Funderingar kring lådresonanser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Funderingar kring lådresonanser

Inläggav Cortado » 2018-03-02 10:07

Tangband postade i en tråd denna bild:

Lådresonanser BW805.jpg
Lådresonanser
Lådresonanser BW805.jpg (33.42 KiB) Visad 1883 gånger

En direkt fundering jag har kring detta är Z-axeln i grafen, är det verkligen rimligt att skala den så att den går upp till vadå 70+ ms?

Menar, är det verkligen så att det är normalt med lådresonanser som utringningstid uppåt 70ms?

Gällande Y-axeln så gissar jag att skalningen kan vara vettig, att den markerade toppen är 21,31dB lägre än "signalen" som orsakar resonansen och då är den väl i gränslandet för vad som är hörbart, gissar jag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Funderingar kring lådresonanser

Inläggav darkg » 2018-03-02 10:18

Jag vet inte hur verklighetsbaserad den här lådan är:

Bild

Det kan ju ha sitt värde att köra på en standardskala...

Det här är en kommersiell (billig) högtalare:

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-02 11:09

Jag inser att jag tittat alldeles för lite på vattenfallsdiagram för lådresonanser. :)

Nu blir man ju nyfiken på vad den billigare högtalaren är för någon, hur den är byggd och med vilka material. Kanske skulle göra något sånt där med Fukdist också.. (ping Dan)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-02 11:17

Cortado skrev:Jag inser att jag tittat alldeles för lite på vattenfallsdiagram för lådresonanser. :)

Nu blir man ju nyfiken på vad den billigare högtalaren är för någon, hur den är byggd och med vilka material. Kanske skulle göra något sånt där med Fukdist också.. (ping Dan)

Den undre bilden hittade jag här: http://www.gammaelectronics.xyz/s_1997- ... sl256.html

Wharfedale Diamond 10.7:
Bild

Det verkar som om skalan behövs :twisted:

Stereophile skrev:That lively enclosure bothered me a little
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-02 16:05

darkg skrev:
Cortado skrev:Jag inser att jag tittat alldeles för lite på vattenfallsdiagram för lådresonanser. :)

Den undre bilden hittade jag här: http://www.gammaelectronics.xyz/s_1997- ... sl256.html

Wharfedale Diamond 10.7:
[ Bild ]

Det verkar som om skalan behövs :twisted:

Stereophile skrev:That lively enclosure bothered me a little

Det där måste absolut vara hörbart .
Det verkar som de allra flesta Mdf-baserade högtalare har nån slags kraftig resonans nånstans vid 300-450 hz. Ibland verkar den resonansen vara starkare än den som kommer från själva elementet.
Jag antar att tex asfaltmatta kan lindra resonansen vid den frekvensen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-02 17:13

Tangband skrev:Det där måste absolut vara hörbart .

Det känns ju lite så ja.. det ser hur som helst inte bra ut samtidigt som jag tänker att jag inte är kvalificerad nog att uttala mig om hur hörbart det är.

Tangband skrev:Det verkar som de allra flesta Mdf-baserade högtalare har nån slags kraftig resonans nånstans vid 300-450 hz.

Lådor byggda av MDF har inte generellt resonanser kring 300-450Hz, alltså inte för just det att de är byggda av MDF. Andra saker påverkar mer vid dem frekvenserna, stagning är en t.ex.

Tangband skrev:Jag antar att tex asfaltmatta kan lindra resonansen vid den frekvensen

Det tror jag med. Det skulle dock vara kul att veta hur lådan är stagad, eventuellt så kan ett par välplacerade stag hjälpa en hel del.

Frågor!

1) Accelerometern i det där fallet ska vara fäst i centrum av ena lådsidan och eftersom peaken vad jag kan se inte direkt har några uppenbara spår i tonkurvemätningen, så undrar jag om det kan vara så att panelresonansen är "riktad" rätvinkligt mot panelen? ( Det skulle vara ganska intressant att se tonkurvemätningar gjorda 360 grader runt högtalaren för att se sånt.. :) )

2) Jag undrar lite vad det är som händer, om man nu antar att lådsidan är helt ostagad och man klistrar på en asfaltsmatta - sänker man resonansfrekvensen (*frekvenserna) och dess Q ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-02 17:42

Asfaltmatta ökar nog massan och sänker därmed troligen resonansfrekvensen samtidigt som den dämpar ringningen .
Om du lusläser stereophiles mätningar på lådresonanser så har nästan alla högtalare någon slags resonans vid 300-450 hz.
Kanske beror det på den geometri högtalarna har, det finns ju rätt många högtalare som är omkring 20 cm breda och det påverkar kanske var resonansen hamnar- Mdf eller ej.
Det finns jättemånga trådar om lådresonanser på faktiskt, min egen erfarenhet är att olika dämpning eller stagning nästan alltid påverkar eller ändrar ljudet på nåt sätt

Då jag provade och mätte på mina subbasar och byggde låda provade jag med och utan kraftiga kryssstag i lådan.
Resonanserna flyttas uppåt i frekvens med stag.
Om man vill dela baslådor vid tex 80 hz med 18 db/okt vill man nog ha ett stag i lådan, eller två.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-03-02 21:22

(Ping Cortado)
Mätningarna är värdelösa eftersom de inte är mätta på samma skala som tonkurvan. Om en resonans når exempelvis 0dB i "resonansskalan" säger det ju inget om hur högt det är i förhållande till högtalarelementens utstrålade ljud. Dessutom tar man inte hänsyn till "spridningen" av materialresonanserna, eller deras fasläge gentemot resten. Med det sagt syns de ju (eller inte) givetvis i de (mikrofon)-uppmätta tonkurvorna på högtalaren.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-02 21:29

Tangband - HUR mätte du resonanser (vibrationer) i lådan och hur dessa påverkade det akustiska mätvärdet?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 10:10

jansch skrev:Tangband - HUR mätte du resonanser (vibrationer) i lådan och hur dessa påverkade det akustiska mätvärdet?

Läs min tråd- gjorde ett enkelt knacktest och mätte resonansen från lådan. Väldigt ovetenskapligt, jag vet :)
Men efter jag satt i rejäla kryssstag åkte resonansen upp rejält i frekvens, utanför subbasens område med marginal.
Från 300 hz ostagat till 600 hz med stag.

Här är tråden med mätkurvor.
viewtopic.php?f=3&t=67042

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-03 10:36

Finns det mätningar på sandwichlådor?
Flera tunna skivor av olika material borde ju kunna styva upp en låda så att resonanser i materialet inte uppstår, eller dämpas så att det inte blir störande för ljudet.
Eller är jag ute och cyklar?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 10:49

Perfector skrev:Finns det mätningar på sandwichlådor?
Flera tunna skivor av olika material borde ju kunna styva upp en låda så att resonanser i materialet inte uppstår, eller dämpas så att det inte blir störande för ljudet.

På detta forum har jag inte sett mätningar på just sandwichlådor, men det finns en massa trådar.
Att helt trolla bort resonanserna borde gå genom att bygga " en låda i lådan " med nåt slags dämpmaterial mellan väggarna. Lilltroll har gjort mätningar som visar att asfaltmatta kan vara effektivt om det limmas direkt mot mdf.
BBC har gjort forskning som visar att tunna väggar i kombination med dämpasfalt dämpar lådan väldigt bra i mellanregistret.

...Så det optimala trevägssystem borde kanske vara moduluppbyggt med olika material och tjocklek i de tre lådorna :)
Senast redigerad av Tangband 2018-03-03 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-03 10:51

Tangband skrev:
Perfector skrev:Finns det mätningar på sandwichlådor?

På detta forum har jag inte sett mätningar, men det finns en massa trådar.
Att helt trolla bort resonanserna borde gå genom att bygga " en låda i lådan " med nåt slags dämpmaterial mellan väggarna. Lilltroll har gjort mätningar som visar att asfaltmatta kan vara effektivt om det limmas direkt mot mdf.
BBC har gjort forskning som visar att tunna väggar i kombination med dämpasfalt dämpar lådan väldigt bra i mellanregistret.

Tack.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-03 10:58

DanNorman skrev:(Ping Cortado)
Mätningarna är värdelösa eftersom de inte är mätta på samma skala som tonkurvan. Om en resonans når exempelvis 0dB i "resonansskalan" säger det ju inget om hur högt det är i förhållande till högtalarelementens utstrålade ljud. Dessutom tar man inte hänsyn till "spridningen" av materialresonanserna, eller deras fasläge gentemot resten. Med det sagt syns de ju (eller inte) givetvis i de (mikrofon)-uppmätta tonkurvorna på högtalaren.

Stereophiles mätningar säger väl ändå något ? Att det finns potential till förbättring om det är väldigt stora resonanser ?
Håller med dig att vissa resonanser kanske ändå inte hörs.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-03 17:01

Tangband - Inte alls ovetenskapligt.
Du mätte ju och fick ett resultat! Dessutom kunde du ju åtgärda och verifiera med ny mätning.
Det var ju det du ville åt - vid vilka frekvenser har du resonansbenägenhet. Jag antar att du knackade och mätte sedan akustiskt med mic.

Visst skulle man kunna förfina mätmetoden och få noggrannare resultat med med t.ex. ett frekvenssvep på högtalaren och mäta med accelerator på de 5 ytorna. Kolla exakt var maxima fanns. Dock inte säkert att de skulle ge bättre resultat än du fick.

Återgå till Teknikforum