Hjälp med min CA-600

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-04 09:27

Hej, jag har en gammal Yamaha CA-600 som jag försöker renovera. Anledningen till att jag gav mig på det är att den inte var helt frisk. Ett lätt brum på båda kanalerna, lite vitt brus i höger kanal och pop i högtalarna när man slog av den.

Den service manual jag laddat hem från nätet är allt annat än bra men jag lyckades sätta ihop en BOM för nya elektrolyter. Jag fick även rådet att byta eventuella C458-tansistorer (det finns en på varje förstärkarkort, Tr607).

Nu har jag bytt båda C458-tansistorerna mot två nya KSC1815YTA. Jag skulle givetvis testat dessa innan jag lödde dit dem men det glömde jag. Jag har också bytt alla elektrolyter. En första test efter detta byte var ganska lovande. Ingen rök, efter några sekunder kickar reläet in och allt verkar OK. Det första jag gav mig på var att försöka ställa "midpoint voltage" och "bias current". Det gick OK på höger sida (även om de gamla trim-pottarna är lite svåra att arbeta med). På vänster sida ser det dock inte OK ut. Midpoint voltage (som skall vara 0 +/-10mV) var nästan 1V. Jag kan få ned det till runt 0.5V om jag drar trim-potten i botten så det verkar som om någonting är fel. Problemet är att jag inte vet tillräckligt om förstärkarteknik för att förstå vad som kan vara fel?

Jag tänkte köpa nya trim-pottar men på samma gång vore det bra att passa på och lägga en beställning på andra komponenter som det kan vara fel på. Så om någon av er kan förstå vad i en CA-600 som kan vara orsaken till att midpoint voltage är runt 1 volt, eller som kan ge någon hjälp till felsökning, så skulle jag vara oerhört tacksam.

Servicemanualen går inte att bifoga men finns på nätet, om någon inte får tag på den eller vill ha en bra kopia som pdf (runt 10Mb stor) så kan ni skicka mig ett PM med vart ni vill ha den skickad eller uppladdad.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-05 07:58

Jag tog mig tid att göra lite noggrannare mätningar. Högersidan verkar OK, den mäter: midpoint voltage runt 30mV vid uppstart, sjunker stadigt till runt 13mV efter tre minuter. Jag kunde sen justera till 1.1mV med trim-potten. Mätte bias current till 45.9mV. Vänster sida är det helt klart något knas med, den mäter: 0.588V efter fyra minuter, trim-potten i botten. Mätte bias current till 47.9mV. Nästa steg blir att löda loss och byta transistorerna Tr601/Tr603 mot Tr602/Tr604 från det andra kortet för att se om felet byter sida...

Adjustment of Main Amp Board.jpeg
Adjustment of Main Amp Board
Adjustment of Main Amp Board.jpeg (81.9 KiB) Visad 4612 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-02-07 11:01

Hej, Jag hade tänkt/gjort såhär:

- om steget fungerar Ok, dvs låter OK är det nog ingen av transistorerna som är trasig. Det är sällan "lite fel" på en transistor.
- Standardåtgärd: Börja med att mäta matningsspänningarnas likspänning. Helst med oscilloskop så du ser att det inte är olika rippel på + resp -. Har du inget oscilloskop kan du på ett universalmätinstrument normalt slå över till "AC" Volt och mät ripplet. OBS! Jag kan inte garantera att dit instrument tål DC på AC ingången.
- Standardåtgärd: Mät offsetspänningen på utgången, kortslut sedan ingången och mät igen. Skillnad? (om skillnad är det en kondensator som troligtvis finns till vänster om första transistorn typ C601 och C603 etc.
- Mät likspänningen på båda zenerdiodernas katodsida. Lika, förutom polaritet förståss? (sådär 0,1-0,2V max skillnad). Mät att potentiometern inte har glapp också.
- Mät bas/emitterspänningen på TR601 och TR603. Är det ungefär 0,7 V och den ändras inte (ytterligt lite) när du vrider på potentiometern? Du kan också börja med att mäta detta för att utesluta fel på dessa transistorer.
- Tänk såhär: Om TR601 respektive TR603 är hela borde det gå att justera bort offset spänningen förutsatt att den stabiliserade spänningsdelaren som Zenerdioder och potentiometer bildar (tillsammans med lite motstånd och kondensatorer) är OK. Hela den kretslösningen är ju till för att skapa en referensspänning för offset justeringen.

JAG TROR att det är en kondensator som "läcker" så att du aldrig kan få in 0volt på TR601:s bas. Ett annat alternativ är att du har en taskig lödning i det området .Tryck på kretskortet försiktigt och kolla om offset ut ändra sig.
Det är inte lätt att "reparera" på avstånd, men det finns säkert andra på Faktiskt som har fler ideer...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-09 08:08

Stort tack jansch, precis vad jag behöver och ungefär vad en god vän också bad mig göra (mäta runt lite på kortet) innan jag börjar löda loss saker. För tillfället är jag bortrest men jag återtar arbetet så snart jag är hemma igen. Jag kanske får be någon god vän om hjälp eftersom elektronik inte är min starka sida och jag har lite respekt för att peta runt med prober och kortsluta saker. ;)

Tyvärr har jag inget oscilloskop och ja, jag ångrar bittert att jag inte passade på att ta ett när vi slängde ett helt gäng riktigt bra och fullt fungerande på jobbet :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-13 22:59

Hemma igen och här är resultaten jansch (oklart om min multimeter kan mäta rippel, jag provade att mäta på en gammal slaktad mobilladdare och där mätte den 5.2V på DC och 0.009V på AC, när jag mätte med AC på stärkaren så mätte den 0V för -B men för +B så var det bara en massa siffror och bokstäver som hoppade runt):

Matningsspänningarnas likspänning:
----------------------------------
DC Vänster +B = 36.2V
DC Vänster -B = -36.1V
AC Vänster +B = ?
AC Vänster -B = 0V

DC Höger +B = 36.2V
DC Höger -B = -36.1V
AC Höger +B = ?
AC Höger -B = 0V

Offsetspänningen på utgången:
-----------------------------
Vänster ej kortsluten = -0.56V
Vänster kortsluten = -0.56V

Höger ej kortsluten = -2.6mV
Höger kortsluten = -2.6mV

Likspänningen på zenerdiodernas katodsida:
------------------------------------------
Vänster D601 = -1.09V
Vänster D603 = 11.36V

Höger D601 = -0.3mV
Höger D603 = 12.35V

Bas/emitterspänning:
--------------------
Vänster Tr601 = 0.596V, ändras när vrider på potentiometern? Nej
Vänster Tr603 = 0.600V, ändras när vrider på potentiometern? Nej
Vänster potentiometer glapp? Nej

Höger Tr601 = 0.596V
Höger Tr603 = 0.600V

Ps. Det som sticker ut är väl skillnaden i spänning på zenerdiodernas katodsida mellan vänster och höger sida. Vad det betyder har jag tyvärr ingen aning om...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-02-14 10:22

oj, jag var lite för snabb...
mät på anodsidan på D603 istället.
Det är 12volts zenerdioder och dom ska bilda + 12 V respektive -12V för den spänningsdelare som består av ett antal motstånd med potentiometern i mitten.
Huvudsyftet med zenerdioderna (och de kondenatorer som ligger parallellt med dom) är att skapa en stabil spänning då huvudspänningarna (B+ och B-) då de varierar med hur hårt du belastar förstärkaren.

Transistorera verkar vara ok.
Att du inte får något ac spänningsvärde på ena matningspänningen KAN vara lite lurigt. Det är dock osäkert att mäta så med ett digitalt visande instrument.
kolla om en av likriktarna blir lite varmare och kolla om någon av de stora kondensatorerna verka vara "lite svullen" i nätdelen.

Som sagt var..... inte lätt att felsöka på avstånd

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-14 13:35

jansch skrev:oj, jag var lite för snabb...
mät på anodsidan på D603 istället.
Det är 12volts zenerdioder och dom ska bilda + 12 V respektive -12V för den spänningsdelare som består av ett antal motstånd med potentiometern i mitten.
Huvudsyftet med zenerdioderna (och de kondenatorer som ligger parallellt med dom) är att skapa en stabil spänning då huvudspänningarna (B+ och B-) då de varierar med hur hårt du belastar förstärkaren.

Det fixar jag när jag kommer hem...
jansch skrev:Transistorera verkar vara ok.

Att du inte får något ac spänningsvärde på ena matningspänningen KAN vara lite lurigt. Det är dock osäkert att mäta så med ett digitalt visande instrument.

Jag har ett annat instrument på ingång så jag återkommer så snart jag lyckats mäta ripplet...
jansch skrev:kolla om en av likriktarna blir lite varmare och kolla om någon av de stora kondensatorerna verka vara "lite svullen" i nätdelen.

Jag sitter på jobbet utan scheman, likriktarna? Sitter de på förstärkarkortet? Jag har bytt alla elektrolyter i hela förstärkaren. Är det något annat kort eller komponent som jag borde titta lite extra på?
jansch skrev:Som sagt var..... inte lätt att felsöka på avstånd

Det förstår jag men det är till otroligt stor hjälp för en sån som mig.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-14 19:25

Då har jag mätt både anod- och katod-sidan (observera att jag råkade kasta om D601 och D603 i den tidigare mätningen):

Likspänningen på zenerdioderna:
------------------------------------------
Vänster D601: katod = 11.36V, anod = -1.79V
Vänster D603: katod = -1.09V, anod = -13.24V

Höger D601: katod = 12.35V, anod = -0.4mV
Höger D603: katod = -0.3mV, anod = -12.40V
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-02-14 23:50

Något är "lurt" med mätningarna.....
Anod på D601borde mäta 0 volt och katoden på D603 också 0 volt.
Titta på schemat så ser du att dessa är anslutna till punkten "E" som rimligtvis är signaljorden!?
Har du ett jordproblem? Kolla om olika jordpunkter har spänning mellan sig.

Vi kan dock konstatera att zenerdioderna är hela.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-15 19:40

Nu har jag mätt ripplet med en multimeter:

AC Vänster +B = 0.064V
AC Vänster -B = 0.064V

AC Höger +B = 0.064V
AC Höger -B = 0.068V
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-02-16 14:10

OK....
Bra. Att dom är lika beror på att spänningarna kommer från en nätdel (tror jag).
Kolla det där med jorden som jag skrev.

Likriktarna sitter i nätdelen tilsammans med de stora kondensatorerna. men det är nog Ok när matningsspänningarna har de värden du skrev i senaste inlägg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-17 14:41

jansch skrev:OK....
Bra. Att dom är lika beror på att spänningarna kommer från en nätdel (tror jag).
Kolla det där med jorden som jag skrev.

Ja det är en och samma nätdel. För säkerhets skull så lödde jag isär de stora elektrolyterna på "Electrolytic Capacitor Board", kontrollerade mina adaptrar, snyggade upp lödpunkterna och kontrollerade jorden. Allt verkar OK så långt.

Jag gick även över hela det vänstra kortet och kontrollerade alla lödningar och gjorde rent det en gång till.

Sen lödde jag loss Tr601/Tr603 och bytte plats med Tr602/Tr604 från höger sida. Felet följde inte med utan jag har fortfarande cirka 0.5V midpoint voltage på vänster sida och 4mV på höger...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-17 17:38

Lite nya mätningar. Initialt mätte jag zener-dioderna mellan E (OUT), nu mätte jag om dem men mot E (IN), då får jag 12V och 0V på både D601 och D603.

Följande mätt mot E (IN):

Vänster Tr601 bas = 0.631V och höger Tr602 bas = 0.163V

Vänster R611 mot VR601 wiper = 0.41V och höger R611 mot VR601 wiper = -0.055V (det var med VR601 i ändläge och höger VR601 justerad för 0V midpoint voltage)
Vänster R611 mot VR601 wiper = -0.121V och höger R611 mot VR601 wiper = 0.059 (VR601 på båda sidorna i ungefär samma läge)

Mäter jag spänning mellan E (IN) och E (OUT) på vänster sida ~ 1V
Mäter jag spänning mellan E (IN) och E (OUT) på höger sida = 0V

Det sista känns inte helt bra...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-02-17 20:39

E borde väl vara samma potential på?
E borde vara signaljord = lika på in och utgång.
Kolla hur dom är sammankopplade, är någon lödpunkt kass?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-22 11:41

Så jag fortsätter att felsöka så snart jag har tid. Idag bytte jag sida på förstärkarkorten och felet följde inte med. Så jag gissar att felorsaken inte finns på kortet utan någonstans efter det. Det är alltså den vänstra kanalen det är knas med. To main amp circuit board (YE/gul) verkar OK medan to main amp circuit board (GR/grön) verkar knas. Någon som har någon ide om vad som skulle kunna orsaka felet och hur jag bäst felsöker vidare?

Power Circuit Board.jpeg
Power Circuit Board
Power Circuit Board.jpeg (175.81 KiB) Visad 4046 gånger


Power Circuit Board S.jpeg
Power Circuit Board Schematics
Power Circuit Board S.jpeg (174.54 KiB) Visad 4046 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-02-23 18:50

Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav jansch » 2018-02-25 18:42

Det till höger på schemat är en nätdel.
- Överst ser du diodbryggan (4 dioder) och sedan en filterkondensator
- därefter en stabiliseringsdel för att ge stabil spänning bestående av 2 zenerdioder och 2 transistorer.
Till vänster/mitten på schemat har du styrningen för tillslaget - att det inte skall bli något större "pop" ljud vid påslag. Du ser reläet som slår till när förstärkaren har stabiliserat sig = matningsspänningen är stabil.

Denna del visar bara den positiva matningsspänningen.

Tillbaka till problemet - det är "sjukt" att signaljord ="E" är olika beroende på vart du mäter den.
Signaljorden kan inte diffa på mer än några millivolt innan du börjar få problem. Mät längs de olika jordarna och kolla var/varför E ändras!

Nu har jag tyvärr inga mer ideer - finns det ingen annan som har synpunkter/ideer?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-03 12:31

jansch skrev:Det till höger på schemat är en nätdel.
- Överst ser du diodbryggan (4 dioder) och sedan en filterkondensator
- därefter en stabiliseringsdel för att ge stabil spänning bestående av 2 zenerdioder och 2 transistorer.
Till vänster/mitten på schemat har du styrningen för tillslaget - att det inte skall bli något större "pop" ljud vid påslag. Du ser reläet som slår till när förstärkaren har stabiliserat sig = matningsspänningen är stabil.

Precis den typ av information som jag inte kan lista mig till själv, tack!
jansch skrev:Denna del visar bara den positiva matningsspänningen.

Jag frågar jag mig om diodbryggan med mera på detta kort endast är för matningen till "Filter Board" (+50V)? Den spänningen är förövrigt +51.4V. På "Electrolytic Capacitor Board" finns D801 som jag gissar är diodbryggan för matningen till "Main Amp Boards" -B/+B (-32/+32V). Om det är rätt så får "Main Amp Boards" spänningen via "Electrolytic Capacitor Board" och sen tycker man att det i princip bara borde vara reläet RY701 som skulle kunna påverka utspänningen från korten om förförstärkardelen är frånkopplad via PRE MAIN COUPLER SW. Men något knas är det och uppenbarligen kan felaktigheter i komponenter på "Power Board" (exempelvis Tr701) påverka bara det ena förstärkarkortet ("Main Amp Board"). Frågan är var jordfelet uppstår, lite oklart hur "Filter Board" är jordat men det ser ut som om E går via gul (YE) kabel från "Volume Board" och grön (GR) kabel som i sin tur går som skärm till bakplanets PRE OUT...
jansch skrev:Tillbaka till problemet - det är "sjukt" att signaljord ="E" är olika beroende på vart du mäter den.
Signaljorden kan inte diffa på mer än några millivolt innan du börjar få problem. Mät längs de olika jordarna och kolla var/varför E ändras!

Jag kan bara hålla med, det är sjukt och jag skall ta lite tid i helgen och försöka mäta runt lite för att få koll på var jordfelet uppstår...
jansch skrev:Nu har jag tyvärr inga mer ideer - finns det ingen annan som har synpunkter/ideer?

Jag börjar också få slut på idéer men det känns som om problemet kan ligga runt +50V matningen på "Power Board". Men jag var tvungen att "ringa en kompis", elektronikingenjören som förhoppningsvis kommer förbi med sitt oscilloskop på söndag.

Tack för all hjälp även om felet inte är avhjälp än :)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-03-03 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-03 12:43

Bifogat är "Overall Schematics Diagram" även om det kanske inte är så lätt att läsa från en crappig bitmap...
Bilagor
Overall.jpeg
Overall Schematics Diagram
Overall.jpeg (768.44 KiB) Visad 3946 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-03 14:00

Mät (på MAIN) mellan ingångs-E höger och ingångs-E vänster och utgångs-E höger till vänster - det skulle nog kunna vara så att det krånglar i REAR-kortet varifrån ingångarna får sin E från nätdelarna. I så fall är alltså ingångs E inte noll / lika (men utgångs-E). "CIS-kontakten" på REAR kan i så fall misstänkas, tycker jag. Det är kontakten med skärmade kablar - skärmarna är "utgående" E och blå "inkommande" E.

(Eller mät mellan jorden på någon av RCA-kontakterna main in el. pre out till alla E på MAIN. De ska vara sammankopplade. Gissningsvis är kontakten med vänster in dålig.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-03 15:40

Mellan vänster och höger E IN = -1.19V
Mellan vänster och höger E OUT = 0.0V
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-03 16:13

:-)

Då är felet nånstans mellan där sladden (skärmen) går in på main left och där kontakten är lödd på rear. Jag tror kontakten, i andra hand nån av lödningarna, i sista hand sladden själv eller den mycket korta kopparbanan på rear. Fler alternativ finns inte som jag ser det!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-03 21:05

Jag ger upp snart! Jag skruvade isär bakplanet. Min CA-600 har det Europeiska bakplanet med DIN-kontakter, 27 skruvar! Okulärbesiktade hela kortet. Det var skitigt på sina ställen så jag gjorde rent det där så behövdes. Jag har inte lött något på detta kort utan allt är original. Inte mycket som det kan vara fel på, några keramiska kondingar och en massa motstånd. Kollade switchen mellan försteg och slutsteg, DIN-kontakterna samt alla banor på kortet. Allt verkar OK. Jag blir inte riktigt klok på schemat eftersom grön och röd kabel till den stora 9P CIS kontakten mellan TAPE B och PHONO 1 skall gå till FUNCTION BOARD. Men jag ser att vit och röd från MAIN IN går till den kontakten och grön går till FILTER BOARD. Till sist har vi en blå som går till E på CAPACITOR BOARD. Det är ungefär vad som ritats in för 9P CIS kontakten till vänster om listen till FUNCTION BOARD. Den kontakten går i min stärkare till en grön och röd sladd till FUNCTION BOARD (märkta P1 och P2) som i sin tur hänger ihop med FUNCTION SW SRZ-066. Till saken hör att jag inte ens har FUNCTION BOARD i stärkaren för tillfället. Känns inte som om mitt kort stämmer med service manualen (inte kontakteringen i alla fall, banorna känns mer rätt efter vad jag kan komma ihåg men nu har jag givetvis skruvat dit alla 27 skruvarna igen)...

PS. Nu ser jag en annan stor skillnad, jag har en DIN-kontakt för PRE OUT och MAIN IN, mitt bakplan har med andra ord följande 8 DIN-kontakter: AUX-1, AUX-2, TUNER, PHONO-1, PHONO-2, TAPE A, TAPE B och PRE OUT/MAIN IN (det stämmer inte med bilden i service manualen)! Eller rättare sagt det stämmer inte med bilderna på korten men det stämmer med schemat...
Bilagor
Back S.jpeg
Bakplan Schema
Back S.jpeg (167.87 KiB) Visad 3905 gånger
Back 2.jpeg
Bakplan 2
Back 2.jpeg (240.41 KiB) Visad 3905 gånger
Back 1.jpeg
Bakplan 1
Back 1.jpeg (277.85 KiB) Visad 3905 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-04 02:36

Förvirrande, du har min sympati! De verkar ha lagt ihop main in Pre out och lagt till tuner men inte uppdaterat bilderna på korten.
Men det verkar ändå vara så att en kontakt som har sladdarna till mainkorten också har blå E, så min hypotes gäller.

Blå nätdels-E på denna kontakt går direkt till mainkortens (vit och röd) skärm-E. Några millimeter på rear-kretskortet precis vid kontakten. Förbindelsen blå > höger mainkort är frisk, men inte blå > vänster.

så här ska E gå från blå till "main left in":

2018-03-04 00_56_53-hfe_yamaha_ca-600_service.pdf.jpg
2018-03-04 00_56_53-hfe_yamaha_ca-600_service.pdf.jpg (47.13 KiB) Visad 3880 gånger


(Det kvittar alltså hur resten av kortet ser ut)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 13:42

darkg, din bild ser precis ut som CIS-kontakten på mitt kort! Vad har du för servicemanual? Det blir väl till att skruva bort de satans 27 skruvarna igen men jag fattar inte var det felet skulle kunna sitta, bäst att kolla kablage och kontakt också...

PS. Jag använder också servicemanualen från HiFiEngine men jag inser nu att din bild är den vänstra sidan av samma bild som jag använt det är bara det att kontakten sitter på ett annat ställe (där den andra CIS-kontakten är markerad) på mitt kort...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-03-04 14:19, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-04 14:03

Manualen hittade jag på hifiengine.

Ja, min gissning är som sagt själva kontakten, eller kabeln. Men nu har du i och för sig dragit ut och satt in den just. När du tog bort kortet. Ibland räcker det, om det är oxid som är problemet. Hm.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 14:08

Jag drog ut CIS-kontakten från bakplanet och mätte direkt på pinnarna och jag får nästan 0V mellan skärmen för röd och vit kabel. Jag får däremot -1.14V mellan blått stift och skärmen för röd och -1.20V mellan blått stift och skärmen för vit.

PS. Det här är ju lite sjukt för det är samma värden som jag får om jag mäter direkt mellan blå kabel från elektrolytkortet och E IN på båda MAIN AMP korten när jag har kontakten utdragen ur bakplanet. Om jag pluggar in kontakten så har jag 0V mellan blå kabel från elektrolytkortet och E IN på höger MAIN AMP kort medan jag har -1.20V för vänster!?!
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-04 14:16

Du kommer åt att dra ut kontakten utan att skruva bort 1000 skruvar? Bra!

Om du då ohm-mäter skärmen från kontaktens stift till mainkortet, och så hoppas vi på avbrott.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav EmuMannen » 2018-03-04 14:24

darkg skrev:Om du då ohm-mäter skärmen från kontaktens stift till mainkortet, och så hoppas vi på avbrott.

0.8 Ohm på vit skärm
0.8 Ohm på röd skärm
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med min CA-600

Inläggav darkg » 2018-03-04 16:05

Stabilt. I verkligheten bör det vara närmare noll ohm än så, vad visar ditt instrument när du kopplar ihop mätpinnarna?
Om jag nu inte har missat något vet vi att sladdarna är hela och att E "in" på main vänster inte har bra kontakt med "blå". Eftersom höger funkar så är blå frisk fram till bak-kortet. Eftersom du mätte från kontaktstiftet återstår som jag ser det endast

1 stiftets (vä skärm) kontakt med honan
2 honans lödning (pinnen för "vänster skärm") på kretskortet
3 kopparbanan mellan den pinnen och "blå"

Om det är 2 el. 3 så är det inte perfekt kontakt (nollish ohm) mellan ciskontaktens blå-hål ( :roll:) och vä skärm-hål. Kommer du åt att ohm-mäta där? Det kanske går att pilla in lämplig tråd. Jag vet inte hur det ser ut. Motsvarande mätning på höger är lika bra att göra.

Om det är dålig kontakt i kontakten :) vilket väl inte vore det minst sannolika kan det visserligen vara svårt att få entydigt svar med mätning, om det glappar lite liksom.
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster