Fräsande försteg!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-01-31 09:28

Michael skrev:Nu blev det ju jätte konstigt. Mina två frågor skall ha samma svar, annars är vi totalt lost. Ursäkta, men vi (eller i alla fall jag) behöver en ny beskrivning av problemet. ...för så som du svarade nyss, så har du inget problem... eller!

//Michael

Jag missförstod din fråga 2. Den ter sig nu lika som fråga 1. Svaret blir ju JA på båda nu. Vilket kanske utröna av det övriga i mitt svar?
Åter till problemet.

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-01-31 11:27

darkg skrev:
Kenta skrev:Det kanske är nåt i kretsarna i andra änden av den grå sladden (som verkar komma från volymrattens kretskort) som dyker ner mellan relät och RCA-utgången som pytsar ut DC under nåra sekunder till RCA-utgången?

Nånting verkar ge ström till jorden då det fräser när relät sluter? (kopplar firån signalen).


Sladden har mycket riktigt nåt i andra änden, nämligen själva utsignalen, som i en logikens triumf ju går hit till ut-jacket. Denna signal ska vara förstummad medelst jordfästning tills vårt relä nådigt släpper sitt stryprepp, allt enligt dess lokala mute-befäls böjelser och nycker.

Sladdens ursprung är på samma kort (från samma ställe går en likadan till volymkontrollen - sneaky!).

Inget ska passera denna knekt, vårt relä. Det kanske är kontakterna som är dåliga, det kanske är styrsignalen som inte faller som den ska så att han inte sluter ordentligt, det kanske är fjädern som är jädrigt ofjädrig, kanske kan vara lödningar.

Signalfel nånstans i mutebyråkratin tycker jag antyds av temperaturberoendet som inte borde drabba själva reläet som inte just hanterar så mycket ström. Brist på ström och värme gör att jag inte tror så mycket på fel på lödningarna. Fel på fjången i reläer känns långsökt.

Men förhoppningsvis är det reläet.

Michael eller nån, visst är det riskfritt att i analytiskt syfte kortsluta reläet (bekvämt = kortsluta dioden)? Om det blir tvärtyst är reläet ok, om det fräser är det det inte... [kortsluta spolen]

(34 V / 2x270 ohm 60 mA, måste ju vara ok för en transistor som ändå har som ändamål att klicka relä dagarna i ända. Men jag vill gärna ha en second opinion.)


Ok, om jag förstår saken rätt så kan det omöjligt komma DC ut på RCA kontakterna när relät slutit jord?
Din tes om transistorn låter intressant!
Tycker mig minnas att läst (på audiokarma?) om att denna kan ge för dålig styrström till relät och ge fräsande ljud och DC några ögonblick efter "off"?
Kan man testa detta på ett enkelt sätt?
Förhoppningsvis är relät INTE trasigt, då detta tycks vara obsolet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-01-31 21:22

darkg skrev:Michael eller nån, visst är det riskfritt att i analytiskt syfte kortsluta reläet (bekvämt = kortsluta dioden)? Om det blir tvärtyst är reläet ok, om det fräser är det det inte... [kortsluta spolen]
Det bör kunna göras riskfritt. Blir 63mA och det borde transistorn klara (max 1A).

Kenta skrev:Svaret blir ju JA på båda nu.
Då är vi på spåret igen, bra.

Kenta skrev:Tycker mig minnas att läst (på audiokarma?) om att denna kan ge för dålig styrström till relät och ge fräsande ljud och DC några ögonblick efter "off"?
Med 'dålig' menas i detta fall 'för mycket', kanske. Långsökt, men kanske kan en gammal transistor göra så. För det är lite speciellt i denna koppling. Basen kommer att hänga i luften. Lite lite läckström (från kollektorn och Q13) kan kanske göra så transistorn fortsätter leda. Det är rätt vanligt med ett motstånd mellan bas och emitter bara för att se till så basen åker ner. Lösningen kanske är ett motstånd mellan emitter och basen.

Testa gärna att mäta spänningen mellan basen och emittern på Q11 när du gör off.

//Michael

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fräsande försteg!

Inläggav darkg » 2018-01-31 22:09

Kenta skrev:
darkg skrev:
Kenta skrev:Det kanske är nåt i kretsarna i andra änden av den grå sladden (som verkar komma från volymrattens kretskort) som dyker ner mellan relät och RCA-utgången som pytsar ut DC under nåra sekunder till RCA-utgången?

Nånting verkar ge ström till jorden då det fräser när relät sluter? (kopplar firån signalen).


Sladden har mycket riktigt nåt i andra änden, nämligen själva utsignalen, som i en logikens triumf ju går hit till ut-jacket. Denna signal ska vara förstummad medelst jordfästning tills vårt relä nådigt släpper sitt stryprepp, allt enligt dess lokala mute-befäls böjelser och nycker.

Sladdens ursprung är på samma kort (från samma ställe går en likadan till volymkontrollen - sneaky!).

Inget ska passera denna knekt, vårt relä. Det kanske är kontakterna som är dåliga, det kanske är styrsignalen som inte faller som den ska så att han inte sluter ordentligt, det kanske är fjädern som är jädrigt ofjädrig, kanske kan vara lödningar.

Signalfel nånstans i mutebyråkratin tycker jag antyds av temperaturberoendet som inte borde drabba själva reläet som inte just hanterar så mycket ström. Brist på ström och värme gör att jag inte tror så mycket på fel på lödningarna. Fel på fjången i reläer känns långsökt.

Men förhoppningsvis är det reläet.

Michael eller nån, visst är det riskfritt att i analytiskt syfte kortsluta reläet (bekvämt = kortsluta dioden)? Om det blir tvärtyst är reläet ok, om det fräser är det det inte... [kortsluta spolen]

(34 V / 2x270 ohm 60 mA, måste ju vara ok för en transistor som ändå har som ändamål att klicka relä dagarna i ända. Men jag vill gärna ha en second opinion.)


Ok, om jag förstår saken rätt så kan det omöjligt komma DC ut på RCA kontakterna när relät slutit jord?
Din tes om transistorn låter intressant!
Tycker mig minnas att läst (på audiokarma?) om att denna kan ge för dålig styrström till relät och ge fräsande ljud och DC några ögonblick efter "off"?
Kan man testa detta på ett enkelt sätt?
Förhoppningsvis är relät INTE trasigt, då detta tycks vara obsolet.


Jag vet inte om det specifikt skulle vara transistorn i så fall, eller ytterligare "uppströms". Mitt testförslag, nu typ OK:at av Michael, är att (medan du spelar på uppvärmd) tillfälligt kortsluta D18 vid reläet och därvid kortsluta reläspolen. Reläet sluter då. Och antingen blir det helt tyst eller så fräser det. Så kan vi skilja mellan problem i reläet och problem i dess drivning (det senare kan som Michael är inne på ev. vara långsökt... men det vore synd att byta relä om det är felfritt).

Ett alternativ till att byta är att försöka putsa upp kontakterna. Att jag föredrar att reläet är boven är för att då är felsökningen klar :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-07 16:51

En annan skum grej är att relät slår på tidigare när det är kallt än när det stått på några timmar.
Vad kan orsaka detta fenomen?

Och, eftersom tone amp out sladdens andra ände sitter mellan relät och RCA out kontakterna börjar jag misstänka att fräsandet härstammar från tone amp.
Är det möjligt att försöka koppla bort denna sladd för test, utan att nåt "brinner"?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fräsande försteg!

Inläggav darkg » 2018-02-07 17:32

Det kan du göra, med slutsteget direkt på sladden då, lyssna med reläet ute ur bilden. Se upp med knäppar bara.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-07 23:01

Tänkte bara koppla bort sladden från tone amp allt annat "som vanligt".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fräsande försteg!

Inläggav darkg » 2018-02-08 08:38

Du har fått kopplingen lite om bakfoten, se om du kan se på bilden här hur det hänger ihop!

2018-01-31 21_19_58-hfe_harman_kardon_citation_25_service.pdf - Google Drive.png
2018-01-31 21_19_58-hfe_harman_kardon_citation_25_service.pdf - Google Drive.png (92.22 KiB) Visad 13966 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-08 10:17

Jag tog en titt på din bild över reläts poler, då gick det upp ett liljeholmens, och jag kom ytterligare ett steg på kunskapsstegen. Tack för detta.

Lutar åt relät eller dess styrström i.a.f. då!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-02-08 23:10

Michael skrev:Testa gärna att mäta spänningen mellan basen och emittern på Q11 när du gör off.

:wink:

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-11 11:21

Michael skrev:
Michael skrev:Testa gärna att mäta spänningen mellan basen och emittern på Q11 när du gör off.

:wink:


Testat ca. 180mV mellan B och E vid off, som sedan sjunker mot ca. 15mV.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-02-11 12:17

Tyvärr har jag för dålig kunskap/erfarenhet för att dra en slutsats, om det indikerar ledande trissa eller inte. Ett motstånd skulle i vilket fall som helst sitta fint.

Inser nu att det hade varit bättre att mäta spänningen över R21 eller R22.

//Michael

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-11 19:08

Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.

Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fräsande försteg!

Inläggav darkg » 2018-02-11 20:10

Kenta skrev:Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.

Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?


Fräste det lika, mindre, mer?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-02-12 00:28

Kenta skrev:Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?
Nej. Bara på ett av motstånden. Ena benet och det andra.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-02-12 00:29

Kenta skrev:Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.
Okay det hände inte, men vad hände? Lägre dc?

//Michael

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-12 00:54

darkg skrev:
Kenta skrev:Provade just att kortsluta D18, detta gav inget förhöjt DC på utgångarna.

Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?


Fräste det lika, mindre, mer?


Inget fräs (ingen DC).

Tröttsamt nog så blir det inget DC vid off när jag tagit isär den på köksbordet, men när den är ihopsatt och inkopplad för lyssning ett par timmar och jag stänger av, då är det minnsan DC på output RCA (fräser), mest på vänster kanal.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-02-12 12:54

Kenta skrev:Inget fräs (ingen DC).

Vi börjar närma oss, men mer info behövs. Innan du kortslöt D18 och noterade ovan, fanns det då dc?

Under hur lång tid fräser den? Skulle det vara möjligt att under denna tid kortsluta D18?

//Michael

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-12 15:32

Michael skrev:
Kenta skrev:Inget fräs (ingen DC).

Vi börjar närma oss, men mer info behövs. Innan du kortslöt D18 och noterade ovan, fanns det då dc?

Under hur lång tid fräser den? Skulle det vara möjligt att under denna tid kortsluta D18?

//Michael


Det fräser under 3-4 sekunder vid off då apparaten varit på ett par timmar och sedan stängs av.

Vid off med apparaten ihop-skruvad mätte jag ca. 180mV i änden på RCA sladden, detta sjönk sedan mot 0 under ett tiotal sekunder.

Detta kunde inte noteras genom att kortsluta D18 med apparaten vid köksbordet. Ingen DC innan kortslutning av D18.
Noterade då ingen DC när jag stängde av apparaten med knappen heller.

Endast när apparaten varit i tjänst ett par timmar uppstår problemet, fräsande i högtalarna och ca. 180mV då jag tar loss sladdarna och mäter på dessa när jag stänger av den.

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-12 15:34

Michael skrev:
Kenta skrev:Var mäter jag på motstånden, via jord och ena benet?
Nej. Bara på ett av motstånden. Ena benet och det andra.

//Michael


Mätte så men DVM gav inget värde.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Michael » 2018-02-12 17:52

Jag antar att du med inget värde, menar ungefär noll. Var det något 'fräs' då?

Innan du trycker off, har det då funnits någon dc ut (så mycket som 180mV)?

//Michael

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2018-02-12 21:21

Michael skrev:Jag antar att du med inget värde, menar ungefär noll. Var det något 'fräs' då?

Innan du trycker off, har det då funnits någon dc ut (så mycket som 180mV)?

//Michael


Med inget värde menar jag ungefär noll. Det fräser inte i högtalarna med ungefär noll dc.

Innan jag trycker off är dc ungefär noll.

//Kent

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Kenta » 2023-06-24 22:16

Jag vill först tacka för alla tips som getts i denna tråd!
Fick nyligen tips om en herre i Kroatien som hade korrekt relä RL1 till salu, så ett inhandlades och ersatte det, visade det sig, krånglande.
Nu fungerar remote off som avsett utan fräs i högtalarna.
Happy days!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Fostex » 2023-06-30 22:42

Härlig uppdatering! Kul att det ordnat sig till slut :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fräsande försteg!

Inläggav distad » 2023-07-01 05:08

Johan_Lindroos skrev:Jag rekommenderar att man ska AKTA sig för att slå av för- och slutsteg samtidigt. Avrådes å det bestämdaste!

Procedur vid påslag:
1) Slå på försteg
2) Slå på slutsteg


Procedur vid avstängning:
1) Slå av slutsteg
2) Slå av försteg *


*) Alternativt tips:
Slå aldrig av försteget, det drar så lite ström ändå, mindre än en glödlampa.

Aldrig tänkt på = bra tips!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Morello » 2023-07-01 10:56

Jag tycker man skall stänga apparater som inte nyttjas - de drar ström och har begränsad livslängd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Fräsande försteg!

Inläggav Harryup » 2023-07-08 00:25

Faktum var att när jag mätte så drog min anläggning ihop med Tv ungefär 200w i tomgång. Var ju rätt mycket mer än jag trodde.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster