Basta med flera för MacOS...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Basta med flera för MacOS...

Inläggav EmuMannen » 2018-01-02 18:45

Efter att ha gått igenom detta forum så blev jag lite intresserad av Basta! Tidigare har jag mest använt HornResp, WinISD, BassBox Pro och AkAbak. De har alla sina styrkor och svagheter men som Mac-användare är det lite surt att de är skrivna för Windows. Tidigare brukarde jag köra dem med hjälp av Wine i Linux som jag i sin tur körde virtuellt på min Mac med VirtualBox. Det fungerar felfritt men det är lite segt att behöva starta en virtuell maskin varje gång man skall simulera något lite snabbt. Så jag testade att köra dessa applikationer direkt under MacOS (Sierra och High Sierra) med hjälp av Wineskin. Wineskin Winery kan användas för att skappa Wine-baserade wrappers runt Windows-applikationer så att de sedan kan användas på en Mac ungefär som vilken annan Mac-applikation som helst. Jag såg att det fanns andra som ville kunna köra Basta! på Mac och jag hittade även denna gamla tråd här på forumet där Wineskin använts. Den beskrev dock inte hur Wineskin Winery kan användas för att köra Basta! eller andra Windows-applikationer så jag tänkte att jag skulle skapa en sådan tråd.

Det första du behöver göra är att ladda hem Wineskin Winery som är gratis och open source, du hittar den här: http://wineskin.urgesoftware.com/tiki-i ... =Downloads

Det står inget om stöd för Sierra eller High Sierra men det funkar bra under båda för mig. Wineskin Winery är inte den enklaste applikationen att komma igång med så läs så mycket du behöver på deras sajt. Själv laddar jag bara hem minsta möjliga för det behövs inte så mycket för de applikationer jag nämnt i den här tråden. När jag kör igång Wineskin Winery (version 1.7) så ser det ut såhär:

Wineskin Winery.jpeg
Wineskin Winery
Wineskin Winery.jpeg (34.93 KiB) Visad 1046 gånger


Som ni ser så har jag bara en så kallad "engine" installerad. Den fungerar för det jag använder den till...

Säg att vi skall skapa en wrapper för Basta! Då gör ni såhär; Ladda hem Basta! från Tolvan Data. Nu råkar detta vara ett program utan installer så för att enkelt använda den med Wineskin Winery så skapa en katalog (någonstans på er Mac) som ni döper till "Basta" och i den katalogen lägger ni "Basta.exe" som ni precis laddat hem (jag förklarar senare varför ni måste lägga den i en separat katalog).

Starta nu Wineskin Winery och tryck på knappen märkt "Create New Blank Wrapper" (se bifogad bild ovan). Nu kommer det upp en ny dialog enligt nedan:

Create Wrapper.jpeg
Create Wrapper
Create Wrapper.jpeg (26.11 KiB) Visad 1046 gånger


Byt ut texten "MyCoolWrapper" mot "Basta" och tryck på knappen märkt "OK". Nu kommer det ta ett tag så ha tålamod och vänta på nästa dialog som talar om att wrappern är skapad (här är det bara att trycka på knappen "OK" eller "View wrapper in Finder". Det är nu det lite ologiska börjar för det är inte helt intuitivt hur man kommer vidare. Det enklaste (om du inte valde "View wrapper in Finder") är att starta din nya wrapper från Launchpad (eller Finder), wrappern heter Basta.app eller kort och gott Basta från Lauchpad. Om du får ett felmeddelande så kan det krävas att du högerklickar på appen och väljer "Open" första gången (precis som om du laddat hem en app från nätet). När väl wrappern startat upp så ser det ut såhär första gången:

Install Software.jpeg
Install Software
Install Software.jpeg (20.69 KiB) Visad 1046 gånger


Nu finns det mängder av inställningar som kan göras men jag rekommenderar att ni testar det enklast möjliga först (och använder default värden). Så börja med att trycka på knappen märkt "Install Software". Nu får du en ny dialog som ser ut såhär:

Installer.jpeg
Installer
Installer.jpeg (62.28 KiB) Visad 1046 gånger


Om Basta! hade haft en installer (som WinISD till exempel) så skulle ni valt knappen märkt "Choose Setup Executable" men nu har inte Basta! det. Välj därför i stället knappen märkt "Copy a Folder Inside" och välj katalogen "Basta" som ni skapade tidigare. Wineskin Winery brukar vara smart nog att själv fatta vilken fil i mappen som är windows-applikationen som skall exekveras (se bilden nedan). Finns det fler exekverbara filer i mappen så kan man tvingas välja manuellt.

Choose Executable.jpeg
Choose Executable
Choose Executable.jpeg (42.46 KiB) Visad 1046 gånger


Nu är det klart och om du inte skall göra några andra inställningar (vilket inte behövs för Basta!) så kan du välja knappen märkt "Quit". Nästa gång du startar wrappern (via Launchpad eller Finder) så bör Basta! gå igång och du får då förmodligen upp licens-dialogen enligt nedan:

License.jpeg
License
License.jpeg (23.92 KiB) Visad 1046 gånger


Du hittar en licens-nyckel på samma sida som du laddade hem Basta ifrån, läs bara texten. När nyckeln är inmatad så är det bara att köra på och njuta Basta! för Mac!

Basta.jpeg
Basta!
Basta.jpeg (110.83 KiB) Visad 1046 gånger
Response.jpeg
Response
Response.jpeg (202.4 KiB) Visad 1046 gånger


Ps. Detta fungerar lika bra för WinISD, HornResp med flera...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Basta med flera för MacOS...

Inläggav EmuMannen » 2018-01-02 18:57

Jag vill också passa på att tacka Tolvan Data för att ha gjort Basta! med flera applikationer tillgängliga utan kostnad. Jag är själv utvecklare så jag vet hur mycket tid och engagemang som krävs för att sätta ihop applikationer av den kalibern.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta med flera för MacOS...

Inläggav Svante » 2018-01-02 19:08

Tack själv för Mac-genomgången, jag är helt rökt på Mac. Det var faktiskt Lilltroll på forumet som inspirerade mig att börja skriva Basta!, så han förtjänar också ett tack.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster