Tyskar granskar MQA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Tyskar granskar MQA

Inläggav dali » 2018-01-01 15:05

På engelska: https://www.youtube.com/watch?v=tGJ5eW-gBxA

De ser det mest som ett klurigt sätt att införa DRM, anspråken om ljudförbättring tycks vila på svag grund.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Svante » 2018-01-01 16:52

Jag undrar, vad är det för konferens han pratar på?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-01 17:14


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Nattlorden » 2018-01-01 17:36

dali skrev:anspråken om ljudförbättring tycks vila på svag grund.


Är väl inte konstigt - det är ju ytterst svaga förbättringar man försökt göra också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Svante » 2018-01-01 17:51

Jag tycker det verkar vara en hackerkonferens. Jag undrar mest för att ana föredragshållarens eventuella bias för eller emot piratkopiering.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-01 19:04

Verkar inte vara hackare som håller i föredraget och egentligen verkar de heller inta ha något emot DRM i sig utan de andra löftena om att tillhandahålla "studiokvalitet". Det går ju alldeles utmärkt i wav eller flac. Finns idag knappast större hinder mot att distribuera den mängden data.

Dr. Christoph Engemann http://sfu-berlin.de/dr-christoph-engemann
Anton Schlesinger https://www.linkedin.com/in/notna

Det är i varje fall en genomgång av vad MQA säger sig göra och det kan tydligen ifrågasättas. Lossless blir det tydligen inte heller. De som kör någon form av rumsanpassning digitalt blir också stoppade av MQA. Själva kodningen finns alltså inte hos studios eller de som distriburerar musiken, det gör MQA och vad det gör är höljt i dimridåer. Jo, de blir några som ska betala licenser, i flera led innan det når en betalande konsument.

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav dali » 2018-01-01 19:39

Det är mycket riktigt från 34C3, tyska Chaos Computer Club har en årlig konferens som kallas Chaos Communication Congress ("C3").

I korthet kan man beskriva det som föredrag av och för tekniskt intresserade personer i diverse mer eller mindre datorrelaterade ämnen. Bl a har en känd biltillverkares avgasfusk granskats.

Videoupptagningar från kongresserna finns på Youtube och deras egen server (årets på https://media.ccc.de/c/34c3), mycket är på tyska men det finns en del engelska föredrag också.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav dali » 2018-01-01 19:50

Nattlorden skrev:
dali skrev:anspråken om ljudförbättring tycks vila på svag grund.


Är väl inte konstigt - det är ju ytterst svaga förbättringar man försökt göra också...


Beror på vad du syftar på, men de är inte blyga av sig när de beskriver förbätttringen:

"MQA is a groundbreaking, fully-patented and supported technology, developed from extensive research in audio and neuroscience. It reveals musical information that is a more accurate representation of the original performance and is quite simply the ‘gold standard’ in terms of absolute sound quality." (http://www.mqa.co.uk/professional/for-p ... -providers)
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav peterh » 2018-01-01 20:09

Det luktar snakeoil, eller åtminstånde luktar det "Real Audio".
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav gopnik » 2018-01-01 20:39

Svante skrev:Jag tycker det verkar vara en hackerkonferens. Jag undrar mest för att ana föredragshållarens eventuella bias för eller emot piratkopiering.

Motstånd mot DRM handlar minst lika mycket om att försvara äganderätten. Faktiskt enormt mycket mer. Se EFF och FSF.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Tangband » 2018-01-02 16:01

dali skrev:På engelska: https://www.youtube.com/watch?v=tGJ5eW-gBxA

De ser det mest som ett klurigt sätt att införa DRM, anspråken om ljudförbättring tycks vila på svag grund.

Det har redan gjorts en jättestor blind ABX test nyligen som visade att MQA lät sämre än 16 bit 44,1 khz. Testen finns på nätet och har gjorts av archimagos musings. Så formatet är ur ljudkvalitetssynpunkt helt ointressant

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Harryup » 2018-01-02 16:26

Tangband skrev:
dali skrev:På engelska: https://www.youtube.com/watch?v=tGJ5eW-gBxA

De ser det mest som ett klurigt sätt att införa DRM, anspråken om ljudförbättring tycks vila på svag grund.

Det har redan gjorts en jättestor blind ABX test nyligen som visade att MQA lät sämre än 16 bit 44,1 khz. Testen finns på nätet och har gjorts av archimagos musings. Så formatet är ur ljudkvalitetssynpunkt helt ointressant


EN test är en test. För att övertyga mig att det verkligen är så så skulle jag vilja se att testen går att upprepa och att det gäller oavsett MQA-dekodande apparat.
Sen kan det ju vara så att resultatet är allmängiltigt men för mig är det endast en test. Dessutom så är jag inte intresserad av MQA ändå trots att det finns en del skivor på Tidal men känner väldigt begränsad motivation för att testa något i synnerhet då min DA inte stödjer MQA.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Tangband » 2018-01-02 16:41

Harryup skrev:
Tangband skrev:
dali skrev:På engelska: https://www.youtube.com/watch?v=tGJ5eW-gBxA

De ser det mest som ett klurigt sätt att införa DRM, anspråken om ljudförbättring tycks vila på svag grund.

Det har redan gjorts en jättestor blind ABX test nyligen som visade att MQA lät sämre än 16 bit 44,1 khz. Testen finns på nätet och har gjorts av archimagos musings. Så formatet är ur ljudkvalitetssynpunkt helt ointressant


EN test är en test. För att övertyga mig att det verkligen är så så skulle jag vilja se att testen går att upprepa och att det gäller oavsett MQA-dekodande apparat.
Sen kan det ju vara så att resultatet är allmängiltigt men för mig är det endast en test. Dessutom så är jag inte intresserad av MQA ändå trots att det finns en del skivor på Tidal men känner väldigt begränsad motivation för att testa något i synnerhet då min DA inte stödjer MQA.

/Harryup

Jovisst, men det är väldigt många som lyssnat i det testet och jag ser nog den som en vägvisare för att det för mig inte är lönt att investera i MQA kompatibel apparatur.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Tangband » 2018-01-02 16:55


Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Harryup » 2018-01-02 22:05

Tangband skrev:
Harryup skrev:
Tangband skrev:Det har redan gjorts en jättestor blind ABX test nyligen som visade att MQA lät sämre än 16 bit 44,1 khz. Testen finns på nätet och har gjorts av archimagos musings. Så formatet är ur ljudkvalitetssynpunkt helt ointressant


EN test är en test. För att övertyga mig att det verkligen är så så skulle jag vilja se att testen går att upprepa och att det gäller oavsett MQA-dekodande apparat.
Sen kan det ju vara så att resultatet är allmängiltigt men för mig är det endast en test. Dessutom så är jag inte intresserad av MQA ändå trots att det finns en del skivor på Tidal men känner väldigt begränsad motivation för att testa något i synnerhet då min DA inte stödjer MQA.

/Harryup

Jovisst, men det är väldigt många som lyssnat i det testet och jag ser nog den som en vägvisare för att det för mig inte är lönt att investera i MQA kompatibel apparatur.


Så kan man ju absolut tycka och jag tyckte det redan utan denna test av MQA. Men däremot så vet jag inte efter en enda test att MQA i allmänhet ger sämre ljud. Kanske MQA var för bra för den anläggning man hade eller kanske fanns det fel samverkade. Kan man inte upprepa testen på annat ställe i annan utrustning med samma utfall så kanske inte felet man hör inte är hur MQA verkligen låter.
Som jag ser det så är det programvaror som är inblandade och med tiden så kommer ljudsignaturen ändras på produkter. Första generationens CD-spelare lät inte så särskilt fantastiskt ihop de första generationerna av skivor. Man fick verkligen välja skiva för att man inte skulle kisa med öronen när man lyssnade. Så hur MQA kan låta vet vi inte ännu. Men personligen så är jag inte intresserad av att köpa in samma musik igen med ytterligare än kodning.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Harryup » 2018-01-02 22:15

Har nu kikat på setupen av testen.
Som jag ser det är det inte MQA man enbart testar utan också Tidal. Och man testar inte en fil som ligger på ett minne kopplat till mediaspelaren utan man testar också sitt nätverk och bredbandsuppkopplings störningar etc.
SÅ testen är inte av MQA generellt utan av MQA via Tidal via en mycket begränsad hårdvara som fanns tillgänglig.
Dvs. en test bland alla andra.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Svante » 2018-01-02 23:26

Harryup skrev:Har nu kikat på setupen av testen.
Som jag ser det är det inte MQA man enbart testar utan också Tidal. Och man testar inte en fil som ligger på ett minne kopplat till mediaspelaren utan man testar också sitt nätverk och bredbandsuppkopplings störningar etc.
SÅ testen är inte av MQA generellt utan av MQA via Tidal via en mycket begränsad hårdvara som fanns tillgänglig.
Dvs. en test bland alla andra.

/Harryup


Det var ju lustigt att du visste vilken slutsats du skulle dra innan du hade läst testet...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Harryup » 2018-01-03 00:45

Svante skrev:
Harryup skrev:Har nu kikat på setupen av testen.
Som jag ser det är det inte MQA man enbart testar utan också Tidal. Och man testar inte en fil som ligger på ett minne kopplat till mediaspelaren utan man testar också sitt nätverk och bredbandsuppkopplings störningar etc.
SÅ testen är inte av MQA generellt utan av MQA via Tidal via en mycket begränsad hårdvara som fanns tillgänglig.
Dvs. en test bland alla andra.

/Harryup


Det var ju lustigt att du visste vilken slutsats du skulle dra innan du hade läst testet...


Inte huruvida om MQA låter bättre eller sämre utan utifrån att jag inte vill köpa en massa skivor igen i ytterligare en version.

Så personligen är jag inte intresserad av MQA när jag måste köpa ny hårdvara och nya skivor. Är ungefär samma som att oavsett hur det låter så är jag inte intresserad av att köpa en analog bandare och en massa dyra band kopior av skivor som jag redan har. Sen gillar jag ju ifs ny teknik men det får vara en måtta på det också.

mvh/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Tangband » 2018-01-03 08:36

Svante skrev:
Harryup skrev:Har nu kikat på setupen av testen.
Som jag ser det är det inte MQA man enbart testar utan också Tidal. Och man testar inte en fil som ligger på ett minne kopplat till mediaspelaren utan man testar också sitt nätverk och bredbandsuppkopplings störningar etc.
SÅ testen är inte av MQA generellt utan av MQA via Tidal via en mycket begränsad hårdvara som fanns tillgänglig.
Dvs. en test bland alla andra.

/Harryup


Det var ju lustigt att du visste vilken slutsats du skulle dra innan du hade läst testet...


Detta är intressant från part III:

”II. Did price of the playback system result in a difference in preference?
This one should be interesting. Remember that often there seems to be this desire to correlate price with sound quality especially in some of the industry-affiliated writings out there. So, within the dataset, is there any evidence that those with more expensive systems like those who used US$5000+ gear select a result much different from the average?

In total, there were 34 submissions from people using >US$5000 systems. Lumped together with 34 submissions, 3 tracks each, with no weightings applied, there was a preference of 56 PCM (55%) to 46 MQA (45%). Using a one-tailed binomial test of significance assuming a 0.5 probability of outcome (ie. flip of a coin) the results are z=0.89, p=0.186 - not particularly significant with probability of seeing this level of outcome in 18.6% of random coin tosses.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tyskar granskar MQA

Inläggav Michael » 2018-01-04 02:21

Om folk tycker MQA låter bättre eller sämre, kvittar vilket det är. Musiken FÖRÄNDRAS och det anser jag är fel - helt fel. Musiken skall distribueras utan förändring. Vill någon förändra musiken så får man fixa det själv, t.ex. med EQ, eko eller kompressor. Det är fel att tvinga på förändring av musiken till alla. Det som artist/producent skapat skall vi kunna lyssna på.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster