Moderator: Redaktörer
peterh skrev:Nej du måste inte vara tekniker för att ha rör.
Innan du köper se till att du får med dig :
-användarmanual
- service manual inklusive schema
Vad gäller rören så stämmer det att den har ett ecc83, 2 ecc82 och 4 el84 KT66 fanns i en tidigare quad, varför man
refererar till dem är konstigt.
Vad gäller hur rör åldras; ingen oro. Om ett par år är det dags att kolla dem, det kan du göra själv med
en multimeter ( det skall framgå av användarmanualen). Får du problem är det dags att använda servicemanualen.
Och det är nu du kan pressa fram att du får en servicemanual, ta den instället för att pruta.
Grattis till valet, du kommer att bli nöjd !
paa skrev:Hur långt tillbaka sträcker sig egentligen din lilla bakgrundshistoria?
Vad har du för högtalare?
B77 skrev:Vore intressant att läsa om någon har argument varför man inte bör köpa en rörförstärkare!
B77 skrev:Vore intressant att läsa om någon har argument varför man inte bör köpa en rörförstärkare!
B77 skrev:Vore intressant att läsa om någon har argument varför man inte bör köpa en rörförstärkare!
paa skrev:B77 skrev:Vore intressant att läsa om någon har argument varför man inte bör köpa en rörförstärkare!
Jag har argument!
PerStromgren skrev:B77 skrev:Vore intressant att läsa om någon har argument varför man inte bör köpa en rörförstärkare!
Rör slits. Rör dra effekt. Transistorkonstruktioner kan göra allt signalmässigt ett rörsteg kan, billigare.
Rörsteg har man för att 1) det är mysigt, eller för att 2) det imponerar, eller 3) tillför litet trevligt krokig tonkurva till överföringen pga hög utgångsimpedans.
peterh skrev:Om schema :
Ok, ditt svar bör bli : ingen manual - ingen affär. Du skall inte ge dig!
Det finns gott om förstärkare därute. Om några år kan du köpa en VA-one begagnad och schemat cirkulerar
på nätet.
Att hemlighålla servicekunskap är bara fångt och kontraproduktivt, den dag i framtiden ( sannolikt många år framåt)
som du behöver service kan quad vara historia, eller din handlare vara borta. Du måste själv se till att du har
tillräckligt underlag för att fixa grejen, eller kunna bistå en tekniker med korrekt info.
B77 skrev:paa skrev:B77 skrev:Vore intressant att läsa om någon har argument varför man inte bör köpa en rörförstärkare!
Jag har argument!
Idel öra.
HenrikE skrev:peterh skrev:Om schema :
Ok, ditt svar bör bli : ingen manual - ingen affär. Du skall inte ge dig!
Det finns gott om förstärkare därute. Om några år kan du köpa en VA-one begagnad och schemat cirkulerar
på nätet.
Att hemlighålla servicekunskap är bara fångt och kontraproduktivt, den dag i framtiden ( sannolikt många år framåt)
som du behöver service kan quad vara historia, eller din handlare vara borta. Du måste själv se till att du har
tillräckligt underlag för att fixa grejen, eller kunna bistå en tekniker med korrekt info.
Jag hade inte ens brytt mig om att be om en servicemanual för en helt ny apparat. Varför skulle de bjuda på det? Ingen av konkurrenterna delar ut servicemanualer fritt. Visst hade det varit trevligt om de gjorde det, men i praktiken får man aldrig schema på moderna apparater.
peterh skrev:HenrikE skrev:peterh skrev:Om schema :
Ok, ditt svar bör bli : ingen manual - ingen affär. Du skall inte ge dig!
Det finns gott om förstärkare därute. Om några år kan du köpa en VA-one begagnad och schemat cirkulerar
på nätet.
Att hemlighålla servicekunskap är bara fångt och kontraproduktivt, den dag i framtiden ( sannolikt många år framåt)
som du behöver service kan quad vara historia, eller din handlare vara borta. Du måste själv se till att du har
tillräckligt underlag för att fixa grejen, eller kunna bistå en tekniker med korrekt info.
Jag hade inte ens brytt mig om att be om en servicemanual för en helt ny apparat. Varför skulle de bjuda på det? Ingen av konkurrenterna delar ut servicemanualer fritt. Visst hade det varit trevligt om de gjorde det, men i praktiken får man aldrig schema på moderna apparater.
Jodå, seriösa konkurrenter delar ut ( eller säljer ) manualer. Det gäller bara att fråga.
B77 skrev:peterh skrev:HenrikE skrev:Jag hade inte ens brytt mig om att be om en servicemanual för en helt ny apparat. Varför skulle de bjuda på det? Ingen av konkurrenterna delar ut servicemanualer fritt. Visst hade det varit trevligt om de gjorde det, men i praktiken får man aldrig schema på moderna apparater.
Jodå, seriösa konkurrenter delar ut ( eller säljer ) manualer. Det gäller bara att fråga.
Det svar jag fick av ÅF. "kollat med leverantören men den får de tyvärr inte lämna ut för tillverkaren till externa personer. Så dessvärre kan vi inte lösa manualen för dig."
peterh skrev:B77 skrev:peterh skrev:Jodå, seriösa konkurrenter delar ut ( eller säljer ) manualer. Det gäller bara att fråga.
Det svar jag fick av ÅF. "kollat med leverantören men den får de tyvärr inte lämna ut för tillverkaren till externa personer. Så dessvärre kan vi inte lösa manualen för dig."
Då skulle jag köpa något annat. Det finns andra förstärkare som dessutom har ett konstaterat bra ljud.
Tala gärna om för handlaren varför du vägrar köpa grisen i säcken.
HenrikE skrev:peterh skrev:Om schema :
Ok, ditt svar bör bli : ingen manual - ingen affär. Du skall inte ge dig!
Det finns gott om förstärkare därute. Om några år kan du köpa en VA-one begagnad och schemat cirkulerar
på nätet.
Att hemlighålla servicekunskap är bara fångt och kontraproduktivt, den dag i framtiden ( sannolikt många år framåt)
som du behöver service kan quad vara historia, eller din handlare vara borta. Du måste själv se till att du har
tillräckligt underlag för att fixa grejen, eller kunna bistå en tekniker med korrekt info.
Jag hade inte ens brytt mig om att be om en servicemanual för en helt ny apparat. Varför skulle de bjuda på det? Ingen av konkurrenterna delar ut servicemanualer fritt. Visst hade det varit trevligt om de gjorde det, men i praktiken får man aldrig schema på moderna apparater.
B77 skrev:HenrikE skrev:peterh skrev:Om schema :
Ok, ditt svar bör bli : ingen manual - ingen affär. Du skall inte ge dig!
Det finns gott om förstärkare därute. Om några år kan du köpa en VA-one begagnad och schemat cirkulerar
på nätet.
Att hemlighålla servicekunskap är bara fångt och kontraproduktivt, den dag i framtiden ( sannolikt många år framåt)
som du behöver service kan quad vara historia, eller din handlare vara borta. Du måste själv se till att du har
tillräckligt underlag för att fixa grejen, eller kunna bistå en tekniker med korrekt info.
Jag hade inte ens brytt mig om att be om en servicemanual för en helt ny apparat. Varför skulle de bjuda på det? Ingen av konkurrenterna delar ut servicemanualer fritt. Visst hade det varit trevligt om de gjorde det, men i praktiken får man aldrig schema på moderna apparater.
Min erfarenhet inom andra produktområden än inom hifi är nog som den du beskriver. Det finns en arrogans och ovilja när det gäller att vara "service minded", istället har man en massa med "policy dokument" om allt mellan himmel och jord, snacka går ju men sen när det är upp till bevis så är min känsla och intryck att man inte får den där lilla extra hjälpen, utan att man bekvämt hänvisar till företagets policy. Visst, undantag finns säkert och då är min erfarenhet att ju mindre företag desto hjälpsammare. Jag drar iväg en epost till Quad England och ser vad jag får för svar, håller dock inte andan i väntan på en servicemanual.
peterh skrev:B77 skrev:HenrikE skrev:Jag hade inte ens brytt mig om att be om en servicemanual för en helt ny apparat. Varför skulle de bjuda på det? Ingen av konkurrenterna delar ut servicemanualer fritt. Visst hade det varit trevligt om de gjorde det, men i praktiken får man aldrig schema på moderna apparater.
Min erfarenhet inom andra produktområden än inom hifi är nog som den du beskriver. Det finns en arrogans och ovilja när det gäller att vara "service minded", istället har man en massa med "policy dokument" om allt mellan himmel och jord, snacka går ju men sen när det är upp till bevis så är min känsla och intryck att man inte får den där lilla extra hjälpen, utan att man bekvämt hänvisar till företagets policy. Visst, undantag finns säkert och då är min erfarenhet att ju mindre företag desto hjälpsammare. Jag drar iväg en epost till Quad England och ser vad jag får för svar, håller dock inte andan i väntan på en servicemanual.
Maila du till quad. Fråga dessutom om de försöker dölja något för konsumenten eftersom de vägrar publicera
schema.
Konkurrenterna behöver inget schema, de kan rekonsturera schemat om de har en burk, så vem försöker
quad hindra ??
Du behöver egentligen inte schemat just nu, att du vägras ett kan vara ett symptom att quad försöker mörka
någon del i konstruktionen. Men i framtiden , om 5 till 10 år kan du vilja ha den lagad hos en lokal
tekniker, vid den tidpunkten finns din lokala handlare eller quad kanske inte längre. Att ha ett schema
vid den tidpunkten kan vara skillnaden mellan att kunna laga den eller att förvandla den till elektronikskrot.
B77 skrev:peterh skrev:B77 skrev:
Min erfarenhet inom andra produktområden än inom hifi är nog som den du beskriver. Det finns en arrogans och ovilja när det gäller att vara "service minded", istället har man en massa med "policy dokument" om allt mellan himmel och jord, snacka går ju men sen när det är upp till bevis så är min känsla och intryck att man inte får den där lilla extra hjälpen, utan att man bekvämt hänvisar till företagets policy. Visst, undantag finns säkert och då är min erfarenhet att ju mindre företag desto hjälpsammare. Jag drar iväg en epost till Quad England och ser vad jag får för svar, håller dock inte andan i väntan på en servicemanual.
Maila du till quad. Fråga dessutom om de försöker dölja något för konsumenten eftersom de vägrar publicera
schema.
Konkurrenterna behöver inget schema, de kan rekonsturera schemat om de har en burk, så vem försöker
quad hindra ??
Du behöver egentligen inte schemat just nu, att du vägras ett kan vara ett symptom att quad försöker mörka
någon del i konstruktionen. Men i framtiden , om 5 till 10 år kan du vilja ha den lagad hos en lokal
tekniker, vid den tidpunkten finns din lokala handlare eller quad kanske inte längre. Att ha ett schema
vid den tidpunkten kan vara skillnaden mellan att kunna laga den eller att förvandla den till elektronikskrot.
Lite nyfiken, vilka tillverkare skickar idag med schema idag på sina förstärkare?
peterh skrev:B77 skrev:peterh skrev:Maila du till quad. Fråga dessutom om de försöker dölja något för konsumenten eftersom de vägrar publicera
schema.
Konkurrenterna behöver inget schema, de kan rekonsturera schemat om de har en burk, så vem försöker
quad hindra ??
Du behöver egentligen inte schemat just nu, att du vägras ett kan vara ett symptom att quad försöker mörka
någon del i konstruktionen. Men i framtiden , om 5 till 10 år kan du vilja ha den lagad hos en lokal
tekniker, vid den tidpunkten finns din lokala handlare eller quad kanske inte längre. Att ha ett schema
vid den tidpunkten kan vara skillnaden mellan att kunna laga den eller att förvandla den till elektronikskrot.
Lite nyfiken, vilka tillverkare skickar idag med schema idag på sina förstärkare?
Tubes4hifi ( dynaco clones), Audio research har gjort det , jag fick hela kitet till min d76,
brAun har manualer att sälja. Sedan kan du titta på edison och alla herr anderssons verk ( audion).
Har de en korrekt konstruktion så har de inget att skämmas för. Har de däremot tagit genvägar så vill man
inte visa det.
F.ö. kan jag nog opponera mig mot att sätta in en dac i samma burk. Hur gör man om man vill ha en anan dac ?
Eller om man redan har en ? F.ö. verkar det sakna en extern riaa, så varför skall man ha en inbyggd dac
men ingen riaa ? Om man behöver lämna in den på service för att rören behöver bytas, så lämnar man bort
sin DAC med.
Nej, separata burkar som är optimerade för sitt ändamål, och som kan bytas separat är en högre nivå av
teknologi. Jag skulle nog låta quad behålla burken.(men det är jag)
paa skrev:Kan du inte köpa en Revox-förstärkare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster