Välja mellan pest eller kolera?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav dewpo » 2018-01-29 18:10

Hej alla! För att klargöra problemet, Jag vill ha min subwoofer inkopplad men jag kan inte koppla in den på 'Riktigt' för det saknar jag den rätta utrustningen :(
Så jag måste välja mellan 3 dåliga alternativ, Men vilket är det minst dåliga av de tre alternativen jag har?

Alternativ 1 : Jag kopplar subwoofern på högnivå, Subwoofern och Fronthögtalarna spelar i varandra, Jag nivåjusterar i mjukvara.

Alternativ 2 : Jag ställer in receivern på att det är småhögtalare anslutna och väjer Xover 100, Receivern delar mellan Fronterna och subwoofern vid 100Hz.

Alternativ 3 : Jag AC3 kodar ljudet 2.1, Jag kan använda vilken digital delning jag vill upp till 120Hz.

Alla alternativen är dåliga :x men vilket är minst dåligt? Eller finns det kanske ett alternativ 4 som jag missat :oops: Och som fungerar med en gammal receiver?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Perfector » 2018-01-29 18:36

Eller 4 så gör du så här och får då ett system där du får subban och sidokanalerna isär och kan leka av hjärtats lust.
Basens minus från någon av minus höger/vänster, vilket inte riktigt framgår av ritningen.
Delningen 300 Hz kan ändras med spolarna utan att något blir sämre och då måste även kondingarna till sidorna ändras.
Och jo, den funkar klockrent.
Framräknad av Göran Kling på HiFi-Kit i mitten av 80-talet och använd både i bil och till hemstereo.
Bilagor
3D-filter.gif
3D-filter.gif (112.76 KiB) Visad 2294 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav dewpo » 2018-01-29 19:09

Perfector skrev:Eller 4 så gör du så här och får då ett system där du får subban och sidokanalerna isär och kan leka av hjärtats lust.
Basens minus från någon av minus höger/vänster, vilket inte riktigt framgår av ritningen.
Delningen 300 Hz kan ändras med spolarna utan att något blir sämre och då måste även kondingarna till sidorna ändras.
Och jo, den funkar klockrent.
Framräknad av Göran Kling på HiFi-Kit i mitten av 80-talet och använd både i bil och till hemstereo.


300Hz delning känns inte aktuellt vill helst dela runt 80Hz,
Hur stora spolar skulle en 80 Hz delning ge och vad finns det för fördelar med denna lösningen jämfört med att jag delar i receivern "Alternativ 2"?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Cortado » 2018-01-29 19:16

Kan HenrikE's PunktEtt vara något?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Tarzan » 2018-01-29 19:19

Vad är det för apparater som ska kopplas ihop?
Är datorn enda källan?
Vad för ljudutgångar har datorn?

Jag tror att det finns ett alternativ 4 nämligen...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav dewpo » 2018-01-29 19:34

Cortado skrev:Kan HenrikE's PunktEtt vara något?


Ja antagligen, Det finns många alternativ om jag har råd att lägga pengar på inköp.
Receivern har 5.1 ingång så PunktEtt skulle fungera även en lösning utan volymkontroll.
Ett 5.1 ljudkort är en annan lösning som fungerar,
Men för att åter koppa till frågan vad kostar det att bygga en PunktEtt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav dewpo » 2018-01-29 19:40

Tarzan skrev:Vad är det för apparater som ska kopplas ihop?
Är datorn enda källan?
Vad för ljudutgångar har datorn?

Jag tror att det finns ett alternativ 4 nämligen...


Dator har 3 ljud funktioner jag kan använda Analog Stereo, Optisk Digital, Hdmi Digital
Hdmi saknar receivern så det är uteslutet, Jag Har även en USB DAC jag kan använda men den är stereo.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Perfector » 2018-01-29 19:41

dewpo skrev:
Perfector skrev:Eller 4 så gör du så här och får då ett system där du får subban och sidokanalerna isär och kan leka av hjärtats lust.
Basens minus från någon av minus höger/vänster, vilket inte riktigt framgår av ritningen.
Delningen 300 Hz kan ändras med spolarna utan att något blir sämre och då måste även kondingarna till sidorna ändras.
Och jo, den funkar klockrent.
Framräknad av Göran Kling på HiFi-Kit i mitten av 80-talet och använd både i bil och till hemstereo.


300Hz delning känns inte aktuellt vill helst dela runt 80Hz,
Hur stora spolar skulle en 80 Hz delning ge och vad finns det för fördelar med denna lösningen jämfört med att jag delar i receivern "Alternativ 2"?

Här är filterlistan.
Du kan se vad du behöver i spole för delning lägre än som visas i schemat.
Jag tror dessutom att om du räknar impedansen i spolens storlek kontra den totala inpedansen som visas i filtret så behövs nog inte motstånden alls.
Fördelen är att du har en volymkontroll och sköter nivån med den.
Om det finns fördelar med de andra sätten kan jag inte uttala mig om då jag alltid arbetat med filter för att få balans i system.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 2240 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Tarzan » 2018-01-29 19:50

Datorn har alltså bara analog stereoutgång och spdif? Jag tror inte att det är något problem med att koda till ac3 utom möjlig fördröjning, om det skulle vara ett problem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-29 20:43

Perfector skrev:
dewpo skrev:300Hz delning känns inte aktuellt vill helst dela runt 80Hz,
Hur stora spolar skulle en 80 Hz delning ge och vad finns det för fördelar med denna lösningen jämfört med att jag delar i receivern "Alternativ 2"?

Här är filterlistan.
Du kan se vad du behöver i spole för delning lägre än som visas i schemat.
Jag tror dessutom att om du räknar impedansen i spolens storlek kontra den totala inpedansen som visas i filtret så behövs nog inte motstånden alls.
Fördelen är att du har en volymkontroll och sköter nivån med den.
Om det finns fördelar med de andra sätten kan jag inte uttala mig om då jag alltid arbetat med filter för att få balans i system.


Passiv delning vid 80 Hz kan bli svårt, impedansen är i regel allt annat än resistiv där under.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-29 20:56

Hej Dewpo, eftersom ingen verkar vilja svara så gör jag det. Jag ser bästa alternativet som nummer två. Det är nästan inte ens dåligt. Vad ser du som dåligt med det? Det som jag ser som lite mindre bra att det även finns ett lågpassfilter i subben. Då bör man ställa subbens lågpassfilterfrekvens på högsta möjliga. Eller om det går att stänga av lågpassfiltret i subben så gör du det ( s.k. "LFE-ingång"). Alternativ två är normalt standardförfarande. Det bästa är att topparna blir högpassfiltrerade. Sedan är det ju inte höger och vänster subbkanaler heller, men det är tyvärr "standard" det också.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav dewpo » 2018-01-29 22:12

Tarzan skrev:Datorn har alltså bara analog stereoutgång och spdif? Jag tror inte att det är något problem med att koda till ac3 utom möjlig fördröjning, om det skulle vara ett problem.


Alla tre alternativen fungerar, Jag har provat all men tycker inget av dom är helt lyckat.
Jag provade nyss ett alternativ 4 att använda min Dac och datorn's analoga utgång ihop men det blev pannkaka.
5.1 ingången hade alldeles för låg känslighet subwoofer var nästan tyst :(

Problemen som jag ser det med de olika alternativen är

Alternativ 1 : Fasen kan inte kontrolleras individuellt i FIR filtren eftersom både sub och frontar får samma signal. Fronthögtalarna avlastas dåligt.
Alternativ 2 : Fasen kan spöka vid delningen min sub saknar fas kontroll, Delningen ligger lite för högt för att vara transparent.
Alternativ 3 : Ac3 är inte förlustfritt, Mjukvaran som kodar är inte buggfri.

Alla alternativen ger ihop med filter och på grund av att jag kör Nätverksljud en fördröjning men det är inget problem när jag lyssnar på musik.

Johan_Lindroos skrev:Hej Dewpo, eftersom ingen verkar vilja svara så gör jag det. Jag ser bästa alternativet som nummer två. Det är nästan inte ens dåligt. Vad ser du som dåligt med det? Det som jag ser som lite mindre bra att det även finns ett lågpassfilter i subben. Då bör man ställa subbens lågpassfilterfrekvens på högsta möjliga. Eller om det går att stänga av lågpassfiltret i subben så gör du det ( s.k. "LFE-ingång"). Alternativ två är normalt standardförfarande. Det bästa är att topparna blir högpassfiltrerade. Sedan är det ju inte höger och vänster subbkanaler heller, men det är tyvärr "standard" det också.


Så här beter sig Alternativ 2 hos mig =>
Alternativ 2.jpg
Alternativ 2.jpg (19.36 KiB) Visad 2150 gånger

=> Det bråkar rätt mycket från 100 - 500 Hz, Men det är nog rummet.

Men vad skulle jag ha för nya möjligheter om jag skaffade en modernare receiver?
Klarar en Modern Receiver 2.2 via HDMI PCM? så att man får 4 Riktiga kanaler att leka med :?:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Almen » 2018-01-30 11:30

dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag ser bästa alternativet som nummer två. Det är nästan inte ens dåligt. Vad ser du som dåligt med det?


Så här beter sig Alternativ 2 hos mig =>
Alternativ 2.jpg

=> Det bråkar rätt mycket från 100 - 500 Hz, Men det är nog rummet.

Om igen: vad ser du som dåligt med det?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Morello » 2018-01-30 12:22

Perfector skrev:Eller 4 så gör du så här och får då ett system där du får subban och sidokanalerna isär och kan leka av hjärtats lust.
Basens minus från någon av minus höger/vänster, vilket inte riktigt framgår av ritningen.
Delningen 300 Hz kan ändras med spolarna utan att något blir sämre och då måste även kondingarna till sidorna ändras.
Och jo, den funkar klockrent.
Framräknad av Göran Kling på HiFi-Kit i mitten av 80-talet och använd både i bil och till hemstereo.


Ett specifikt filter fungerar bara i ett specifikt sammanhang. Utan att känna till sammahnaget är filtret utan relevans och värde.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav dewpo » 2018-01-30 13:23

Almen skrev:
dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag ser bästa alternativet som nummer två. Det är nästan inte ens dåligt. Vad ser du som dåligt med det?


Så här beter sig Alternativ 2 hos mig =>
Alternativ 2.jpg

=> Det bråkar rätt mycket från 100 - 500 Hz, Men det är nog rummet.

Om igen: vad ser du som dåligt med det?


Inget förutom att jag tycker mig höra en tydligare högervridning av basljudet än vad en 80 Hz delning ger, Men jag får leva med det ett tag :)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Tarzan » 2018-01-30 13:37

Tips! En receiver som kan ta emot ljud via hdmi behöver inte kosta så mycket begagnat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-30 14:25

dewpo skrev:
Almen skrev:
dewpo skrev:

Så här beter sig Alternativ 2 hos mig =>
Alternativ 2.jpg

=> Det bråkar rätt mycket från 100 - 500 Hz, Men det är nog rummet.

Om igen: vad ser du som dåligt med det?


Inget förutom att jag tycker mig höra en tydligare högervridning av basljudet än vad en 80 Hz delning ger, Men jag får leva med det ett tag :)


"Högervridning"?!? :lol:

Jag förmodar att du upplevelsemässigt uppfattar ljud i basregistret som att de hörs lite från höger, eller?

Förmodligen har det inget med dina olika uppkopplingsförslag att göra, utan har med rummets akustiska beskaffenhet och placeringen av högtaleriet att göra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Välja mellan pest eller kolera?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-30 14:33

dewpo skrev:
...

Men vad skulle jag ha för nya möjligheter om jag skaffade en modernare receiver?
Klarar en Modern Receiver 2.2 via HDMI PCM? så att man får 4 Riktiga kanaler att leka med :?:



Här vill jag inflika en sak. Det du skriver, "2.2", finns inte.

Du behöver lära dig skillnaden mellan produktionsformatet (metadatat kallas för Channel Mode) och kanaladministrationen i en hembioreceiver. I hembioreceivern finns ett så kallat BASS MANAGEMENT filter som behandlar inkommande ljud så att det passar en viss högtalarkonfiguration på dess utgångar. Det bör/får inte sammanblandas med "Channel Mode".

De siffror som används (t.ex. "5.1", 3/2/1, 7.1.4, etc., o.likn.) gäller för hur produktionen gjorts. I dessa regler ingår att stereoproduktioner INTE använder någon LFE-kanal. "2.1" är alltså otillåtet. Därav är påhittet ovan ("2.2") på liknande sätt otillåtet då det aldrig har funnits två stycken olika LFE-kanaler inom ljudproduktion.
//Johan Lindroos


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst