Trasig högerkanal på Technics SA-C02

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

arneno
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-02

Trasig högerkanal på Technics SA-C02

Inläggav arneno » 2018-01-27 19:58

Köpte en mini-receivern i rubriken (http://audio-database.com/TechnicsPanas ... c02-e.html) på nätauktion.

Upptäckte genast ett problem med höger kanal. När jag tryckte på tape/source-knappen in och ut igen så började den glappa och spraka. Efter ytterligare ett någon minuts lyssning så rykte det till i receivern så har kanalen fastnat i sprak-läget (om du inte har extremt låg ljudnivå, då sprakar den mindre eller inte alls). Efter att ha uteslutit högtalarna, terminalerna och så vidare så skruvade jag isär apparaten och hittade vad som möjligen är en trasig electrolyt-kapacitator, som dessutom sitter ungefär där röken kom ifrån. Jag tolkar avsaknaden av plastöverdrag på toppen av den vänstra komponenten på bifogad bild som att den har ”brunnit upp”.
Jag har laddat ned servicemanualen och kan därmed få fram specifikationer på alla komponenter.
Jag ska sätta mig in i kopplingsschemat och se om den aktuella komponenten hör samman med höger kanal. Lite förundrad över att felet visade sig när jag tryckte på tape/source. Nu (efter haveriet) verkar tape-läget dessutom läcka mycket souce-ljud till högtalarna när knappen är intryckt.

Frågor:
1. Verkar det troligt att kapacitatorn på bilden är skadad?
2. Kan detta vara straffet för att jag körde med 6-ohms högtalare på en receiver med rekommendation på 8-16? Eller vad?
Bilagor
277A060D-E616-405A-9D5B-F0FE6D883F7C.jpeg
277A060D-E616-405A-9D5B-F0FE6D883F7C.jpeg (1.68 MiB) Visad 250 gånger

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster