Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Ja det hörs sägas lite här och där. Men är det verkligen så?
Om sluten bas hörs det sägas att det låter "renare" och mer "kontrollerat". Men finns det någon inneboende egenskap i respektive lådprincip som ger fog för sådana uttalanden?
Dvs om vi tar en "optimal" basreflexlåda och jämför med en "optimal" sluten låda (med samma frekvensgång), finns det en ljudkvalitetsskillnad mellan systemen? Vilken är denna isf?
Eller är det så att åsikterna om basreflexbas är baserat på "dåliga" basreflexlådor?
Eller finns det andra saker som inverkar på upplevelsen, tex optimeringen mot rummet. Är det generellt enklare att få slutna baslådor att fungera bra i rum?
Den bästa bas jag hört var hemma hos Hassesolo och hans Ino Y-4 system i ett Ino-rum. Jag har ju förstås inte hört ett motsvarande Infra-system i ett liknande rum så jag vet inte. Men det systemet/rummet presterar ett rent skrämmande ljud med vad jag uppfattade ett extremt gott impulssvar.
Nii som haft möjlighet att lyssna på båda principerna under samma yttre förutsättningar, hur upplever ni skillnaden mellan slutna system och basreflexsystem?
Perfector skrev:Då är det återigen en dålig basreflex man använder.
Med belastningsprincipen styr man elementrörelsen mycket noggrannare än en ren avstämning till en viss frekvens.
Jag är väldigt pro-basreflex som nog framgår
Kraniet skrev:Ja det hörs sägas lite här och där. Men är det verkligen så?
Om sluten bas hörs det sägas att det låter "renare" och mer "kontrollerat". Men finns det någon inneboende egenskap i respektive lådprincip som ger fog för sådana uttalanden?
Dvs om vi tar en "optimal" basreflexlåda och jämför med en "optimal" sluten låda (med samma frekvensgång), finns det en ljudkvalitetsskillnad mellan systemen? Vilken är denna isf?
Eller är det så att åsikterna om basreflexbas är baserat på "dåliga" basreflexlådor?
Eller finns det andra saker som inverkar på upplevelsen, tex optimeringen mot rummet. Är det generellt enklare att få slutna baslådor att fungera bra i rum?
Den bästa bas jag hört var hemma hos Hassesolo och hans Ino Y-4 system i ett Ino-rum. Jag har ju förstås inte hört ett motsvarande Infra-system i ett liknande rum så jag vet inte. Men det systemet/rummet presterar ett rent skrämmande ljud med vad jag uppfattade ett extremt gott impulssvar.
Nii som haft möjlighet att lyssna på båda principerna under samma yttre förutsättningar, hur upplever ni skillnaden mellan slutna system och basreflexsystem?
Perfector skrev:Med belastningsprincipen styr man elementrörelsen mycket noggrannare än en ren avstämning till en viss frekvens.
IMHO, it comes down to this choice, and its almost entirely subjective:
Sealed boxes will always have higher distortion than ported boxes for a given output (assuming ported box is within designed frequency range).
Ported boxes will always have time-delay-related issues.
Your choice depends on what you're sensitive to.
Some people really don't like time-based distortion of the sound. As in, delayed signals, stuff like that. Those people don't "get" open baffle systems, as the impulse response of the system (in room) will be all over the show.
Other people won't mind time delays so much, but can pick up on distortion much better than others.
Everyone will be somewhere along that scale, and ought to pick and choose accordingly.
For the former, a sealed box is fairly mandatory. For the latter, heading toward resonant alignments may well be the answer. You can't please everyone, but you should definitely please yourself.
Chris
Nattlorden skrev:Balanserad post från diyaudio:IMHO, it comes down to this choice, and its almost entirely subjective:
Sealed boxes will always have higher distortion than ported boxes for a given output (assuming ported box is within designed frequency range).
Ported boxes will always have time-delay-related issues.
Your choice depends on what you're sensitive to.
Some people really don't like time-based distortion of the sound. As in, delayed signals, stuff like that. Those people don't "get" open baffle systems, as the impulse response of the system (in room) will be all over the show.
Other people won't mind time delays so much, but can pick up on distortion much better than others.
Everyone will be somewhere along that scale, and ought to pick and choose accordingly.
For the former, a sealed box is fairly mandatory. For the latter, heading toward resonant alignments may well be the answer. You can't please everyone, but you should definitely please yourself.
Chris
"for a given output" är möjligtvis (en av) anledningen(/arna) till IÖ:s konstaterande att man behöver tre slutna per en portad.
Tangband skrev:Ger en sluten låda med en massa EQ (LT ) samma impulssvarsförsämring som en optimal basreflexlåda tex ?
Tangband skrev:Jo, men då menar väl IÖ endast ljudtrycket ? Att man behöver tre slutna för att spela lika starkt som en basreflex ?
Det säger inget om impulssvaret. Ger en sluten låda med en massa EQ (LT ) samma impulssvarsförsämring som en optimal basreflexlåda tex ?
Kraniet skrev:jag förstod nog att det diskuterats tidigare. Kom inte riktigt ihåg den tråden. Det verkar många andra här på forumet inte heller göra eftersom frågan blommat upp på flera ställen i forumet på senaste tiden.
Men svaret är alltså att slutna lådor är lättare att integrera med rummet, men om basreflexlådan är korrekt utförd så kommer det inte finnas någon skillnad principiell skillnad.
Den slutna lådan får mer konrörelse och kräver typiskt högre effekt och kommer därför spela mer dist.
Basreflexlådan kan få problem med missljud från porten men har betydligt lägre konrörelse (i portens "arbetsområde"), och kräva lägre effekt för samma ljudtryck. Därmed borde den ha lägre dist. (en korrekt utförd basreflex borde inte ge upphov till hörbara grupplöptider)
En basreflexavstämning som ger en kurva som liknar den slutna lådan borde alltså vara det bästa av båda världar så länge porten inte har missljud?
Kraniet skrev:En basreflexavstämning som ger en kurva som liknar den slutna lådan borde alltså vara det bästa av båda världar så länge porten inte har missljud?
Kraniet skrev:Sen kan man ju fundera hur många som jämfört blint, eller om det bara är inbillning allting.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Sen kan man ju fundera hur många som jämfört blint, eller om det bara är inbillning allting.
Alltså - vilken ordnings system de olika lådorna är - det är ren fysik... det har inget med blindtest eller inbilling att göra. Det som kan ifrågasättas är hörbarheten av den fysikaliska skillnaden.
En sak man kan ta och fundera över är... om nu det är så fantastiskt bra med en reflexladdning - varför ser vi aldrig ett portat mellanregister eller en portad diskant?
Svaret är ganska enkelt - där hade det varit uppenbart att porten förstör... så var går gränsen för när den får förstöra i basen?.... eller får den det alls?
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Sen kan man ju fundera hur många som jämfört blint, eller om det bara är inbillning allting.
Alltså - vilken ordnings system de olika lådorna är - det är ren fysik... det har inget med blindtest eller inbilling att göra. Det som kan ifrågasättas är hörbarheten av den fysikaliska skillnaden.
En sak man kan ta och fundera över är... om nu det är så fantastiskt bra med en reflexladdning - varför ser vi aldrig ett portat mellanregister eller en portad diskant?
Svaret är ganska enkelt - där hade det varit uppenbart att porten förstör... så var går gränsen för när den får förstöra i basen?.... eller får den det alls?
jonasp skrev:Notera att hörbarheten av grupplöptid varierar med frekvens också. Det som fungerar bra i basregistret måste inte göra det i diskanten.
Kraniet skrev:Menar du att den högre disten i det slutna systemet väger mindre än den icke hörbara grupplöptiden i basreflexlådan?
Kraniet skrev:Får inte ihop den där mätningen riktigt. avstämning vid 30 Hz men ändå så utsträckt bas under den frekvensen. De har kanske EQat till den på nåt sätt? Men det borde bli problem med slaglängden för de lägre frekvenserna.
Sett till kurvan enbart så ser den ju ut som om den vore från en sluten låda. Men jag undrar om det inte är rumsbidrag med i mätningen (är ju gjord på 2m avstånd) som får den att se ut på det där sättet. Med en PR brukar det rulla av ganska fort under avstämningen.
Men högtalare med högre -3dB punkt kan ju upplevas som att de har "renare" och "tightare" bas.
edit: en kul grej i artikeln tycker jag är att de oroar sig för att djur ska krypa in i portade lådor. Antar det är ett litet större problem i Australien än hos oss.
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider 0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder).
Edit: 0,8/20 är förstås 0,04 s (alltså 40 millisekunder)
Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 40 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.
Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).
("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)
De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera. En sådan kan inte sätta.
Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som överskriver gränsen med viss marginal, färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.
De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.
Trots allt finlir man kan hålla på med så tror jag att det viktigaste i sammanhanget är att hålla frekvensgången i lyssningspositionen under kontroll. Gör man detta löser sig i normalfallet "tajmingen" till övervägande del automatiskt.
Det är nämligen omöjligt att skilja avvikelser i frekvens- och tidsplan åt för ett minimumfassystem*. Något mer komplicerat blir det i och för sig om man också tar hänsyn till icke-minimumfasdelarna i ett praktiskt system, alltså ungefär halva rumsinverkan och olinjäriteter för ljudkällan. Detta är förvisso långt ifrån oviktigt, men är enligt min erfarenhet oftast inte huvudorsaken till att återgivningen känns "långsam".
Ett väl valt rum, dito placering och akustikbehandling ger goda resultat (om ljudkällan i sig är bra nog, förstås). Annars kan man alltid använda sig av eq och fascineras av hur väl tajmingen faller på plats när frekvensgången kontrolleras. De allra flesta equalizers är av minimumfastyp och ger därför precis inversen av avvikelserna i både frekvens- och tidsplan**.![]()
* En bit från delningsfrekvenserna, där inverkan från desamma avklingat, uppträder basmodul/högtalare ungefärligen som minimumfassystem.
** Undantaget en del av rumsinverkan, som inte är minimumfas beroende på eftergivliga väggar, varför det hela inte är helt vattentätt i praktiken. Ljudkällan förutsätts också uppträda huvudsakligen linjärt, vilket endast gäller upp till medelhöga nivåer för många enklare konstruktioner.
Användare som besöker denna kategori: Doofus och 16 gäster