Embla - case closed

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-02 17:35

PeterAkemark skrev:Det finns 2 företag på Jarl Mikael Bladelius adress hos http://www.hitta.se nämligen Bladelius Trading AB som är ett, bokföringsmässigt större företag samt Bladelius Design Group AB, 1 anställd. Inga av företagen har dock någon publicerad telefon ??!

Båda företagen ligger på adressen:
Källåkersvägen 10
441 95 Alingsås

Om du lossar kretskorten från chassit och noga fotograferar både komponentsida samt ledningssida av korten så finns det kanske en möjlighet att hitta lite information till din hjälp. Fotografera också ic-kretsarna så att den text som finns blir läsbar. På annat håll på Internet så finns information om att Embla inte har något operativsystem utan den huvudsakliga funktionaliteten skulle utgöras av en DSP. Jag tror att produkterna är tillverkade i Kina och att BDG endast har ritat frontpanelen och därför inte har något egentligt schema över produkten(erna).


Om det skulle stämma så borde de verkligen skämmas. Så här skriver man i marknadsföringen:

"Bladelius
Mikael Bladelius (och fru) ligger bakom detta helsvenska High End märke. Mikael jobbade många år i USA som konstruktör bl a för Treshold senare Classé. Han har även en doktorstitel i USA inom elektronik.
1996 återvände han till Sverige och startade Advantage och låg även bakom svenska fabrikatet SAT.
1997 hette Advantages elektronik Bladelius i Japan, och efter ett antal år så gjordes allt om till att heta just Bladelius. "Man måste göra något riktigt bra för att våga sätta sitt namn på det"! Specialitet är bl a balanserad elektronik. Mikael har även designat otaliga produkter ute på marknaden då han varit en flitigt anlitad konstruktör.
Bladelius är välrenomerat över hela världen, speciellt kul är att all tillverkning sker i Alingsås. "
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-02 17:37

Morello skrev:Kanske dum fråga - men vad säger BDG om du ringer och ber att få apparaten reparerad?


Det går inte att ringa dem. Z-hifi fick kontakt efter ett mail, en kontakt där de bestämt avvisade alla önskningar om scheman. Den, av återförsäljaren, anvisade reparatören i Västra Frölunda har inga scheman och kan "titta på den" men vet inget om hur man reparerar dem. Ska kolla med Hifi-Punkten imorgon vem som ansvarar för garantiservice.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57243
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Nattlorden » 2018-04-02 19:07

Någon Allingsås-bo på forumet som kan åka över och knacka på?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav peterh » 2018-04-02 19:34

Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.

Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.

Tror jag.

Det finns inte många skäl att köpa en produkt av en tillverkare som resonerar så cyniskt. Slit - och -släng gör man
med billiga grejor. Saker man behöver investera i skall man ha dokumentation och en fungerande support, inte minst
för att skydda sin investering.

Tycker jag.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Svante » 2018-04-02 20:24

peterh skrev:
Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.

Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.

Tror jag.

Det finns inte många skäl att köpa en produkt av en tillverkare som resonerar så cyniskt. Slit - och -släng gör man
med billiga grejor. Saker man behöver investera i skall man ha dokumentation och en fungerande support, inte minst
för att skydda sin investering.

Tycker jag.


Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Figge77 » 2018-04-02 22:04

Nattlorden skrev:Någon Allingsås-bo på forumet som kan åka över och knacka på?


tror mer på rivieran 100m ut i en yacht:) eller någon paradis ö med billiga drinkar.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-03 00:28

Svante skrev:Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.


Fast just här handlar det om en produkt för 80.000 typ... de borde rimligen inte räkna med att samma köpare ska köpa så många fler under sin livstid, däremot kan de alltid hoppas på att köparen rekommenderar produkten till andra. Det kommer inte att hända i det här fallet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Svante » 2018-04-03 00:38

hifikg skrev:
Svante skrev:Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.


Fast just här handlar det om en produkt för 80.000 typ... de borde rimligen inte räkna med att samma köpare ska köpa så många fler under sin livstid, däremot kan de alltid hoppas på att köparen rekommenderar produkten till andra. Det kommer inte att hända i det här fallet.


Nej, man måste vara smart i sina ansträngningar att få folk att köpa nytt. Kunden får inte uppleva sig felbehandlad. Men att det är en dyr produkt spelar egentligen ingen roll, det är nog faktiskt så att det faktum att den är så dyr gör att det gäller ännu mer. Det är svårt att gå runt när man har så dyra produkter, för de säljs i så liten upplaga. Det gör att man konkurrerar med blligare produkter som ger mer vinst, de som säljer de billiga produkterna kan lägga mer på nyutveckling och modellbyten, och till sist så blir de billiga produkterna bättre än de dyra. Och då får de dyra lägga ner.

Vi ser redan idag att det inte finns en proportionalitet i hur mycket mervärde man får när man köper en dyrare produkt. En produkt som kostar 10 ggr så mycket är knappast 10 ggr så bra (hur man nu mäter det) om man lämnar segmentet med massproducerade apparater.

Den ekvationen är en som marknadsekonomin inte kan lösa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-03 01:10

Svante skrev:
hifikg skrev:
Svante skrev:Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.


Fast just här handlar det om en produkt för 80.000 typ... de borde rimligen inte räkna med att samma köpare ska köpa så många fler under sin livstid, däremot kan de alltid hoppas på att köparen rekommenderar produkten till andra. Det kommer inte att hända i det här fallet.


Nej, man måste vara smart i sina ansträngningar att få folk att köpa nytt. Kunden får inte uppleva sig felbehandlad. Men att det är en dyr produkt spelar egentligen ingen roll, det är nog faktiskt så att det faktum att den är så dyr gör att det gäller ännu mer. Det är svårt att gå runt när man har så dyra produkter, för de säljs i så liten upplaga. Det gör att man konkurrerar med blligare produkter som ger mer vinst, de som säljer de billiga produkterna kan lägga mer på nyutveckling och modellbyten, och till sist så blir de billiga produkterna bättre än de dyra. Och då får de dyra lägga ner.

Vi ser redan idag att det inte finns en proportionalitet i hur mycket mervärde man får när man köper en dyrare produkt. En produkt som kostar 10 ggr så mycket är knappast 10 ggr så bra (hur man nu mäter det) om man lämnar segmentet med massproducerade apparater.

Den ekvationen är en som marknadsekonomin inte kan lösa.


Så kanske det är, den avtagande nyttan slår till, men ändå, det här är ingen produkt där köparna jagar kronor och ören, den borde ha ganska schysta marginaler i kronor och ören, så mycket att man borde respektera sina kunder. Det tycker jag att man ska göra även om de bara köper mjölk iofs... Sådana här historier solkar varumärket, men jag tror att Bladelius ändå är på väg ut och inte har så mycket att förlora. Även om ägaren/konstruktören lägger ner sin verksamhet (det ryktas att det är så) så borde företaget säkra kunderna, produkterna säljs ännu. Hifi-Consult verkar ha givit upp Bladelius och övergått till AVM och den där andra tyska Burmeister eller vad den heter. Synd för dem som gillar att köpa svenskt, men det finns ju alternativ som tur är :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav bomellberg » 2018-04-03 08:49

Säg till din polare att trycka på dim-knappen på fjärren. Klart! :mrgreen:

Skämt åsido, det verkar underligt att skärmens icke-funktion påverkar spelarens förmåga att fungera med fjärren.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-03 09:15

bomellberg skrev:Säg till din polare att trycka på dim-knappen på fjärren. Klart! :mrgreen:

Skämt åsido, det verkar underligt att skärmens icke-funktion påverkar spelarens förmåga att fungera med fjärren.


Jag begriper ju inte exakt vad Z har kommit fram till, men den elektronikkunnige kan prata med dem och säkert bli mer upplyst. Det jag upplever är ett reläklick när man startar maskinen och några sekunder senare klickar det till igen, som om maskinen slår av sig igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Perfector » 2018-04-03 11:28

Ja, vad ska man säga om detta från bladelius?

Hej


du får vända dig till Hifi-agenten för service i Sverige


Med vänlig hälsning
Bladelius
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Morello » 2018-04-03 11:37

Stämmer det att ingen verkstad har schemat till apparaten ifråga?
Tråden är väldigt gödslad med OT.

Ett tips kan kanske vara att ringa Sladd på hificonsult? (han säljer/sålde Bladelius)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-03 16:14

Morello skrev:Stämmer det att ingen verkstad har schemat till apparaten ifråga?
Tråden är väldigt gödslad med OT.

Ett tips kan kanske vara att ringa Sladd på hificonsult? (han säljer/sålde Bladelius)


Det har så klart gjorts. Han erbjuder sig att byta in den i samband med köp av AVR. Verkstaden han tipsar om, samma som hifi-agenten rekommenderar, har heller inget schema o kan inte räkna med att få något heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-03 16:18

Perfector skrev:Ja, vad ska man säga om detta från bladelius?

Hej


du får vända dig till Hifi-agenten för service i Sverige


Med vänlig hälsning
Bladelius


Bra gjort att få svar från dem, det har inte lyckats mig på fem år (det har varit frågor om appen, storlek på extern hd, diverse utlovade uppdateringar mm)

Idag har jag talat med Agenten igen och fick en liten öppning, men om det är ”kortet” kan den nog räknas som körd. Fast i nästa moment talade David, VD, om att nyproduktion av kort är på g (!), fast när, eller ens om, det blir verklighet vågade han inte sia om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Morello » 2018-04-03 16:25

hifikg skrev:
Perfector skrev:Ja, vad ska man säga om detta från bladelius?

Hej


du får vända dig till Hifi-agenten för service i Sverige


Med vänlig hälsning
Bladelius


Bra gjort att få svar från dem, det har inte lyckats mig på fem år (det har varit frågor om appen, storlek på extern hd, diverse utlovade uppdateringar mm)

Idag har jag talat med Agenten igen och fick en liten öppning, men om det är ”kortet” kan den nog räknas som körd. Fast i nästa moment talade David, VD, om att nyproduktion av kort är på g (!), fast när, eller ens om, det blir verklighet vågade han inte sia om.



Alright, Bladelius har alltså inget avtal för reparation - då får man helt enkelt ta hand om böset själv alternativt ge kunden schemat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-06 15:27

Efter att ha läst "User Manual Embla V1.1" så sägs att Embla kan uppdateras via en CD. Kanske detta skulle vara en lösning på din väns apparat. Manualen kan hittas på följande länk

https://www.manualslib.com/manual/77340 ... Embla.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-06 22:33

PeterAkemark skrev:Efter att ha läst "User Manual Embla V1.1" så sägs att Embla kan uppdateras via en CD. Kanske detta skulle vara en lösning på din väns apparat. Manualen kan hittas på följande länk

https://www.manualslib.com/manual/77340 ... Embla.html


Manualen finns förstås,men varifrån skulle man få en CD med någon slags uppdatering? Embla skulle uppdateras kontinuerligt via kopplingen till webben. Det har hänt en eller två gånger på sju år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-06 22:50

Hämtade hem Emblan idag. Just nu står den tyst och mörk i mitt lyssningsrum. Det roliga var att Z-hifi lyckats komma över ett (slags) schema. Fick med mig en kopia hem. Tänkte fota av det och berätta vad han sa, i mina öron låter det fortfarande som ett "skitfel", men polaren/ägaren har i stentuff stil gått vidare och dumpar Emblan för något exklusivt från Tyskland... Jag tycker att han ger upp för tidigt och lite för lätt, att använda den som försteg, om inte annat borde vara lockande, det kräver bara en bråkdel av funktionaliteten. Borde väl gå att få till... eller inte.
Sitter nöjd :)

Kralle
 
Inlägg: 1526
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Kralle » 2018-04-07 08:41

Man skulle kunna tänka sig att det kommit in skräp i interna minnet dvs SSD-disken, som gör att spelaren inte kan boota. SSD-disken kan även ha kraschat. Har nån provat att lossa SSD:n och starta utan den?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-07 09:23

Kralle skrev:Man skulle kunna tänka sig att det kommit in skräp i interna minnet dvs SSD-disken, som gör att spelaren inte kan boota. SSD-disken kan även ha kraschat. Har nån provat att lossa SSD:n och starta utan den?


Js, SSD´n är testad och fungerar enligt Z-hifi.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-07 12:00

Skicka ett mail till Bladelius eller fråga Z-Hifi om det finns någon uppdatering eller liknande att tillgå. Det kan tänkas att det är ett enkelt läsfel vid uppstart. Dessutom så har en SSD-disk en begränsad livslängd!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-07 14:23

Har ett dygn med Emblan nu, tog ur SSD´n och backade upp den till datorn, det gick utmärkt, så den lever och mår bra. Touchpanelen är av märket Zytronic. På elektronikdelen till den finns en grön diod. Den lyser upp en sekund, sedan slocknar den igen. När strömmen slås på tar det en liten stund, sedan kommer ett klick och då tänds en blå lysdiod som ger startknappen ett litet blått skimmer från utsidan, den slocknar vid påslag och då tänds ett par gröna dioder, varav den ena är den jag nämner ovan som slocknar. SSD´n lyser upp med grönt ljus för den plats som innehåller hårddisk, det finns två platser, den andra lyser rött (tom). Att flytta SSD´n gjorde ingen skillnad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-07 14:25

PeterAkemark skrev:Skicka ett mail till Bladelius eller fråga Z-Hifi om det finns någon uppdatering eller liknande att tillgå. Det kan tänkas att det är ett enkelt läsfel vid uppstart. Dessutom så har en SSD-disk en begränsad livslängd!


Z har, till skillnad från mig, lyckats kommunicera en smula med Bladelius och om det varit ett känt fel som en uppgradering kan fixa så tycker jag att Bladelius borde ha nämnt det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-08 00:19

hifikg skrev:
PeterAkemark skrev:Skicka ett mail till Bladelius eller fråga Z-Hifi om det finns någon uppdatering eller liknande att tillgå. Det kan tänkas att det är ett enkelt läsfel vid uppstart. Dessutom så har en SSD-disk en begränsad livslängd!


Z har, till skillnad från mig, lyckats kommunicera en smula med Bladelius och om det varit ett känt fel som en uppgradering kan fixa så tycker jag att Bladelius borde ha nämnt det.


Så kan det tänkas kanske vara men fråga i alla fall.

Kralle
 
Inlägg: 1526
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Kralle » 2018-04-08 10:35

hifikg skrev: <snip> Touchpanelen är av märket Zytronic. På elektronikdelen till den finns en grön diod. Den lyser upp en sekund, sedan slocknar den igen. <snip>

Zytronic är ganska frikostiga med dokumentation på sin hemsida. Om man vet vad controllern heter så borde det gå att läsa sig till vad lysdiodens beteende betyder.
http://zytronic.co.uk/support/controllers/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57243
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Nattlorden » 2018-04-08 11:27

Efterlys om någon har uppdateringsskriva du kan låna på en flock olika forum?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-08 12:07

Nattlorden skrev:Efterlys om någon har uppdateringsskriva du kan låna på en flock olika forum?


Ingen har hört talas om en sådan skiva. De uppdateringar som skett har alla skett via nätet. Båda två. Eller om det kan vara tre. Med lite god vilja kanske Bladelius hade kunnat felsöka den över webben, men det kanske är att begära för mycket?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Morello » 2018-04-09 10:04

Kanske en dum fråga, men har ni verifierat att alla matningsspänningar finns på plats?
Det skulle jag börja med och det brukar itne vara så svårt att hitta sådant även utan dokumentation.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-04-09 11:05

Och skulle det inte vara så att alla matningar finns på plats finns det hopp att någon kan hacka in nya.

Det kan vara så enkelt att en spänningsstabb stänger ner pga värme eller liknande.

Jag har inte läst hela tråden men är alla digitala chips (processorermm ) avidentifierade?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PerStromgren och 6 gäster