Sentec ACM-1 servicetips

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 11:35

Hej

Har 2 st Sentec ACM-1 där det ena steget smäller till i högtalaren när den stått på ett par timmar och ibland periodiskt försvinner ljudet med ett litet sprak som om det vore ett glapp någonstans. Efter en längre tid kommer ett brummande ljud periodiskt av och till. Det andra steget har inte haft några störningar eller fel vad jag märkt so far. Jag mätte på det ena ACM-1 steget som strulade på utgången och mätte 1.1 V DC vilket inte är bra så jag kopplade ur allt. På det andra steget mätte jag i princip 0 V DC. Det ska ju finnas en skyddskrets inbyggt på ACM-1 som borde förhindra DC på utgången och då undrar man om det där kan vara någon felaktig komponent eller i drivsteget eller i slutsteget? Kondensatorerna har man ju hört att de åldras och kanske vissa borde bytas ut? Tongångsströmmen på MOS-FET trissorna bör säkert kollas upp etc. Någon som haft liknande problem och som lyckats att reparera och förbättra själv? Det finns säkert några förbättringsåtgärder som kan åtgärdas om man hade ett kopplingsschema med komponentförteckning. Någon som kan bistå med detta och servicetips?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2017-12-30 11:56

Hej!

Jag känner inte till ACM-1, men modulsystemet kan innebära att kontakten mellan korten blir dålig, så en enkel sak att göra är att dra ut och sätta in i synnerhet skyddskortet några gånger för att skrapa bort oxid. (Och i så fall kan du ju passa på att fotografera allt för vår njutning och eventuella insikter.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 12:12

perahl skrev:Det finns säkert några förbättringsåtgärder som kan åtgärdas om man hade ett kopplingsschema med komponentförteckning. Någon som kan bistå med detta och servicetips?


Fanns en modifiering presenterad i Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik- och Ljudteknik för ca 35 år sedan.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 12:21

darkg skrev:Hej!

Jag känner inte till ACM-1, men modulsystemet kan innebära att kontakten mellan korten blir dålig, så en enkel sak att göra är att dra ut och sätta in i synnerhet skyddskortet några gånger för att skrapa bort oxid. (Och i så fall kan du ju passa på att fotografera allt för vår njutning och eventuella insikter.)


Jag har redan testat att ta ut alla moduler fram och tillbaka och haft lite kontaktspray på men ingen skillnad. Bifogar en bild sett uppifrån på monosteget ACM-1.
Bilagor
Sentec ACM-1.JPG
Bild på ACM-1 sett uppifrån med stående moduler.
Sentec ACM-1.JPG (664.26 KiB) Visad 6156 gånger

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 12:24

RogerGustavsson skrev:
perahl skrev:Det finns säkert några förbättringsåtgärder som kan åtgärdas om man hade ett kopplingsschema med komponentförteckning. Någon som kan bistå med detta och servicetips?


Fanns en modifiering presenterad i Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik- och Ljudteknik för ca 35 år sedan.


Tackar för denna info men var får man tag i den artikeln? Kanske omöjligt efter så många år? Då behöver man både artikeln och kopplingsschema som någon på forumet kan bistå med?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2017-12-30 12:47

Don’t just do something, sit there.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 13:06




Tack för detta. Har varit inne på denna sajt och sett den tidigare. Tyvärr är kvaliteten på kopplingsschemat för dåligt. Ingen som har en PDF eller liknande med bättre upplösning?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2017-12-30 13:33

Morello hade det ju i alla fall innan enl. tråd, han är aktiv för närvarande.
Don’t just do something, sit there.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 13:47

darkg skrev:Morello hade det ju i alla fall innan enl. tråd, han är aktiv för närvarande.


Har redan nyligen skickat personligt meddelande via detta forum till honom men han har ännu inte svarat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 15:06

Jag har modifieringsartikeln från 1981 men den har inte hela schemat. Kan scanna men tror inte det blir idag.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 15:33

RogerGustavsson skrev:Jag har modifieringsartikeln från 1981 men den har inte hela schemat. Kan scanna men tror inte det blir idag.


Det vore mycket uppskattat. Jag väntar med stort tålamod. Skickar du som PM via forumet? Mvh Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 15:39

Vänta lite.. Har ju redan lagt upp den vid ett tidigare tillfälle! Redan 2010.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Sentec%20ACM-1/

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-30 16:22

RogerGustavsson skrev:Vänta lite.. Har ju redan lagt upp den vid ett tidigare tillfälle! Redan 2010.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Sentec%20ACM-1/



Ok va bra stort tack! Tyvärr är inte schemat komplett med MOS-FET slutsteg och skyddskrets ifall man vill felsöka varför jag får ut DC på högtalargången och dessa periodiska störningar med brum och tappad signal mm. Det är alltid lättare att felsöka om något är helt dött.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 17:18

2-ch på detta forum verkar ha haft schema på ACM-1.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav Helmut » 2017-12-31 00:51

På en av mina förstärkare fick jag problem med effekttransistorn. Var någon som påstod att avståndet mellan transistorn och lödpunkten är så stor att värmen från transistorn via kylflänsen genom kretskortet blir så stor att lödpunkten kommer att drabbas av utmattning när tråden krymper och utvidgar sig av värmen vilket resulterar i glapp. Lödde om To 3 transistorerna eller vad dom heter och då fungerade min förstärkare.
Byggde även ett par förstärkare efter en ritning i Allt om Elektronik "Crescendo förstärkaren?" eller dess föregångare med To3 mos trissor som också började krångla när det blev glapp i lödningen till sluttrissorna.
Ps. Finns det andra mosfetar som går att använda om man inte vill ha To3 kapslar?

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav smile » 2017-12-31 09:28

Jag skulle också tipsa om att smälta om lödpunkter.

De kan väl inte vara så många i den där apparaten, så varför inte ta samtliga med en gång?

Det verkar ju som att något börjar glappa när steget kommer upp i temperatur.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-31 11:00

RogerGustavsson skrev:2-ch på detta forum verkar ha haft schema på ACM-1.


Tack för tipset. Jag har kontaktat 2-ch igår så jag hoppas på svar.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-31 11:04

Helmut skrev:På en av mina förstärkare fick jag problem med effekttransistorn. Var någon som påstod att avståndet mellan transistorn och lödpunkten är så stor att värmen från transistorn via kylflänsen genom kretskortet blir så stor att lödpunkten kommer att drabbas av utmattning när tråden krymper och utvidgar sig av värmen vilket resulterar i glapp. Lödde om To 3 transistorerna eller vad dom heter och då fungerade min förstärkare.
Byggde även ett par förstärkare efter en ritning i Allt om Elektronik "Crescendo förstärkaren?" eller dess föregångare med To3 mos trissor som också började krångla när det blev glapp i lödningen till sluttrissorna.
Ps. Finns det andra mosfetar som går att använda om man inte vill ha To3 kapslar?


Tack för tipsen. Jag ska kolla mina lödningar vid MOS-FET effekttrissor. Mitt huvudproblem är att jag får ut DC på högtalarutgången på mitt ena steg så jag ska idag skifta skyddskretsen från den som är OK till den andra felaktiga steget och se om felet ligger där. Om felet är där är kanske någon transistor defekt.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-31 11:06

smile skrev:Jag skulle också tipsa om att smälta om lödpunkter.

De kan väl inte vara så många i den där apparaten, så varför inte ta samtliga med en gång?

Det verkar ju som att något börjar glappa när steget kommer upp i temperatur.


Tack för tipsen. Ska idag gå över alla mina lödningar speciellt kring drivsteg och vid MOS-FET effekttrissor.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2017-12-31 12:13

Har nu testat att skifta kretskort mellan två ACM-1 och det verkar som kretskortet som har drivkretsar är felaktigt på något sett. Har testat med att löda om de flesta lödningar men inget positivt resultat. Mitt problem är att jag mäter 1,1 volt DC på högtalarutgången. Denna DC spänning verkar stiga sakteliga. Kanske någon transistor eller kondensator som läcker eller MOS-FET drivkretsen? Någon som mätt DC spänning på sina ACM-1 och haft liknande problem. Det är nu man skulle ha ett tydligt kopplingsschema. Tacksam för intressanta tips.
Bilagor
DSC_0101.JPG
DSC_0101.JPG (101.62 KiB) Visad 5636 gånger
DSC_0102.JPG
DSC_0102.JPG (109.73 KiB) Visad 5636 gånger

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-01 19:53

Jag har hittat felet tror jag ang DC spänning på utgången. Det var en av transistorerna BC141-16 på drivstegskortet som var defekt och efter att ha bytt BC141-16 till en nästan ersättningsbar transistor BC441 så försvann problemet. Ska beställa BC141-16 i morgon så jag får en identisk transistor. I övrigt hittade jag div kallödningar vid MOS-FET slutrissorna som troligtvis också orsakade div kraftigt brum när steget blev varmt. När jag fått de nya transistorerna BC141-16 så ska jag sedan långtidstesta steget med belastning. Noterade också att mitt exemplar av ACM-1 skiljer sig i transistobestyckning mot de delar av artiklar som visats på detta forum. I mitt exemplar sitter i drivsteget BC141-16 och BC161-16 men i de artiklar jag sett sitter bl.a BFT40 och BFT 80 som jag tror är för en äldre version av ACM-1. Sedan återstår om jag ska modifiera ACM-1 till vad Ljudtekniska sällskapet förespråkar med div kondensatorer mm för att få ett bättre ljud i främst basregistret.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav Morello » 2018-01-01 19:55

Skickade nyss schema. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-01 20:49

Morello skrev:Skickade nyss schema. :)


Ett stort tack för detta. Mvh Per

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav smile » 2018-01-01 20:55

Grymt!
Hoppas att du får ordning på det!
Har själv suttit och funderat på att köpa dessa block några gånger när jag sett dem till salu.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-02 00:05

smile skrev:Grymt!
Hoppas att du får ordning på det!
Har själv suttit och funderat på att köpa dessa block några gånger när jag sett dem till salu.


Tack för det jag hoppas det också.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2018-01-02 00:15

Äldre Frako-kondensatorer gör man, påstås det, bäst i stt byta. Inte för att de är alltid är dåliga, men de åldras och kommer att ge upp, ibland dramatiskt (kortslutning).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav Morello » 2018-01-02 11:28

Jag skulle byta alla e-lytar i detta steg.
Sen ska det väl inte vara så svårt att felsöka.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-02 22:34

darkg skrev:Äldre Frako-kondensatorer gör man, påstås det, bäst i stt byta. Inte för att de är alltid är dåliga, men de åldras och kommer att ge upp, ibland dramatiskt (kortslutning).


Tack för det tipset. Jag har planer på att byta till en början alla elektrolytkondensatorer som idag har värdet 47 uF, 63V på drivstegskortet och passa på att höja värdet till 1000 uF, 63V enl en artikel från Ljudtekniska sällskapet De skulle resultera i fylligare och djupare bas. Frågan är om man måste byta ut de stora elektrolytkondensatorerna på 22000 uF i nätdelen också? Jag har modellen ACM-1 och inte ACM-1A bör nämnas.

perahl
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2017-12-29
Ort: Grödinge

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav perahl » 2018-01-02 22:41

Morello skrev:Jag skulle byta alla e-lytar i detta steg.
Sen ska det väl inte vara så svårt att felsöka.


Tack för tipset. Jag har förstått att elektrolytkondenastorer åldras med tiden och speciellt om det är varmt som i ett monoslutsteg för då går det fortare. Hörde någon säga att tiden för elektrolytkondensatorer kan vara 2000 tim vid 85 grader men livslängden kan vara bättre vid högre kvalitet. Är temperaturen lägre förlängs livslängden. Byter man alla elektrolytkondensatorer eliminerar man nog många fel.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec ACM-1 servicetips

Inläggav darkg » 2018-01-02 22:57

Ja, men även helt strömlösa åldras de, relativt oförutsägbart. Delvis gradvis, men även plötsligt, och i vissa fall som sagt till kortslutning så andra komponenter riskerar att ryka. Eftersom det inte är så dyrt är det nog många gånger rimligt att byta allt. Jag har dock ingen synpunkt på om du ska eller inte byta i nätdelen. Jag har Frako i nätdelen i ett par Sentec-apparater, jag har inte bytt. Det är inget dåligt fabrikat i sig. Morello är dock betydligt kunnigare.
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster