Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-01 19:06

Passiva försteg är billiga nästan brusfria, Men som jag förstått det finns det problem också :(
Så om man väljer passivt försteg, Vad måste man tänka på angående de övriga komponenterna?

Volymcontrol.jpg
Volymcontrol.jpg (73.42 KiB) Visad 3294 gånger


Volymcontrol2.jpg
Volymcontrol2.jpg (669.98 KiB) Visad 3294 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28073
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-01 20:44

Vad ska man tänka på? En gång till : varför? Hyggliga aktiva försteg är inte så dyra och ger mycket färre problem med anpassning.

Varför vill du ha ett?
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Tangband » 2018-03-01 21:02

dewpo skrev:Passiva försteg är billiga nästan brusfria, Men som jag förstått det finns det problem också :(
Så om man väljer passivt försteg, Vad måste man tänka på angående de övriga komponenterna?

Volymcontrol.jpg


Volymcontrol2.jpg


Snygg låda !
Hmm... det du bör tänka på med passivt försteg är ett slutsteg med hög inimpedans.
Du förlorar drivförmåga med ett passivt försteg, ett aktivt försteg med ett utgångssteg sänker utimpedansen och kan driva längre kablar samt slutsteg med lägre inimpedans.
Min erfarenhet ( begränsad till ett passivt försteg ) är att ljudet kan blir rent och fint med bra stereoperspektiv men med dynamikbegränsning och sämre basåtergivning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-01 21:06

Anledningen att folk väljer/kikar på passiva försteg brukar vara för att man tror att detta skulle kunna ge en mindre distorderande total kedja. Problemet blir troligen att man inte nyttjar slutsteget i närheten av vad det klarar av eftersom man kommer att leverera en alldeles för svag eller toppbegränsad signal. Har levt med det ganska effektsvag försteg själv tidigare... och det gav ett bra-rejält lyft för mig att gå över på ett mer lite mer förstärkning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-01 21:09

Jag vill ha ett försteg med 128x0.5 dB Stegs relä kontrollerad volymkontroll och jag hittar ingen vettig aktiv till bra pris medans det finns passiva för 129 USD.
Alternativet verkar vara att köpa relä kortet löst och bygga ett försteg själv men jag tycker mig inte vara kompetent till det :oops:

Kan man undvika problemen genom att använda ett buffertsteg? De finns också ganska billigt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-01 21:32

dewpo skrev:Jag vill ha ett försteg med 128x0.5 dB Stegs relä kontrollerad volymkontroll och jag hittar ingen vettig aktiv till bra pris medans det finns passiva för 129 USD.
Alternativet verkar vara att köpa relä kortet löst och bygga ett försteg själv men jag tycker mig inte vara kompetent till det :oops:

Kan man undvika problemen genom att använda ett buffertsteg? De finns också ganska billigt.


Om buffertsteget har en fix förstärkning kan det ju ha en funktion, annars spelar det troligen ingen roll.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-01 21:36

Hur svårt är det att snickra ihop lösa delar till ett färdigt försteg?
Och vad kan man förvänta sig för resultat?

PreA.jpg
PreA.jpg (184.56 KiB) Visad 3246 gånger


PreI.jpg
PreI.jpg (74.13 KiB) Visad 3246 gånger


PreV.jpg
PreV.jpg (84 KiB) Visad 3246 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-01 21:44

Säkert inte svårt om man är kunnig inom området. MItt Metavox-försteg hade så vitt jag vet ingen speciellt avancerad förstärkningskrets, men däremot både en ganska avancerad spänningsmatning "virtuellt batteri", noga isolerade ledarbanor på kretskortet och en mycket hårt selekterad (märke, inte exemplar) volymkontroll.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav HenrikE » 2018-03-01 21:58

Måste det vara med reläer? Det finns kompletta försteg med TI pga2311 för under tusenlappen. Då får du 256 steg om 0,5dB, från -96,5dB till +31,5dB. Jag kör med den nära släktingen pga2310 och den är väldigt transparent.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-01 22:21

HenrikE skrev:Måste det vara med reläer? Det finns kompletta försteg med TI pga2311 för under tusenlappen. Då får du 256 steg om 0,5dB, från -96,5dB till +31,5dB. Jag kör med den nära släktingen pga2310 och den är väldigt transparent.


Tack för tipset! Egentligen vill jag ha med reläer jag är lite retro inspirerad... Men en modern chipp baserad är nog det förnuftiga valet,
Jag hittade en som ser intressant som verkar ha reläer på ingångarna :)

pga2311.jpg
pga2311.jpg (95.69 KiB) Visad 3217 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav darkg » 2018-03-01 22:27

Förutom reläer och IC-pot finns förstås alternativen vridomkopplare och potentiometer. Då behövs ingen ström alls. Om man inte ska ha fjärr.
Men reläer är smarrigt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-01 22:37

darkg skrev:Förutom reläer och IC-pot finns förstås alternativen vridomkopplare och potentiometer. Då behövs ingen ström alls. Om man inte ska ha fjärr.
Men reläer är smarrigt.


Jag har dålig erfarenhet av potentiometrar, Som nya brukar de vara bra men när de blir lite äldre brukar det spraka rätt rejält när man byter volym.
Men de problem har kanske bara billiga potentiometrar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav darkg » 2018-03-01 22:42

dewpo skrev:
darkg skrev:Förutom reläer och IC-pot finns förstås alternativen vridomkopplare och potentiometer. Då behövs ingen ström alls. Om man inte ska ha fjärr.
Men reläer är smarrigt.


Jag har dålig erfarenhet av potentiometrar, Som nya brukar de vara bra men när de blir lite äldre brukar det spraka rätt rejält när man byter volym.
Men de problem har kanske bara billiga potentiometrar?


Det brukar nog vara besvär med kanalbalans också. Ville bara påpeka att det är ett alternativ :-).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Bill50x » 2018-03-02 16:03

darkg skrev:
dewpo skrev:
darkg skrev:Förutom reläer och IC-pot finns förstås alternativen vridomkopplare och potentiometer. Då behövs ingen ström alls. Om man inte ska ha fjärr.
Men reläer är smarrigt.


Jag har dålig erfarenhet av potentiometrar, Som nya brukar de vara bra men när de blir lite äldre brukar det spraka rätt rejält när man byter volym.
Men de problem har kanske bara billiga potentiometrar?


Det brukar nog vara besvär med kanalbalans också. Ville bara påpeka att det är ett alternativ :-).

Svalander säljer väl fortfarande kit med mångpolig omkopplare med fasta motstånd på? Jag byggde ett passivt steg med sådan samt med reläer för att välja ingång. Så den krävde strömförsörjning, dock av det enklare slaget. I ett passivt försteg är man dock beroende av att källan och slutsteget passar ihop och dessutom gillar att ha en volymkontroll däremellan. Så en buffert är nog inte fel att ha men då är det inte så passivt längre...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Morello » 2018-03-02 17:39

Passiva försteg är en mycket tveksam lösning då utgångsimpedansen varierar med volympådrag.
Störkänsligheten ökar samt att den höga utgångsimpedans kan hamnar i serie med slutstegets ingångsfilter, varpå den övre gränsfrekvensen kan bli för låg.
Kostnadsbesparingen är dessutom försumbar.

I min senaste förstegskonstruktion använder jag sju reläer i en logaritmisk R-2R-stege vilket ger 128 steg med 1 dB inkrement. Jag kunde inte hitta på något bättre med avseende på precision, distorsion och brus. Kostnaden är givetvis pyramidal jämfört med andra lösningar. En trevlig bonus är att man fär återkoppling i form av ett svagt "klick" då nivån justeras.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-02 18:16

Jag förstår att det är snudd på omöjligt att veta något utan att mäta,
Men hur ser denna ut för er med ett tränat konstruktörs öga.

pass1.7.jpg
pass1.7.jpg (119.08 KiB) Visad 3127 gånger

Det är den enda aktiva relä kontrollerade som jag hittar som jag kanske skull ha råd med.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav jansch » 2018-03-02 22:26

dewpo - bara lite funderingar så här på fredagskvällen...
Man kan göra olika val som "hifi nörd". I vissa fall anser man att det är helt åt hel..e att tillföra massa konding:ar och motstånd för dom är inte "linjära" ( tittar på din bild). I Andra fall är det helt åt he...te att ha hög utgångsimpedans då slutstegets ingångssteg ofta inte är rent resistivt. Ibland "jagar" man minimum brutto förstärkningsfaktor genom att använda aktiva tonkontrollsteg. Inte sällan är det viktigt (helt plötsligt) att ha 0,1dB signalskillnad på kanalerna när skillnaden att flytta huvudet i favoritfåtöljen 10cm ger väsentligt STÖRRE avvikelse för hörseln......osv.

Alltså - man kan bli lycklig på olika sätt (och visst är dt mysigt att höra ett relä slå), men låt då inte frun, eller sambon, placera en nyköpt bukett tulpaner på bordet framför lyssningsfåtöljen för då kanske du tappar den valda kanalbalansen. Och, du har väl bord framför för att minska golreflexerna? ( dom är elaka).
Framförallt, du måste välja om någon (frun eller kompisen) skall sitta bredvid och dessutom bakåtlutad över kaffekoppen eller bakålutad, en betydligt större påverkan än olijäriteten i en volympot med vettig spec.

Som hifi-nörd (som jag och många andra) väljer vi ibland lösningar som pajar kvaliten framför nördigheten. Jag har t.ex exakt lika avstånd mellan "öra" och respektive högtalare fast jag har mätt att jag borde nog sitta ca en halvmeter närmar höger högtalare och den borde vara riktad lite mer inåt. Nu "känns det" dock symmetriskt och SER bäst ut.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav Laila » 2018-03-03 00:11

Kunde nog inte sagtdä bättre själver . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav dewpo » 2018-03-03 19:50

jansch skrev:dewpo - bara lite funderingar så här på fredagskvällen...
Man kan göra olika val som "hifi nörd". I vissa fall anser man att det är helt åt hel..e att tillföra massa konding:ar och motstånd för dom är inte "linjära" ( tittar på din bild). I Andra fall är det helt åt he...te att ha hög utgångsimpedans då slutstegets ingångssteg ofta inte är rent resistivt. Ibland "jagar" man minimum brutto förstärkningsfaktor genom att använda aktiva tonkontrollsteg. Inte sällan är det viktigt (helt plötsligt) att ha 0,1dB signalskillnad på kanalerna när skillnaden att flytta huvudet i favoritfåtöljen 10cm ger väsentligt STÖRRE avvikelse för hörseln......osv.

Alltså - man kan bli lycklig på olika sätt (och visst är dt mysigt att höra ett relä slå), men låt då inte frun, eller sambon, placera en nyköpt bukett tulpaner på bordet framför lyssningsfåtöljen för då kanske du tappar den valda kanalbalansen. Och, du har väl bord framför för att minska golreflexerna? ( dom är elaka).
Framförallt, du måste välja om någon (frun eller kompisen) skall sitta bredvid och dessutom bakåtlutad över kaffekoppen eller bakålutad, en betydligt större påverkan än olijäriteten i en volympot med vettig spec.

Som hifi-nörd (som jag och många andra) väljer vi ibland lösningar som pajar kvaliten framför nördigheten. Jag har t.ex exakt lika avstånd mellan "öra" och respektive högtalare fast jag har mätt att jag borde nog sitta ca en halvmeter närmar höger högtalare och den borde vara riktad lite mer inåt. Nu "känns det" dock symmetriskt och SER bäst ut.


Nu är jag inte hifi-nörd i ordets rätta bemärkelse, Jag gillar att greja med tekniska saker att det blivit hifi är mest slumpen, Och kanske att det känns lagom.
Lagom dyrt,Lagom komplext, Lagom intressant, Lagom med möjligheter att greja själv, Lagom subjektivt för att man ska tillåtas ha en egen uppfattning.
Lagom helt enkelt.
Innan var jag fast datoruppgraderings träsket, Men det kändes inte Lagom, Jag har ett stort lager friluftslivs prylar,
Men där känns nyttjandet av prylarna som en expedition inte alls vardagligt lagom som hifi.
Hur som helst ogillar jag integrerade saker, Jag ogillade när de började bygga in all datorn funktioner i moderkortet ljud, nätverk, Hårddisk kontroller,
Visst det blir billigare men oflexibelt och sämre!
Idag har jag en integrerad förstärkare eller just nu är den på service och jag lyssnar på en gammal receiver. Men hur som helst jag känner mig låst.
Jag skulle vilja ha förförstärkare, aktivt-delningsfilter och förstärkare istället.
Nu är väl integrerade prylar egentligen väldigt lagom, Men de är för lagom, Nästan småländskt lagom likt IKEA och det gillar jag inte!
Det sak vara minimalistiskt, Saker ska inte ha några onödiga funktioner, En pryl för var sak,
Men förstås så många prylar som krävs, Maxi-Minimalism!
Nej nu känns det som detta inlägget börjar bli lite långt inte så Lagom långt som jag tänkt det :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav paa » 2018-03-03 20:24

Dom här är lite kul, jag tror Pekka på forumet köpt nån modul härifrån:

http://www.bentaudio.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav danfra » 2018-03-06 23:43

Någon som kan rekommendera en bra färdig fjärrkontrollerad volymkontroll av typen 128 stegs/relästyrd/r-2r/1 dB steg? Finns ett gäng på bl a ebay. Display (så liten som möjligt) skall var valbart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-07 08:32

Ett reglerområde på 128 dB! Tror inte man behöver så stort reglerområde.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Passivt försteg, Vad ska man tänka på?

Inläggav danfra » 2018-03-07 09:06

Inses! Det funkar bra med 80 eller liknande också. 64 eller mindre känns för lite...


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster