Embla - case closed

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-20 19:08

Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav peterh » 2018-03-20 20:15

hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...

Lite synd att strö salt i såren men :

begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-20 20:28

peterh skrev:
hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...

Lite synd att strö salt i såren men :

begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.


Är det vanligt att få sådana? Jag vill minnas att jag fått det till olika apparater "förr i tiden" ibland satt de i locken på insidan o sånt, men nu är det längesen jag såg ett schema följa med något. Det mesta brukar gå att googla upp nuförtiden, men Emblan har jag gått bet på än så länge. Bladelius går inte att nå och deras återförsäljare, nuvarande och före detta, är inte särskilt intresserade av att hjälpa till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav peterh » 2018-03-20 20:33

hifikg skrev:
peterh skrev:
hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...

Lite synd att strö salt i såren men :

begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.


Är det vanligt att få sådana? Jag vill minnas att jag fått det till olika apparater "förr i tiden" ibland satt de i locken på insidan o sånt, men nu är det längesen jag såg ett schema följa med något. Det mesta brukar gå att googla upp nuförtiden, men Emblan har jag gått bet på än så länge. Bladelius går inte att nå och deras återförsäljare, nuvarande och före detta, är inte särskilt intresserade av att hjälpa till.

Ja, jag tror att man kan få det om man passar på vid inköpstillfället. Handlaren vill ju göra affären.

Det är ju upp till oss konsumenter att pressa på och direkt vägra att handla av oseriösa tillverkare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-21 08:23

Vet inte varför det har blivit så hemligt mot förr i tiden. Vissa fabrikat är det inga problem alls att få scheman till. Precis som hifikg nämnt, de låg ofta förpackningen eller satt på insidan av t.ex. äldre radio och TV-apparater. En del tar betalt för en servicemanual och det tycker jag är okej. En del har scheman på hemsidan, t.ex. Audio Research's äldre prylar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-29 00:38

Uppdatering: Z-hifi har, efter kontakt med Bladelius, givit upp caset. Bladde släpper ingenting och den serviceverkstad de hänvisar till i Göteborg säger att man måste byta kort i dato... eh spelaren. Det kortet finns sannolikt inte. Men kan kanske tillverkas på beställning. Ska bli mycket intressant att höra vad det kan kosta. Alla komponenter fungerar, det verkar vara själva skärmen som inte vill starta upp, man styr Emblan från skärmen liksom och det går inte med enbart fjärrkontrollen heller. Lurigt fel, men utan hjälp av tillverkaren går det tydligen inte. Och varför skulle man inte hjälpa en kund som köpt en pryl för nära 80.000 kronor?? Nä, jag kommer, vid varje tillfälle jag kan, vara anti-bladelius framgent. Det har jag varit ett tag redan, men hör jag någon som ens överväger att köpa något med deras logga på så kommer jag avråda. Det finns andra, svenska, tillverkare som jag har större förtroende för. Må B för evigt glömmas bort. Undrar hur t ex Holographic Audio behandlar sina kunder om liknande fall uppstår i framtiden...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav jonasp » 2018-03-29 07:40

Förhoppningsvis får du hjälp av holographic. Har stort förtroende för dem. Tråkigt med Bladelius.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav Perfector » 2018-03-29 07:52

Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-29 08:30

Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf


Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav Perfector » 2018-03-29 08:32

hifikg skrev:
Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf


Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr

Jag har även skrivit till bladelius och en återförsäljare.
Få se om nån har intresse av att släppa ett service schema.
Verkar lite off att man är så sparsam på support när den kostar så mycket.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-29 08:58

Perfector skrev:
hifikg skrev:
Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf


Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr

Jag har även skrivit till bladelius och en återförsäljare.
Få se om nån har intresse av att släppa ett service schema.
Verkar lite off att man är så sparsam på support när den kostar så mycket.


Väldigt. Jag har kontaktat Bladelius flera gånger genom åren och aldrig fått någon respons. Att ringa går inte, det finns en mailadress på deras synnerligen ouppdaterade sidor. Under en tid såldes en app till Emblan som är synnerligen primitiv, den omnämndes i marknadsföringen av Embla, men Bladelius frånsvor sig allt ansvar då den utvecklats av tredje part, själva kom de aldrig med någon app. Redan efter något år, på mässor och liknande, ville deras representant få oss att förstå att det var en gammal produkt som vi inte kunde förvänta oss support på! Sladd & company erbjuder sig att ta apparaten som inbyte, men de har ingen bättre produkt att erbjuda. De fasar ut Bladelius till förmån för AVM, så tolkar jag texten på deras hemsida http://www.hificonsult.se/blog/nyheter-fran-hificonsult/bladeliuskund-eller-hificonsultkund även om det inte är vad de skriver rent ut. Inbytesvärdet är ungefär det jag kan pruta bort om jag snackar en stund, så i princip noll.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav peterh » 2018-03-29 09:00

Perfector skrev:
hifikg skrev:
Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf


Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr

Jag har även skrivit till bladelius och en återförsäljare.
Få se om nån har intresse av att släppa ett service schema.
Verkar lite off att man är så sparsam på support när den kostar så mycket.


Man hade inte kunnat ta så bra betalt om man visat hur lite grejer den innehåller.
Ta detta fall som en varning - köp ingen burk utan att tillfredsställande servicedokumentation medföljer. Och se upp med
komponenter utan märkning eller inbyggda i inplastade lådor, speciellt om desamma sakas utförlig dokumentation.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-29 09:24

peterh skrev:
Perfector skrev:
hifikg skrev:
Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr

Jag har även skrivit till bladelius och en återförsäljare.
Få se om nån har intresse av att släppa ett service schema.
Verkar lite off att man är så sparsam på support när den kostar så mycket.


Man hade inte kunnat ta så bra betalt om man visat hur lite grejer den innehåller.
Ta detta fall som en varning - köp ingen burk utan att tillfredsställande servicedokumentation medföljer. Och se upp med
komponenter utan märkning eller inbyggda i inplastade lådor, speciellt om desamma sakas utförlig dokumentation.


Jag TROR inte att mängden "grejer" avgör hur bra en produkt är, men någon kanske vet bättre? Jag minns när jag första gången hörde Emblan lira, det var magiskt. Kanske har tiden sprungit ikapp Emblan som DAC-betraktad. Går den igång igen kommer den användas som försteg. I "normalfallet" så bryr man sig antagligen ganska lite om en tio år gammal produkt måste bytas ut och då är scheman och liknande överkurs för de flesta, men visst länder det till eftertanke i de fall då man överväger en dyrare produkt, särskilt om det är en liten tillverkare som är beroende av en person.

Noterade precis att något hänt med Bladelius hemsida så jag drog iväg ett mail via kontaktformuläret. Tror ni jag får svar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-29 09:57

Märkligt att det är så mycket hysh-hysh kring en produkt med 10 år på nacken att man inte ens tillhandahåller ett schema eller servicemanual. Att man efter 10 år inte supportar fullt ut är nog inte ovanligt idag.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav Lennart » 2018-03-29 10:04

Kontaktade Anthem och bad få hjälp med serviceschema för att kontrollera bias på ett g:a Anthem MCA 5 slutsteg från 2000. Dom var inte villiga att delge sådant.
Kan vara värt att beakta när man väljer produkter. Tex. Rotel har varit öppna med serviceschema för sina äldre slutsteg.
/Lennart

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav darkg » 2018-03-29 10:17

Right to repair https://ifixit.org/right

(Vet inte vilka som står bakom just ifixit dock)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav PeterAkemark » 2018-03-29 11:10

Vad heter din CPU/MPU så kanske jag kan vara behjälplig?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-03-29 17:03

Go For IT Word Pun:
Spoiler:
Visa
If there where an OBD, you could Ask Embla
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-29 18:26

PeterAkemark skrev:Vad heter din CPU/MPU så kanske jag kan vara behjälplig?


Var borde jag kunna hitta den infon? De har anonymiserat alla komponenter i Emblan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav hifikg » 2018-03-29 18:58

Oj vad de lovade...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=75288
Nästan inget av det som "ska komma" i den tråden (från 2009) kom... Min polare är den lugna sorten. Själv hade jag blivit oxtokig. Och än mer så om den inte går att serva för att Bladde är tjurig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kopplingsschema till Bladelius Embla, någon?

Inläggav Almen » 2018-03-29 22:27

Just ja, det var det där tugget jag tänkte på när jag refererade till Bladelius mjukvaruproblem. "Kommer senare, vi lovar..."

Riktigt kasst. :(
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-02 10:51

Någon som känner sig manad att göra en felsökning? Alla kontaktförsök med Bladelius har misslyckats. Deras gamla återförsäljare erbjuder sig att byta in den för en spottstyver mot en ny apparat i 50.000 kronors klassen, den nya svarar inte alls eftersom den inte är köpt där, hur den skulle kunna vara det då de nyligen tagit över agenturen...

De rear just nu ut maskinen, den säljs alltså fortfarande som ny. Med garanti. Ska ringa imorgon och fråga dem vem som ansvarar för garantiservicen.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4795&show_beskrivning=true&show_spec=true

Jag skulle avråda var och en som överhuvudtaget överväger att investera i en produkt från Bladelius. Eller åtminstone avkräva dem ett kopplingsschema före köp.
Sitter nöjd :)

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Kralle » 2018-04-02 11:09

Steg ett borde vara att kontrollera alla matningsspänningar i apparaten. Det kanske redan har gjorts. Borde gå att klura ut utan schema.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-02 11:15

Kralle skrev:Steg ett borde vara att kontrollera alla matningsspänningar i apparaten. Det kanske redan har gjorts. Borde gå att klura ut utan schema.


Z-hifi har mätt allt och säger att allt är rätt fram till att skärmen på Emblan ska slås på, där händer det något. Byte av kort har nämnts i kontakterna med verkstad och Bladelius, men ingen vet var man kan få tag i sådana kort, än mindre vad de kostar. Det finns två kort i datorn, förlåt, DAC´en, se bilden. Om det bara vore skärmen borde den ha gått att styra med App eller fjärr, det går inte.
Sitter nöjd :)

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Kralle » 2018-04-02 11:27

Förmodar att det mindre kretskortet på bilden i första inlägget är CPU-kortet och att det är CPU:n man ser (kvadratisk). Tycker mig skönja text på den.
Går det att ta ett mer högupplöst foto på CPU-kortet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Svante » 2018-04-02 11:47

Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.

Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Figge77 » 2018-04-02 13:32

hade den vart min hade jag blivit fly förbannad! och lagt upp en film på tuben när jag skjuter sönder den med luftgeväret, för att sedan prova div batteridrivna och kanske även sladdrivna verktyg på den.
avslutning såklart med att den får hänga efter bilen på e20.
titel: "If you buy bladelius this is what you´ll be doin in 10 years"
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav Morello » 2018-04-02 13:40

Kanske dum fråga - men vad säger BDG om du ringer och ber att få apparaten reparerad?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav PeterAkemark » 2018-04-02 15:22

Det finns 2 företag på Jarl Mikael Bladelius adress hos http://www.hitta.se nämligen Bladelius Trading AB som är ett, bokföringsmässigt större företag samt Bladelius Design Group AB, 1 anställd. Inga av företagen har dock någon publicerad telefon ??!

Båda företagen ligger på adressen:
Källåkersvägen 10
441 95 Alingsås

Om du lossar kretskorten från chassit och noga fotograferar både komponentsida samt ledningssida av korten så finns det kanske en möjlighet att hitta lite information till din hjälp. Fotografera också ic-kretsarna så att den text som finns blir läsbar. På annat håll på Internet så finns information om att Embla inte har något operativsystem utan den huvudsakliga funktionaliteten skulle utgöras av en DSP. Jag tror att produkterna är tillverkade i Kina och att BDG endast har ritat frontpanelen och därför inte har något egentligt schema över produkten(erna).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Någon elektronikkunnig som vågar??

Inläggav hifikg » 2018-04-02 17:34

Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.

Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.

Tror jag.



Det köper jag (nästan) om det gällt en sketen massprodukt för 4.000 kronor, men det här är ju en high-end produkt, såna som vi entusiaster håller liv i i århundraden efter att de gått ur produktion. Liiiiite skillnad. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster