Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav matssvensson » 2018-01-27 14:16

Trött på all tokkomprimerad musik men ändå sugen på Kraftwerk 3-d katalog. På Dynamic Range Database verkar det som att en Blue-ray rip erbjuder nästan 10 dB mer dynamik än nerladfning från HD Tracks.

Så har ni några tips på hur man rippar stereoljudet från DVD/Blue-ray - rekommenderade rip-program, erfarenheter etc.?

Med vänlig hälsning, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-27 15:20

Har bara rippat ljud från DVD. På DVD är ljudet väl datareducerat jämfört med CD? Typiskt 192-256 kbit/s mot 1411 för CD? Bluray har högre bitrate, från 640 kbit/s och uppåt, väldigt mera om det är t.ex. Dolby True HD 18.64 kbit/s.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav matssvensson » 2018-01-27 18:36

Jag är dåligt insatt i vad de olika standarderna kan innebära - så förklara gärna. Men 3-D blue-ray versionen innehåller samma spår i 5.1 Mix, Stereo Mix samt Headphone Surround 3D. Och på DRD anger man 88/24 för DVD rippen som visar fina Crestvärden.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
DL
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2013-05-13
Ort: Värnamo

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav DL » 2018-01-30 14:30

Finns inget vettigt sätt att rippa ljudet direkt vad jag vet, men om du rippar Bluray-skivan först är det relativt enkelt.

MakeMKV skall funka bra för att konvertera Bluray/DVD till en MKV-fil (inte testat själv dock), du kan välja bort de ljudspår du inte vill ha med (t ex komprimerade DTS, Dolby Digital-spår etc).
Sedan är Pazera Free Audio Extractor utmärkt för att extrahera ljudspåren från dina MKV-filer, du kan välja att ta dem i originalformat eller konvertera till t ex FLAC.

Båda programmen är gratis och går att köra på svenska om man föredrar det.

Enda nackdelen med Pazera är att man måste välja vilket ljudspår man vill extrahera om det finns flera (eller låta den välja automatiskt, dvs första spåret), så om det är flera spår man vill ha i samma MKV får man göra om det för varje spår. Annars är det klockrent, kan konvertera 6-kanals LPCM (dvs okomprimerat flerkanalsljud) till flerkanals FLAC-filer utan problem etc.

Är det okomprimerat ljud du vill ha är det ljudspåren som heter något med PCM du är ute efter.

Sedan värt att nämnas att även vanlig DVD-Video stöder upp till 6 kanaler okomprimerat 24/96 ljud, om det finns på en specific DVD är en annan sak. Vet att det iaf förr ofta fanns med åtminstone ett 2-kanals 16/48 (om jag minns rätt, kan varit 24/48) okomprimerat stereospår på många koncert-DVDer där surroundspåret oftast var komprimerat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-30 14:45

matssvensson skrev:Trött på all tokkomprimerad musik men ändå sugen på Kraftwerk 3-d katalog. På Dynamic Range Database verkar det som att en Blue-ray rip erbjuder nästan 10 dB mer dynamik än nerladfning från HD Tracks.

Så har ni några tips på hur man rippar stereoljudet från DVD/Blue-ray - rekommenderade rip-program, erfarenheter etc.?

Med vänlig hälsning, mats



Rippa?!?

Man köper ju skivan och spelar den som vanligt så får du ju surroundljudet som det är tänkt i all sin prakt! Enklast och mest praktiskt.

Jag visste inte att Kraftwerk gett ut detta alster och tackar därmed indirekt för tipset! :D
//Johan Lindroos

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-30 16:30

Jag kände inte till albumet heller. Någon som vill ge ett jämförande omdöme i relation till "Minimum maximum"?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-30 17:27

Jag har använt MakeMKV i kombination med mkvtools för att få loss ljudfiler på DVD. T ex originalmastringen av Jethro Tull - Aqualung (extramaterial). Skivan har jag kvar, men det var för bökigt att spela från DVD:n.
Efter att ha exporterat ljudspåret använde jag afkonvert i mac-terminalen för att nersampla till 44,1/16 (med bästa "bats"-filtret).

Hade jag inte haft program för att rippa och konvertera, så hade det gått bra att spela in ljudet med datorn. Den lilla försämringen som en extra A/D ger är minimal jämfört med den sämre kvalitén på 80-tals cd-utgåvan som jag också har (och de andra som jag hört). Nackdelen är att man får redigera lite för att få isär låtarna eller lägga in markörer, men det fick jag på DVD-utgåvan också eftersom det låg sparat som ett enda långt spår.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-30 17:32

DVDFab har en version som klarar att få ut audiospåret.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Rippa audio från DVD/Blue-ray?

Inläggav matssvensson » 2018-01-30 18:28

Tack för tipsen och för teknikförklaringarna! DVDFab hade jag hittat själv, när jag surfade runt. Jag får testa när jag väl hittat ett DVD Katalog exemplar till vettigt pris. Just nu är boxen liiite för dyr.

Johan_Lindroos skrev:Rippa?!?

Man köper ju skivan och spelar den som vanligt så får du ju surroundljudet som det är tänkt i all sin prakt! Enklast och mest praktiskt.

Jag visste inte att Kraftwerk gett ut detta alster och tackar därmed indirekt för tipset! :D

Ähumm, det bygger väl på att man har blue-ray spelare och surround system? Varav jag har varken eller :(.

3-D Katalogen är Ralf Hütters uppdaterade versioner av Kraftwerks samlade studioalbum. Samtliga är helt omarbetade och nyinspelade - låtlängder, mixar, låtval och låtordningar. En nödvändighet för Kraftwerksnörden i mig. CD versionen verkar ha ungefär samma kompression som Minimum-Maximum samt remastrarna från 2009. Däremot verkar som sagt DVD versionen ha lovande DR tal.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster