Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Inläggav EmuMannen » 2018-02-08 13:30

Först och främst så vet jag inte om detta passar bäst i DIY eller teknikforum men det verkar vara mer högtalare i DIY och förstärkare här i teknikforum...

Jag har funderat på att bygga något gainclone-likt än längre tid men inte riktigt kommit till skott. Tanken var väl först att göra något minimalistiskt men så satt jag och funderade igår, varför inte ta en gammal integrerad förstärkare, behålla låda, kraftmatning, försteg men byta ut slutstegen mot ett par chip amp? Jag har sökt en del på nätet men inte hittat något liknade projekt än. Finns det någon här på forumet som gjort något liknade? Det skulle vara kul med andras åsikter och erfarenhet.

Varför kanske något undrar? Dels nyfikenhet, för att det borde gå och för att se hur det blir (om ni frågar mig). Men även eftersom jag har en del vintage-förstärkare med en kvalitet i design och utförande som skulle vara svårt att matcha om jag skulle försöka göra det själv. Nu är det ju inte säkert att man skall göra saker bara för att det borde gå, därav intresset för andras åsikter och erfarenheter. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Inläggav darkg » 2018-02-08 15:37

Det är för lite sånt, tycker jag :-) blir nog kul!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Inläggav UrSv » 2018-02-08 17:53

Det går utmärkt. Innan man river ut allt i nån fin gammal stärkare bör man kolla vilken spänning som används om man skall återanvända trafo. De flesta GC gillar typ 35 V max per matning.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Inläggav EmuMannen » 2018-02-09 00:50

Är det någon som kan rekommendera något erkänt bra PCB (jag köper gärna komponenterna själv)? Gärna från säljare inom EU. Jag skulle nog klara mig med runt runt 2 x 50W i 8 ohm (något mindre är också tänkbart).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Inläggav EmuMannen » 2018-02-09 00:53

UrSv skrev:Det går utmärkt. Innan man river ut allt i nån fin gammal stärkare bör man kolla vilken spänning som används om man skall återanvända trafo. De flesta GC gillar typ 35 V max per matning.

Det vore ju jättebra om spänningen var rätt redan från början men vad gör man om man har +250/-250V@2A?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Byte till chip amp i en gammal integrerad förstärkare?

Inläggav darkg » 2018-02-09 00:59

EmuMannen skrev:
UrSv skrev:Det går utmärkt. Innan man river ut allt i nån fin gammal stärkare bör man kolla vilken spänning som används om man skall återanvända trafo. De flesta GC gillar typ 35 V max per matning.

Det vore ju jättebra om spänningen var rätt redan från början men vad gör man om man har +250/-250V@2A?


Är det en rörförstärkare alltså, då är det kantänka smartare att sälja transformatorn :-)
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster