Embla - case closed

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Embla - case closed

Inläggav hifikg » 2018-03-02 17:48

Polaren har en Embla Classic, nypris nära 80.000. Känns som att den är behäftad med ett skitfel, men då Bladelius ger fullständigt f-n i sina kunder är det omöjligt att få tag i ett schema. De har inte ens en "märkesverkstad". Den verkstad som förra agenten, Hifi-Consult, hänvisar till har inte heller tillgång till scheman (!!) och kan inte lova resultat. Z-hifi i Solna har försökt och kan säkert berätta vad de har gjort, men de kommer inte hela vägen fram och har givit upp.

Jag skulle passa mig väldigt noga för att köpa en Bladeliusprodukt, ny eller begagnad. Alla alternativ känns bättre.

Felbeskrivning nedan:


Förstegets säkring är hel.
Försteget startar (man kan se en grön lampa lysa på kretskortet) ett relä säger klick.
Strax efter start säger det klick igen och sen händer inget mer. Normalt lyser displayen upp, men det händer inte nu.
Försteget har en inbyggd CD-spelare, den lever så tillvida att den drar in en CD, men sen händer inte så mycket mer. Apparaten verkar alltså ha ström.

Apparaten ifråga är en Embla från Bladelius, om det skulle ha någon betydelse med avseendet på felet jag beskriver.

Är det någon som känner till en verkstad som reparerar Embla annars? Gärna i Stockholmstrakten.
Bilagor
6782_embla.jpg
6782_embla.jpg (468.5 KiB) Visad 5000 gånger
Senast redigerad av hifikg 2018-04-09 13:45, redigerad totalt 3 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-02 19:34

Verkar säljas hos Reference Audio, https://www.referenceaudio.se/produkter ... la-classic

Med den prislappen borde det väl komma hem en reparatör...

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Frisk » 2018-03-02 21:13

Kan det vara någon kondensator som inte är med längre? Hade ett lite lite liknande problem på en receiver, verkade ha spänningar etc. Men ville inte riktigt starta ändå...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-02 22:10

RogerGustavsson skrev:Verkar säljas hos Reference Audio, https://www.referenceaudio.se/produkter ... la-classic

Med den prislappen borde det väl komma hem en reparatör...


Det tycker jag med. Men uppbackningen från både återförsäljare och tillverkare är... dålig
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-02 22:11

Frisk skrev:Kan det vara någon kondensator som inte är med längre? Hade ett lite lite liknande problem på en receiver, verkade ha spänningar etc. Men ville inte riktigt starta ändå...


Visst kan det väl vara så? Borde väl vilken elektronikreparatör som helst kunna klura ut och byta, eller kan det vara svårt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav NADifierad » 2018-03-04 23:39

Det gäller bara att snoka reda på en duktig reparatör, lokalt.
Kanske inte så bara, i och för sig... :| .
Hade du bott i Karlskrona så hade jag hänvisat dig till Leif på Alebrunnsvägen.... :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Mannegizen » 2018-03-05 00:30

Har du tur så är det bara en spänningsregulator som har en dålig lödning eller en kabel som sitter i dåligt eller är oxiderad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-05 00:51

NADifierad skrev:Det gäller bara att snoka reda på en duktig reparatör, lokalt.
Kanske inte så bara, i och för sig... :| .
Hade du bott i Karlskrona så hade jag hänvisat dig till Leif på Alebrunnsvägen.... :) .


Tack :)
Jag tror vi har en i Västerås som är hyfsad, annars har jag stort förtroende för Z-hifi i Solna som hjälpt mig med min 208:a ett par gånger. Fast en Embla kanske är ett för okänt djur t o m för dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Almen » 2018-03-05 12:18

Bladelius har väl en historia med mjukvaruproblem? Or did I dream it...?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav peterh » 2018-03-05 13:40

Hade schema krävts vid köp vore en reparation väldigt mycket enklare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Figge77 » 2018-03-07 20:15

som någon skrev innan säkert nån lödning på en regulator som gett upp i nätdelen eller trött konding i den samma.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Figge77 » 2018-03-07 20:18

måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-07 20:35

Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?


Ja, Embla från Bladelius
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Perfector » 2018-03-07 20:48

hifikg skrev:
Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?


Ja, Embla från Bladelius

Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Figge77 » 2018-03-07 21:50

har funderat lite till och kommit fram till följande: kallödning på regulator är nog inte troligt då den säkert är ROHS märkt vilket betyder att inget bly är använt i lödtennet. man får elda på som en dåre för å få loss dessa lödningar.
sedan googlade ja fram en bild där jag tyckte mig se panasonic kondingar så då kan vi glömma den teorin också. fota gärna nån konding från sidan så man ser fabrikat, panasonic har ett stort M som i matsuchita

lutar åt nån mjukvaruhistoria här tycker jag.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-07 22:37

Ajdå, ska ta upp den till Z-hifi i Solna, de har lovat att titta på den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-07 22:39

Perfector skrev:
hifikg skrev:
Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?


Ja, Embla från Bladelius

Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?


Vem vet. Men den är utvecklad i Sverige och tillverkad i Sverige. Och första gången jag hörde den i kombination med ett stort slutsteg från samma firma så gick jag i spinn. Så något gör de rätt. Tyvärr sköter de inte om sina kunder efter köp. Det har fått mig att stryka alla tankar på Bladelius i händelse av att min NAD 208 drar sin sista suck en vacker dag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Figge77 » 2018-03-07 22:46

NAD 208 kommer inte dra sin sista suck. den går alltid att laga.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-07 22:50

Figge77 skrev:NAD 208 kommer inte dra sin sista suck. den går alltid att laga.


Jag vet :)
Men risken för stöld ökar med kvadraten på antalet gånger den omnämns :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Perfector » 2018-03-07 22:53

hifikg skrev:
Perfector skrev:
hifikg skrev:
Ja, Embla från Bladelius

Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?


Vem vet. Men den är utvecklad i Sverige och tillverkad i Sverige. Och första gången jag hörde den i kombination med ett stort slutsteg från samma firma så gick jag i spinn. Så något gör de rätt. Tyvärr sköter de inte om sina kunder efter köp. Det har fått mig att stryka alla tankar på Bladelius i händelse av att min NAD 208 drar sin sista suck en vacker dag.

Nya kondingar (högre spänning och kapacitans) ger nytt liv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Figge77 » 2018-03-07 23:06

men berätta gärna vad verkstaden kommer fram till sen.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
MultiMan
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 2013-03-25

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav MultiMan » 2018-03-08 07:18

Figge77 skrev:har funderat lite till och kommit fram till följande: kallödning på regulator är nog inte troligt då den säkert är ROHS märkt vilket betyder att inget bly är använt i lödtennet. man får elda på som en dåre för å få loss dessa lödningar.
sedan googlade ja fram en bild där jag tyckte mig se panasonic kondingar så då kan vi glömma den teorin också. fota gärna nån konding från sidan så man ser fabrikat, panasonic har ett stort M som i matsuchita

lutar åt nån mjukvaruhistoria här tycker jag.

Jag blir osäker på vilket samband du ser mellan smälttemperatur för lödtenn och kallödningar, men blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora. Nvidia fick t ex betala 1 miljard dollar i skadestånd vid övergången eftersom de slarvade och använde fel material på andra ställen som indirekt påverkade lödningarna, och det blyfria lödtennet sprack efter något år.

Det absolut vanligaste felen i all elektronik jag ser är spruckna lödningar eller döda kondensatorer, men eftersom det sitter kvalitetskondingar i denna apparat anser jag det som osannolikt. Hade det varit Samyang (Samsung), CapXon, AsiaX eller annat uselt hade oddsen varit annorlunda.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 10:49

MultiMan skrev:... blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora.

Inte bara på datorsidan. I militära applikationer och tex rymdindustrin använder man fortfarande blyat just pga hållbarheten. Det finns tom företag som konverterar komponenter från blyfritt till blyat för krävande applikationer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Frisk » 2018-03-08 11:01

Bill50x skrev:
MultiMan skrev:... blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora.

Inte bara på datorsidan. I militära applikationer och tex rymdindustrin använder man fortfarande blyat just pga hållbarheten. Det finns tom företag som konverterar komponenter från blyfritt till blyat för krävande applikationer.

/ B


Om jag inte missminner mig säger t.o.m RoHS uttryckligen att det inte ska användas för storskaliga samhällsviktiga indistruella anläggningar, hur nu formuleringen var. Kanske kommer det att ändras snart då mer och mer omfattas.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav Figge77 » 2018-03-08 15:41

Man lär så länge man lever!
Nu är det ju inte säkert apparaten ifråga är rohs klassad det var bara en gissning. Men vi får nog veta vad felet var snart .
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
grubblaren
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2005-03-09

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav grubblaren » 2018-03-12 22:53

Jag tippar på en elektrostatisk urladdning via frontpanelen som knäckt CPUn.
All styrning ser ut att komma från kretskortet i frontpanelen.

CD-släden öppnar och stänger, vilket kan ske utan att CPUn behöver användas. Inget annat fungerar, om jag läser tråden rätt.

Liknande symptom går att finna på Tuners, där CPUn (ofta kallad för MPU i radiodelar) är knäckt p.g.a. elektrostatisk urladdning via frontpanelen.
Om försteget är inlämnat på service skall det bli intressant att få svaret på vad felet var.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-12 23:31

grubblaren skrev:Jag tippar på en elektrostatisk urladdning via frontpanelen som knäckt CPUn.
All styrning ser ut att komma från kretskortet i frontpanelen.

CD-släden öppnar och stänger, vilket kan ske utan att CPUn behöver användas. Inget annat fungerar, om jag läser tråden rätt.

Liknande symptom går att finna på Tuners, där CPUn (ofta kallad för MPU i radiodelar) är knäckt p.g.a. elektrostatisk urladdning via frontpanelen.
Om försteget är inlämnat på service skall det bli intressant att få svaret på vad felet var.


Det är på verkstad nu, Z-hifi i Solna. Lovar att rapportera. Om det är som du tror låter det kostsamt och kanske svårt att få tag i delar.
Z-hifi är inte riktigt den verkstad den var när jag anlitade dem senast, 2011 ungefär, mer om det senare.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav jansch » 2018-03-13 22:52

Det är nog inte svårt på att få tag i delar....
En sådan liten tillverkare måste ju jobba med standardkomponenter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav hifikg » 2018-03-14 00:26

jansch skrev:Det är nog inte svårt på att få tag i delar....
En sådan liten tillverkare måste ju jobba med standardkomponenter


Låter logiskt, men de kanske döljer beteckningar mm?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Fel på försteg, någon som begriper?

Inläggav tobm » 2018-03-15 13:03

hifikg skrev:Det är på verkstad nu, Z-hifi i Solna. Lovar att rapportera. Om det är som du tror låter det kostsamt och kanske svårt att få tag i delar.
Z-hifi är inte riktigt den verkstad den var när jag anlitade dem senast, 2011 ungefär, mer om det senare.

Jag är lite intresserad av din upplevelse av Z-hifi, har ett Rotel RB-1090 som behöver fixas och är på jakt efter en vettig serviceverkstad i huvudstaden eller dess närhet.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: LH och 5 gäster