Embla - case closed

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-09 13:37

Morello skrev:Kanske en dum fråga, men har ni verifierat att alla matningsspänningar finns på plats?
Det skulle jag börja med och det brukar itne vara så svårt att hitta sådant även utan dokumentation.


Det är vad Z-hifi har gjort. Och allt fungerar fram till displayen. Det är när den ska dra igång som frånslaget sker. Jag kan se att en diod på displayens kretskort lyser upp någon sekund och sedan slocknar när klicket hörs. Ägaren har bestämt sig för att använda maskinen som den är i inbyte mot ett nytt, tyskt, försteg/dac/mediaspelare, så nu har jag inte tillgång till apparaten längre. Tycker det är synd, var nästan lite sugen på att ta över den själv. Sen insåg jag att ett försteg knappast kan förbättra något i min setup. Kanske.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Nattlorden » 2018-04-09 13:46

Inte i närheten av övriga elektonikexperter på forumet... men ett mekaniskt klick (som i ett relä?) låter väl som det är ett skyddsrelä mot kortslutning eller liknande ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-09 13:48

Nattlorden skrev:Inte i närheten av övriga elektonikexperter på forumet... men ett mekaniskt klick (som i ett relä?) låter väl som det är ett skyddsrelä mot kortslutning eller liknande ?

Ja, ett enkelt fel, tycker jag, men uppenbarligen inte helt lätt att lösa. Hifi-Agenten ska ha cred för att de lovat ställa upp om maskinen bara skickas till dem, det kommer den inte att göra, den försvinner i en inbytesaffär.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Embla - case closed

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-09 18:42

Så var den sagan slut, kanske. Om du kan leva med ett annat chassi så borde du kunna bygga dig en liknande apparat mha en Raspberry Pi med dvs extra kort samt en Plextor disk eller liknande. RPi finns med större touch display och mjukvara finns färdig (Kodi eller liknande). Balanserade ingångar/utgångar kan bli lite besvärligare men behövs endast om du har långa kablar och små signalnivåer. Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Embla - case closed

Inläggav hifikg » 2018-04-09 18:47

PeterAkemark skrev:Så var den sagan slut, kanske. Om du kan leva med ett annat chassi så borde du kunna bygga dig en liknande apparat mha en Raspberry Pi med dvs extra kort samt en Plextor disk eller liknande. RPi finns med större touch display och mjukvara finns färdig (Kodi eller liknande). Balanserade ingångar/utgångar kan bli lite besvärligare men behövs endast om du har långa kablar och små signalnivåer. Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.


Den hamnar nog hos någon glad entusiast när den är fixad och klar. Det är en förbaskat trevlig apparat, inte tu tal om det. Och Agenten verkar vara ganska flexibla och kundvänliga. Ett ljus i mörkret. Om någon köper en Embla de närmaste månaderna kan vi ju kolla med serienumret om det är det här exemplaret som fått ett nytt liv.
Sitter nöjd :)

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Embla - case closed

Inläggav Kralle » 2018-04-09 19:07

PeterAkemark skrev: Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.

Du tänker inte på http://www.weissbauer.com/PiBox/ ?

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Embla - case closed

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-10 07:09

Kralle skrev:
PeterAkemark skrev: Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.

Du tänker inte på http://www.weissbauer.com/PiBox/ ?


Jag tänkte mer på det här företaget:
http://www.hifi2000.it/default.asp?Langid=1

Annars var ditt förslag roligt,synd bara med alla hål i panelen. Det är ju för att undvika dem som jag använder en touch-panel!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Embla - case closed

Inläggav hifikg » 2018-04-18 19:31

Ett snyggt, tungt och gediget chassi betyder mycket för en produkt i den här branschen. Tänk om NAD 208 vore byggda i ännu fetare skal, tre gånger så tunga och dessutom vore snygga... vojne, då skulle vi inte få behålla våra, vi skulle överösas av oemotståndliga erbjudanden eller bli kidnappade med krav på en eller flera 208:or som lösen.

Snart ska ersättaren levereras. Ska bli spännande att höra skillnaden. Hoppas den blir riktigt imponerande. Ersättaren för Emblan alltså.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Embla - case closed

Inläggav Nattlorden » 2018-04-18 22:27

hifikg skrev:Ett snyggt, tungt och gediget chassi betyder mycket för en produkt i den här branschen. Tänk om NAD 208 vore byggda i ännu fetare skal, tre gånger så tunga och dessutom vore snygga... vojne, då skulle vi inte få behålla våra, vi skulle överösas av oemotståndliga erbjudanden eller bli kidnappade med krav på en eller flera 208:or som lösen.


Jag kanske skall undvika att skaffa stenfrontar till mina i "kyrkogårdsestetik" då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster