Hjälp med min CA-600

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 18:50

darkg skrev:Stabilt. I verkligheten bör det vara närmare noll ohm än så, vad visar ditt instrument när du kopplar ihop mätpinnarna?

Det är en Fluke 77 och den mäter 1.0 ohm när jag kopplar ihop pinnarna. Jag skall sätta igång och mäta kontakten och kolla banorna, skall bra skruva loss 27 skruvar först...
PS. Notera att switchen som normalt brukar vara impedansomkopplaren för PHONO-1 på mitt bakplan är markerad med TAPE REC LEVEL (HIGH/LOW 2/LOW 1). Det har jag inte sett i någon manual men dock på en annan CA-600 som var till salu på Tyska ebay...
Bilagor
IMG_2565.jpg
Bakplanet från helvetet...
IMG_2565.jpg (68.47 KiB) Visad 1442 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2018-03-04 19:12, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 19:07

Snart kan jag skruva isär och sätta ihop den här stärkaren i sömnen... Såhär ser kortet ut om någon är intresserad... Notera att blå, röd, vit och grön kabel går till den vertikala CIS-kontakten mitt på kortet, inte till den horisontala till vänster...
Bilagor
IMG_2568.jpg
Bakplan B
IMG_2568.jpg (123.78 KiB) Visad 1441 gånger
IMG_2567.jpg
Bakplan A
IMG_2567.jpg (155.47 KiB) Visad 1441 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 19:29

OK jag har hittar "felet". Jag fattar inte hur jag kunnat vara så blind! Det hela vart rätt uppenbart när jag började följa banan för blå kabel. Sen inser jag min egen idioti när jag läser mina egna ord "Notera att blå, röd, vit och grön kabel går till den vertikala CIS-kontakten mitt på kortet, inte till den horisontala till vänster...". Men hallå, det finns två 9P CIS-kontakter på kortet och på mitt så går tydligen sladden till fel kontakt ... eller så sitter sladden i fel kontakt! Så när jag inte kunde förstå varför blå sladd gick ganska rakt på TAPE-kontakterna via några motstånd så började jag snegla mot banorna från den andra kontakten... Sen bytte jag kontakt och nu har jag 0V mellan E IN och jag kan dessutom ställa midpoint voltage. Ibland vill man bara slå sig själv! Ett stort tack till er som tålmodigt hjälpt mig leta spöken... :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 20:54

Har kalibrerat den nu och allt fungerade perfekt även om trimpottarna är lite känsliga. Lyckades dock ställa både midpoint voltage och bias inom en hundradel. Jag var lite orolig när jag kopplade in försteget men allt verkade OK så jag körde en inledande test via AUX-2 och hörlursutgången. Låter helt perfekt förutom ett lätt jordbrum på högsta volym. För tillfället är det något jag kan leva med. Tack darkg och jansch för att ni höll mig gående. Jag var nära att ställa ut den i garaget i högen med att göra, någon annan gång ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-04 21:42

Grattis! Ja, det är sjukt frustrerande att hålla på ibland. Själv har jag inte mycket tålamod. Särskilt om nån säger "mät där", "gör så".

Kul att kontakten satt fel men att det funkade hyfsat ändå :D - Ännu roligare att det nu verkar fungera alltihop. Halvdålig konstruktion att göra så att man kan sätta fel.
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-03-05 22:37

jaha, det var alltså nåt "sjukt" med E = signaljord.....

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-03-05 22:38

jaha, det var alltså nåt "sjukt" med E = signaljord.....

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-10 09:17

jansch skrev:jaha, det var alltså nåt "sjukt" med E = signaljord.....

Jo det kan man ju säga... Tack jansch för om inte du och darkg tjatat på om jorden hade jag nog aldrig gått tillbaka och smugit banorna med risk för att jag aldrig insett att jag satt sladden i fel kontakt! :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav grubblaren » 2018-03-12 22:45

Hej!

Läst tråden och tycker det är roligt att läsa att du löst problemen med hjälp av forumister.

Ett förslag har jag till dig.

Det stora kretskortet i CA-600 är jordad i ramen det är monterat i.
Ett vanligt problem är att jordanslutningarna oxiderar och skapar problem med jordningen. Ett sätt att fixa detta är att skruva loss kortet, skrapa på ytan på metallramen, lägga på nytt lödtenn runt skruvhålet där det finns en lödö och därefter skruva fast kortet igen. Felet kan skapa jordbrum och andra konstigheter.
Ja, jordningen sker genom de lödöar som är runt skruvhålen på kortet, på lödsidan.

Jag har inte servicemanualen på CA-600 men väl till storebror, CA-800.
Det är inte så stor skillnad mellan de två och det är i huvudsak uteffekten som skiljer. Således använder jag CA-800 även när jag reparerar CA-600.
Å andra sidan sker inte det så ofta längre då CA-600 är sällsynt idag.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-15 14:43

grubblaren skrev:...
Ett förslag har jag till dig.
...

Tack för ditt förslag grubblaren, skall ta en titt på min CA-600 och se vad jag kan göra...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster