Fråga om jord och jord - skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Fråga om jord och jord - skivspelare

Inläggav Thomas_A » 2018-02-02 21:55

Hej

En fråga om jordning av skivspelare. Min Linn Axis är jordad med separat kabel i tonarm (som de flesta) till chassis i RIAA-steg. Sedan är skivtallriken jordad internt men mot jord i nätkabel. Sedan finns jord i signalkablar, spelare->muffsy RIAA->Marantz bioreciever.

Har nog läst och glömt men är osäker på de olika jordningarna. Chassiejord/GND, signaljord, nätkabels jord; är de samma jord? Har ett litet brum som jag ska felsöka och åtgärda. Det fick jag efter att ha bytt till separat RIAA men även ny tonarm. Det finns förslag på att jorda Muffsy-lådan mer effektivt, men jag undrar om frågan ovan först kan redan ut så jag inte gör något knasigt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fråga om jord och jord - skivspelare

Inläggav Bill50x » 2018-02-03 01:44

Rent spontant känns det som att jordning av tonarm till riaa och resten till skyddsjord känns som att det skulle kunna bli en slinga. Prova istället att jorda alltsammans till ditt riaa. I teorin ska man koppla all jord till samma punkt utan elektronik däremellan och det kan i alla fall vara en utgångspunkt. Du kan för övrigt prova att lyfta jorden från spelare till skyddsjord och kolla om det gör någon skillnad.

Att se till att alla nätanslutningar ligger i fast (=vända på kontakterna) är också en god idé.

Ett bra sätt att isolera felkällan är att starta med enklast uppkopplade setup. Dvs starta med enbart skivspelare ansluten, ta bort allt vad cd-spelare, tuners etc heter. Kör helt enkelt vinylspelare/riaa/förstärkare/högtalare. Har du samma problem då? Har du det ligger bekymret i vinylspelaren eller riaat. Om inte, anslut apparat efter apparat och notera när brummet infinner sig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Fråga om jord och jord - skivspelare

Inläggav Thomas_A » 2018-02-04 11:46

Tack Bill,

ska kolla kablar och mäta lite över de olika jordpunkterna för att se om jag kommer framåt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster