Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:40 liter med reflexrör 80 x 188 mm ger belastning på konen så den inte fladdrar vid låga frekvenser vilket ökar effekttåligheten
Perfector skrev:40 liter med reflexrör 80 x 188 mm ger belastning på konen så den inte fladdrar vid låga frekvenser vilket ökar effekttåligheten
jonasp skrev:Till basmodul eller fullregister? Ska högtalare placeras väggnära, nära hörn, eller mer mitt i rummet, eller kanske i fritt fält? Vad är applikationen?
jonasp skrev:Till basmodul eller fullregister? Ska högtalare placeras väggnära, nära hörn, eller mer mitt i rummet, eller kanske i fritt fält? Vad är applikationen?
Tangband skrev:Perfector skrev:40 liter med reflexrör 80 x 188 mm ger belastning på konen så den inte fladdrar vid låga frekvenser vilket ökar effekttåligheten
Vilken frekvens ger denna avstämning ?
jonasp skrev:Jag tycker inte elementets parametrar är superbra. Men ca 60 liters låda, 25% isotermisering, fb = 22 Hz. Porten kan bli besvärande lång dock. Du kan prova att variera avstämning och lådvolym lite. Krymper du lådan stiger puckeln betänkligt. Rumsbidrag är med i kurvan nedan.
Cortado skrev:Tangband, det verkar som du drar lite udda slutsatser av elementparametrar, vad jag sett så Fs och Vas t.ex. Detta leder mig till att föreslå lite nördlektyr i form av t.ex Vance Dickason's "Loudspeaker Design Cookbook". Detta är nu sagt i all välmening och även om det kan låta drygt så är det inte avsikten.
Som ett komplement (eller helt utan bok) kan du ta hem Basta! och simulerar element själv, fråga på här om det är något du inte förstår.
Du kan i Basta! skriva in TS-parametrarna för något element du är intresserad av, komplettera med data för låda såsom slutet/portat, volym, avstämning etc. Sedan kan du ändra på elementets TS-parameter för att se vad de gör med tonkurva och andra saker.
Cortado skrev:Stor volym för lite bas, tycker jag. Det beror på elementparametrarna, som nog jonasp också var inne på.
Kraniet skrev:jag skulle satsat på ca 55 liter och avstämd vid 25 Hz. Då använder jag T/S från Medleys musings (dvs uppmätta parametrar som bör vara mer korrekt än databladet).
IÖs formel i Basta föreslår 60 liter och 29 Hz.
50 liter fysiskt med fluff blir det. 3st 50mm rör simulerar rätt så bra. Basta säger 426mm men det är väl alltid för långt det som föreslås.
Cortado skrev:Frågan (min fråga iaf.. ) är vid vilken volym det blir en dålig (starkt ord kanske) konstruktion med det elementet, för pris och baskapacitet?
Jag menar att 60-80L låda för en 8" som inte är ett subwooferelement (lång slaglängd) känns stort iom att kapaciteten ändå är begränsad. Klart, om det enbart är estetik som avgör konstruktionens riktning så är det ju bättre om lådan är stor än liten.
Kraniet skrev:Men jag vet inte, kan hända kan man använda en större lådvolym också. Här är 79 liter (70 liter fysiskt med 33% iso) med 22 Hz avstämning, med rumstöd.
https://drive.google.com/open?id=1OM0eo ... 20oOKoRuA0
[ Bild ]
Cortado skrev:Frågan (min fråga iaf.. ) är vid vilken volym det blir en dålig (starkt ord kanske) konstruktion med det elementet, för pris och baskapacitet?
Jag menar att 60-80L låda för en 8" som inte är ett subwooferelement (lång slaglängd) känns stort iom att kapaciteten ändå är begränsad. Klart, om det enbart är estetik som avgör konstruktionens riktning så är det ju bättre om lådan är stor än liten.
Tangband skrev:LTS F1 använde väl också en stor låda med en 8:a ? Pi 60 har väl också en stor låda ?
Det borde kanske vara bättre om lådan är större, men man är ju så van vid att moderna element alltid ska sitta i små lådor numera.
Kraniet skrev:Cortado skrev:Frågan (min fråga iaf.. ) är vid vilken volym det blir en dålig (starkt ord kanske) konstruktion med det elementet, för pris och baskapacitet?
Ja bra fråga. Nu får man ju ändå ut ca 106 dB vid avstämningsfrekvensen vilket inte är så illa ändå. Själv spelar jag ca 75 dB på lyssningsplats oftast, så en sådan låda har ju ca 15 dB headroom vid avstämningsfrekvensen.
Men visst kan jag hålla med om att det finns sätt att få mer bas ur samma lådvolym.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster