Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav n3mmr » 2018-01-16 00:28

Tillverkar nån nånstans såna som reservdelar?

Till t ex DUAL Golden One och CS-5000.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-16 09:00

Menar du brickan i botten? Delrin är ett varumärke för POM (polyoximetylen) , precis som Acetal, Polyacetal, Hostaform och Tenac. Vet inte om någon gör sådana som reservdel. Ingvar Öhman modifierade väl en Dual CS-5000 genom att ersätta plastbrickan med ett äldre svenskt mynt som hade slipade och polerade?

Finns ett tyskt Dual-forum och där finns en 10 år gammal tråd:

"da weder Aswo, noch der Dual-Vertrieb Service für alte Dualplattenspieler anbietet." Låter inte så lovande om det var så redan då och på Dual's hemsida står att läsa:

"Sämtliche verfügbare Ersatzteile und Zubehör zu unseren Produkten können bequem in unserem Onlineshop unter www.dual-shop.de bezogen werden. Bitte haben Sie Verständnis, dass Ersatzteile und Anleitungen nur für das Dual Programm ab 2004 verfügbar sind. Für ältere Geräte (Verkauf vor 2004) können keine Ersatzteile und Anleitungen geliefert werden."

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav Conan » 2018-01-16 15:53

Hur ser lagret/plattan ut? Kanske skulle man kunna göra nya. Vet man förresten med säkerhet att det är acetalplast?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav paa » 2018-01-16 16:01

Om man kör glidlager utan smörjning så är teflon det som ger lägst friktion, men med olja med i leken så får POM ungefär lika låg friktion som teflon, men håller många gånger längre.
Men med olja i lagerhuset så finns ju alternativ med härdad kula och riktigt hårda tryckplattor också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-16 16:37


danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav danfra » 2018-01-17 22:47

Min erfarenhet av LTS-modden är att myntet slits ned relativt snabbt. Det blir en liten krater efter en stund. Vill minnas att Pekkajohansson skrivit att modden inte är lämplig på Golden One(CS7000) pga den tyngre tallriken. Den tyngre skulle just ge slitage på myntet/lagret. Hittar tyvärr inte inlägget. Har inte moddat min Golden One pga detta. Har några CS5000 lager i lådorna om någon är spekulant....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-18 09:01

danfra skrev:Min erfarenhet av LTS-modden är att myntet slits ned relativt snabbt. Det blir en liten krater efter en stund. Vill minnas att Pekkajohansson skrivit att modden inte är lämplig på Golden One(CS7000) pga den tyngre tallriken. Den tyngre skulle just ge slitage på myntet/lagret. Hittar tyvärr inte inlägget. Har inte moddat min Golden One pga detta. Har några CS5000 lager i lådorna om någon är spekulant....


Slits inte brickan i plast som sitter där i original också ner på samma sätt?

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav i » 2018-01-18 12:33

Jag föreslår en bricka i Volframkarbid.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav n3mmr » 2018-01-18 12:37

RogerGustavsson skrev:
danfra skrev:Min erfarenhet av LTS-modden är att myntet slits ned relativt snabbt. Det blir en liten krater efter en stund. Vill minnas att Pekkajohansson skrivit att modden inte är lämplig på Golden One(CS7000) pga den tyngre tallriken. Den tyngre skulle just ge slitage på myntet/lagret. Hittar tyvärr inte inlägget. Har inte moddat min Golden One pga detta. Har några CS5000 lager i lådorna om någon är spekulant....


Slits inte brickan i plast som sitter där i original också ner på samma sätt?


Nej, delrin, dvs pom-h, är mycket tåligare än den mjuka metallen i tioöringar från före 1975.
Övriga pom-material är inte alls lika tåliga, det måste vara just homopolymer pom.

POM-H i en oljefylld brunn har mycket låg friktion mot stålaxeln i Golden-1s tallrikslager. Oljan kyler dessutom.

För att ta reda på lagerbrickans dimensioner måste man.demontera lagret.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-18 14:02

Nu föreslog IÖ 10-öringar från 1978-85. Är de också för mjuka? Diametern är väl 15 mm?

Kan du inte få ett varuprov?

http://www.nordbergstekniska.se/Product ... .aspx?ID=1
http://www.nordbergstekniska.se/product ... 10&DETNO=4


Kan nämnas att Unamco också hade en plastbricka i botten som slets. En kompis gjorde ett nytt lagerhus med en hårdmetallskiva i botten till mig. Då blir det antagligen kullagerkulan i änden på tallriksaxeln som slits mest.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav n3mmr » 2018-01-18 17:31

RogerGustavsson skrev:Nu föreslog IÖ 10-öringar från 1978-85. Är de också för mjuka? Diametern är väl 15 mm?

Kan du inte få ett varuprov?

http://www.nordbergstekniska.se/Product ... .aspx?ID=1
http://www.nordbergstekniska.se/product ... 10&DETNO=4


Kan nämnas att Unamco också hade en plastbricka i botten som slets. En kompis gjorde ett nytt lagerhus med en hårdmetallskiva i botten till mig. Då blir det antagligen kullagerkulan i änden på tallriksaxeln som slits mest.


Borde sagt 10-öring från 78-85.
Jag harett par stycken med väl uppslitna hål.
Ett problem är att 10-öringen.är för tunn, så axeln kommer för långt ner, och kan då röra sig i sidled: det blir en liten ring som slits fram.
Jag har provat med skivor av s k rödmetall, en speciell lagerlegering. Blev inte alls bra. Axeln slets snabbt ner.

Varuprov: det svåra är nog att skära ut skivor av rundstången eller stansa ut polletter av en skiva...
Delrin+stålkula verkar vara väldigt väl fungerande.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav danfra » 2018-01-18 23:48

n3mmr skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu föreslog IÖ 10-öringar från 1978-85. Är de också för mjuka? Diametern är väl 15 mm?

Kan du inte få ett varuprov?

http://www.nordbergstekniska.se/Product ... .aspx?ID=1
http://www.nordbergstekniska.se/product ... 10&DETNO=4


Kan nämnas att Unamco också hade en plastbricka i botten som slets. En kompis gjorde ett nytt lagerhus med en hårdmetallskiva i botten till mig. Då blir det antagligen kullagerkulan i änden på tallriksaxeln som slits mest.


Borde sagt 10-öring från 78-85.
Jag harett par stycken med väl uppslitna hål.
Ett problem är att 10-öringen.är för tunn, så axeln kommer för långt ner, och kan då röra sig i sidled: det blir en liten ring som slits fram.
Jag har provat med skivor av s k rödmetall, en speciell lagerlegering. Blev inte alls bra. Axeln slets snabbt ner.

Varuprov: det svåra är nog att skära ut skivor av rundstången eller stansa ut polletter av en skiva...
Delrin+stålkula verkar vara väldigt väl fungerande.


Jag löste skillnaden i tjocklek genom att lägga en bricka i botten dvs under 10-öringen. Utan så skrapade faktiskt centrumaxeln emot...

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav Laila » 2018-01-19 19:21

@ n3mmr,

Du kan ju fråga Werner(wer) på Lenco Heaven om han kan skära till en skiva åt dig. Lite osäker på diametern dock. . . typ.
https://www.lencoheaven.net/forum/index ... ic=13520.0
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav n3mmr » 2018-01-20 14:00

RogerGustavsson skrev:Modifiering av Dual enligt IÖ: http://user.faktiskt.io/lennartj/Dual_C ... TS-mod.pdf

Ligger IÖs justeringsanvisningar för tonarm och pickup ute tillgängligt på nätet, eller måste jag gräva fram?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav paa » 2018-01-20 14:23

n3mmr skrev:
RogerGustavsson skrev:Modifiering av Dual enligt IÖ: http://user.faktiskt.io/lennartj/Dual_C ... TS-mod.pdf

Ligger IÖs justeringsanvisningar för tonarm och pickup ute tillgängligt på nätet, eller måste jag gräva fram?

Den ligger ju där som en PDF i länken i inlägget av RogerGustavsson!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav n3mmr » 2018-01-20 23:04

paa skrev:
n3mmr skrev:
RogerGustavsson skrev:Modifiering av Dual enligt IÖ: http://user.faktiskt.io/lennartj/Dual_C ... TS-mod.pdf

Ligger IÖs justeringsanvisningar för tonarm och pickup ute tillgängligt på nätet, eller måste jag gräva fram?

Den ligger ju där som en PDF i länken i inlägget av RogerGustavsson!

Nej, det där är bara moddningen av cs5000, det jag undrar över är två artiklar om tonarmens respektive pickupens geometri och hur den justeras.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lagerbrickor i delrin, pom-h, för skivtallrikslager?

Inläggav paa » 2018-01-21 00:11

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster