CD-problem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

CD-problem

Inläggav aspe » 2017-12-04 10:22

Har en CD-box med Bob Dylan The Original Mono Recordings (Columbia). Min gamla CD-spelare brukar aldrig ha problem med "köpeskivor", men den - Philips CD373 - kan bara spela ung. hälften av skivorna i boxen - resten signalerar error i displayen. Alla skivorna fungerar bra i min externa Mac-spelare.
Så - tekniskt - vad gör att en CD-spelare har problem att läsa en del skivor?
Ang. beg. CD-spelare skriver ju folk ibland att "den läser/läser inte brända skivor" - (min CD373 kan ha problem med vissa brända) - men nu handlar det ju inte om hemmabrända skivor.
Är det i grunden en justeringssak eller ett mjukvaruproblem (om man bortser från problem med skitig eller trasig laser)?
Kan en CD-spelare justeras till att spela problematiska skivor och - kan en CD-spelare spela skivor "olika bra" återgivningsmässigt beroende på hur bra injusteringen är gjord (vad det nu är förnågon som kan göras i en spelare)? Hur kan man i så fall uppleva det vid lyssning?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-problem

Inläggav Bill50x » 2017-12-04 13:38

Din spelare behöver nog justeras. Men, själv har jag en gång råkat ut för att en köpeskiva var ospelbar hemma. Jag testade att bränna en kopia på den och denna kopia fungerar alldeles utmärkt! Ursprungsproblemet är troligen ändå att cd-spelaren inte är helt OK men för några enstaka skivor kan det vara billigare och snabbare att bara bränna kopior.

Men testa vetja!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: CD-problem

Inläggav Perfector » 2017-12-04 13:57

Jag hade en CD-spelare som vägrade spela hembränt.
Den gick att trimma in med visst besvär.
Kan du få en verkstad att fixa det så kan det kanske vara värt pengen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: CD-problem

Inläggav PerStromgren » 2017-12-04 14:02

Bill50x skrev:Din spelare behöver nog justeras. Men, själv har jag en gång råkat ut för att en köpeskiva var ospelbar hemma. Jag testade att bränna en kopia på den och denna kopia fungerar alldeles utmärkt!


Jag har samma erfarenhet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: CD-problem

Inläggav aspe » 2017-12-04 20:52

Ok, tack - en justering av nåt slag löser antagligen problemet. (Jag är nyfiken) - vad justerar man i en CD-spelare då?
Vad kan det bero på att hälften av skivorna i CD-boxen går att spela men inte dom andra - det måste ju va nån skillnad på dom då från Colombia Records.
Vad kan man normalt justera i en CD-spelare - nåt som kan optimera återgivning? Är det så att CD-spelare egentligen behöver service/justering med tiden för att behålla bästa återgivningen? (undrar alltså om ljudmedvetna servar sina spelare p.g av det då - även om dom fungerar tekniskt)

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: CD-problem

Inläggav imac » 2017-12-05 20:16

Sitter det en CDM CD-drive i den?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: CD-problem

Inläggav darkg » 2017-12-05 20:33

aspe skrev:Ok, tack - en justering av nåt slag löser antagligen problemet. (Jag är nyfiken) - vad justerar man i en CD-spelare då?
Vad kan det bero på att hälften av skivorna i CD-boxen går att spela men inte dom andra - det måste ju va nån skillnad på dom då från Colombia Records.
Vad kan man normalt justera i en CD-spelare - nåt som kan optimera återgivning? Är det så att CD-spelare egentligen behöver service/justering med tiden för att behålla bästa återgivningen? (undrar alltså om ljudmedvetna servar sina spelare p.g av det då - även om dom fungerar tekniskt)


Jag läste på lite. Det är olika, men ofta går en hel del att justera - laserns styrka (ska man ge fan i), och servona som styr fokus och "tracking" samt rotationshastigheten. Över huvud taget verkar det vara rätt vanskligt. Min uppfattning är att ljudet normalt inte blir lite sämre pga fel justering - det är logiskt sett troligare att vissa skivor hackar osv. när det nu är digitala spår. Det ska finnas / kan finnas nån fel-signal man kan kolla på med oscilloskop, det kunde ju vara lite kul.

Skivor verkar vara olika bra pressade helt enkelt, så att en del inte fungerar lika bra eller alls medan andra går perfekt.

Många gånger är det antagligen snarare rengöring och smörjning som behövs - eller byta pickup :-(

Det var mina 5 centiliter.

Eventuellt ska jag öppna min Sony för en översyn så småningom. Men det verkar rätt jobbigt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: CD-problem

Inläggav aspe » 2017-12-05 22:55

Tack för svaret - du förstod vad jag var ute efter. Trodde inte det var helt ovanligt här bland entusiasterna att man nån gång var inne o kollade eller lät kolla upp hur CD-spelaren levererade, men det kanske är onödigt så länge den bara läser skivorna ... (CD kanske börjar bli omodernt nu ...)
Sen kan man ju bli lite besviken på skivbolagens pressning betr. kvaliteten då om en andel ger uppspelningsproblem - alla skivor i en box borde ju bete sig lika tycker man ...
Undrar om det finns nån i Göteborgsområdet som är bra på att justera CD-spelare som man med förtroende kan vända sig till ...?

imac: CDM CD-Drive ... vet inte vad det är - kan en Philips CD373 ha det? Är det bra eller mindre bra? Tror inte det är nån särskilt bra spelare - men använder den som transport ihop med extern DAC. Den är möjligen lite kult för det är många år sedan jag köpte den ...

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: CD-problem

Inläggav peterh » 2017-12-06 00:09

Ja, jag vill gärna veta om någon som kan fixa CD spelare i västsverige.
Mera konkret, jag har en pioneer s801 som vägrade öppna luckan i dag. Efter att ha öppnat
den och "petat" lite så funkar det igen, men jag skulle gärna ha en bra verkstad i beredskap.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: CD-problem

Inläggav imac » 2017-12-07 13:34

aspe skrev:imac: CDM CD-Drive ... vet inte vad det är - kan en Philips CD373 ha det? Är det bra eller mindre bra? Tror inte det är nån särskilt bra spelare - men använder den som transport ihop med extern DAC. Den är möjligen lite kult för det är många år sedan jag köpte den ...


Om det är en CDM drive i den så kan det vara en konding som behövs bytas :-)

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: CD-problem

Inläggav aspe » 2017-12-07 22:39

Blev nyfiken o öppnade locket o kollade - jo, det är en CDM2/10-drive i spelaren.
Ja de e ju klart - finns ju gott om gamla kondingar i den ... byte av nån i "läsekretsen" kanske kunde öka läsförmågan hos lasern o klara sämre skivor ... 8O
Tyvärr är det nog inget jag ska ge mig på i så fall ... men jag borde kanske prova med att rengöra lasern. Man kan väl använda rengöringsvätska för glasögon till det utan problem?

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: CD-problem

Inläggav imac » 2017-12-09 11:08

Prova att byta ut C2103 till en 47uF 25V, får inte vara någon low ESR eller liknande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: CD-problem

Inläggav Perfector » 2017-12-09 11:23

aspe skrev:Blev nyfiken o öppnade locket o kollade - jo, det är en CDM2/10-drive i spelaren.
Ja de e ju klart - finns ju gott om gamla kondingar i den ... byte av nån i "läsekretsen" kanske kunde öka läsförmågan hos lasern o klara sämre skivor ... 8O
Tyvärr är det nog inget jag ska ge mig på i så fall ... men jag borde kanske prova med att rengöra lasern. Man kan väl använda rengöringsvätska för glasögon till det utan problem?

Tänk på att linsen är plast och kan bli förstörd av starka vätskor.
Använd i första hand en skiva med borste.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: CD-problem

Inläggav momus » 2017-12-20 16:35

"The Red Book" var standarden för CD-skivor. Där stipulerades hur många MB en CD skiva skulle kunna härbärgera (700 MB, 74 minuter). Efter några år så började man frångå standarden och skivor kunde innehålla 800 MB istället (80 min). Det innebar att TOC:en (table of content) hamnade utanför räckvidden på vissa äldre CD-spelare. Lasern kunde helt enkelt läsa TOC:en. Och då stod det "no disc" i teckenfönstret. Carl Gunnar Åhlén ville göra CD skivor av gamla inspelningar med Filharmonikerna. Han ville få så mycket plats som möjligt på CD-skivorna, så han tänkte lägga symfonier m m (som var inspelade i mono) på spår ett och annat material på spår två (CD-skivorna har ju extremt bra kanalseparation). Visserligen var man tvungen att ha både balanspot resp monoknapp på stärkaren. Men Sony-Philips sa nej. Det var ett brott mot "The Red Book". Varför vissa CD-skvivor till slut tilläts ha 800 MB istället för 700 vet jag inte. Det är i alla fall inte "standard".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-problem

Inläggav Bill50x » 2017-12-20 16:40

momus skrev:"The Red Book" var standarden för CD-skivor. Där stipulerades hur många MB en CD skiva skulle kunna härbärgera (700 MB, 74 minuter). Efter några år så började man frångå standarden och skivor kunde innehålla 800 MB istället (80 min). Det innebar att TOC:en (table of content) hamnade utanför räckvidden på vissa äldre CD-spelare. Lasern kunde helt enkelt läsa TOC:en. Och då stod det "no disc" i teckenfönstret. Carl Gunnar Åhlén ville göra CD skivor av gamla inspelningar med Filharmonikerna. Han ville få så mycket plats som möjligt på CD-skivorna, så han tänkte lägga symfonier m m (som var inspelade i mono) på spår ett och annat material på spår två (CD-skivorna har ju extremt bra kanalseparation). Visserligen var man tvungen att ha både balanspot resp monoknapp på stärkaren. Men Sony-Philips sa nej. Det var ett brott mot "The Red Book". Varför vissa CD-skvivor till slut tilläts ha 800 MB istället för 700 vet jag inte. Det är i alla fall inte "standard".

Det finns skivor med längre speltid än så, jag har några med över 90 minuter på.

Det räcker inte med monoknapp och balanspot. För med monoknappen kopplas ju höger och vänster kanal ihop. Vad som behövs är en omkopplare som gör att du antingen lyssnar på vänster kanal i båda högtalarna, eller dito höger kanal. Förstärkare på 70-talet hade ofta den möjligheten, så här såg Sansui AU999 ut till exempel:

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: CD-problem

Inläggav momus » 2017-12-21 17:06

Sorry. Jag förutsatte att den väl bevandrade läsaren skulle koppla ur ena kanalen från CD-spelaren till förstärkaren. Det kanske inte var så pedagogiskt skrivet. Då behöver man ju ibland inte ens en balanspot (så är det i alla fall på den gamla NAD som jag använder dagligdags).

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: CD-problem

Inläggav gopnik » 2017-12-21 22:10

Bill50x skrev:Det räcker inte med monoknapp och balanspot. För med monoknappen kopplas ju höger och vänster kanal ihop.

Så länge det görs efter balanspoten är det ju lugnt?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD-problem

Inläggav Bill50x » 2017-12-21 23:15

gopnik skrev:
Bill50x skrev:Det räcker inte med monoknapp och balanspot. För med monoknappen kopplas ju höger och vänster kanal ihop.

Så länge det görs efter balanspoten är det ju lugnt?

Någon sådan förstärkare kan jag inte minnas att jag sett. Det skulle ju betyda att om man justerar balansen på en monokopplad skiva så kommer den låta olika beroende på hur mycket man behöver justera. Inte moderna skivor men äldre tiders "ping-pong-stereo" som tex Beatles tidiga stereo-skivor med Paul sjungande i ena kanalen och Ringo trummande i den andra. För att inte tala om fusk-stereoskivorna där man tog en monoinspelning och tltade tonkurvan åt det ljusare hållet i den ena kanalen och åt det mörkare i den andra. Förmodligen hade man lite andra hyss för sig - men bra lät det inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: CD-problem

Inläggav momus » 2017-12-22 15:10

Kanske lite OT men ändå: Att försöka förklara stereo för ungdomar är nästan helt omöjligt. Dom har lärt sig att sitta och klippa i "stereospår" eftersom nästan alla bandare (och telefoner) bandar på två spår - vare sig bandaren är mono- eller stereokopplad. Det är svårt att få dom att förstå varför John Lennon låter som han sjunger utan komp (nästan) på ena kanalen på "Girl" (från Rubber Soul). Och att resten av grabbarna kompar i den andra.
Och "electronically enhanced stereo" - fruktansvärt. Jag har en tidig pressning av Hendrix "Are you experienced". Går knappt att lyssna på. Hittade som tur en mer normal stereomix på CD häromåret.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster