Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är fel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

OA85
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-08-15
Ort: Stockholm

Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är fel?

Inläggav OA85 » 2018-02-14 23:16

Hej!

Jag vill kunna spela Tidal "Master" i stereon och byta låt osv på min android-telefon. Detta verkar komplicerat, eller? Det går bra med Spotify så allt lirar så långt.

I dagsläget har jag en Nuprime WR100 kopplad till nätverk med kabel, från denna har jag en optisk kabel till min DAC osv.

Vad måste man göra för att få Tidal att fungera som jag eftersträvar? Måste jag byta "streamer" (klarar inte WR100 av detta utan måste jag ha en WR100D tex vilken verkar marknadsförd som att den "har" Tidal?).

Hur pass mkt kan just "streamern" göra för ljudet om man har bra nivå på övrig utrustning? Vad anser ni man bör skaffa om jag måste byta ut min Nuprime WR100 pga att den helt enkelt inte stöd för Tidal?

Förtydligar att jag inte söker en DAC utan en "streamer" om det måste till ett byte. Jag vill ha kvar nuvarande DAC.

Mvh Olle

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav Belker » 2018-02-14 23:47

Min Bluesound Node gör det du efterfrågar. Den är dessutom till salu :wink: Att ljudkvalitén skulle påverkas jämfört med annan streamer/transport med optisk toslink till DAC låter som magiskt tänkande.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav Ted_B » 2018-02-15 00:03

Spelar Noden Masterutgåvorna när du styr den via mobil?
Behöver man inte köra desktopversionen av Tidal för att kunna spela Masterutgåvorna?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav Belker » 2018-02-15 00:53

Den spelar Master. Bluesound har MQA dekoder.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav AndersP » 2018-02-15 10:12

Helt spontant Chromecast Audio om din wifi är ok.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

OA85
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-08-15
Ort: Stockholm

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav OA85 » 2018-02-15 12:51

Ok, tack för info.

Kan man söka på något vettigt sätt på typ Prisjakt med detta MQA stöd för att se vad det finns att välja på?

OA85
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-08-15
Ort: Stockholm

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav OA85 » 2018-02-15 21:10

Ska tillägga/förtydliga att jag inte vill använda en dator "mellan" streamer och telefon heller utan telefonen ska styra det som sker i streamern som i sin tur skickar en digital signal till DACen.

Gäller fortfarande det man nämnt tidigare i tråden?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav Belker » 2018-02-15 21:18

Kan bara tala för BS Node, men den gör det du vill.

OA85
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-08-15
Ort: Stockholm

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav OA85 » 2018-02-17 19:15

Vad är det som talar emot Nuprime WR100D för 1000kr? Den har stöd för Tidal.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav galder » 2018-02-18 13:48

Nuprime länkar till följande sajt för vad som stöds, https://www.qualcomm.com/products/allplay
Där står att Tidal (coming soon). Tyvärr står det inget om när det kommer, eller när artikeln är skriven. Men din mediespelare uppdateras väl automatiskt? Eller skriv och hör efter hur det ligger till.
Kan annars rekommendera en lösning jag har använt mig av i något år nu, och fungerar perfekt utan störningar eller trassel. Stödjer även Tidal.
RaspberryPi och för att koppla till DAC, behövs ett påbyggnadskort Digi. Lämplig app för android (som jag använder) BubbleUpnp. Till RaspberryPi behöver du ett SD-kort (för mjukvaran "gratis" använder själv RuneaudioUpnp), och gärna en låda. Kopplas med nätverkssladd till routern och förslagsvis Spdif till DAC'en. Styrs med BubbleUpnp.
Totalkostnaden ligger väl på runt 1000kr.

OA85
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-08-15
Ort: Stockholm

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav OA85 » 2018-02-18 21:03

Jag har en WR100 och den sista jag skrev om är den senaste versionen som heter WR100D. I dagsläget kan dom inte släppa en uppdatering till WR100 så den blir som en WR100D men man kan om jag bott närmare hur det nu varit kunnat skicka in min WR100, betala lite och få tillbaka en WR100D men det går inte ihop med de administrativa och fraktkostnaderna att göra från Sverige påstår Nuprime. Det jag kunde göra är att betala fullpris för en ny WR100D, sätta den som master och min gamla WR100 som slave på annat håll i huset och då kunna spela Tidal genom båda...

Man kan säga att i nuläget vet jag varför jag inte kan spela Tidal som jag vill med min WR100 och det är helt enkelt för att den inte stödjer det men då efterföljaren inte kostar mer än 1000kr inkl frakt kan man ju undra vad jag ska med en Node 2 till för ca 5200kr om en produkt för 1000kr gör samma sak. Poängen men resonemanget är att man börjar ifrågasätta marknaden som verkar full av produkter i 5000kr-klassen som inte kan mer än en bra produkt för 1000kr? Varför tar inte Nuprime mer för sin eller betalar man egentligen för i de andra? Sen kan man ju fråga sig vad man betalar för om man går och betalar +20tkr för en musikstreamer som även den inte gör så mkt mer än en WR100D i det stora hela...

:?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tidal + Android-tel som "fjärrkontroll" går inte vad är

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-19 20:30

OA85 skrev:Ok, tack för info.

Kan man söka på något vettigt sätt på typ Prisjakt med detta MQA stöd för att se vad det finns att välja på?


MQA har diskuterats tidigare på forumet och många ser det som ett sätt tjäna pengar på licensiering. I de flesta fall är det av större vikt att inspelningarna inte preparerats för loudnessracet.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster