även kan köras med oreglerad matning; Altså en konventionell nätdel med stor trafo, likriktare och kondensatorpaket. Sånna brukar kunna ge bra med AC på utgången jämfört med en reglerad klass-D nätdel.

Jag vill också spara pengar. Min förstärkare kommer dessutom att ha betydligt fler moduler än 2 och botaniserar man då vidare i databladen kan man se att
SMPS400A400 kan driva 1 UcD400 HG eller i bästa fall 2
SMPS1200A400 kan driva 3 UcD400 HG eller i bäata fall 4
SMPS3kA400 kan driva 8 UcD400 HG eller i bästa fall några till
Här finns då stora möjligheter att spara om man kombinerar rätt nätdel med rätt antal moduler. 8 kanaler ska ju annars drivas med 8 st SMPS400A400 till priset 8000 kr + moms och frakt...

Den extra reglerade strömmatningen du talar om är väl förmodligen anledningen till att jag startade tråden. Som du säger stöder inte Hypex riktigt den kombination du valde. SMPS3kA400 kombinerat med UcD400A400 stöder dom förstås i ännu mindre grad. Ska jag ut på riktigt djupt vatten kan jag väl påstå att du hade sluppit problemen om du hade fasat om en av modulerna så som UrSv beskriver.

Kom nu ihåg att jag är betydligt bättre på att läsa datablad om jag får tid på mig än vad jag är på att förstå dom här sakerna på riktigt.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-11-25 20:36

Enda nackdelen jag ser med att fasvända moduler är att på vissa utgångar har man signal istället för jord på minuspolen. Men det borde vara ett litet bekymmer, man brukar ju ändå inte koppla ihopa olika kanalers minuspoler.
Tittar man på Anaviews datablad rekommnderar de att ena kanalen alltid kopplas fasvänt. Se här http://www.anaview.com/products/ams-series

Återgå till Teknikforum