Tangband skrev:Det där måste absolut vara hörbart .
Det känns ju lite så ja.. det ser hur som helst inte bra ut samtidigt som jag tänker att jag inte är kvalificerad nog att uttala mig om hur hörbart det är.
Tangband skrev:Det verkar som de allra flesta Mdf-baserade högtalare har nån slags kraftig resonans nånstans vid 300-450 hz.
Lådor byggda av MDF har inte generellt resonanser kring 300-450Hz, alltså inte för just det att de är byggda av MDF. Andra saker påverkar mer vid dem frekvenserna, stagning är en t.ex.
Tangband skrev:Jag antar att tex asfaltmatta kan lindra resonansen vid den frekvensen
Det tror jag med. Det skulle dock vara kul att veta hur lådan är stagad, eventuellt så kan ett par välplacerade stag hjälpa en hel del.
Frågor!
1) Accelerometern i det där
fallet ska vara fäst i centrum av ena lådsidan och eftersom peaken vad jag kan se inte direkt har några uppenbara spår i
tonkurvemätningen, så undrar jag om det kan vara så att panelresonansen är "riktad" rätvinkligt mot panelen? ( Det skulle vara ganska intressant att se tonkurvemätningar gjorda 360 grader runt högtalaren för att se sånt..

)
2) Jag undrar lite vad det är som händer, om man nu antar att lådsidan är helt ostagad och man klistrar på en asfaltsmatta - sänker man resonansfrekvensen (*frekvenserna) och dess Q ?