Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Lennart » 2018-02-15 12:39

Finns det någon uppfattning om livslängden på kondensatorpaket i nätdelen på ett kvalitetsslutsteg på runt 200W/per kanal och ca. 20.000 uF per dito? 15, 20, 25 år?

/Lennart

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Perfector » 2018-02-15 13:04

Lennart skrev:Finns det någon uppfattning om livslängden på kondensatorpaket i nätdelen på ett kvalitetsslutsteg på runt 200W/per kanal och ca. 20.000 uF per dito? 15, 20, 25 år?

/Lennart

Jag skulle nog rekommendera att löda ur en och mäta värdet på den.
beroende på kvalitet så torkar dom med tiden och värdet ökar men lagringsströmmen minskar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Lennart » 2018-02-15 14:20

Fråga, okunnig som jag är:) Hur mäter man upp en kondensator?

/Lennart

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Perfector » 2018-02-15 15:28

Lennart skrev:Fråga, okunnig som jag är:) Hur mäter man upp en kondensator?

/Lennart

¨LCR-instrument som mäter spolar kondingar och motstånd
Jag har en som jag tyvär använder själv, annars skulle den nog hamna i bytes och skänkesavdelningen.
Men nå't sån't här kan nog vara en vägledning.
Bilagor
100_2007.JPG
100_2007.JPG (887.23 KiB) Visad 5131 gånger
Senast redigerad av Perfector 2018-02-15 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bja47
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2005-04-07
Ort: Växjö

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav bja47 » 2018-02-15 15:30

En el.lyt.kondensators åldrande beror på:
1 Den spänning som kondensatorn utsätts för kontra märkspänning. En marginal på minimum 30% är bra.
2 Den omgivnings och egen temperatur kondensatorn utsätts för. Vissa är specade till bara 85 g C. Bättre är 105 g C . Kylning är viktig !
3 Ström kontra inre impedans. Stor ström och hög inre impedans ger temperaturhöjning och snabba på åldrandet.
4 Lagringstiden brukar vara lång när kondensatorn är i vila, Dock kan den börja läcka ström vid användade efter lagring.
Starta alltid med låg spänning annars kan katastroffel inträffa (kortis).
Tillverkarna brukar ange inre resistansen i sina datablad. Använd så låga värden som möjligt. Om man parallellkopplar flera kondensatorer
så parallellkopplas oxå de inre resistanserna => vilket ger fördelar. Ibland kan en eller flera mindre kondensator/-er kopplas parallellt med
huvudkondensatorn, då dess impedans är lägre vid högre frekvenser. Detta förlänger oxå livslängden.
/bengt

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav sladdbarn » 2018-02-16 11:23

Lennart skrev:Finns det någon uppfattning om livslängden på kondensatorpaket i nätdelen på ett kvalitetsslutsteg på runt 200W/per kanal och ca. 20.000 uF per dito? 15, 20, 25 år?
/Lennart


Grabbarna på elektronikverkstan brukar säga att det sitter skitkomponenter i nästan alla (industri)prylar oavsett prislapp,
undantag finns så klart. På riktigt dyr hifi har jag dålig koll på komponentkvalite.

Användarvisningsbild
MultiMan
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 2013-03-25

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav MultiMan » 2018-03-08 07:23

Min Luxman L-560 från 1986 har originalkondensatorer och fungerar bra fortfarande, men då är det riktigt dyra varianter. Hela slutstegspaketet är någon special audiovariant från Hitachi som antagligen var svindyr då (och nu). Så det kan hålla länge om man inte överhettar eller det sitter skräpkvalitet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-08 13:12

Den här uttrokningen som det talas om, hur fungerar den? Är inte kondingen tät? Eller är det något som diffunderar ut rakt genom väggen till kapseln?
Känns som att det här är gamalt skrock som hänger kvar från farfars tid då man hade kondingar med papper i olja och lättare kolväten i oljan passade på att smita ut i omgivningen i obevakade ögonblick (otät kapsling, separation av oljan under deceniernas gång etc).

En modert tillverkad (typ 70-talet och senare) borde hålla i princip så länge som den inte blir skadad mekaniskt eller elektriskt överbelastad. Men kanske har jag fel? Jag vet inte. Men jag tycker det är konstigt att något skulle läcka ut. Borde ju finnas nogranna undersökningar på detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Perfector » 2018-03-08 13:20

Max_Headroom skrev:Den här uttrokningen som det talas om, hur fungerar den? Är inte kondingen tät? Eller är det något som diffunderar ut rakt genom väggen till kapseln?
Känns som att det här är gamalt skrock som hänger kvar från farfars tid då man hade kondingar med papper i olja och lättare kolväten i oljan passade på att smita ut i omgivningen i obevakade ögonblick (otät kapsling, separation av oljan under deceniernas gång etc).

En modert tillverkad (typ 70-talet och senare) borde hålla i princip så länge som den inte blir skadad mekaniskt eller elektriskt överbelastad. Men kanske har jag fel? Jag vet inte. Men jag tycker det är konstigt att något skulle läcka ut. Borde ju finnas nogranna undersökningar på detta.

Läcker ut gör det nog bara om man kokar en konding så den sväller och börja läcka.
Annars brukar det vara kvalitet på ingående komponenter i en konding som avgör om den håller för tidens tand eller om lyten ändrar egenskaper av spänning och uttagen ström
Jag vet att Scania i S-tälje uppgraderade sina punktsvetsar med nya 2200 Uf 400 V kondingar då de gamla inte laddades upp till full effekt längre och svetspunkterna blev av sämrekvalitet.
jag fick en hel kartong sådana som hade bytts ut.
dom kunde fortfarande användas till bilstereo som basboosters men det är ju då med mycket lägre spänning an dom tål.
För kondingar i förstärkar gäller att det bör finnas 25% överkapacitet på spänningen i förhållande till den spänning som används internt i elektroniken.
Om man dessutom har stor kapacitans på ett fåtal kondingar istället för flera mindre så kan det bli problem med återladdningen av dessa.
Jag byggde ut Inertia 2235 med totalt 20 stycken2200 Uf 40 volt från de 4 som satt i från fabrik och skillnaden kan nog inte riktigt förstås om man inte hört hur det låter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav MartinX » 2018-03-08 22:14

Ja elektrolyten försvinner verkligen främst genom gummitätningen, på mycket gamla kondensatorer har ofta gummit åldrats och blivit hårt och sprött, kondensatorerna verkar ha blivit mycket bättre under 70-talet för dom kan vara i utmärkt skick än i dag om man mäter kapacitans och ESR med en LCR meter kan man hitta kondensatorer från 70-talet som fungerar perfekt . Kondensatorer från 60-talet verkar vara betydligt sämre för redan på 80-talet när jag började härja med gamla mätinstrument från 60-talet så vimlade det av uttorkade kondensatorer i många prylar, främst lågvoltselektrolyter under 50V var väldigt benägna att avlida, 400V elektrolyter i nätdelen klarade sig bättre verkade det som, i dag har även dessa lämnat in i de flesta fall.

Därmed inte sagt att 70-tals kondensatorer och senare nödvändigtvis är bra alla elektrolyter äldre än 25år bör man vara misstänksam emot, jag har en Keithley bänkmultimeter från 1985 som hade en dålig kondensator i nätdelen när jag ändå höll på bytte jag de andra elektrolyterna också, det var inte så många, när jag var klar mätte jag upp de utbytta kondensatorerna och samtliga utom den dåliga var lika bra som nya, kapacitans ESR och läckström utan anmärkning, fabrikat Richey, ve och fasa, made in Taiwan stod det på dom men dom var bra ändå.

För den som vill få en uppfattning om vad som påverkar kondensatorers livslängd kan leka med Epcos AlCap Useful Life Calculation Tool som finns här: https://en.tdk.eu/tdk-en/180482/design-support/design-tools/aluminum-electrolytic-capacitors/alcap-useful-life-calculation-tool

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav darkg » 2018-03-08 22:24

En komplikation är att de tappar sin "formering" när de är oanvända och smäller av när de plötsligt väcks ur sin törnrosvila. Innan de vaknar och dör är de inte nödvändigtvis trasiga, så livslängden i det fallet är lite filosofisk.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav JB » 2018-03-08 22:58

MartinX skrev:Ja elektrolyten försvinner verkligen främst genom gummitätningen, på mycket gamla kondensatorer har ofta gummit åldrats och blivit hårt och sprött, kondensatorerna verkar ha blivit mycket bättre under 70-talet för dom kan vara i utmärkt skick än i dag om man mäter kapacitans och ESR med en LCR meter kan man hitta kondensatorer från 70-talet som fungerar perfekt . Kondensatorer från 60-talet verkar vara betydligt sämre för redan på 80-talet när jag började härja med gamla mätinstrument från 60-talet så vimlade det av uttorkade kondensatorer i många prylar, främst lågvoltselektrolyter under 50V var väldigt benägna att avlida, 400V elektrolyter i nätdelen klarade sig bättre verkade det som, i dag har även dessa lämnat in i de flesta fall.

Därmed inte sagt att 70-tals kondensatorer och senare nödvändigtvis är bra alla elektrolyter äldre än 25år bör man vara misstänksam emot, jag har en Keithley bänkmultimeter från 1985 som hade en dålig kondensator i nätdelen när jag ändå höll på bytte jag de andra elektrolyterna också, det var inte så många, när jag var klar mätte jag upp de utbytta kondensatorerna och samtliga utom den dåliga var lika bra som nya, kapacitans ESR och läckström utan anmärkning, fabrikat Richey, ve och fasa, made in Taiwan stod det på dom men dom var bra ändå.

För den som vill få en uppfattning om vad som påverkar kondensatorers livslängd kan leka med Epcos AlCap Useful Life Calculation Tool som finns här: https://en.tdk.eu/tdk-en/180482/design-support/design-tools/aluminum-electrolytic-capacitors/alcap-useful-life-calculation-tool


Tyvärr är nog dom sämsta kondingarna idag minst lika dåliga som dom på 60-talet, jag har fått byta kondingar i en skärm tex redan efter 6-7 år tror jag det var, och har hört andra som också som fått byta kondingar i billiga TV-apparater samt nätdelar till datorer redan efter några år :?
Men alla billiga prylar verkar inte lida av dåliga kondingar då jag har ett halvbilligt 4-kanals slutsteg i bilen som är 18 år gammalt och nästan har använts dagligen av minst 3 olika ägare genom åren och funkar helt perfekt än.

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav MartinX » 2018-03-08 23:51

Att en kondensator fallerar behöver inte betyda att var dålig på något sätt, mycket beror på hur den används, i många av de billiga elektronikprylar vi har i dag har man snålat allt man kan och ibland lite till. Om vi tar bilskärmar som ett exempel så har dom oftast en switchad nätdel och kondensatorerna på sekundärsidan får ofta arbeta med en rätt hög konstant rippelström hela tiden skärman är på, om man då dimensionerar kondensatorn så att man använder rippelströmståligheten till max + lite till så blir inte livslängden så lång, dessutom används ibland kondensatorer av tveksam kvalitet från anonyma tillverkare ingen har hört talas om, finns inget datablad att hitta på näten skall man bli misstänksam, sedan har vi problemet med falska komponenter som är väldigt vanligt framförallt i Kina. Samma sak med datornätdelar den enorma prispressen på massprodukterna gör att alla försöker spara på allt.

För ungefär 10år sedan hade vi också stora problem med kvaliteten på kondensatorer framförallt från Taiwanesiska och Kinesiska tillverkare men även Japanerna drabbades en del, googla på capacitor plague.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav JB » 2018-03-09 03:15

Mjo köpte ett Xigmatek nätagg till min speldator som snurrat nästan dygnet runt sedan 2012, anledningen att jag valde just det var att det var billigt men ändå (enligt tillverkaren) hade kvalitetskondingar från Japan, och agget funkar fint än så det var nog ett bra köp :)

Användarvisningsbild
MultiMan
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 2013-03-25

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav MultiMan » 2018-03-09 06:12

Att en tillverkare skriver att det är enbart japanska kondensatorer behöver inte innebära att det stämmer. "Svenska" Fractal har gjort så med deras bättre serier av nätaggregat vid åtminstone ett tillfälle. Marknadsfördes som enbart japanska, vara blandat Taiwan/Japan när man öppnade.

Skärmar/TV som går sönder är väl gärna Samsung som väldigt ofta använder deras egna "Samyang"-kondensatorer som verkar vara perfekt livslängd för att passa modermärkets planned obsolescence. En anledning till att jag aldrig köper något som det står Samsung på. Vill inte stödja företag som marknadsför sig som världsledande inom teknik men sedan bygger apparaterna med usel kvalitet.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav imac » 2018-03-09 09:36


Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav JB » 2018-03-09 17:40

MultiMan skrev:Att en tillverkare skriver att det är enbart japanska kondensatorer behöver inte innebära att det stämmer. "Svenska" Fractal har gjort så med deras bättre serier av nätaggregat vid åtminstone ett tillfälle. Marknadsfördes som enbart japanska, vara blandat Taiwan/Japan när man öppnade.

Skärmar/TV som går sönder är väl gärna Samsung som väldigt ofta använder deras egna "Samyang"-kondensatorer som verkar vara perfekt livslängd för att passa modermärkets planned obsolescence. En anledning till att jag aldrig köper något som det står Samsung på. Vill inte stödja företag som marknadsför sig som världsledande inom teknik men sedan bygger apparaterna med usel kvalitet.


Jepp skärmen jag bytte kondingar i var en Samsung... men däremot har jag en Samsung LCD TV som jag haft i snart 10 år som funkar perfekt än, så dom verkar bara ha dåliga kondingar i vissa prylar..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6840
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Jax » 2018-03-12 20:16

Om man undantar pestkondingarna som pajade på grund av felaktig elektrolyt så håller moderna kondingar faktiskt ganska länge. Vad som kortar livslängden är temperaturen, antingen i omgivningen eller egenuppvärmning. I min erfarenhet är det små kondingar rent fysiskt som blir dåliga först medan exempelvis de stora feta burkarna i slutstegsnätdelar verkar hålla i evigheter. Sannolikt för att de stora inte blir varma. I switchade delar värmer kondingarna upp sig rätt bra verkar det som så sådana lever nog inte så länge. Står de oanvända kan de tappa formeringen så är man snäll mjukstartar man dem så de hinner formeras igen innan fullt blås på dem. Gäller i synnerhet högspända sorter i rörhäckar. Jag har en och annan apparat från 60-tal med fungerande elektrolyter i. Ofta står det Rifa på dem. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Helmut » 2018-03-28 23:35

Hur är det med kondensatorer i högtalare. Har för mig att jag använt bipoläre kondensatorer i flera av mina byggen. Är gamla kondensatorer orsaken till att diskanterna kan brinna upp. Har ofta råkat ut för att diskaterna brinner upp i mina lådor trotts att jag inte drar på så mycket. Har alltid utgått från att diskanten brinner upp för att förstärkaren självsvänger eller distar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Perfector » 2018-03-28 23:41

Helmut skrev:Hur är det med kondensatorer i högtalare. Har för mig att jag använt bipoläre kondensatorer i flera av mina byggen. Är gamla kondensatorer orsaken till att diskanterna kan brinna upp. Har ofta råkat ut för att diskaterna brinner upp i mina lådor trotts att jag inte drar på så mycket. Har alltid utgått från att diskanten brinner upp för att förstärkaren självsvänger eller distar?

Jag skulle rekommendera byte mot samma värde men polyesterkondingar.
Då slipper du åldrandet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav STDI » 2018-03-29 06:28

Jax skrev:...
Står de oanvända kan de tappa formeringen så är man snäll mjukstartar man dem så de hinner formeras igen innan fullt blås på dem.
...

Hur mjukstartar man dem? Räcker det att skruva ner volymen?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-29 07:50

Helmut skrev:Hur är det med kondensatorer i högtalare. Har för mig att jag använt bipoläre kondensatorer i flera av mina byggen. Är gamla kondensatorer orsaken till att diskanterna kan brinna upp. Har ofta råkat ut för att diskaterna brinner upp i mina lådor trotts att jag inte drar på så mycket. Har alltid utgått från att diskanten brinner upp för att förstärkaren självsvänger eller distar?


Om det äldre typer av diskanter så brukar det inte vara speciellt effekttåliga. Jag hade ett par AR-högtalare i 6 år och spelade utan problem. Sålde dem vidare och i det hushållet kördes de sönder två gånger, inte minst beroende på att det spelades mera modernt mixad musik och att det spelades av familjens yngre medlemmar.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6840
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Jax » 2018-03-29 11:06

STDI skrev:
Jax skrev:...
Står de oanvända kan de tappa formeringen så är man snäll mjukstartar man dem så de hinner formeras igen innan fullt blås på dem.
...

Hur mjukstartar man dem? Räcker det att skruva ner volymen?

Om inte apparaten de sitter i är en märklig konstruktion kan man sakta öka nätspänningen med en vridtrafo. Jag brukar dock ta ett labnätaggregat med variabel spänning och koppla in kondingarna via ett seriemotstånd så strömmen begränsas till någon milliampere. Man kan mäta spänningsfallet över detta motstånd och är det 0 volt är kondingen ok eller har avbrott i sig. Spänningen kan synas i början för att försvinna när kondingen formerar sig. Ligger det kvar en stadig spänning så läcker kondingen och har antagligen torkat ut.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav STDI » 2018-03-29 11:42

Jax skrev:
STDI skrev:
Jax skrev:...
Står de oanvända kan de tappa formeringen så är man snäll mjukstartar man dem så de hinner formeras igen innan fullt blås på dem.
...

Hur mjukstartar man dem? Räcker det att skruva ner volymen?

Om inte apparaten de sitter i är en märklig konstruktion kan man sakta öka nätspänningen med en vridtrafo. Jag brukar dock ta ett labnätaggregat med variabel spänning och koppla in kondingarna via ett seriemotstånd så strömmen begränsas till någon milliampere. Man kan mäta spänningsfallet över detta motstånd och är det 0 volt är kondingen ok eller har avbrott i sig. Spänningen kan synas i början för att försvinna när kondingen formerar sig. Ligger det kvar en stadig spänning så läcker kondingen och har antagligen torkat ut.

Har man inte tillgång till vridtransformator eller labaggregat så finns alltså inget att göra?
Väljer man då att på vanligt sätt starta en gammal förstärkare som stått länge så riskerar man att kondensatorerna smäller? Räcker det då att byta dem eller får det vanligen följdfel?

Skälet till att jag frågor är att jag 1978 köpte en HK730 som stått undanställd länge pga att volymkontrollen är uppsliten. Jag vill gärna ha igång den igen, Men då behöver jag även en ny volymkontroll. Någon som har tips på var jag hittar en sådan? Om ett sådan svar är för mycket OT så PM:a.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-29 11:50

Jag har ett par Quad 606 i mer eller mindre dagligt bruk. Jag gissar att de är 30 år gamla, eller så. Om det nu är så att kondensatorer i dem behöver bytas, vilka symptom ska jag vara uppmärksam på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Perfector » 2018-03-29 11:59

PerStromgren skrev:Jag har ett par Quad 606 i mer eller mindre dagligt bruk. Jag gissar att de är 30 år gamla, eller så. Om det nu är så att kondensatorer i dem behöver bytas, vilka symptom ska jag vara uppmärksam på?

Om dom har torkat så försämras lagringen av drivström.
Det kan visa sig som att förstärkaren blir "andfådd" och inte ger samma klara ljud som tidigare.
Det kan även ge upphov till distat ljud och klippning.
Den kan åxå få sämre basgång som kräver mer ström.
Om dina Quad låter så dina öron trivs är det nog ingen fara.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-29 12:40

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:Jag har ett par Quad 606 i mer eller mindre dagligt bruk. Jag gissar att de är 30 år gamla, eller så. Om det nu är så att kondensatorer i dem behöver bytas, vilka symptom ska jag vara uppmärksam på?

Om dom har torkat så försämras lagringen av drivström.
Det kan visa sig som att förstärkaren blir "andfådd" och inte ger samma klara ljud som tidigare.
Det kan även ge upphov till distat ljud och klippning.
Den kan åxå få sämre basgång som kräver mer ström.
Om dina Quad låter så dina öron trivs är det nog ingen fara.


Går ovanstående att mäta? Jag litar inte på att jag hör det om försämringen har pågått under lång tid.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav Perfector » 2018-03-29 12:51

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:
PerStromgren skrev:Jag har ett par Quad 606 i mer eller mindre dagligt bruk. Jag gissar att de är 30 år gamla, eller så. Om det nu är så att kondensatorer i dem behöver bytas, vilka symptom ska jag vara uppmärksam på?

Om dom har torkat så försämras lagringen av drivström.
Det kan visa sig som att förstärkaren blir "andfådd" och inte ger samma klara ljud som tidigare.
Det kan även ge upphov till distat ljud och klippning.
Den kan åxå få sämre basgång som kräver mer ström.
Om dina Quad låter så dina öron trivs är det nog ingen fara.


Går ovanstående att mäta? Jag litar inte på att jag hör det om försämringen har pågått under lång tid.

Du kan mäta kapacitansen på en kondensator.
När den torkar så ökar värdet men lagringskapaciteten minskar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-29 12:59

Perfector skrev:Den kan åxå få sämre basgång som kräver mer ström.
Om dina Quad låter så dina öron trivs är det nog ingen fara.


Går det så stora strömmar i Pers fall med Quad 606 kopplade till ESL-2912? I en gammal artikel i Hifi News & Record Review var det någon tungviktare inom audioskriverier som lyssnade till ESL-63 och var lite imponerad av hur det lät och gissade på att de drevs av något superdupersteg typ Krell. Bakom mixerbordet stod ett litet Quad 405-2, nästan tvärsom i tider när allt skulle leverera ström ner till nästan kortslutning. Ibland är det så att det finns en samverkanseffekter som inte direkt syns "på papperet". Jag har också ett par Quad-steg och det har efter många års drift inte varit glättningskondenstorerna som lagt av utan andra komponenter.

Perfector skrev:Du kan mäta kapacitansen på en kondensator.
När den torkar så ökar värdet men lagringskapaciteten minskar.


Stämmer det verkligen? Brukar det inte vara så att kapacitansen minska med uttorkningen? Energilagringen är väl beroende av kapacitansen?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Livslängd på kondensatorpaket i slutsteg?

Inläggav UrSv » 2018-03-29 13:01

Perfector skrev:Du kan mäta kapacitansen på en kondensator.
När den torkar så ökar värdet men lagringskapaciteten minskar.


Nä, värdet minskar om lagringskapaciteten minskar.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster