Högtalar/skyddsrelä Pioneer A-757 krånglar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Högtalar/skyddsrelä Pioneer A-757 krånglar.

Inläggav JanA Igen » 2018-02-24 19:52

Eller inte, men jag trodde det..

För ett tag sedan så började det ta lite mer tid än vanligt innan man hörde reläerna klicka i så att lyssnandet kunde börja och ungefär samtidigt så började dom surra och fräsa men bara tills dom hoppade i sedan var allt frid o fröjd.

Men det duger ju inte så jag plockade ner maskinen för en inspektion och ser att reläerna är tejpade, så någon före mig har varit här och fipplat. (Det är ett beg. köp x år bakåt)

Googlar lite och ser att det finns problem med reläerna och där en del tror sig kunna putsa bort dom genom att bearbeta kontaktytorna.
Jag köper istället nya kvalitets reläer från Omron och löder dit och tror att nu är det frid o fröjd, men icke... samtliga symptom kvarstår..

Någon med tips eller elschema till hands?
Det måste vara något i manöverkretsen till reläerna som har gett sig det är det man kan vara säker på.
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Högtalar/skyddsrelä Pioneer A-757 krånglar.

Inläggav JanA Igen » 2018-02-27 20:22

Kan tillägga att det inte låter illa i högtalarna utan endast i förstärkaren.
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Högtalar/skyddsrelä Pioneer A-757 krånglar.

Inläggav grubblaren » 2018-03-12 23:01

Den vanligaste orsaken till att ett högtalarrelä inte drar inom 3-7 sekunder är att det är ett fel i slutsteget.
Reläet är till för att skydda högtalarna från att få likspänning. Om det blir fel i slutsteget kan det ge ifrån sig likspänning på högtalarutgångarna. Man lägger således in ett relä som inte sluter så länge det finns likspänning på högtalarutgångarna.

Jag föreslår att du öppnar förstärkaren och mäter på slutsteget som går till högtalarutgången, före reläkontakten. I en klass AB-förstärkare sitter det ett emittermotstånd på varje transistor i slutsteget. De är lågohmiga (ofta runt 0,5 Ohm) med en cementkapsling (vita). Du kan mäta spänningen där när du slår igång förstärkaren och kontrollera om det ligger likspänning efter att du dragit igång förstärkaren.

Har du likspänning kan felet ligga i nätdelen.

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Högtalar/skyddsrelä Pioneer A-757 krånglar.

Inläggav kimmen » 2018-04-02 15:43

Här kan du hitta servicemanual:

https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/a-757.shtml

Fel i själva förstärkardelen är väl kanske också tänkbart, men jag skulle mer misstänka att den lilla elektrolytkondensatorn C611 på POWER SUPPLY ASSEMBLY behöver bytas eller har en dålig lödning. Den delen av kretsen är till för att få reläerna att släppa fort vid frånslag, men har kondensatorn blivit dålig så kommer den försöka öppna reläerna i takt med nätspänningens nollgenomgångar.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Högtalar/skyddsrelä Pioneer A-757 krånglar.

Inläggav JanA Igen » 2018-04-02 20:08

Tack jag hade redan manualen och har bytt ett gäng kondingar på kortet för spänningsmatningen med gott resultat som det verkar, har dock inte mer än bänkkört den ett par gånger då den nu är förpassad till garaget.
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster