Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav Lassen » 2018-01-16 16:58

Om du verkligen vill ha just den spelaren, skulle jag kanske provat en ny, enligt deras förslag.
Däremot vid minsta krångel så som den tidigare, häva köpet.
Uppenbarligen verkar den göra samma sak i ett annat nätverk och i L&B:s test. Den kanske endast fungerar i ett Pioneer-certifierat nätverk :wink:

Är du nöjd? Om inte, kika efter något annan. Enligt min mening ska det vara kul att använda prylar :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-16 17:20

Jo..jag vill ju ha den. Dels för att jag gillar designen, den ser ut som en stereopryl med sin fullbredd och klassiska svarvade fötter. Viktigt för en som uppväxt med gamla hederliga stereorack :)

Sedan låter den bättre än min förra, men det finns naturligtvis andra som låter bra också.

Jag får en känsla av att yngre människor har högre tolerans mot den här typen av fel an vad jag själv har. Alltså hade ett splitter nytt kassettdäck eller cd-spelare betett sig på samma vis på 20 år sedan, hade det ju inte varit någon tvekan om att man hade gått tillbaka till butiken.

Nu är det inte marknadens dyraste nätverksspelare jag köpt, men inte heller den billigaste. För 14000 spänn ska det funka bättre, om inte så är det dags för Pioneer att skärpa upp sig.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav Lassen » 2018-01-16 17:35

Jag är född i början av 70-talet och tror mig förstå vad du menar med funktion.
Det är du som är kund av din spelare och då spelar det inte någon roll om andra är villiga att acceptera en "sämre" funktionalitet. Du köpte din för dina behov och ska vara nöjd. Det är min åsikt. Så tycker iaf jag :)
Dessutom håller jag med i fråga om design. Kanske är det ungdomsdrömmar som rotat sig när det gäller val av design...
Jag har ännu ingen nätverksspelare. Strömmar via Apple TV från Spotify. Blir nog i en nära framtid att jag lägger över cd-samlingen till hd och iom det så kommer val av någon spelare för mig med.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-17 08:57

Kan ju flika in att en kompis har en reciever av känt fabrikat som har stöd för Spotify. Den köpte han för 2 år sedan. Spotify funkar inte längre på den, trots att mjukvaran är tillverkarens senaste. Ett av säljarens argument för apparaten var just smidigheten med att ha Spotify integrerat. Samtidigt står det i manualen att tillverkaren inte kan ställas ansvarig för förändringar hos tjänsteleverantörer som leder till att kompatibliteten försämras eller upphör.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-17 09:18

heliac skrev:Kan ju flika in att en kompis har en reciever av känt fabrikat som har stöd för Spotify. Den köpte han för 2 år sedan. Spotify funkar inte längre på den, trots att mjukvaran är tillverkarens senaste. Ett av säljarens argument för apparaten var just smidigheten med att ha Spotify integrerat. Samtidigt står det i manualen att tillverkaren inte kan ställas ansvarig för förändringar hos tjänsteleverantörer som leder till att kompatibliteten försämras eller upphör.

Det där är ju dock inte spotifys fel utan tillverkaren av produkten som inte bryr sig att uppdatera mjukvaran vid behov. Vilken tillverkare är det om man får lov att fråga så man vet vilka man skall undvika?

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-17 09:24

Det var lite det jag menade...Tillverkarna "friskriver" sig. Det står samma i min manual, och det känns ju sådär. Min förra nätverksspelare har tjänstgjort i nästan 10 år och tanken är väl att denna Pioneer också ska göra det. Men uppenbart så kan den ju lägga av om tjänsteleverantörerna gör förändringar....eftersom tillverkarna friskriver sig från att vara skyldiga att göra uppdateringar.

Att den inte ens verkar fungera när den kommer ur kartongen gör ju inte saken bättre...

Min kompis väntar på ett yttrande från tillverkaren/säljstället så jag vill inte läcka fabrikatet förrän sista ordet är sagt. Han har i alla fall gjort vad han kan göra uppdateringsmässigt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-17 09:29

Usch. Blir så trött på denna girighet som vissa bolag uppvisar. Att ha nöjda kunder och att tillhandahålla en genuint bra produkt man kan vara stolt över verkar inte finnas med i tankebanorna.

Att hitta en bra nätverksuppspelare är svårt. Jag försökte för några år sedan, men det slutade med att jag skaffade en htpc istället. Betydligt mer jobb med att sätta upp och underhålla allt, men det blir i slutändan som jag vill. Hade det funnits en färdig enhet där bara allt fungerade så vore jag med många andra glada. Komplicerad apparat dock så inte en helt enkelt order att få till om man vill ha lite avancerad funktionalitet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav Morello » 2018-01-17 11:09

Köpte du en fläktlös dator?
I så fall, vilken?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-17 11:17

Nej för mig blev det en Intel NUC. Den har en fläkt, men en väldigt tyst sådan. Jag skulle dock vilja ha en helt fläktlös i framtiden så vid nästa byta blir det något bättre sas.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-17 11:42

Det skall konsumeras i dagens samhälle..pengar skall rulla. Vad man får för dem är inte längre så intressant tyvärr.

Användarvisningsbild
mongo
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Ystad

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav mongo » 2018-01-26 23:40

Har kört en PS3 i många år, med extern dac tillkopplad, funkar fortfarande super i princip oavsett format.
Provat många nyare spelare, den ena sämre än den andra...., Nvidia Shield är nog den enda som kan vara en värdig ersättare. Letar fortfarande efter en 4k skivspelare med riktigt nätverkstöd, men det verkar svårt...
Xbox har jag hemma nu......, riktigt dålig, menyer och hantering är usel.
Inte så dum som du tror

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav ante_77 » 2018-01-27 08:46

Kör med min UnitiQute. Fungerar finfint

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav matssvensson » 2018-01-29 02:37

AndreasArvidsson skrev:
heliac skrev:Kan ju flika in att en kompis har en reciever av känt fabrikat som har stöd för Spotify. Den köpte han för 2 år sedan. Spotify funkar inte längre på den, trots att mjukvaran är tillverkarens senaste. Ett av säljarens argument för apparaten var just smidigheten med att ha Spotify integrerat. Samtidigt står det i manualen att tillverkaren inte kan ställas ansvarig för förändringar hos tjänsteleverantörer som leder till att kompatibliteten försämras eller upphör.

Det där är ju dock inte spotifys fel utan tillverkaren av produkten som inte bryr sig att uppdatera mjukvaran vid behov. Vilken tillverkare är det om man får lov att fråga så man vet vilka man skall undvika?

Återigen - värdet av att välja en leverantör av nätverksspelare som är villig att ta helhetsansvar för sin produkt, även om det innebär att fixa workarounds för andra leverantörers ”fel” i kedjan. När jag höll på med mobiltelefoner var det naturligtvis så att vi blev tvungna att fixa patchar till saker som inte funkade i Microsofts program. För att vi visste att våra kunder inte skulle acceptera att våra telefoner inte funkade med Microsoft program, och att Microsoft inte är intresserade av att fixa sina fel om det inte gynnar dem själva.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav jbass » 2018-01-29 08:20

JRiver 21 på dedikerad Mac Mini. Bekymmersfritt.

https://jriver.com/audio.html

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav EmuMannen » 2018-01-29 22:25

Jag gav nästan upp på "nätverksspelare" men till slut hittade jag en enkel lösning som fungerar klockrent 24/7, år ut och år in. Den är dessutom riktigt billig men kräver en del kunskap om Raspberry Pi, Linux och Alsa. Vad jag började med var att ta en Raspberry Pi och på den satte jag en HiFiBerry DAC+ för att sedan testa alla "färdiga" nätverksspelare för Raspberry Pi, exempelvis Volumio, RuneAudio, Moode etc. Av dessa tyckte jag bäst om Moode men efter ett tag känns alla lite väl bloated och det är inte helt enkelt att förstå exakt vad som händer under ytan. Jag har mest prylar från Apple hemma så efter ett tag insåg jag att det enda jag egentligen behöver är en AirPlay-receiver eftersom överföringen är lossless och busenkel från en Mac (bara välja AirPlay-receiver i stället för internt ljud). Dessutom funkar det även från Apple TV, iPhone och iPad.

Så vad jag gjorde till sist var att installera en superslimmad Arch Linux för ARM. Det enda som går på burken är i princip systemd, ssh, alsa och shairport-sync. HiFiBerry DAC+ är sedan kopplad till någon vintageförstärkare (för den som vill köra digitalt finns HiFiBerry Digi+ och för den som vill köra utan förstärkare finns HiFiBerry Amp+ med inbyggt förstärkare). Arch och shairport-sync har varit rock solid. Vi streamar hela dagarna till denna DAC och jag hade en upptid på nästan ett år när jag i julas tog mig tid att uppdatera mjukvaran och boota om. Jag kör med en Apple TV4K till en projektor och eftersom Apple TV4K saknar analoga utgångar och den ligger långt ifrån förstärkaren så är det guld att kunna streama ljudet via nätverket i stället för att behöva tatta lågnivåkabel hela vägen. Att HiFiBerry DAC+ är en riktigt kapabel DAC är dessutom ett plus. Så Spotify kan jag streama till den från min Mac i högsta bitrate (högre än från mobilen). Jag kan streama rippade CD som FLAC (som kan ligga på en NAS och enkelt NFS-mountas från en Mac) från min Mac via valfri mediaspelare genom att välja HiFiBerry DAC+ via AirPlay och jag kan streama ljudet från en Apple TV i stället för att använda HDMI. Det är sjukt enkelt och smidigt.

Det enda råd jag kan ge för de som vill göra något liknade är att koppla in Raspberry Pi via trådat nätverk. Jag har gjort många försök med WiFi och det fungerar men inte lika rock solid som om man använder trådat. Det går att fixa till med lite script och kanske har det blivit bättre men jag tänker inte chansa utan kör vidare på trådat. Det är endå en rätt central funktion som används av alla i huset hela dagarna. :)

Ps. Den här typen av projekt kan bli hur enkla eller komplexa som helst. Använd enkel plastlåda för HiFiBerry och en bättre switchad wall wart (typ originalladdaren till en iPad) eller bygg in det hela i en snygg aluminiumlåda med ATX-liknande power button och riktig reglerad kraftmatning med mera. Det mesta finns att köpa färdigt, i kit eller så kan man kopiera ett av många DIY-projekt.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-01-29 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav bassman » 2018-01-29 22:36

jbass skrev:JRiver 21 på dedikerad Mac Mini. Bekymmersfritt.

https://jriver.com/audio.html


+1 Dito här. Väldigt stabilt och styrs gärna med iPad eller iPhone..

Det finns också en ganska kraftfull DSP / EQ i mjukvaran man kan lattja med om man nu vill och känner för det :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-30 08:00

Men är det ändå inte själva f-n att det inte går att göra en nätverksspelare 2018? Jag fattar inte...en Apple TV kostar en bråkdel och hanterar både bild och ljud flawless. Vad är det som är så himla svårt?

Nu har det kommit in fler ex. till butiken och jag skall prova en till då Pioneer tror att något är fel på min. Själv är jag inte så säker på det. Om den inte funkar så kommer jag att häva köpet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav EmuMannen » 2018-01-30 08:13

heliac skrev:Men är det ändå inte själva f-n att det inte går att göra en nätverksspelare 2018?

Svårt är det inte, det mesta som behövs finns att ladda ned som Open Source dessutom. Men det behövs ett gäng duktiga programmerare för att integrera det hela till en bra kommersiell produkt. Det kostar pengar och kräver lite uthållighet. Det är det som verkar saknas från de flesta tillverkare (förutom Apple som har tillgång till både pengar, programmerare och hårdvarudesigners in house). Så de gör det enkelt för sig och lägger ut jobbet i Kina med tvivelaktigt resultat. Inte så att det inte går att tillverka bra saker i Kina. Men det kräver bra kravarbete och projektledning något som också kostar pengar. Dessutom är detta ett nytt teknikområde som utvecklats fort. Nya produkter blir obsoleta snabbt vilket gör att tillverkarna agerar kortsiktigt. Vilket leder till bristfälliga produkter med kort livscykel där de inte tar sitt ansvar för support efter något år (framförallt när det gäller mjukvaran). Det blir för dyrt för dem helt enkelt och det är inte deras kärnverksamhet (de är hårdvaruutvecklare i sitt DNA och saknar ofta förmågan att utveckla mjukvara lika effektivt som exempelvis Apple). Det är vad jag tror i alla fall...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-30 09:30

Då kan dom ju lägga av med att använda så mycket superlativ i produktexterna...

"Du kan vara både kreativ och anspråksfull: Att hitta en uppgift som N-70AE inte skulle klara exemplariskt är sannolikt svårt."

Igår kraschade mjukvaran 4ggr på mindre än en timme, jag filmade faktiskt eländet som bevis för jag är så jäkla less nu.

Pioneer säger sig inte känna till "mina" problem. Ändå finns det spaltmeter att läsa från några år tillbaka om deras appstyrning, och hur dålig den är.

Istället för att lösa problemen med sin egen mjukvara trycker man i "Chromecast" som funkar bättre och tror att allt ska bli frid och fröjd.

Jag skall som sagt testa ett annat exemplar av apparaten, så fort jag får tid att åka och hämta den. Jag kommer dock inte lägga så mycket som ett hårstrå emellan...klarar den inte av vad som uppges på ett tillfredställande sätt kommer jag att häva köpet.

Vi kan inte acceptera sån här skit....

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav bomellberg » 2018-01-30 09:52

Sonos. Problemfritt sedan 2011.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav UrSv » 2018-01-30 10:09

Japp, Sonos problemfritt sen 2007 hemma. Dock naturligtvis med de begränsningar den har i filformat.
Massor med Chromecast. Också stabilt.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-01-30 18:12

Ny firmware kom tydligen ut igår..blir till att "montera" den direkt efter jobbet.

En fråga om Chromecast....jag har aldrig varit i kontakt med detta. Om jag väljer att köra Tidal via spelarens inbyggda Chromecast, utnyttjar jag spelarens fulla ljudpotential? Eller är det något "air-play"-liknande?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav Frisk » 2018-01-30 22:47

Är det just pioneer du vill ha, eller är en fullbred spelare nog? Köpte nyligt Yamaha WXC-50, visserligen lite krypströmsproblem mot min övriga utrustning undermålig fjärr och krav på dlna från nasen (inte bara delad nätverksenhet)
Men tycker spelaren funkar väldigt problemfritt, startar snabbt enkelt att navigera snabb och det lilla jag använt den väldigt stabil. Spelar det mesta men skakar inte ner och spelar flerkanals dsf.

Många trevliga funktioner som att spela samma källa i länkade enheter spela upp filer direkt från telefonen eller ansluta som ljud ut via blåtand från telefonen. En annan funktion som verkar trevlig är att man även kan koppla blåtandsspelare till den som en högtalare att ta med ut i trädgården eller en blåtandshörlur.

De har även fullbreddsspelare jag förväntar mig fungerar minst lika bra.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav n3mmr » 2018-01-31 15:17

Har en Denon AVR-1912, som innehåller en slags nätversspelare med internetradio.
Hänger sig ofelbart efter nån timme. Spelar en annan fil eller station än man valt, eller bara låser sig med volymen på.max....

Omstart krävs.

Denon gör egna appar för att styra stärkaren även i övrigt, men dessa är ofullständiga.
Det finns däremot 3e-partsappar som funkar bra, så.länge man inte startar nätverksspelaren.

Mjukvaruuppdateringarna för stärkaren upphörde 2013....
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-02-04 17:58

Det blev en helt annan apparat med den senaste firmwaren. Att ingen annan än jag skulle klagat, som Pioneer säger, är ju bara bullshit.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav Tangband » 2018-02-04 20:20

heliac skrev:Det blev en helt annan apparat med den senaste firmwaren. Att ingen annan än jag skulle klagat, som Pioneer säger, är ju bara bullshit.

Fungerar allt bättre nu ? Vad bra :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav AndersP » 2018-02-10 20:57

heliac skrev:Jag har nyligen bytt nätverksspelare men är inte nöjd med hur den beter sig. Jag har en viss tolerans mot mindre mjukvarumässiga "issues", men hur mycket ska man som konsument "gå med på"?

Ni som har nätverksspelare, handen på hjärtat, hur funkar dom? Är det klanderfri operation dag ut och dag in?

Min gamla PopcornHour C-200 susar och går och har gjort det i många år. Den kom ut innan Cinavia infördes och spelar därför fulla bd--isos över nätverket med menyer precis som en bd-spelare. Å andra sidan klarar den inte x265 eller 3D.
Men när jag har sagt det kan jag säga att åtminstone det första året efter introduktionen av varje Popcorn-spelare har det varit katastrofalt dålig funktion pga ofärdig programvara och en massa buggar. Forumen har varit rödglödgade av kommentarer från besvikna kunder. Sånt är lätt att glömma när man sitter med en fungerande spelare. Detta gäller tom min surround-preamp Emotiva UMC-1 som var en riktig katastrof på det området.

Min känsla är att fabrikanterna släpper produkterna innan mjukvaran är färdig och använder oss konsumenter som en del i utvecklingsprocessen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav heliac » 2018-02-10 21:13

Ja kanske e det så...spelaren tjatade frenetiskt om att jag skulle aktivera "felmeddelandeivägskickning" för att Pioneer skulle lära sig mer om hur man använder sin produkt. Eller så var det för att de skulle hitta buggarna haha

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav ninecats » 2018-09-11 20:55

dewpo skrev:Nvidia Shield - Fungerar oftast som den ska men har inget Bitperfekt läge där den inte samplar om man kan bara välja mellan 16/44 och 24/192

Jag är lite sugen på en Shield och spela min kära 5.1-samling via PLEX. Nu läser jag att den kanske krånglar med flac i högupplöst multikanal, något du snappat upp? Köra plex via datorn är inga problem, receivern tar emot det som PCM och bitrate och Hz håller. Borde väl Nvdian lösa med tänker jag.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur "bra" fungerar era nätverksspelare?

Inläggav dewpo » 2018-09-12 17:48

ninecats skrev:
dewpo skrev:Nvidia Shield - Fungerar oftast som den ska men har inget Bitperfekt läge där den inte samplar om man kan bara välja mellan 16/44 och 24/192

Jag är lite sugen på en Shield och spela min kära 5.1-samling via PLEX. Nu läser jag att den kanske krånglar med flac i högupplöst multikanal, något du snappat upp? Köra plex via datorn är inga problem, receivern tar emot det som PCM och bitrate och Hz håller.

Jag skulle gärna prova åt dig om det fungerar men jag kan tyvärr inte, Jag har ingen flerkanals receiver :oops:
DTS & Dolby Digital passthrough fungerar i en del program* så jag antar att det kan fungera med passthrough även med andra format, Men jag kan som sagt va tyvärr inte prova.

Borde väl Nvdian lösa med tänker jag.

Det har du säkert rätt i att den borde, Och det gör den säkert hårdvarumässigt :?
Men jag skulle tro att det krävs ett program som access-ar hårdvaran direkt och går förbi system mixern vilket bara en del program verkar göra i dagsläget.

*t e x Kodi och Amazon Video skickar ut Dolby Digital när man ser på film!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Large och 10 gäster