The Audyssey MultEQ Editor App

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav paa » 2018-01-29 12:03

Är det någon som provat detta, och har några kommentarer:

The Audyssey MultEQ Editor App

The NR1608 supports the brand-new Audyssey MultEQ Editor App. Go ‘under the hood’, view and adjust settings for detailed tuning, customize the sound more precisely to the specific problems in your room, and tailor the sound to your personal preferences.

View the speaker detection results, to check correct installation.
View before and after results of the Audyssey calibration, making it easy to identify room problems.
Edit the Audyssey target curve for each channel pair to suit your tastes.
Adjust the EQ frequency adjustment range for each channel pair.
Switch between 2 high frequency rolloff target curves.
Enable/Disable midrange compensation to make the vocal region brighter or smoother.
Save and load calibration results.

The Audyssey MultEQ Editor app, for Android and iOS, is available for purchase from the Apple AppStore or Google Play Store.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav AndersD » 2018-01-29 17:18

paa skrev:Är det någon som provat detta, och har några kommentarer:


Testade lite snabbt både på telefonen och plattan. På båda enheterna kraschar appen så fort man söker manuellt efter receivern (autosökning fungerade inte).

Tänker testa igen när de värsta buggarna blivit bortstädade.

Samsung Galaxy S7 Edge med Android Nougat 7.0
Google Pixel C med Android Oreo 8.1.0
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav paa » 2018-01-29 18:04

Jag såg att en som kommenterade på nätet påstod att det funkade bara när man hade receivern kopplad med kabel till routern.
Det verkar alltså finnas utrymme för förbättringar.
Jag känner en familj som har en kompakt Marantz stereoförstärkare med Spotify Connect, Apple Play och bluetooth och sådant, och det funkar som den ska ungefär vid varannan mjukvaru-uppdatering!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav AndersD » 2018-01-29 20:47

Tendensen här hemma har de senaste åren varit att Airplay (som min Denon 3312 stödjer) fungerar sämre och sämre ju nyare iPhone man har. Frugans senaste fungerar inte alls så nu kör hon också, precis som jag gjort i flera år, via Chromecasten.

Såg att den där Audyssey-appen inte var ny utan faktisk varit ute ett tag, med andra ord är det nog ingen ide att hålla andan o vänta sig en uppdatering inom kort.

Edit: Jo, jag kör med kabel. Fungerar ändå inte.
.....

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav n3mmr » 2018-01-31 15:01

Det normala med officiella appar är att de har ett bäst före datum: när det kommer ny hw försöker man tvinga med sig gamla kunder.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav pontareee » 2018-03-08 12:42

Jag kör appen i mina ios enheter utan problem, inga kraschar eller så.

Tycker det är smidigt att direkt efter mätningen kunna tweaka resultaten typ nivå, ändra högtalare till small, ändra crossovers samt distanser manuellt innan man skickar det till stärkaren samt att du kan backa upp dina mätningar direkt till icloud eller liknande.

Helt klart värt de kronorna appen kostade.

EDIT: Kör Marantz SR7011

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav paa » 2018-03-08 15:32

Konstigt att det funkar bra med Marantz men inte med Denon?
Är det bara slumpen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav pontareee » 2018-03-09 12:42

Jag tänker mig att det kanske mer handlar om en iOS eller Android fråga för själva appen och inte enheten som ska styras. AndersD som hade problem har enbart kört Android. Jag har inga problem i iOS appen (ett gäng provade enheter).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav paa » 2018-03-09 13:28

pontareee skrev:Jag tänker mig att det kanske mer handlar om en iOS eller Android fråga för själva appen och inte enheten som ska styras. AndersD som hade problem har enbart kört Android. Jag har inga problem i iOS appen (ett gäng provade enheter).

Jag tyckte Anders skrev om iPhone?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav AndersD » 2018-03-10 08:09

paa skrev:
pontareee skrev:Jag tänker mig att det kanske mer handlar om en iOS eller Android fråga för själva appen och inte enheten som ska styras. AndersD som hade problem har enbart kört Android. Jag har inga problem i iOS appen (ett gäng provade enheter).

Jag tyckte Anders skrev om iPhone?

Ja, fast bara en massa raljerande om hur dåligt det fungerar när prylarna börjar få ett par år på nacken.

När det gäller den där Audyssey-appen har pontareee rätt, jag får ju inte ens kontakt med receivern så visst kan det här vara ett androidproblem. Sedan förra posten har jag även testat med min gamla telefon, en Nexus 6P med Android Oreo, och det är samma visa.

Men......inget nytt under solen, när receivern var ny fick jag använda frugans telefon eftersom android-fjärr-apparna var ruggigt dåliga i jämförelse med iOS-varianterna. Samtidigt gjorde Denon en hel del väsen av hur bra deras prylar funkade med iPhone. Har fått känslan att Denon helst stödjer iOS och att vi androidanvändare kommer i andra hand. Sistnämnda har jag dock inga belägg för, mest en känsla.
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav paa » 2019-11-06 00:35

Har nu provat en Marantz med appen, receivern kör WiFi. Appen i min surfplatta, en Samsung Galaxy Tab A (2019), en hänger sig tråkigt nog väldigt snabbt när jag kör den mot receivern, men min telefon, en Samsung Galaxy A8 (2018) klarar att hantera appen fullt ut, t.ex har jag begränsat frekvensen som påverkas till max 250 Hz, samt även lagt på lite house curve i subkanalen. När man låter frekvenskorrigeringen påverka hela frekvensregistret tycker jag att speciellt röster låter "strävare" på något sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav Thomas_A » 2019-11-11 22:23

paa skrev:Har nu provat en Marantz med appen, receivern kör WiFi. Appen i min surfplatta, en Samsung Galaxy Tab A (2019), en hänger sig tråkigt nog väldigt snabbt när jag kör den mot receivern, men min telefon, en Samsung Galaxy A8 (2018) klarar att hantera appen fullt ut, t.ex har jag begränsat frekvensen som påverkas till max 250 Hz, samt även lagt på lite house curve i subkanalen. När man låter frekvenskorrigeringen påverka hela frekvensregistret tycker jag att speciellt röster låter "strävare" på något sätt.


Kan du alltså bara låta ett register (sub; <80 Hz) vara föremål för justering, resten orört? Det måste väl ändå bli någon slags digital processing för hela signalen om timing ska bli rätt (processing digitalt bör väl skapa en viss delay?)? Är lite osäker på hur signalen "behandlas" i en hembioreciever men det kanske få vet i detalj. Vad betyder ex "pure direct" vs trad "stereo". Och om man samtidigt har Audyssey- justerad baskurva "på" i läge "stereo"?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav paa » 2019-11-12 01:41

Jag tror inte man kan ha varken några filter för t.ex sub eller någon Audyssey aktiverad med pure direct.
Annars är det väl digitalt hela vägen från ingångarna, antingen genom HDMI eller via A/D-omvandlare direkt efter ingången, och genom de digitala filtren till de olika kanalerna.
Ja, man kan låta Aydyssey hantera bara subben, men jag tror delningen blir jämnare och bättre om även låter den hantera frontarna i samma frekvensområde, och kanske även en oktav ovanför delningsfrekvensen. Man kan välja precis vilka kanaler den ska påverka, samt hur högt upp i registret för varje enskild kanal.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: The Audyssey MultEQ Editor App

Inläggav Kraniet » 2019-11-13 16:37

Jag har också använt den.
Den ger ju mer kontroll och översikt än inställningarna i recievern. Synd bara att den fortfarande är ganska begränsad i vad den kan göra.

Sen kan jag ju tipsa om att om du går från android till apple eller tvärtom tappas licensen..
Mvh
Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster