Spridningsmönster på Högtalare, Vad är Önskvärt & Varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Spridningsmönster på Högtalare, Vad är Önskvärt & Varför?

Inläggav dewpo » 2018-01-19 15:55

Hur ska ljudet idealt stråla från en högtalare?
Jag har läst lite i olika trådar på faktiskt men jag hittar inga konkreta argument varför en viss spridning skulle vara fördelaktig gentemot en annan.
Då det finns mycket ljud kunniga människor här och många entusiaster så undrar hur högtalares spridning påverkar upplevelsen av musiken -
I 'Sweetspot' och ambient i rummet?

De frågor jag hoppas få svar på är bland andra...

?@faktiskt - Hur påverkas storleken på 'Sweetspot'?
?@faktiskt - Är önskad spridning beroende av rummets beskaffenhet?
?@faktiskt - Påverkas rums-resonanserna av spridnings bilden?
?@faktiskt - Vad har engelskans termen 'acoustic lobing' för svensk motsvarighet?
?@faktiskt - Hur hänger Spridningen och Stereobild samman? Om det gör det?

Finns det redan trådar i ämnet som jag missat vid min sökning får ni gärna länka.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spridnings mönster på Högtalare, Vad är Önskvärt & Varfö

Inläggav Tangband » 2018-01-20 11:00

dewpo skrev:Hur ska ljudet idealt stråla från en högtalare?
Jag har läst lite i olika trådar på faktiskt men jag hittar inga konkreta argument varför en viss spridning skulle vara fördelaktig gentemot en annan.
Då det finns mycket ljud kunniga människor här och många entusiaster så undrar hur högtalares spridning påverkar upplevelsen av musiken -
I 'Sweetspot' och ambient i rummet?

De frågor jag hoppas få svar på är bland andra...

?@faktiskt - Hur påverkas storleken på 'Sweetspot'?
?@faktiskt - Är önskad spridning beroende av rummets beskaffenhet?
?@faktiskt - Påverkas rums-resonanserna av spridnings bilden?
?@faktiskt - Vad har engelskans termen 'acoustic lobing' för svensk motsvarighet?
?@faktiskt - Hur hänger Spridningen och Stereobild samman? Om det gör det?

Finns det redan trådar i ämnet som jag missat vid min sökning får ni gärna länka.


Rumsresonanser påverkas absolut i det övre registret , om du kör med en horndiskant blir diskantljudet mer riktat och studsar mindre mot väggen bakom högtalaren. Om det är en fördel beror på många faktorer.
stereosystemet kräver en viss öppning i vinkeln mellan högtalarna och lyssnaren . Inom en viss vinkel kan du optimera högtalarna med spridningsmöjligheter ( beroende på elementens beskaffenhet ) och filter att låta väldigt bra.
Naturligtvis kräver en 1:18 ratio andra inställningar än 1:30 för att nämna två exempel.

I ett 5.1 system är det andra saker än stereosystemet som dikterar spridningen på högtalarna .
Ämnet är jättestort och det bästa du kan göra är att läsa på här på forumet, men kanske även bygga olika konstruktioner för att se hur allting påverkas.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster