Lägre nivå med ny surroundreceiver?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Lägre nivå med ny surroundreceiver?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-01-13 11:42

Jag har sedan åtskilliga år spelat med Marantz SR5005 som försteg och Rotel 991 som effektsteg. Efter att ha bytt till Yamaha RX-A870 tycker jag att jag får skruva upp volymen så mycket mer för att få nåt tryck ur det hela. Kan utnivån på lågnivåutgången skilja så mycket, eller är det något annat som kan spöka? I båda fallen är det de inbyggda systemen som kalibrerat, sen är alla förbättrare urkopplade.
Edit: för att förtydliga så använder jag fortfarande Rotel-steget att driva högtalarna med.
Senast redigerad av HenrikTornquist 2018-01-13 15:18, redigerad totalt 1 gång.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lägre nivå med ny surroundreceiver?

Inläggav Perfector » 2018-01-13 12:10

HenrikTornquist skrev:Jag har sedan åtskilliga år spelat med Marantz SR5005 som försteg och Rotel 991 som effektsteg. Efter att ha bytt till Yamaha RX-A870 tycker jag att jag får skruva upp volymen så mycket mer för att få nåt tryck ur det hela. Kan utnivån på lågnivåutgången skilja så mycket, eller är det något annat som kan spöka? I båda fallen är det de inbyggda systemen som kalibrerat, sen är alla förbättrare urkopplade.

Det är nog ingångskänsligheten du märker av.
Kolla i databladen hur mycket spänning respektive kräver på ingången relativt full uteffekt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster