Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens delning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens delning

Inläggav Tangband » 2018-01-27 21:32

Råkade hitta denna MYCKET intressanta artikel om dsp delningsfilter där man studerat den hörbara inverkan av artefakter olika brantheter kan ge.
Artikeln har fått mig att omvärdera mina egna filterinställningar.
Förvånande är att studien visade att ända upp till 8:e ordningens filter ( läs linkwitz Riley 48 db /okt ) artefakter är ohörbart med enkla dsp filter, och används än mer avancerade digitala filter, FIR, upp till 600:e ordningen inte ger hörbara defekter.

Audiofiler har ju i många år lärt i hifipress att det finns hörbara problem redan med högre ordningar än 3:e, vilket kanske endast gäller passiva delningsfilter ?

Artikeln visar också att elementens exakta nivåer blir mer kritiska med en hög ordning av filtret, ofta verkar hörbarheten av detta vara tydligare än själva brantheten.


http://users.spa.aalto.fi/mak/PUB/JAES_V57_6_PG413.pdf

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav oivavoi » 2018-01-27 23:31

Ja, jag läste den studien för ett tag sedan. Ser inget skäl till inte att ha branta delningsfilter, tycker jag.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav chrisss » 2018-01-27 23:40

Det finns definitivt skäl att använda lagom branta filter.

Brantast är inte bäst.

Det beror på 8)
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-27 23:50

chrisss skrev:Det finns definitivt skäl att använda lagom branta filter.

Brantast är inte bäst.

Det beror på 8)


Jomenvisst :)

Men det intressanta är för mig att veta att digitala 8:e ordningens filter inte bör undvikas pga artefakter som skulle kunna finnas pga själva brantheten.
8:e ordningens filter är tekniskt lika bra ( rätt implementerat ) som 2:a ordningens.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav chrisss » 2018-01-28 00:15

Tangband skrev:Men det intressanta är för mig att veta att digitala 8:e ordningens filter inte bör undvikas pga artefakter som skulle kunna finnas pga själva brantheten.


Köper det.

Tangband skrev:8:e ordningens filter är tekniskt lika bra ( rätt implementerat ) som 2:a ordningens.


Generaliseringen håller inte.

Ok om man endast betraktar summering av direktljudet från HP/LP på en lyssningsaxel.
Förutsätter också att summerad SPL är lika inom snäva toleranser.


Med en högtalare i ett rum lyssnar man också på off-axis energi.

Branta & flacka filter påverkar off-axis-beteendet.

Därför är din slutsats förhastad.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav jonasp » 2018-01-28 08:24

Håller med chriss! Lagom brant ska det vara och off-axis ska man tänka på!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav rajapruk » 2018-01-28 09:12

Intessant och lärorik studie/artikel. Jag läste den för några år sedan.

Att den relativa gain-nivån blir mer viktig med branta filter, var en viktig lärdom för mig.

Att ringningar inte är ett problem vid brant FIR delning beror på att ringningen tar ut varandra på respektive sida om delningen. Det ”tror-visste” jag innan, men konfirmerades av denna studie.

Att delningens fasvridning inte är ett signifikant problem upp till 8:e orningen Linkwitz-Riley är ju också bra att veta.
Senast redigerad av rajapruk 2018-01-28 09:40, redigerad totalt 8 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav rajapruk » 2018-01-28 09:28

Ju kortare fysiskt avstånd mellan elementen som ska dela (relativt delningens frekvensvåglängd), desto brantare kan man dela innan off-axis loobing blir för dålig. Förutsatt att bägge elementen har liknande spridning i det överlappande området.
Är min uppfattning.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav JM » 2018-01-28 12:15

Tyvärr har studien likt LTS ingen koll på att försökspersonerna är normalhörande. Försökspersonerna är för få för att statistiskt dra signifikanta slutsatser.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav paa » 2018-01-28 12:29

JM skrev:Tyvärr har studien likt LTS ingen koll på att försökspersonerna är normalhörande. Försökspersonerna är för få för att statistiskt dra signifikanta slutsatser.

JM

Det spelar ingen roll om dom är få eller om några inte är normalhörande när dom ändå hittar en skillnad, men om dom inte hör någon skillnad kan man fundera ifall fler och bättre tränade lyssnare skulle komma till ett annat resultat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-28 12:30

Hur definierar man normalhörande?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:35

RogerGustavsson skrev:Hur definierar man normalhörande?


Undrar jag också

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:36

paa skrev:
JM skrev:Tyvärr har studien likt LTS ingen koll på att försökspersonerna är normalhörande. Försökspersonerna är för få för att statistiskt dra signifikanta slutsatser.

JM

Det spelar ingen roll om dom är få eller om några inte är normalhörande när dom ändå hittar en skillnad, men om dom inte hör någon skillnad kan man fundera ifall fler och bättre tränade lyssnare skulle komma till ett annat resultat.


Den ena av ledarna som gjorde studien har varit anställd på Genelec. Jag tror de har bra på fötterna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:40

rajapruk skrev:Ju kortare fysiskt avstånd mellan elementen som ska dela (relativt delningens frekvensvåglängd), desto brantare kan man dela innan off-axis loobing blir för dålig. Förutsatt att bägge elementen har liknande spridning i det överlappande området.
Är min uppfattning.


Intressant- just nu kör jag 48 db okt delning med mina Jbl 530, fick höja gainen till diskanten med 0,6 db för att få samma subjektiva balans som jag hade med 24 db filtret. Det låter bra !
Senast redigerad av Tangband 2018-01-28 15:48, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:42

jonasp skrev:Håller med chriss! Lagom brant ska det vara och off-axis ska man tänka på!


Jomenvisst ! :D

Det innebär att ibland kan 8:e ordningen prestera bättre resultat än 2:a ordningens, även med avseende på spridning off axis. Det beror på. Och ibland är det tvärtom.
Senast redigerad av Tangband 2018-01-28 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:45

chrisss skrev:
Tangband skrev:Men det intressanta är för mig att veta att digitala 8:e ordningens filter inte bör undvikas pga artefakter som skulle kunna finnas pga själva brantheten.


Köper det.

Tangband skrev:8:e ordningens filter är tekniskt lika bra ( rätt implementerat ) som 2:a ordningens.


Generaliseringen håller inte.

Ok om man endast betraktar summering av direktljudet från HP/LP på en lyssningsaxel.
Förutsätter också att summerad SPL är lika inom snäva toleranser.


Med en högtalare i ett rum lyssnar man också på off-axis energi.

Branta & flacka filter påverkar off-axis-beteendet.

Därför är din slutsats förhastad.


Tja, studiens slutsats visar nog att resultatet även kan bli BÄTTRE off axis med 48 db/okt jämfört med tex 24 db .
Det beror ju på mycket, och det är, som du skriver, svårt att generalisera.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:47

oivavoi skrev:Ja, jag läste den studien för ett tag sedan. Ser inget skäl till inte att ha branta delningsfilter, tycker jag.


Själva nivåmatchningen verkar vara mer kritisk med branta filter. Flacka filter är mer förlåtande mot nivåvariationen pga överlappningen mellan elementen, känns det som åtminstone.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav paa » 2018-01-28 15:50

Dom riktigt branta delningarna förutsätter nog koaxialelement för att lyckas. Även horn av synergy-typ borde väl funka med brant delning. Det kanske inte är en slump att Genelec satsar på koaxialhögtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Tangband » 2018-01-28 15:53

paa skrev:Dom riktigt branta delningarna förutsätter nog koaxialelement för att lyckas. Även horn av synergy-typ borde väl funka med brant delning.


Jo då vi närmar oss väldigt hög ordningens och högre branthet behövs det, det nämns i studien. Men då är det betydligt brantare filter än 8:e ordningens.

Sedan är det ju en helt annan sak att stereosystemet med dess fel inte kräver pinpoint source, snarare är det väl tvärtom ?

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav JM » 2018-01-28 17:31

Tangband skrev:
paa skrev:
JM skrev:Tyvärr har studien likt LTS ingen koll på att försökspersonerna är normalhörande. Försökspersonerna är för få för att statistiskt dra signifikanta slutsatser.

JM

Det spelar ingen roll om dom är få eller om några inte är normalhörande när dom ändå hittar en skillnad, men om dom inte hör någon skillnad kan man fundera ifall fler och bättre tränade lyssnare skulle komma till ett annat resultat.


Den ena av ledarna som gjorde studien har varit anställd på Genelec. Jag tror de har bra på fötterna.

Värdelös studie.
Att mäta subjektiva hörbara egenskaper med så små försökspersonsgrupper vittnar om O kunskaper i statestik.
Glöm alla resultat.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav oivavoi » 2018-01-28 17:47

JM skrev:
Tangband skrev:
paa skrev:Det spelar ingen roll om dom är få eller om några inte är normalhörande när dom ändå hittar en skillnad, men om dom inte hör någon skillnad kan man fundera ifall fler och bättre tränade lyssnare skulle komma till ett annat resultat.


Den ena av ledarna som gjorde studien har varit anställd på Genelec. Jag tror de har bra på fötterna.

Värdelös studie.
Att mäta subjektiva hörbara egenskaper med så små försökspersonsgrupper vittnar om O kunskaper i statestik.
Glöm alla resultat.

JM


Håller inte med (jag är själv samhällsventeskapelig forskare, i övrigt). 5 personer är uppenbarligen inte tillräcklig för att göra statistik. T.ex.: "föredrar folk vita eller svarta högtalare?" Då måste man ha många försökspersoner för att nå statistisk signifikans. Men det är inte det dom gör her. Dom försöker att reda ut absoluta tröskelvärden. Är nånting alls hörbart? Är det i princip möjligt att se skilnad på om en högtalare är svart eller vit, t.ex.? Den frågan kan man besvara även med 5 personer. Samma sak her: om 5 lyssnare inte alls märkte nån fasvridning med branta delningsfilter, är det en indikation på at det kanskje inte är hörbart. Man kan inte uteslute att andre lyssnare kunne hört det. Men om det är tränade lyssnare , är det en indikation på var tröskelvärden kan befinna sig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Almen » 2018-01-29 11:16

JM skrev:Att mäta subjektiva hörbara egenskaper med så små försökspersonsgrupper vittnar om O kunskaper i statestik.

Amen härreguuud! "O kunskaper i statestik", really?

Fischer's Exact Test. Det man utgår från är Lady tasting tea, som i sitt upplägg är en statistisk behandling av en subjektiv bedömning av en (1) person.

Och egentligen nämner jag detta till de som eventuellt blir osäkra av ett inlägg som JM:s, så att de skall kunna göra en egen bedömning av saken.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav jonasp » 2018-01-29 15:21

O kunskaper är ju klart bättre än N kunskaper i stattesteken.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Intressant studie om hörbarheten av högre ordningens del

Inläggav Almen » 2018-01-29 15:29

O kunskaper, O statistik! En veklagan från hifi-amatören.

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster