Sentec ACM-1 servicetips

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-02 23:27

RogerGustavsson skrev:2-ch på detta forum verkar ha haft schema på ACM-1.


Har skickat ett PM till dig för en stund sedan.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-03 09:02

perahl skrev:
RogerGustavsson skrev:2-ch på detta forum verkar ha haft schema på ACM-1.


Har skickat ett PM till dig för en stund sedan.

Och svar har skickats. Även om det inte hjälpte så mycket.
Roger, schemat fick jag från dig för ett gäng år sedan :)

Såg på din bild att bägge mina par ser lite annorlunda ut vid transformatorn.
Inte min bild nedan, men så här ser mina ut runt trafon. Du har någon skyddsplåt där.

Produktionen låg nog på "hobby-nivå" så dom tog väl vad som fanns till hand vid den tiden antar jag.

Bild

Mina fungerar, men jag har inte mätt DC på utgången. Kanske läge att göra det.
Måste bara leta upp dom först.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-03 20:56

2-ch skrev:
perahl skrev:
RogerGustavsson skrev:2-ch på detta forum verkar ha haft schema på ACM-1.


Har skickat ett PM till dig för en stund sedan.

Och svar har skickats. Även om det inte hjälpte så mycket.
Roger, schemat fick jag från dig för ett gäng år sedan :)

Såg på din bild att bägge mina par ser lite annorlunda ut vid transformatorn.
Inte min bild nedan, men så här ser mina ut runt trafon. Du har någon skyddsplåt där.

Produktionen låg nog på "hobby-nivå" så dom tog väl vad som fanns till hand vid den tiden antar jag.

[ Bild ]

Mina fungerar, men jag har inte mätt DC på utgången. Kanske läge att göra det.
Måste bara leta upp dom först.


Antar att du har ACM-1A eller ACM-1A Mark IV. Jag tror att dessa är efterföljare till min modell och bl.a är drivstegkortet annorlunda där den inkapslade MOS-FET drivkretsen är borta och ersatt med ett annat drivstegskort utan den integrerade MOS-FET kretsen och istället där alla aktiva och passiva komponenter är flera och synbara på kretskortet. Vidare är RCA kontakten för insignal ersatt med phonokontakt vilket är en efterlängtad positiv förbättring. En annan trafo mm som ger mer ström resulterar i att effekten är 128 W i stället för 120 W. Mao ingen påtagbar skillnad men ändå en vidareutveckling säkert till det bättre.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-04 09:32

perahl skrev:Antar att du har ACM-1A eller ACM-1A Mark IV.

Nope. Mina är av den gamla sorten ACM-1. Däremot fanns det säkert mk1, 2 osv även i den utgåvan.
Det ena paret köptes fabriksfärdigt och det andra som "byggsats". Fast någon riktig byggsats var det inte, det var bara att montera ihop.

BNC problemet löste jag så här. Plättlätt.
Bild

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-04 11:11

2-ch skrev:
perahl skrev:Antar att du har ACM-1A eller ACM-1A Mark IV.

Nope. Mina är av den gamla sorten ACM-1. Däremot fanns det säkert mk1, 2 osv även i den utgåvan.
Det ena paret köptes fabriksfärdigt och det andra som "byggsats". Fast någon riktig byggsats var det inte, det var bara att montera ihop.

BNC problemet löste jag så här. Plättlätt.
[ Bild ]


Löste också BNC problemet på samma sätt första gången jag installerade ihop mina enheter.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-08 21:53

Nu har jag bytt ut 4 st drivtrissor i båda monostegen BC141-16 och BC161-16 och bytt ut 4 st elektrolytkondensatorerna 47 uF till 1000 uF. Att jag bytte elektrolyterna beror att jag ville få bättre och djupare basljud vilket jag nog tycker har skett. Jag följde vissa av tipsen i artikeln från Ljudtekniska sällskapet. Det ena ACM-1 monosteget som var felaktigt verkar nu fungera ljudmässigt och ingen DC på utgången längre men när jag tittade närmare på skyddsreläet så såg jag att det blivit bränt inuti och borde bytas ut. Det hände nog i samband när ena drivtrissan BC141-16 blev defekt från början och orsakade en strömtransient genom reläet. Att jag misstänkte något fel var att reläet slog inte till och från som i det andra steget utan detta steg hade en kraftig fördröjning. Så nu söker jag detta relä på nätet som heter SDS Relais AG304404, 4-24V Matsushita Japan och det verkar inte så lätt men jag tror att Farnell.com har det med ordernummer 1175727 men jag är inte säker om det är rätt relä men tror det. Någon som har några tips om detta?

Ett annat problem som kvarstår är ACM-1 monostegen är inte lika varma. Vet inte om det beror på att bias inställningen (viloströmmen) är fel i ena steget i MOS-FET slutsteget. Det ena steget som från början var OK känns lite varmt och det steg som var felaktigt känns mycket svalare. Kanske något med bias inställning? Hur man ställer in bias utan ett riktigt kopplingsschema med mätvärden är en mycket svår utmaning om inte omöjlig. Någon som har några tips om detta?

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-09 09:12

perahl skrev:Så nu söker jag detta relä på nätet som heter SDS Relais AG304404, 4-24V Matsushita Japan och det verkar inte så lätt men jag tror att Farnell.com har det med ordernummer 1175727 men jag är inte säker om det är rätt relä men tror det. Någon som har några tips om detta?


Kul att du fått igång det. Nu är det bara bias kvar.

Jag har problem att tolka databladet. Det reläet (4a) ser ut så här. De nedersta två bilderna.
Bild
Jag har inte stött på ett relä tidigare med set (vit spole) och reset (svart spole) som samtidigt är valbart att bara använda den ena spolen.
Hur kan det bli 4-poligt?
För du har väl bara en spänning som sköter till/från-slag.

Kul. Jag som trodde att jag i alla fall hade koll på hur relän fungerar.
Jag måste missuppfatta något :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2018-01-09 11:09

Nja, båda understa är fyrpoliga, ena vanligt med en spole, andra bistabilt med två. Som jag tolkar det.

Det finns antagligen bra ersättare, kanske blir det inte särskilt dyrt att byta båda efter lite letning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-09 11:30

darkg skrev:Nja, båda understa är fyrpoliga, ena vanligt med en spole, andra bistabilt med två. Som jag tolkar det.

Det finns antagligen bra ersättare, kanske blir det inte särskilt dyrt att byta båda efter lite letning.

Men varför heter båda 4a i så fall?
Problemet är väl att hitta ett relä med rätt benavstånd och funktion på respektive ben antar jag.
Att hitta ett fungerande relä och modifiera lite borde vara enkelt match men det blir ju inte lika snyggt.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-09 11:38

Jag måste chansa med det reläet från Farnell för jag hittar inget annat. Datablad på SDS Relais AG304404 4-24V Matsushita går inte att hitta utan man får fysiskt jämföra det gamla reläet med det från Farnell. Jag har ej heller ett riktigt kopplingsschema på mina ACM-1 utan bara ACM-1A Mark IV som har ett annat enklare relä och som skiljer sig på många fler delar i monosteget. Var får man tag på kopplingsschema till min ACM-1? Har försökt kontakta Johan Bernström från gamla Sentec som är lite aktiv på audiosidan diyAudio.com men han har inte svarat mig ännu och det har gått en vecka. Han är ju sedan flera år pensionär men solar sig väl i Thailand på vintern. Jag tvivlar på att han kommer att höra av sig.

Man hade ju hoppats på att Sentec hade lagt upp ett dataregister och samlat alla ljudprylar som ex kopplingsschema med komponentförteckningar på de prylar som tillverkats under åren på någon hemsida för alla de som har kvar deras prylar, men så verkar tyvärr inte vara fallet. Kanske Sontec på Odengatan har det men de lämnar nog inte ut några scheman utan vill själva göra jobbet. Svalander kanske har det om man frågar men verkar inte ha det om tittar snabbt på deras hemsida. Ingen som har något bra råd om detta eller sitter på schemat?
Senast redigerad av perahl 2018-01-09 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2018-01-09 11:44

2-ch skrev:
darkg skrev:Nja, båda understa är fyrpoliga, ena vanligt med en spole, andra bistabilt med två. Som jag tolkar det.

Det finns antagligen bra ersättare, kanske blir det inte särskilt dyrt att byta båda efter lite letning.

Men varför heter båda 4a i så fall?
Problemet är väl att hitta ett relä med rätt benavstånd och funktion på respektive ben antar jag.
Att hitta ett fungerande relä och modifiera lite borde vara enkelt match men det blir ju inte lika snyggt.


4a är kontaktfunktionen (= 4 slutande)
Don’t just do something, sit there.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-09 11:55

DSC_0120.JPG
DSC_0120.JPG (57.32 KiB) Visad 5069 gånger
darkg skrev:
2-ch skrev:
darkg skrev:Nja, båda understa är fyrpoliga, ena vanligt med en spole, andra bistabilt med två. Som jag tolkar det.

Det finns antagligen bra ersättare, kanske blir det inte särskilt dyrt att byta båda efter lite letning.

Men varför heter båda 4a i så fall?
Problemet är väl att hitta ett relä med rätt benavstånd och funktion på respektive ben antar jag.
Att hitta ett fungerande relä och modifiera lite borde vara enkelt match men det blir ju inte lika snyggt.


4a är kontaktfunktionen (= 4 slutande)


Vad tror du kan man chansa och testa med Farnells Panasonic relä som som borde vara ersättare till SDS Relais AG304404 om de ser likadana ut? Se bifogade bilder.
Bilagor
DSC_0118.JPG
DSC_0118.JPG (436.19 KiB) Visad 5069 gånger

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-09 11:59

darkg skrev:
2-ch skrev:
darkg skrev:Nja, båda understa är fyrpoliga, ena vanligt med en spole, andra bistabilt med två. Som jag tolkar det.

Det finns antagligen bra ersättare, kanske blir det inte särskilt dyrt att byta båda efter lite letning.

Men varför heter båda 4a i så fall?
Problemet är väl att hitta ett relä med rätt benavstånd och funktion på respektive ben antar jag.
Att hitta ett fungerande relä och modifiera lite borde vara enkelt match men det blir ju inte lika snyggt.


4a är kontaktfunktionen (= 4 slutande)

Ok, så 4a finns i två varianter. Med 1 eller 2 spolar.
Nu klarnade det tror jag :)

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-09 12:02

perahl skrev:Vad tror du kan man chansa och testa med Farnells Panasonic relä som som borde vara ersättare till SDS Relais AG304404 om de ser likadana ut? Se bifogade bilder.

Ja det borde fungera.
Du måste bara mäta upp så att rätt funktion hamnar på samma ställe som med det gamla.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-09 12:03

2-ch skrev:
darkg skrev:
2-ch skrev:Men varför heter båda 4a i så fall?
Problemet är väl att hitta ett relä med rätt benavstånd och funktion på respektive ben antar jag.
Att hitta ett fungerande relä och modifiera lite borde vara enkelt match men det blir ju inte lika snyggt.


4a är kontaktfunktionen (= 4 slutande)

Ok, så 4a finns i två varianter. Med 1 eller 2 spolar.
Nu klarnade det tror jag :)


Mitt relä som sitter i min ACM-1 verkar ju ha två spolar enligt bild och det ser man längst ut på vänster och höger sida om reläet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2018-01-09 12:50

perahl skrev:Mitt relä som sitter i min ACM-1 verkar ju ha två spolar enligt bild och det ser man längst ut på vänster och höger sida om reläet?


På bilden med locket på ser du att det är 1 spole :-) (allt annat vore också oväntat)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-09 13:10

darkg skrev:
perahl skrev:Mitt relä som sitter i min ACM-1 verkar ju ha två spolar enligt bild och det ser man längst ut på vänster och höger sida om reläet?


På bilden med locket på ser du att det är 1 spole :-) (allt annat vore också oväntat)

Medhåll. 1 spole
Senast redigerad av 2-ch 2018-01-09 13:11, redigerad totalt 1 gång.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-09 13:11

darkg skrev:
perahl skrev:Mitt relä som sitter i min ACM-1 verkar ju ha två spolar enligt bild och det ser man längst ut på vänster och höger sida om reläet?


På bilden med locket på ser du att det är 1 spole :-) (allt annat vore också oväntat)


Ok då får jag hoppas att PANASONIC ELECTRIC WORKS - S4-24VDC - RELÄ, 4PST-NO, 250VAC, 30VDC, 4A passar som det ska. Ska försöka att mäta och jämföra med det gamla reläet i den andra ACM-1 som är OK för att gardera mig. Jag kommer att byta reläet i bägge stegen för att undvika något framtida problem. Har beställt hos microkit.se med beställningsnummer 1175727 och det är sedan bara att hålla tummarna efter jag lödit in dessa. Tack för alla tips.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-09 13:21

perahl skrev:Ska försöka att mäta och jämföra med det gamla reläet i den andra ACM-1 som är OK för att gardera mig.

Ja mäta och jämföra med det gamla ska du göra för säkerhets skull.
Att få 230V på spolen är typiskt dåligt.
Men funktionen ser ut att vara identisk med den på bilden. (MED 1 SPOLE)

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-17 11:31

Nu har jag fått ordning på mina Sentec ACM-1 och bytt reläer (de nya passade) och åtgärdat de problem som orsakat kraftigt brum och DC på utgången på ena steget vilket orsakades av någon drivtransistor på drivstegskortet som var defekt och som troligtvis orsakade att också ett relä blev bränt. Alla transistorer på bägge drivstegskorten är nu bytta till likvärdiga. Samtidigt med allt detta jobb bytte jag ut alla elektrolytkondensatorerna på båda drivstegskorten till 1000 uF och resultatet blev ett bättre och renare basljud. Vi får se hur länge dessa åtgärder håller. Tidigare hade jag olika värme på stegen men efter att ha åtgärdat problemet på det ena felaktiga steget är stegen nu lika varma så bias kanske heller inte behöver justeras.

Fortfarande behöver jag ett riktigt kopplingsschema för mina ACM-1 modeller och veta var man kan få tag på reservdelar ex protectioncard det lilla kretskortet längst bak där jag har några folieavbrott som är lagade. Det hade varit snyggt att få detta kort utbytt. Det kanske finns något felaktigt (eller helt) Sentec ACM-1 där ute som är skrotat någonstans som är till salu och där man kan plocka lite reservdelar? Tacksam om tips på detta.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-17 11:41

perahl skrev:Nu har jag fått ordning på mina Sentec ACM-1

Grattis, det var kul att höra :)

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-17 11:48

2-ch skrev:
perahl skrev:Nu har jag fått ordning på mina Sentec ACM-1

Grattis, det var kul att höra :)


Tack för det och alla bra tips från forumet. Nu återstår kopplingsschema och få tag på lite reservdelar.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav 2-ch » 2018-01-17 16:23

perahl skrev:
2-ch skrev:
perahl skrev:Nu har jag fått ordning på mina Sentec ACM-1

Grattis, det var kul att höra :)


Tack för det och alla bra tips från forumet. Nu återstår kopplingsschema och få tag på lite reservdelar.

Mina mäter/mätte 8,6-8,7mV på högtalarutgången om nu det kan vara till någon hjälp.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-17 23:52

2-ch skrev:
perahl skrev:
2-ch skrev:Grattis, det var kul att höra :)


Tack för det och alla bra tips från forumet. Nu återstår kopplingsschema och få tag på lite reservdelar.

Mina mäter/mätte 8,6-8,7mV på högtalarutgången om nu det kan vara till någon hjälp.


Jag hade samma värden när jag mätte i samband med min reperation.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav distad » 2021-12-19 17:46

Hur låter detta Sentec steg ? Verkar vara ett rejält bygge.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-19 19:58

Fanns en modifieringsartikel i MoLt, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Sentec%20ACM-1/
John Larsen hade sådana vid demo av Carlsson OA-51 på fabriken.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster