Lite frågor om nätavstörnings filter i audiobruk.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrodanB

Lite frågor om nätavstörnings filter i audiobruk.

Inläggav GrodanB » 2005-06-22 08:28

Jag har funderat på vad man kan göra med sina stereo prylar för att eventuellt förbättra ljudet.

Från en gammal EMC kurs jag gick fick jag idén att ett nätavstörningsfilter borde vara ett förbättringsförslag.

Föreslog detta på ett annat forum och protesterna blev stora och folk undrade om man var klok...

Så jag tänkte kolla med er här om ni kan förklara för mig vad som är problemet med dessa filter.

"Förstör" de verkligen?

Förändrar de ljudet? (Hur skulle de kunna göra det???)

Som jag förstått det har jag bara en fas in i lägenheten. Detta innebär att alla mina saker går på samma fas. Så när kylskåpet går på (med 80-tals teknologi i sig :) ) så borde det kunna komma transienter etc.

Någon som har gjort mätningar som visar 230V före filtret och efter?

Man borde ju få ut 230V igenom en sådan här sak. Annars vore ju den svår att använda i andra applikationer.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Lite frågor om nätavstörnings filter i audiobruk.

Inläggav n3mmr » 2005-06-22 09:29

GrodanB skrev:Jag har funderat på vad man kan göra med sina stereo prylar för att eventuellt förbättra ljudet.

Från en gammal EMC kurs jag gick fick jag idén att ett nätavstörningsfilter borde vara ett förbättringsförslag.

Föreslog detta på ett annat forum och protesterna blev stora och folk undrade om man var klok...

Så jag tänkte kolla med er här om ni kan förklara för mig vad som är problemet med dessa filter.

"Förstör" de verkligen?

Förändrar de ljudet? (Hur skulle de kunna göra det???)

Som jag förstått det har jag bara en fas in i lägenheten. Detta innebär att alla mina saker går på samma fas. Så när kylskåpet går på (med 80-tals teknologi i sig :) ) så borde det kunna komma transienter etc.

Någon som har gjort mätningar som visar 230V före filtret och efter?

Man borde ju få ut 230V igenom en sådan här sak. Annars vore ju den svår att använda i andra applikationer.

Faktiskt-medlemmen ThomasA har en hemsida där han bl a visar lite mätningar av vad som händer när man kopplar på ett nätfilter. Det är INTE så trivialt som att det alltid blir bättre.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-06-22 17:16

http://hem.bredband.net/b113928/Surgefilter.htm

Intressant men inget svar...

Visst visar han att det blir skilland men han poängterar att detta gäller bara i hans fall.
Han ger inte heller några antydningar till varför det blir problem...

Jag vill veta varför.

Han säger också att han inte vet om det eventuellt var fel på det filter han använde...

Så då blir ju allt bara ett snapshot på hans problem.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-06-22 19:17

Hej,

ang. http://hem.bredband.net/b113928/Surgefilter.htm

jag har jobbat för ett stort telekom företag där jag haft tillgång till hypermodernt EMC rum/utrustning, har gjort många mätningar både ledningsbundet och utstrålat samt genomfört design lösningar. Har också sett till att UR godkänna en produkt via ackrediterat företag (motsvarande Semko) där EMC krav ingår.

Jag vill på rak arm verkligen förkasta testets innehållsvärde, det finns inga uppgifter på vad för filter det är(vad det är för komponenter som sitter inuti vilket seriösa tillverkare brukar specificera), dessutom har inga mätningar gjorts före filtret tydligen då när filtret varit på plats för att verifiera om på vilken sida dom "nya" störsignalerna dyker upp på.

Ett passivt filter kan INTE av sig självt skapa sådana här störningar utan det är helt o hållet utomstående saker som påverkar här!
Däremot om "filtret" är högimpedivt på "sekundära" sidan ovanför nätfrekvens så är det möjligt att den/inkopplade utrustningen kan vara susceptibelt för YTTRE strålning samt mätutrustningens/stereoutrustningens eventuella inneboende eller via den vägen inkomna störningar.
Har man mätt med dator så är en bärbar dator bäst (förutsatt att den inte är kopplad till nätet utan drivs av sin egen ack.).
Nåja, jag tänker inte göra djupare dykningar i hur en utrustning bör riggas.

mvh Michael

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-06-23 10:25

Min första tanke efter att jag tryckt på skicka knappen var just att man skulle vilja veta vad det var för ett filter som han försöka att testa.

MKo:
Vill du gå in lite mer på vad du menar när du säger:
Däremot om "filtret" är högimpedivt på "sekundära" sidan ovanför nätfrekvens så är det möjligt att den/inkopplade utrustningen kan vara susceptibelt för YTTRE strålning samt mätutrustningens/stereoutrustningens eventuella inneboende eller via den vägen inkomna störningar.

Alla 8) :
Kan någon visa vad ett dyligt filter gör?
Vad för typ av störningar tar denna filter typ bort?
Finns det tydliga fördelar?
Finns tydliga nackdelar?
Vad skall man tänka på om man skall välja ett?
etc. etc.

I EMC kursen fanns det ju inga direkta nackdelar att lägga till ett. Mer än att priset på den produkt du tar fram ökar. Här kunde det lösa både att produkten stör och att produkten blir störd.

På den nivån är det ju näst intill korkat att inte ha ett nätfilter...

Är det verkligen så enkelt??? Varför har då inte alla audioprodukter detta som en "selling point"???

Söker fakta mer än lyssnings intryck... Har redan läst en hel del om att det låter si och så... så nu försöker jag se om man kan komma fram till om det finns någon grund till dessa åsikter.

mvh Tobias

Återgå till Teknikforum