Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav dewpo » 2018-02-09 16:14

Jag satt och tittade på Subwoofer's på nätet, Jag tittade på många modeller bland annat 'ARGON BASS15' https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/argon-bass15-baslada/
Och jag slogs av hur små köp-basarna är ARGON basen är bara 45x45x45 cm, Vilket borde bli ca 40 liter vilket kändes fel för en 15 bas :roll:
Så jag matade parametrarna från en Dayton Classic DCS380-4 15" i Boxsim och den rekommenderade 380 liter... Om jag Bygger en låda som är 120x60x60 hamnar jag på ca 340 liter minus port.
Stor.PNG
Stor.PNG (35.18 KiB) Visad 1722 gånger

Finns det något sätt att förutspå hur ljud kvaliteten påverkas av en stor respektive liten låda i kombination med en 15" Bas?
Nu förstår jag att olika TS-parametrar gör element lämpliga för olika stora lådor men är Liten Låda, Låga Frekvenser & Låg Distorsion en möjlig kombination?
Finns det äldre trådar i ämnet får medlemmar som varit aktiva längre än jag gärna peka mig rätt, Jag och sök funktionen är inte riktigt kompisar :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 19:17

dewpo skrev:Jag satt och tittade på Subwoofer's på nätet, Jag tittade på många modeller bland annat 'ARGON BASS15' https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/argon-bass15-baslada/
Och jag slogs av hur små köp-basarna är ARGON basen är bara 45x45x45 cm, Vilket borde bli ca 40 liter vilket kändes fel för en 15 bas :roll:
Så jag matade parametrarna från en Dayton Classic DCS380-4 15" i Boxsim och den rekommenderade 380 liter... Om jag Bygger en låda som är 120x60x60 hamnar jag på ca 340 liter minus port.
Stor.PNG

Finns det något sätt att förutspå hur ljud kvaliteten påverkas av en stor respektive liten låda i kombination med en 15" Bas?
Nu förstår jag att olika TS-parametrar gör element lämpliga för olika stora lådor men är Liten Låda, Låga Frekvenser & Låg Distorsion en möjlig kombination?
Finns det äldre trådar i ämnet får medlemmar som varit aktiva längre än jag gärna peka mig rätt, Jag och sök funktionen är inte riktigt kompisar :oops:


Tyvärr så är de flesta köpes-subbar med alldeles för liten låda vilket gör att de sällan går mycket lägre än 40 Hz.
Om inte sluten låda används finns det inga genvägar, möjligen kan man köpa en slavbaskonstruktion om lådan ska vara mindre än optimalt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 19:25

Tangband skrev:
dewpo skrev:Jag satt och tittade på Subwoofer's på nätet, Jag tittade på många modeller bland annat 'ARGON BASS15' https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/argon-bass15-baslada/
Och jag slogs av hur små köp-basarna är ARGON basen är bara 45x45x45 cm, Vilket borde bli ca 40 liter vilket kändes fel för en 15 bas :roll:
Så jag matade parametrarna från en Dayton Classic DCS380-4 15" i Boxsim och den rekommenderade 380 liter... Om jag Bygger en låda som är 120x60x60 hamnar jag på ca 340 liter minus port.
Stor.PNG

Finns det något sätt att förutspå hur ljud kvaliteten påverkas av en stor respektive liten låda i kombination med en 15" Bas?
Nu förstår jag att olika TS-parametrar gör element lämpliga för olika stora lådor men är Liten Låda, Låga Frekvenser & Låg Distorsion en möjlig kombination?
Finns det äldre trådar i ämnet får medlemmar som varit aktiva längre än jag gärna peka mig rätt, Jag och sök funktionen är inte riktigt kompisar :oops:



1. Liten sluten låda med LT kan ofta fungera , speciellt om q värdet på elementet är lågt. Men max ljudtryck blir begränsat och LT:n kräver både effekt och stora konutslag.
2. större sluten låda med mindre LT är ännu bättre eftersom ljudtrycket innifrån lådan blir mindre med lägre distorsion som resultat. Men en liten sluten låda fungerar som en fjäder och hindrar stora konutslag, vilket kan bara bra om inget högpassfilter på lågnivå, dvs aktivt vid 15-20 Hz används.
3. Slavbas kan låta bra i mindre lådor men kräver ofta ett högpassfilter precis under avstämningen.

Största chansen att få högt ljudtryck, hyfsat låg dist och liten låda är nog ett slavbassystem med inbyggt högpassfilter strax under avstämningen, men det är nog mer optimalt med Basreflex i ”rätt ” volym för elementet.

Den där argonsubben har troligen en för liten låda även om den vore sluten, nu är den basreflex, så jag skulle bli ytterst förvånad om den går lägre än 40 Hz på riktigt.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-09 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Perfector » 2018-02-09 19:35

Tangband skrev:
Tangband skrev:
dewpo skrev:Jag satt och tittade på Subwoofer's på nätet, Jag tittade på många modeller bland annat 'ARGON BASS15' https://www.hifiklubben.se/hogtalare/Baslada/argon-bass15-baslada/
Och jag slogs av hur små köp-basarna är ARGON basen är bara 45x45x45 cm, Vilket borde bli ca 40 liter vilket kändes fel för en 15 bas :roll:
Så jag matade parametrarna från en Dayton Classic DCS380-4 15" i Boxsim och den rekommenderade 380 liter... Om jag Bygger en låda som är 120x60x60 hamnar jag på ca 340 liter minus port.
Stor.PNG

Finns det något sätt att förutspå hur ljud kvaliteten påverkas av en stor respektive liten låda i kombination med en 15" Bas?
Nu förstår jag att olika TS-parametrar gör element lämpliga för olika stora lådor men är Liten Låda, Låga Frekvenser & Låg Distorsion en möjlig kombination?
Finns det äldre trådar i ämnet får medlemmar som varit aktiva längre än jag gärna peka mig rätt, Jag och sök funktionen är inte riktigt kompisar :oops:


Tyvärr så är de flesta köpes-subbar med alldeles för liten låda vilket gör att de sällan går mycket lägre än 40 Hz.
Om inte sluten låda används finns det inga genvägar, möjligen kan man köpa en slavbaskonstruktion om lådan ska vara mindre än optimalt.

1. Liten sluten låda med LT kan ofta fungera , speciellt om q värdet på elementet är lågt. Men max ljudtryck blir begränsat och LT:n kräver både effekt och stora konutslag.
2. större sluten låda med mindre LT är ännu bättre eftersom ljudtrycket innifrån lådan blir mindre med lägre distorsion som resultat. Men en liten sluten låda fungerar som en fjäder och hindrar stora konutslag, vilket kan bara bra om inget högpassfilter på lågnivå, dvs aktivt vid 15-20 Hz används.
3. Slavbas kan låta bra i mindre lådor men kräver ofta ett högpassfilter precis under avstämningen.

Får jag lägga till
4. En reflexbelastad (inte avstämd) låda kan ge en ordentlig överraskning då belastning gör att konutslaget begränsas utan att ljudtrycket minskar eller att basen blir dålig.
Över mer än 25 år har jag jobbat med belastning istället för avstämning och fått bekräftat att elementet belastat tål uppemot 3 ggr. så mycket effekt som det är angivet till
Det beror på att effekt angiven är den mekaniska effekten.
Den elektriska är Ca: 3 ggr. så hög.
Och med rätt belastning börjar elementet tåla nästan samma effekt mekaniskt som elektrisk.
Nackdelen, för det finns en sådan är att när man går över vad elementet kan styra så släpper belastningen så snabbt att man ofta får sopa upp små pappersbitar i rummet när konen "exploderar" eller i förkommande fall samla ihop talspolen som sprätt iväg över rummet, rakt igen dammkåpan.
Om man dessutom ger elementet en låda med en låg resonans i volymen får man en underbar botten när så önskar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 19:46

Perfektor: utan att jag är expert men med en del erfarenhet av byggande, Jo, kan tillägga att om man basreflexavstämmer för att få de fördelar du säger, så blir konutslaget precis som du nämner mindre pga baktrycket från röret ( fungerar då som fjäder ).

Då kan man ofta spela högt i basområdet utan att konen rör sig speciellt mycket, men min erfarenhet är att man bör undvika underavstämning i dessa fall, dvs inte lägga avstämningen av röret lägre än elementets resonansfrekvens.

Som exempel: om baselementet har ett fs på 25 Hz, stäm av vid 30hz, då får du fördelarna perfektor anger.
Men varje lådvolym och elementkombination har en optimal avstämningsfrekvens så man måste prova, lyssna och se vad som fungerar bäst.

Med sluten låda kan man däremot LT:a under fs, på bekostnad av ljudtryck.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 20:02

Perfektor, du har PM

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav dewpo » 2018-02-09 20:13

Jag är inte ute efter några jätte ljudtryck men jag har fått för mig att överkapacitet är bästa vägen till rent basljud,
Min nuvarande subbas kan få tavlorna att skallar men den låter riktigt illa inte bara distorsion utan biljud & blåsljud.
Så mitt behov är inte mer utan renare bas. Storleken på Basarna är sekundärt för jag har två hörn som är oanvändbara till annat.
Hur blir distorsionen med Linkwitz-Transform och sluten låda jämfört med en stor basreflex låda?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Perfector » 2018-02-09 20:17

Tangband skrev:Perfektor: utan att jag är expert men med en del erfarenhet av byggande, Jo, kan tillägga att om man basreflexavstämmer för att få de fördelar du säger, så blir konutslaget precis som du nämner mindre pga baktrycket från röret ( fungerar då som fjäder ).

Då kan man ofta spela högt i basområdet utan att konen rör sig speciellt mycket, men min erfarenhet är att man bör undvika underavstämning i dessa fall, dvs inte lägga avstämningen av röret lägre än elementets resonansfrekvens.

Som exempel: om baselementet har ett fs på 25 Hz, stäm av vid 30hz, då får du fördelarna perfektor anger.
Men varje lådvolym och elementkombination har en optimal avstämningsfrekvens så man måste prova, lyssna och se vad som fungerar bäst.

Med sluten låda kan man däremot LT:a under fs, på bekostnad av ljudtryck.

Jag är med dig.
Man ska inte sätta resonansen i röret under elementets egen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Tangband » 2018-02-09 22:03

dewpo skrev:Jag är inte ute efter några jätte ljudtryck men jag har fått för mig att överkapacitet är bästa vägen till rent basljud,
Min nuvarande subbas kan få tavlorna att skallar men den låter riktigt illa inte bara distorsion utan biljud & blåsljud.
Så mitt behov är inte mer utan renare bas. Storleken på Basarna är sekundärt för jag har två hörn som är oanvändbara till annat.
Hur blir distorsionen med Linkwitz-Transform och sluten låda jämfört med en stor basreflex låda?


Svårt att säga generellt. Men resultatet kan bli riktigt dåligt med en felavstämd baslåda med element som inte passar för Basreflex. Och omvänt riktigt bra. Element till sluten låda med LT bör ha kraftig motor, stor slaglängd.
Och till större sluten låda utan LT: svagare motor , stor slaglängd

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav JB » 2018-02-09 22:13

Största problemet är väl att många kör med för små portar vilket resulterar i blåsljud, hade en liten 8" sub förut med 2" port.. blev typ 50% bas och 50% blåsljud redan vid ganska låg volym =P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Stor SUB vs Liten SUB vad får jag för fördelar?

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-10 20:52

Låg dist
Högt ljudtryk
Liten låda

Du kan få vilken kombination av 2 av dessa för en given frekvens. Men du kan inte få alla 3 samtidigt. Lite generaliserat, men du får inte alla 3 samtidigt.
Max Headroom rekomenderar 4 subbor. Bättre med 4 stycken små* med 8"are än en med 12 eller 15" långslagigt med massor av effekt.

*) Små är här kankse 25-35 liter netto.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster